Va face patriarhul Teofil și ceilalți pași canonici pe care îi presupune o adevărată rupere a comuniunii?

Ruperea comuniunii cu patriarhul Daniel al Bisericii Ortodoxe Române pe care a anunțat-o Patriarhul Ierusalimului este un semnal grav care nu face decît să descopere șubrezimea comunicării dintre capii bisericilor autocefale.

Motivul ruperii comuniunii, acela de reacție la intruziunea Patriarhiei Române în teritoriul canonic al Patriarhiei Ierusalimului, este unul canonic. Și totuși, în ultima sută de ani au existat multe gesturi anticanonice din partea bisericilor surori care nu au fost sancționate prin rupere de comuniune.

Reacția Patriarhiei Ierusalimului are loc la puțină vreme după întrunirea de la Chambesy (Elveția), unde s-a discutat revederea poziționării în diptice a bisericilor istorice în funcție de realitățile de azi. Astfel Patriarhia Moscovei și Patriarhia Română, care depășesc numeric multe din patriarhiile istorice, au intrat într-un ușor conflict cu patriarhii elenofoni, printre care și cel al Ierusalimului. Alierea Patriarhiei Române cu Patriarhia Moscovei în cadrul reuniunii de la sfîrșitul lui februarie de la Chambesy a fost o surpriză pentru elenofoni, după cum comentează presa eclesială din Grecia.

S-ar putea ca ruperea comuniunii anunțată patriarhului Daniel de către Patriarhia Ierusalimului să urmărească doar o daună de imagine a celui din urmă pentru slăbirea frontului comun pe care Patriarhia Română pare să-l facă cu Patriarhia Moscovei. Va rămîne ruperea de comuniune dintre cei doi patriarhi doar o simplă ciocnire de orgolii sau vor urma pașii canonici inevitabili? Adică, potrivit rînduielii canonice, patriarhul Ierusalimului ar fi trebuit să trimită deja scrisori canonice către toți capii bisericilor cu care se află în comuniune pentru a anunța ruperea comuniunii cu patriarhul Daniel, iar ceilalți ar urma să aleagă cu cine rămîn în comuniune, cu Teofil sau cu Daniel?

„Patriarhia Română constată cu surprindere şi regret că Patriarhia Ierusalimului a luat o decizie unilaterală”, se anunță într-un comunicat emis azi de Biroul de Presă al Patriarhiei Române. Chestiunea va fi discutată la ședința Sfîntului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române prevăzută pentru 19-20 mai. De felul în care va fi gestionat conflictul dintre cei doi patriarhi depinde în mare măsură stilul relaționării în biserică de acum încolo.

UPDATE:

Joi, 12 mai 2011, orele 12:00, la Palatul Patriarhiei, va fi organizată o conferinţă de presă în legătură cu hotărârea Patriarhiei Ierusalimului referitoare la Aşezământul Românesc de la Ierihon, informează pagina oficială a Patriarhiei Române basilica.ro. Conferinţa de presă va fi susţinută de Preasfinţitul Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop-vicar patriarhal.

54 Responses to Va face patriarhul Teofil și ceilalți pași canonici pe care îi presupune o adevărată rupere a comuniunii?

  1. Petru spune:

    Interesant… Sunt tot felul de argumente („pro si contra” – cum ar spune logica ne-Ortodoxa a omului modern) discutate si analizate si periate si umflate in tot spatiul Ortodox, ce dau dreptate unuia sau altuia… Ce pacat… Ce ar spune Hristos? Ne intrebam oare? Pentru ca orice am face, tot Mantuitorul trebuie sa fie punctul Unic de vedere! Ce ar face Dumnezeu Hristosul cu astfel de amestecatura? Ca e al meu, ca e al tau, ca eu am dreptate mai mult ca tine, ca etc.
    E smintitor!!! Mai ales pentru omul obisnuit, cum e cel ce scrie aceste randuri, si presupun ca este asa pentru multi Drept-credinciosi…
    Ce vom face? Cum sa reactionam cind vorbim cu un … Grec, sau Rus? Cica, vezi, al nostru l-a caterisit pe al vostru… sau viceversa!
    Ce chestie! Noi nu mai avem nevoie de dusmani ca ne rezolva „prietenii”… Iude printre rude.
    Dar „Superiorii” ierarhici stiu ei ce fac, au ei socoteala lor, dar oare e si a noastra?
    Maruntirea si divizarea turmei – asta e ideea.
    Mila Domnului!

