Predica si Internetul

De citiva ani, de cind internetul a luat amploare, constat, in mod paradoxal, o stavilire a propovaduirii. Acest fapt se datoreaza tocmai vitezei si ariei mari de acoperire a cuvintelor scrise pe un blog. Mi-a venit cindva in minte, la o conferinta, gindul ca atunci cind s-a inventat microfonul s-a rupt si legatura dintre predicator si cei ce-l asculta. Cred ca un predicator trebuie sa aiba atitia oameni in fata citi sa-l auda cu voce naturala. Din moment ce vocea a putut rasuna peste zeci de mii de oameni lucrurile au devenit incontrolabile. Cu atita mai mult cind vocea, imaginea sau cuvintul scris se poate rasfringe asupra a sute de mii si chiar milioane de oameni din diferite locuri ale globului.

Cei care si-au propus sa inteleaga propovaduirea in duhul pe care ni L-a lasat Hristos, vor fi descoperit ca, de pilda, acelasi Apostol Pavel vorbeste diferit evreilor, diferit romanilor, diferit elinilor. Evreilor le vorbeste cu multe citate din Vechiul Testament, romanilor le vorbeste laudindu-i inainte de a-i mustra, ca unor imperialisti ce erau, iar grecilor le vorbeste cu citate din poetii vremii. Cu alte cuvinte, cum insusi Apostolul neamurilor si-a definit lucrarea “pentru toti toate m-am facut, ca macar pe cineva sa mintuiesc”. Si niciodata, nimeni, nici chiar Sfintul Pavel, denumit de Sfintul Ioan Gura de Aur, “cel mai mare om pe care l-a avut Biserica si cum nu va avea un altul”, nu s-a incumetat sa vorbeasca tuturor la fel, motiv pentru care a si iscat multe neintelegeri pe care incearca sa le indreptateasca in epistolele sale.

Intelepciunea, Cuvintul si Puterea lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, nu in zadar vorbea uneori atit de ascuns, adica in pilde, iar atunci cind era rugat de ucenici sa fie mai limpede, sa le explice intelesul pildelor, le raspundea: “Cine are urechi de auzit, sa auda!” Uneori insa le tilcuia cele zise in fata multimii, dar numai dupa ce ramineau deosebi. Intrebarea fireasca ar fi de ce le mai vorbea multimilor de vreme ce intelesul celor spuse il lamurea doar ucenicilor atunci cind ramineau singuri. Tocmai pentru ca exista lucruri, pe care noi le numim de taina, care oricum nu ar fi intelese de multime, deoarece au nevoie de luminarea Duhului Sfint.

In aceasta imprejurare, cind propovaduitorul nu mai stie cui se adreseaza, sau stie dar este constient ca cele zise unora vor fi citite/auzite si de altii, este cu neputinta sa nu stirnesti neintelegeri si chiar sminteli. Iata de ce internetul este ca o sabie cu doua ascutisuri, pe de o parte iti da posibilitatea sa vorbesti “in adunare mare”, cum spunea Prorocul David, iar pe de alta parte isca si raspindeste degraba smintelile si intelegerile gresite a oamenilor de multe feluri si diferite masuri duhovnicesti si intelectuale.

Pe de alta parte, propovaduirea traditionala, fata catre fata, devine tot mai anevoioasa din pricina presiunilor politice. Preotii nu mai pot rosti de pe amvon adevarurile credintei Ortodoxe, considerate din ce in ce mai “incorecta politic”, iar cei citiva mari duhovnici ramasi in viata sint marginalizati, fiindu-le blocat accesul la televiziunea, radioul si gazetele Patriarhiei.

Singura cale de a te face inteles si de a intelege ramine dragostea. Nu ne va ajuta nici mintea ascutita daruita unuia sau altuia de Bunul Dumnezeu, nici multa pricepere dobindita prin citirea cartilor. In aceasta vreme multi se vor rataci de la adevar, tocmai din pricina inmultirii cuvintelor, tocmai dintre cei care le scriu si le vorbesc. Si doar cei care vor lua totul cu dragoste, purtind sarcina celuilalt si bolind pentru intregimea Bisericii impreuna cu madularele vatamate, se vor face trimbite ale lui Hristos si se vor mintui pe sine si pe altii.

Mai multe despre ceea ce inseamna predica in ziua de azi gasesti in volumul Cind pietrele vorbesc – Biserica fata in fata cu propria imagine

Anunțuri

13 Responses to Predica si Internetul

  1. Viorica spune:

    Blagosloviti Parinte!
    Multumesc, acum am inteles rezerva. Sa va intareasca, sa va lumineze Domnul si sa nu ne lasati !

  2. iona spune:

    cei catva mari duhovnici ramasi in viata nu prea se folosesc de cuvinte…te imbraca cu dragostea lor si tu ramai zambind sau plangand mut nestiind prea bine de ce. Probabil inima intelege inaintea ratiunii ce se intampla.

  3. Viorica spune:

    tocmai dragostea cu care te simti acoperit face posibila intelegerea Cuvantului, eliberarea sufletului tau asa mic si nestiutor – iti da speranta si creste in tine dragostea intorcand-o inmultit spre ceilalti … asa simt eu dragostea asta, intru Hristos, despre care nu ma mai simt stanjenita sa vorbesc !

  4. Hohmah spune:

    Celor cativa mari duhovnici le este in fapt interzis accesul la toate televiziunile, radiourile si ziarele posibile.
    In schimb toate exceptiile ingrozitoare despre Biserica apar imediat in mass-media.
    Vino Doamne !

  5. Viorica spune:

    atunci, ar trebui sa cautam celalalt capat al firului : nu este alegerea noastra ce/de cine ne apropiem ? sa mergem noi catre acei mari duhovnici; sa cautam sfatul celor incercati, induhovniciti – sa ne rugam sa ne primesca ucenici si sa deschidem inimile – si sa ne sprijinim unii pe altii; parca ne este teama…

  6. VladR spune:

    Parintele a sintetizat marea problema a internetului folosit de crestini. Atata timp cat nu incerci sa patrunzi mesajul, sa mergi dincolo de litera, vei fi in imposibilitatea de a intelege cu adevarat ce ti se transmite. E multa dragoste dar si mult discernamant la mijloc.

    Pe de alta parte, referindu-ma la ultimul paragraf din postarea Parintelui, nu consider ca mesajul duhovnicesc, raspandit prin mijloace de comunicare in masa, ar suporta din acest motiv vreo denaturare in esenta sa. Daca receptorii sunt deformati sau insensibili, Cuvantul va bate la usa fiecaruia si va trece mai departe, daca nu i se deschide. Dar o urma, macar cea a bataii in usa, tot va ramane.

    Rugaciunea este, dupa un timp de practica mecanica, si o stare de a fi. Si cazut fiind, iti reflecti sinele in modelul Hristos. Si filtrezi tot ce primesti, chiar daca in prima instanta tot eul tau este cel care reactioneaza. E dureros, dar e o noua etapa care trebuie parcursa pana la capat.

  7. Viorel spune:

    In societatile primitive, cand nu existau mijloace de comunicare, creierul era folosit in procent mult mai mare decat in prezent si calitatile intelectuale ale oamenilor erau altele. Ei aveau un alt mod de a percepe natura inconjuratoare si de a comunica unii cu altii, in mod direct.

    Nu stiu daca este corect sa ne limitam si cunostintele asimilate doar la cat putem noi citi si sintetiza. Are si internetul avantajul sau, ca ne da capsula superdensa.
    Acum cativa ani in Anglia s-a constatat ca oamenii nu mai puteau comunica verbal datorita Internetului si TV-ului. Englezii au luat masuri pt reeducarea chiar a bunicilor familiilor.

    De Net poti fi dependent si poti trai virtula, intr-un mod mult mai intens decat real, deoarece traiesti intr-o lume imaginata de tine. De la Net te poti imbolnavi grav, atentie! Nu numai psihic, dar si fizic.

  8. catalin spune:

    intr-o vreme gazetele si televiziunile faceau bani si rating tocmai ca tranteau o poza cu Cleopa, Papacioc sau Iustin Parvu … pentru ca dupa abolirea comunismului … a devenit „o moda” cerecetarea ortodoxismului ca un fel de paranormal idiot … oamenii cautau acesti duhovnici ca pe niste ghicitori … insa dupa aceea, interviurile lor, in care clar Duhul Sfant era omniprezent … i-a facut pe acei amatori de adrenalina horoscopica sa descopere culmea! … dragostea intru Hristos … si sa caute acei duhovnici pentru cu totul alte motive … chiar daca acum nu mai au acces la media … exista totusi resurse chiar si pe net cu interviuri si clipuri ziditoare cu acesti parinti pe care cel care vrea sa puna inceput bun le poate folosi … normal ca nimic nu se compara cu propovaduirea fata in fata … imi amintesc cand ma uitam la interviuri cu parintele Papacioc … imi placeau … imi mergea la inima … dar de cele cateva ori cand am intrat la el … am uitat si sa vorbesc romaneste … de fiecare data … fara exceptie … lumea virtuala este un lucru parerea mea neutru … tot pacatul omului o face abominabila … de pe net poti sa gasesti si resurse ortodoxe, rugaciuni, acatiste, interviuri etc. … si porcarii … conteaza cum iti educi copilul si pe ceilalti (daca ai charisma) sa foloseasca aceasta tehnologie … pana la urma tot un mare parinte a zis ca Sf Aposotl Pavel sigur ar fi folosit mijloacele media pentru propovaduire daca ar fi existat in timpul lui …

  9. Marius David spune:

    Draga Savatie, nu te ingrijora prea tare. Publicul se autoselectează: în momentul în care cineva vede… „Predică la Duminica …. ” sau „Numărul 666 numărul diavolului” sau chestii de genul ăsta… trece mai departe.
    Există acest instrument de răspîndire a mesajului, dar şi de închidere a urechilor: click-ul mouse-ului.