  2. Crestin ortodox spune:

    Din păcate Hristos nu are ce caută in discuția asta. Este vorba de canoanele, adică lege. Si pe lângă asta lu’ Daniel &co. nu le pasa oricum nici de ce crede Hristos si nici de ce credem noi laicii. Ei sunt stapanii inelului. Noua ni se aplica celebra zicala Pray, pay and obey!

  3. Donkeypapuas spune:

    De ce evitaţi să precizaţi că „Aşezământul românesc de la Ierihon” a fost ridicat de fericitul întru adormire patriarh Teoctist? Sună a manipulare modul tendenţios de a prezenta lucrurile iar manipularea (ca artă militară) cădea, în Imperiul sovietic, în grija altcuiva!

  4. ieromonah savatie spune:

    @ Donkeypapuas,

    ce relevanță are precizarea pe care o aduceți?

  5. cipslim spune:

    Pai este capabila aceasta Patriarhie sa faca slujbe in limba Romana? Si daca da, poate ea da garantii ca acest asezamant va fi rezervat exclusiv Romanilor?
    Deasemeni se poate proceda la reciprocitate. Sa vina si sa faca si ei asezamant in Romania ca mai apoi.

  6. viorica spune:

    Constatarea cu surprindere şi regret a BOR, pare solutie de avarie bine chibzuita: este intelept a se supune dezbaterii Sinodului si totodata da ragaz Bisericilor surori sa cantareasca pricina si indreptatirea unei astfel de sanctiuni.
    Daca inteleg bine, se penalizeaza nu atat cresterea influentei BOR in diaspora, cat impotrivirea alaturi de BORu. Nu este prea abrupt, prea radical pentru un avertisment?

  7. mihai spune:

    doamne ajuta!!! lipseste garantul ortodoxiei Si al unitatii adica PAPA ROMEI …

  8. Alex spune:

    @mihai, sper ca glumesti…

  9. loop spune:

    Nimic nu este întâmplator, mâine, 12 mai, Patriarhia Română va discuta într-o conferinţă de presă despre decizia Patriarhiei Ierusalimului. În 12 mai este prăznuit un sfânt român, Sfântul Ioan Valahul despre care se spune că este „ocrotitorul celor ce călătoresc pretutindeni”. Să ne rugăm Sfântului Ioan pentru românii care vor să meargă să se închine la Locurile Sfinte şi să aibă un loc unde să se cazeze la Mănăstirea românescă de la Ierihon. Să ne ajute Domnul şi Sfinţii Săi !

  10. alex spune:

    eu sunt alt alex 🙂

    Uitați aici un fragment dintr-un editorial bun:

    ”De şase ani, de când arhipăstoreşte, Patriarhul Ierusalimului n-a fost tulburat de aşezământul nostru de la Ierihon. Demonstraţia de forţă pe care Teofilos al III-lea o face cu Biserica Ortodoxă Română (care, până în ultimul moment, i-a cerut să dialogheze, să se poată ajunge la o înţelegere) nu e străină de lupta pentru putere care macină Ortodoxia. Unul dintre motive este tot jurisdicţional. Biserica Ortodoxa Rusă – (Teofilos al III-lea e considerat mai mult decât un simpatizant al acesteia, după cei doi ani petrecuţi acolo) – acuză Biserica Ortodoxă Română pentru recunoaşterea Mitropoliei Basarabiei şi a eparhiilor sufragane. Patriarul Kiril visează la a treia Romă, fapt pentru care relaţiile sale cu Patriarhia Ecumenică sunt din ce în ce mai tensionate. La rândul său, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I îl acuză pe patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, de „tendinţe hegemonice”.”

    Citiți integral aici: http://www.gandul.info/puterea-gandului/maica-bisericilor-tarata-in-luptele-pentru-putere-8262448

  11. Articolul dumneavoastră aduce lămuriri interesante cu privire la adevăratele motive ale acestei dispute. Mulțumim.

    Permiteți să preluăm articolul pe blogul nostru?

    Asociația Synaxis 2010
    http://www.sinaxa.wordpress.com

  12. mihaikon spune:

    Fratii mei ”canonica” este dragostea ,si da firesc este sa fie o biserica romaneasca la Ierihon,diaspora trebuie sa apartina neamului nu administatiilor…poate va suna Liturghia normal in rusa ,mie imi e nefireasca,ma simt ca o balena esuata la o liturghie intr/o limba straina …identitatea romana e ortodoxa cine apara romanismul apara ortodoxia.Nu ma intereseaza posibilele ratiuni lumesti din spatele alegerii Preafericitului …ma bucura efectul intarzierea intrunirii Ultimului Sinod…”greoaie administrativ e mai degraba e administrarea multietnica *rece si straina* din partea Constantinopolului.Pana una alta nu s/a mai pus
    o piatra la temelia transformarii primatului onorific al Constantinopolului in edificiu papal .
    .Nu pot intelege in ruptul capului cum un preot sa nu se bucure cand mai apare inca o biserica la acelasi colt de strada ..inca o posibila sansa pt cineva…ce preot nu pierde din turma ?..si poate cel piedut in loc sa plece aiurea fuge peste drum tot la biserica ortodoxa .Of ..dar ce realitate economica …(necesara dpdv canonic) justifica intaietatea acordata azi Constantinopolului…nu stiu daca sa nu imi fie mai teama pentru Patriarhia Ecumenica decat pentru noi .

  13. Pr Timotei spune:

    In loc sa se certe pe motive de ecumenism si erezie, in loc sa il cateriseasca pe Ieronim Cretu pe ntru ca a slujit cu eretcii ei se cearta si caterisesc pe o bucata de pamant, E jale. Oricum in spatele patriarhului Ierusalimului e Bartolomeu.

  14. dorel zdroba cap glavit spune:

    Akathist
    Bucura-te, Kgbeule ca de-acum romanii din Basarabia se vor strange si mai mult la pieptul Bisericii Sfintei Rusii – canonice
    Bucura-te, ca ei se vor lepada de Biserica romanilor cea fara de comuniune cu Ieruslimul
    Bucura-te, ca necanonicii romani nu mai au trecere peste Prut
    Bucura-te, ca sunt prezentati lumii acesti inmixtitionisti primejdiosi
    Bucara-te, ca banii tai l-au cucerit pe Teofil
    Bucura-te si te mira cum de inca se mai aprinde Sfanta Lumina cu un astfel de Ierah in locul cel prea sfant
    Bucura-te, Kgbeule ca trei ani la Moscova l-ai petrecut pe Teofil cum se cuvine
    Bucura-te, Kgbeule prea canonic
    Bucura-te ca Kirill l-a uitat pe Dumnezeu
    Bucura-te ca in Biserica lui Hristos exita invigatori si invinsi
    Bucura-te de Ziua Victoriei 9 mai 2011!

  15. enoriasa spune:

    Asezamantul monahal romanesc din Ierihon este binecuvantat de Maica Domnului.”De cine ma voi teme, ce-mi va face mie omul?”

    http://www.financiarul.ro/2011/05/11/cum-arata-asezamantul-romanesc-din-ierihon-marul-discordiei-dintre-bor-si-patriarhia-ierusalimului/

  16. ieromonah savatie spune:

    @ Asociatia Sinaxis 2010,

    Hristos a inviat! Preluati daca va place/

  17. danut spune:

    Parinte Savatie, va rog lamuriti-ma, de ce ne preocupam de „scandaluri” ortotoxe? Stiu ca sfintia voastra ati avut o polemica cu Andrei Kuraev (am citit si cartea scoasa la cathisma in privinta asta)s-a rezolvat ceva (pozitiv) pana la urma? In ce relatii sunteti acum cu Andrei Kuraev? Recunosc, pana sa va descopar pe dvs. m-a fascinat diaconul rus prin stilul dansului de marturisire. Astazi cel mai tare imi place atitudinea dvs. Despre subiectul de fata nu comentez pentru ca imi e frica sa nu cad in greseala. Nu sunt pasionat de asemenea informatii dar nici nu pot fii indiferent. Sanatate. Doamne ajuta.

  18. danut spune:

    Parinte Savatie, iertati-ma pentru aceasta indrazneala de nesimtit, dar acesta este scopul pentru care scriu aici… Va implor sa va uitati pe blogul meu si sa-mi spuneti daca acele scrieri merita sa vada lumina tiparului! Linkul blogului este: beludanutz.wordpress.com Se tasteasa sus pe bara unde se picteaza google, nu direct pe google ca nu am eu posibilitati sa tin un blog pe google. Desigur, va uitati daca aveti timp si scuze ca va rapesc pretiosul timp cu prostioarele mele crazy. Sper totusi sa va uitati si sa-mi dati un sfat duhovnicesc, fiindca ma „chinuie talentul”… Iertati-ma ca va deranjez, dar va iubesc spiritual, poetic si dinamic! Bucurii!

  19. kushter spune:

    Are dreptate @dorel zdroba cap!!!

  20. Adevărat a înviat!

    Mulțumim.

    Este posibil să primim și acordul general al sfinției voastre de a prelua articole?

  21. Elena G. spune:

    Bine spunea cineva ca, ” in spatele” PF Teophilos se afla Patriarhul Ecumenic Bartolomeu – a carui ” popularitate” in CMB paleste, pe langa ” popularitatea” PF Daniel!

    Acum ani buni – in urma – chiar se punea problema ca , cel din urma sa-i ia locul!

    No comment!!!

  22. ieromonah savatie spune:

    @ Asociatia Synaxix 2010,

    sigur, fratilor!

  23. […] Savatie Bastovoi: Va face patriarhul Teofil și ceilalți pași canonici pe care îi presupune o adevărată rupere a … (…) Motivul ruperii comuniunii, acela de reacție la intruziunea Patriarhiei Române în […]

  24. […] Reacția Patriarhiei Ierusalimului are loc la puțină vreme după întrunirea de la Chambesy (Elveția), unde s-a discutat revederea poziționării în diptice a bisericilor istorice în funcție de realitățile de azi. Astfel Patriarhia Moscovei și Patriarhia Română, care depășesc numeric multe din patriarhiile istorice, au intrat într-un ușor conflict cu patriarhii elenofoni, printre care și cel al Ierusalimului, scrie ieromonahul Savatie Baştovoi. […]

  25. Elena U. spune:

    Patriarhul Daniel al României, văzut ca o ameninţare de patriarhii greci: „Încearcă să-şi extindă sfera de influenţă!”, spun aceştia

    http://www.financiarul.ro/2011/04/11/patriarhul-daniel-al-romaniei-vazut-ca-o-amenintare-la-adresa-puterii-patriarhului-ecumenic/

  26. […] Savatie Bastovoi: Va face patriarhul Teofil și ceilalți pași canonici pe care îi presupune o adevărată rupere a … (…) Motivul ruperii comuniunii, acela de reacție la intruziunea Patriarhiei Române în […]

  27. Vasile C. spune:

    Nu pot decat sa ma minunez de asa gaffa (greceasca); parca-mi vine sa spun, ca-n proverb:”Dumnezeu, cand vrea sa scada pe cineva, ii ia mai intai mintile”..
    NIMIC din acest fapt nu e in duhul evanghelic / si pe de-a-ntregul, este un act necugetat si arogant..
    ( Acesta probabil ca este un tzunami dupa care vom asista la derulari spectaculoase.. )

  28. viorica spune:

    noiembrie 2005:
    PS Vincenţiu Ploieşteanul s-a referit şi la momentele care au urmat ceremoniei de intronizare a Patriarhului Teofilos al III-lea: “După ceremonia din catedrală, toate delegaţiile împreuna cu PF Sa, am venit la reşedinţa patriarhală unde s-au citit mesajele Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe, iar din partea Bisericii noastre a fost citit mesajul PF Părinte Patriarh Teoctist adresat noului Patriarh al Ierusalimului. PF Sa a mulţumit aducându-şi aminte de cât de mult ajutor a primit Patriarhia Ierusalimului din partea Bisericii Ortodoxe Române, de prezenţa românească de aici, din Ierusalim, şi de exemplul frumos pe care românii îl aduc aici în cetatea Ierusalimului.”
    http://www.catholica.ro/2005/11/22/intronizarea-noului-patriarh-al-ierusalimului-teofilos-al-iii-lea/

    in 2005 „marul discordiei” era dat in parga – dar inca nu intruziune – mai ramane reculul negocierilor de la Chambesy…
    Sa lumineze si sa intelepteasca Domnul pastorii turmei Sale!

  29. Cuviosul Grenadie spune:

    Era de asteptat ca PF Daniel sa faca boacane pe masura gradelor pe care le are in masonerie. Si are multe…

  30. big_bang spune:

    a inceput razboiul intre Saruman &Gandalf….
    CREATORUL este infinit de mare in a incapea in ,,fortaretele astea,,.
    treziti_va oameni buni…biserica este o sarlatanie in sec 21!

  31. MariaM spune:

    Numarul mare al episcopilor romani trimisi peste granite, tensiunile create cu bisericile locale au fost o problema in cadrul Ortodoxiei dupa 89 insa s-a evitat o pozitie categorica oficiala a „localilor” pentru a nu fi create tensiuni in interiorul comunitatii ortodoxe, tensiuni in urma carora ar fi profitat doar Satana . Insa, incalcarea dreptului unei Biserici Locale Autocefale este in sine o dereglare ce trebuie neaparat solutionata in termeni canonici.

  32. dan alexandru spune:

    @ big_bang

    Iar dumneata vreun initiat al inelelor.

  33. big_bang spune:

    parinte,
    nu este mai bine sa ne rugam in aer liber,pe o pajiste cu iarba verde decat in constructii de milioane de euro?
    e musai sa ma duc la biserica?

  34. Dragoș spune:

    Bună ziua,
    Îmi cer scuze că pun o astfel de întrebare banală, dar mi-aș dori să știu mai multe despre ce înseamnă mai exact această „comuniune”, presupunând a fi extrapolată de la simpla conotație aparentă? Ce înseamnă în sens administrativ și apoi în sens profund religios-ortodox?
    Mulțumesc.

  35. Elena G. spune:

    big_bang,

    Depinde,.. cui te rogi!

  36. VladR spune:

    Dragos, ca sa nu gresesc, iti citez explicatiile date de teologul Radu Preda:

    „ruperea comuniunii este cel mai grav act care poate surveni între două biserici ortodoxe surori. Presupune imposibilitatea practică de a mai celebra împreună sfintele slujbe”, explică teologul Radu Preda. „O astfel de hotărâre i-ar putea pune într-o situaţie delicată pe clericii români aflaţi în Ţara Sfântă, aceştia nemaiputând sluji la altarele din Ierusalim”.

    Mai multe detalii aici:

    http://www.semneletimpului.ro/stiri/Ruptura-intre-Patriarhiile-ortodoxe-de-la-Ierusalim-si-Bucuresti-3305.html

    Interesant este ca au mai fost si altii care au solicitat aceasta informatie si nimeni din cei care au comentat aici nu a raspuns…

  37. viorica spune:

    @dragos
    Comuniune este unirea prin aceeasi credinta – asta ar fi Ortodoxia, care tine in legatura stransa bisericile autocefale surori, egale intre ele si libere dpdv administrativ – este ceea ce face ca Biserica sa fie UNA

  38. flamura verde spune:

    […] SURSA […]

  39. […] Cititi si: Va face patriarhul Teofil si ceilalti pasi canonici pe care ii presupune o adevarata rupere a comun… […]

  40. Sofia spune:

    Bine ca americanii pot ridica McDownald-uri si fastfud-uri peste tot in lume si mai nou scuturi antiracheata, dar noi ortodocsii nu mai avem loc unii de altii. Daca pe Patriarhul Ierusalimului il deranjeaza asa tare faptul ca suntem oameni harnici si darnici, atunci nu are de cat sa invete de la noi romanii si sa vina in Ro sa-si construiasca si el o biserica-hotel sa vada cum se e.

  41. Dragoș spune:

    @VladR, @viorica
    Mulțumesc pentru detalii și trimitere; chiar nu știam cum să iau termenul acesta de comuniune, însă acum m-am mai lămurit. Cât despre eveniment în sine, mă feresc să emit judecăți de valoare, las asta celor care se pricep mai bine decât mine. Toate bune.

  42. mihaikon spune:

    Parinte Savatie, conteaza ca a/ti expus o parte din aceasta problema in emisiunea” Pietrele vorbesc”,cu autocenzurarile de rigoare …o sa va rog insa sa faceti ceva pentru coerenta mesajului …dincolo de pertinenta mesajului emisiunea are si rol catehetic..si mi/as dori ca limpezimea mesajului si accesibilitatea lui(care face
    casa buna cu rafinamentul intelectual)sa razbata la fel de curat ca in cartile Sfintiei Voastre.Cu bucurie l

  43. mihaikon spune:

    Cu bucurie l/am intalnit si pe Ieromonah Petru Pruteanu,pe care il apreciez de ceva vreme..totusi argumentatia invitatilor emisiunii dvs a fost stufoasa si emisiunea .s-a cam incalcit ..o spun cu tristete pentru ca e cam singura emisiune pentru care mai deschid televizorul.poate nu ar strica o pregatire mai lunga inainte de emisiune in care fara a li se da invitatiilor directive pretioase sa fie rugati sa isi aleaga dintre argumentele personale acelea care tin si firul logic al emisiunii…in definitiv publicul tinta al emisiunii nu e alcatuit de cei care isi pot completa singuri puzzle-ul (ortodox )ci ,cred eu ,de cei care inca nu pot .Apreciez valoarea artistica a intervievarilor ”calde”,dar am convingerea ca categoria de invitati pe care o aduceti face ,cu usurinta, vie, absolut orice reluare mai ordonata a argumentelor..
    Hristos a inviat!

  44. mihaikon spune:

    oricum, desi nu era cazul in acea emisiune, ar fi fost interesanta adaugarea informatiilor din sfera teoriei conspiratiei ..pentru largirea perspectivei…adica poate ca nu e tocmai ”fara legatura” faptul ca PF Daniel se arata ca sabotor al incercarilor masoneriei de a face din Patriarhatul ecumenic un echivalent pentru papalitate..stiut fiind ca e mai usor de santajat un singur om decat un sobor. Am resimtit neaccentuarea faptului ca autoritatea Constantinopolului e pur onorifica,ca aceasta onoare azi e desueta ,ca istoric vorbind aceasta ierarhizare a fost intotdeauna paralela cu importanta economico-culturala a zonei/metropolei deservite(capitala de imperiu ) …ca gestul Pariarhului Tarii Sfinte este si el cel putin la fel de necanonic …iar unilateralitatea actiunii este dovada a samantei despotice care a ignorat consfatuirea ci a actionat suveran ,papal

  45. viorica spune:

    @mihaikon
    Adevarat a inviat !
    Dialogul „Pietrelor” a furnizat atat de multe argumente si a deschis atatea perspective cat este cu putinta, fara a pricinui mai mare paguba. Chiar daca am simtit bataia calda a inimii, am inteles folosul stapanirii ei in exprimarea punctelor de vedere.
    Fara indoiala (cel putin mie) este de mare, mare ajutor sa intelegem ce se intampla .

  46. […] Cititi si: Va face patriarhul Teofil si ceilalti pasi canonici pe care ii presupune o adevarata rupere a comun… […]

  47. elena spune:

    Papa Romei,garantul Ortodoxiei si al unitatii?!!!Ortodoxie pa care o uraste profund si careia i-a fost permanent,vajnic dusman?!!Papa,reprezentantul acelei institutii care nu a vrut,permanent,decat sa domine religios si politic intreaga lume?!!Care L-a substituit pe Hristos,Dumnezeu-Omul,cu omul-papa?!!!
    Papalitatea a transformat Biserica Lui Hristos intr-o imparatie lumeasca iar pe Hristos Cel Intrupat,L-a dezantrupat si L-a surghiunit in Cer!Si asa un om,episcopul Romei,a luat locul Lui Hristos,facandu-se astfel cap si stapan absolut al bisericii,ingradindu-L pe Dumnezeu in Cer!
    Papismul a schimbat temelia crestinismului,adica pe Dumnezeu-Omul Cel vesnic si in locul Lui a pus un muritor efemer,papa,transformand Imparatia lui Dumnezeu intr-o imparatie a acestei lumi,desi Mantuitorul Insusi a spus clar ca „Imparatia Mea nu este din lumea aceasta„.Papismul a visat un crestinism lumesc,care sa se extinda de-a lungul si de-a latul lumii,al carui conducator sa fie episcopul Romei si pentru aceasta a recurs la violenta,maceluri,distrugeri,crime…si cu toate acestea,nu si-a atins scopul.Si asta din cauza opozitiei de lunga durata a Ortodoxiei,adica a Bisericii de nezdruncinat a lui Hristos.Ce treaba avem noi,deci,cu papa de la Roma?!!
    In ceea ce priveste faptele recent petrecute intre cele doua Patriarhii,singurul mijloc prin care putem interveni noi,romanii,il constituie rugaciunea!Sa ne rugam pentru luminarea mintilor ierarhilor ortodocsi si pentru unitatea Ortodoxiei!
    Doamne,ajuta-ne!

  48. sherlock_holmes spune:

    „Papa Romei,garantul Ortodoxiei si al unitatii?!!!”

    Daca papa si patriarhii ortodocsi ( dupa cum arata si se comporta ) ar fi sustinuti de aceleasi elite care lupta impotriva lui Hristos,poate ca aceasta se si doreste,sa se arate ca nu mai exista sinodalitate,comuniune,cel putin la virf,in ortodoxie,si atunci garantul unitatii si al pacii intre ei ar fi chiar papa de la Roma.Trist.

    Cealalta varianta este trista si ea,arata ca cel putin din punct de vedere mistic,patriarhii nostri nu sint nici macar diaconi,adica minti in lupta cu patimile proprii,ce minti luminate si indumnezeite,strabatute de dragostea dumnezeiasca pe care le-ar presupune starea de episcop.

    Dar cum Dumnezeu lucreaza si prin diavoli la mintuirea noastra,adica foloseste,intoarce raul lor inspre binele nostru ,sint convins ca lucreaza si prin acestia,chiar si prin aceste dispute si lupte pentru putere si mindrie,poate se mai intirzie un sinod ecumenic distrugator pentru credinta noastra,poate ne arata ce vremuri traim si ca nu mai este prea mult timp la dispozitie,deci trebuie sa ne curatim sufletul si trupul de pacate,printr-o spovedanie mai deasa si impartasanie,poate ca este timpul sa mai citim si noi Scripturile,sa stringem relatia cu duhovnicul,sa mai facem si ceva fapte bune…caci sint convins ca Bunul nostru Dumnezeu Iisus Hristos nu va parasi pe niciunul care chiar vrea sa se mintuiasca,si va gasi solutii pentru aceasta.

    PS.Bine ca mai avem episcopi marturisitori ai credintei ortodoxe,cel putin in Biserica Greciei se si vad,chiar si pe la noi,la sirbi se mai vede cite unul,doi,la rusi nu cunosc,poate doar sa accesez arhivele Scotland Yardului.

  49. vasile dumitru spune:

    ‘vremuri grele;acu,fiecare pe cont propiu.barim sa apucam saa terminam Catedrala.si sa chivernisim parale sa platim paznicii ei;caci de umplut cu credinvciosi laLeturghie nu nu prea vad nadejde.

  50. […] aceasta expunere publica a problemei si celorlalti patriarhi orientali poate constitui, din partea Patriarhiei Ierusalimului, si un demers de oficializare a actului ruperii de comuniune cu […]

  51. un credincios (oare ?) spune:

    to be or not to be
    A MAI AUZIT CINEVA DESPRE ASTA ? cred ca ei s-au certat , ei s-au impacat ! cine stie cat a costat impacarea asta ?

  52. […] Savatie Bastovoi: Va face patriarhul Teofil și ceilalți pași canonici pe care îi presupune o adevărată rupere a … (…) Motivul ruperii comuniunii, acela de reacție la intruziunea Patriarhiei Române în […]

  53. […] si: Va face patriarhul Teofil si ceilalti pasi canonici pe care ii presupune o adevarata rupere a comun… Filed in: ANTI-ECUMENISM Tags: ieromonah Savatie Bastovoi, patriarhia Ierusalimului, […]

Lasă un comentariu