    Ce facem noi nu este asemănător deloc cu ceea ce făceau alţii cu vreme înainte, predicarea în Agora. Acolo omaenii nu aveau pleoape la urechi, pe cînd mouse-ul şi butonul de turn off funcţionează astfel.

    Internetul s-ar putea să devină tocmai mijlocul prin care mesajul creştin, prea risipit şi prea răspîndit, să devină hulit şi refuzat.

  10. asmatwey spune:

    Este intradevar o sabie cu doua taisuri sbiectul pus in discutie de sf. parinte.Din un aspect accesul la net prezinta un acces mai bun la informatie inclusiv cea religioasa,o comunicare intre grupuri de oameni ce promoveaza aceleasi valori religioase precum si o libera exprimare si schimburi de opinii si idei.internetul a devenit foarte comod si in multe state occidentale de acum predica si spoveduirea e posibil de organizat prin intermediul retelei globale.
    Nu vreau sa fiu critic-intredevar institutia bisericii nu poate nega sau trece cu vederea progresul tehnic.Cu atit mai mult ca multe elemente progresive ca lumina electrica,sistemele audio,tv sint pe larg utilizate de biserica si aceasta este normal cred. Mie personal mia fost de ajutor netul chiar si in lecturarea operelor parintelui Savatie deoarece cu parere de rau in librariile orasului sint o mare raritate.In acelas timp tendinta umana de a-si face confort in toate inclusiv bisericapoate ca duce din contra la o indepartare fata de Dumnezeu.Nimic nu poate inlocui O slujba in biserica la care participi personal si atmosfera carui o simti cu inima.Cu parere de rau pentru multi netul a devenit un fel de lume personala virtuala unde toate aspectele vietii inclusiv credinta in sacru pot fi modelate chiar de insasi utilizatorul.Oamenii devin mai reci,mai egocentristi iar lipsa accesului la reteaua globala este privita ca o tragedie personala de amploare.internetul sia inceput istoria din anii 60 din tehnologiile militare americane.Astazi ea intradevar a devenit o plasa globala unde e antrenat cel putin fiecare al treilea locuitor al Terrei.Sper ca in viitor ea sa nu ajunga o plasa care sa ne prinda inima cu paienginis si mucegai si sa ne inchida calea spre cunosterea valorilor adevarate.
    Sa ne ajute Dumnezeu sa fim cumpatati si chibzuiti in tot ceea ce facem sau ne implicam.

  11. mariusaudit spune:

    Doamne ajuta!

    Daca dragostea ar fi imparateasa : crizele s-ar topi, ca si cum nu ar fi fost(doar un vis urit), orbi vor vedea, bonlavi se vor tamadui…

    ma intreb parinte: cum ar fi o liturghie cind dragostea ar fi imparateasa?

  12. Administrator spune:

    Părinte, dacă binecuvântați, aș adăuga ceva.
    Dincolo de pildele pe care le-ați adus din propovăduirea Sfinților Apostoli mai sunt și altele, din Areopag, sau de la Ierusalim (de Cincizecime), în care s-a vorbit unor mulțimi de oameni foarte deosebiți între ei. Și totuși propovăduirea a fost bună!
    Sunt însă trei lucruri ce lipsesc multor propovăduiri internaute (și… nu numai):

    1. Trăirea Credinței; fără această trăire credința este moartă, iar propovăduirea de asemenea.
    2. Conștiința – ce vine din trăirea Credinței – că slujim unui Stăpân și că dăm socoteală Lui pentru ceea ce facem (sau ne facem); nici păcătoșii cei mai spurcați nu sunt ”la mâna noastră”, căci toate sunt în mâna Lui – deci și față de cei care ne par așa trebuie să ne purtăm cu adevărat creștinește (ce cuvânt neînțeles!).
    3. Conștiința – ce are același izvor, desigur, al trăirii Credinței – că Dumnezeu este cel de apără Biserica și Credința, noi fiind cei care le mărturisim; se înțelege, Dumnezeu apără Biserica pentru cei ce Îl caută, deci căutându-L și mărturisindu-L suntem, într-un fel, apărători ai Bisericii; dar nu prin puterea noastră, ci prin harul și lucrarea (lucrările) lui Dumnezeu.

    Odată uitate aceste lucruri se ivesc nenumărate căderi; de la ”teologii” plini de diplome care nu trăiesc niciodată Credința și, prin urmare, trec prin istoria vie a Bisericii ca și cum n-ar fi fost, până la ”jendarii” care dau cu bâta în fiecare om pe care îl bănuiesc de vreo alunecare (chiar dacă bănuiala vine de fapt din neputința lor de a-i înțelege pe ceilalți). Adică fie se ivește ”adevăr” fără dragoste, care nu este Adevărul, fie se ivește ”dragoste” fără Adevăr, care nu este dragoste.

    Ar mai fi și lipsa vederii celor cărora le propovăduiești. Dar adevărul este că dacă-i porți în inimă, nu-i musai să-i vezi cu ochii trupului. Lucrarea Duhului va împlini lipsa.
    Iertare!

  13. Petru spune:

    Slava lui Dumnezeu! Traiasca dreapta credinta Ortodoxa !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: