Cum m-a scos Marius Ianus la „Lumina”

Imi trimite prietenul Marius Ianus un link la ziarul Lumina in care zice ca m-a pomenit (asta dupa ce mi-a trimis alte citeva din revista VIP). Nevoie mare. La asta chiar nu m-am asteptat. Sper sincer ca Marius sa nu ajunga redactor acolo si, dupa vreo doua trei luni, sa ma ciomageasca cu vreo bita luminoasa de pe aceleasi pagini. Oricum, ma bucur pentru Marius si ii doresc si de acum inainte un cer senin de-asupra capului.

Starea inimii care a devenit taină

Deşi s-a retras din Bucureşti, având nevoie de mai multă interiorizare şi discuţii cu Dumnezeu în singurătate şi linişte, Marius a acceptat totuşi un interviu. Cum s-a produs schimbarea radicală cu el? „Acum trei-patru ani s-au întâmplat mai multe lucruri pe care acum le interpretez ca nişte semne. De exemplu, faptul că locuiam în apartamentul unui scriitor, Alexandru Monciu Sudinscki, un scriitor român care a plecat în Suedia şi care a devenit apoi foarte credincios şi s-a transformat într-un fel de pelerin-cerşetor, a plecat pe străzi… După aceea, am avut o răbufnire în faţa unor lucruri care se întâmplau la mine, la ziarul la care lucram, şi mi s-a răspuns într-o formă foarte dură. Am vrut să mă apăr, dar nu am ştiut cum. Am fugit la Chişinău să fac o revistă, „Starea de urgenţă”. Dumnezeu a lucrat şi acolo. De fapt, a trebuit să ajung acolo ca să lucreze. Un poet călugărit, părintele Savatie Baştovoi, pe care îl ştiam de mai multă vreme… l-am întâlnit din nou acolo. Şi mi-a cântat o piesă foarte frumoasă care mi-a mers la inimă şi a lucrat. Eram mai mulţi scriitori adunaţi acolo, iar eu, ca oaspete, i-am cerut insistent să-mi cânte la chitară o piesă pe care o ştiam. Are nişte versuri foarte frumoase: „Aş vrea să-ţi spun ce nu se poate spune,/ Şi-aş vrea să-ţi dau ce nu se poate da,/ Există-o stare a inimii anume,/ Şi-aş vrea s-o împart cu dumneata”. Sunt versurile lui Savatie şi mi-au plăcut atât de mult că l-am pus să cânte piesa asta de vreo 20 de ori. Am înţeles starea asta, taina asta, că eu de acum îi spun taină, este vorba despre starea din timpul rugăciunii lui Hristos când ţi se înteţesc bătăile inimii… E ceva extraordinar, neobioşnuit, mult dincolo de firesc”, mărturiseşte Marius Ianuş.

Aceasta a fost începutul. Taina a început să lucreze în inima lui. Se afla la Chişinău, unde se chinuia să scoată revista „Starea de urgenţă”, se zbătea mult pentru găsirea banilor şi pentru a lansa şi a vinde revista. Frământările lui erau însă în direcţie greşită. „M-am gândit foarte mult la cum m-am schimbat, cum m-a schimbat acea întâlnire cu părintele Savatie. Privind înapoi, eu mă gândesc că făceam revista asta dar eu căutam altceva, căutam de fapt liniştea şi fericrea. Căutam ce căutăm noi toţi. Noi, oamenii, ne prindem într-o capcană din asta a lumii şi nu ne dăm seama că noi căutăm fericirea de dincolo de lume. Acesta a fost lucrul pentru care am fost eu la Chişinău. Să mă văd cu Savatie Baştovoi. Aveam nevoie neapărată de ajutor, de vindecare divină. Ştiam. Mai e un text pe care mi l-a transmis înainte să-l cunosc, mi l-a scris pe cartea lui „Elefantul promis”: „Lui Marius Ianuş, un cer senin deasupra capului”. Am stat mereu şi m-am gândit ce-a vrut să spună părintele Savatie. Am aflat de rugăciunea inimii, recent, şi am înţeles despre ce vorbea Savatie atunci. Credeam că atunci când vorbeşte de o stare a inimii este vorba despre iubire aşa, în general, dar apoi am aflat că este ceva concret pe care îl simţi personal şi acut. Atunci a pus seminţele credinţei în mine”.

Citeste articolul intreg aici

Cintecul despre care zice Marius ca l-a schimbat:

33 Responses to Cum m-a scos Marius Ianus la „Lumina”

  1. vlad spune:

    vai parinte, ati cantat la chitara, si inca de vreo 20 de ori, mai, mai. Sa nu afle parintii de la unele manastiri, ca indata va pomeniti cu un articol propagat pe toate blogurile dreptilor frati: ”Parintele Savatie mai pune mana pe chitara”

  2. Ionuț Trandafirescu spune:

    pai au ortodocsii voie sa cante la chitara? citeam deunazi pe bloguri ca esti eretic dac-o faci 😀

    intotdeauna delicat si vertical ramaneti, parinte.
    deosebita si argumentatia precedentului articol.

  3. admin spune:

    e chiar adevarat… chiar canta si rock’n roll.. am vazut o astfel de filmare…. sa o postam? 🙂
    pana atunci, ceva tot de prin zona

  4. @ Vlad si Ionut:

    Ati rastalmacit, desigur, ceea ce am incercat sa spunem noi, preferand sa ignorati substanta argumentelor si sa refuzati obstinat sa faceti deosebirea intre duhuri. Sa ne aratati unde am scris noi ca este ceva rau in sine sa canti la chitara sau la un instrument ori ca cine o face este eretic. Sau daca nu noi, cine altii au zis asta. Nu am vazut nicaieri. Ce denota minciuna asta ramane sa spuneti singuri. Nu are nicio legatura ce si cum canta p. Savatie cu ce si cum canta Klaus Kanneth. Dar daca nu dorim sa vedem, nici nu vom vedea vreodata si in toate vom cauta numai indreptatire si deloc indreptare. Oameni suntem, si gresim, si ne inselam. Mai rau este cand alegem sa ramanem intr-o greseala pana la capat si sa ne opunem obstinat adevarului vadit.

    Dumnezeu sa ne lumineze!

    Iertati-ne!

  5. Elena G. spune:

    Ce amuzanti sunteti, baieti! Ce bine ca am dat de „giumbuslucurile” voastre ca altfel ma coplesea tristetea!

    Cat despre glume… e o vorba (buna foarte) ca: „Cine rade la urma rade mai binë!”

    Vlad, esti de-a dreptul penibil!

    Sanatate! Maxima!

  6. ieromonah savatie spune:

    @ razboiintrucuvant,
    sinteti camarazii nostri de razboi si nu vom lasa loc de neintelegere intre noi.

  7. sherlock_holmes spune:

    Frumos cintec!

  8. teodora spune:

    ce bucurie mare

  9. acelas spune:

    ce ne facem parinte, ca melodia asta are (si ea) „amplificare”, „microfon”, „boxe”, auditoriu net”. Versurile intr-adevar – sublime…, dar mai inainte de orice, acea stare a inimii „anume”.

    eu zic ca face, oricum. Prin urmare, chiar si mesajele si commenturile via net.., insa evident, cu riscurile de rigoare, depinde fiecare cum se pozitioneaza … . Eu cred ca ortodoxia are raspuns si la acest tip de „provocare’, de „slava” personala. Trebuie sa aiba, antidotul. Caci se lupta cu totul si cu toate pentru Cuvant, iar alaturi de ea sta mereu Imparatul. S-au batut drept-credinciosii istoriei crestinismului cu diavolii in persoana, ortodoxia se poate adapta oricarui tip de „provocare”, pentru cine doreste si este indeajuns de atent si nevoitor.

    sa stam bine, sa stam cu frica, sa luam aminte.

    pace si nadejde de la Domnul.

  10. tainainimii spune:

    Părinte, nu ştiu cu ce ţi-au greşit cei de la „Lumina”. Sper că nu e ceva foarte serios, ci doar o neînţelegere. Or fi vrut şi ei să te încerce, poate… Cînd mai treci prin România, vino şi pe la mine, pe la Săcele, să bem un ceai împreună şi să-ţi prezint nişte creştini cu credinţă tare. Doamne ajută! Marius Ianuş

  11. fotosintezul spune:

    Marusica,taicutule, de la Sacele Lumina va fi parand mult mai stralucitoare, nu plapanda si rautacioasa. Ai vazut dumneata vreun nume de jurnalist apropiat de Biserica, de gazeta „privata”( cum „frumos” o exprima PF-ul), prin Lumina?
    Eu, unul, niciodata. Sunt ordine precise in acest sens. Pr Savatie e curtat din Lumina(prin tine) in Enciclopedie( fara daimonul mut) pt „binecuvantata” spartura in laicatul romanesc. De asta cred ca se si mira…

  12. fotosintezul spune:

    Iertare, pr Savatie e cleric. Intre breslasii ( mai nou) neLumianti, am vrut sa spun

  13. Daniel spune:

    Fratii crestini de la razbointrucuvant se simt atinsi de faptul ca au prezentat chiar de la inceputul articolului pe Klaus cantand la chitara.Si spun ca parintele Savatie canta altceva,adica ,trebuie sa deosebim duhurile,sau melodiile,ca sa vedem ca ceea ce canta Klaus este inselare,iar ceea ce canta parintele Savatie este bun.
    Eu nu stiu de faptul ca la conferinte sa se fi cantat la chitara,iar daca o fi cantat in alte imprejurari, de ce sa nu publicam pe prima pozitie,sa sara in ochi..
    Ma intreb cum pot cei de la razbointrucuvant sa-si strice in atat imaginea cu aceasta pozitie ,dupa ce au facut lucruri bune pana acum(cel putin atat cat stiu eu).

  14. Ana spune:

    Daniel @

    Sa asculti cantecul, mai precis sa asculti cuvintele ca sa te bucuri. Adevarat ca este o bucurie sfasietoare. Eu m-am gandit la toti dragi din familia mea care-s departe de credinta.

  15. http://www.razbointrucuvant.ro/2010/05/30/evanghelia-cea-mai-scandaloasa-care-este-sabia-lui-hristos/

    PS: Nu ne intereseaza sa placem lumii, in orice caz nu cu pretul de a vinde pe Hristos si pe frati, prin ascunderea adevarului mantuitor: „Feriti-va de orice infatisare a raului…”

  16. @ Ieromonah Savatie:

    Va multumim! Nadejdea noastra este ca vom ramane in acelasi cuget pana la sfarsit si ca nu vom alege cai diferite, pentru a purta cu adevarat impreuna in duh razboiul duhovnicesc. Nadajduim sa stam cu totii departe atat de derivele schismatice (ca cea mediatizata si aici, care are loc la Chisinau, sub conducerea unor kaghebisti deghizati in laici misionari si preoti zeloti, dintre care unii proprietari de ziare si siteuri – care va mai si barfeau murdar pe aceste canale si nu numai), cat si de alte genuri de ispite. Nadejdea noastra ramane atat: Tatal, Cuvantul si Duhul. Si aceasta in Biserica Una Ortodoxa, neimpartita, pe calea imparateasca.

    Blagolosviti si iertati!

  17. Daniel, nu ştiu de ce te mai complici. Doar sunt cam zelotişti cei de la razbointrucuvant. În plus ei nici nu te prea lasă să postezi comentarii împotriva a ceea ce spun ei şi îţi şterg ceea ce nu le place. Pe de altă parte aş fi foarte curios să vorbesc cu păr. Savatie să îmi dea argumente clare de ce ar fi în înşelare Klaus Kenneth dacă ar considera că e în înşelare. Nu neg că a spus unele chestii puţin greşite ( cum a fost cazul cu discoteca ce Klaus ar fi vrut să sublinieze altceva deşi i-a ieşit prost ). Totuşi ţinând cont că omul acesta venit din Apus şi trecut prin atâtea secte este cu totul împotriva ecumenismului şi spune pe faţă că doar Ortodoxia e Adevărul se mai poate trece cu vederea unele greşeli sau eventual să fie antenţionat şi nu să fie făcut un înşelat şi un prooroc al antihristicului new-age.

  18. Lumina lina spune:

    acelas spune:

    „ortodoxia se poate adapta oricarui fel de provocare…”

    Mare prostie spui!

    Te adaptezi tu la Sfanta Ortodoxie – urmand invataturile Sfintilor Parinti care nu fac rabat…- si nu invers!

    Numai daca nu cumva vrei sa fi „la moda” – laolalta cu cei mai „largi la inima”.

  19. Lumina lina spune:

    sfappetrupavelandrei:

    (Trei Apostoli de la care ai avea destule de invatat, daca ai si dori asta)

    Mie mi se pare corect cum procedeaza fratii de la razbointrucuvant. De ce sa-si piarda timp pretios cu cei ce, nu numai ca nu vor sa inteleaga – cu argumente solide, cu justificari si exemplificari-ci o tin „pe-a lor” incurajandu-se / sustinandu-se unul pe celalalt(vezi Daniel) – mergand astfel intr-o directie…inversa.

    Baieti, consultati-va duhovnicii, este cel mai intelept lucru! Si, o mare Taina!
    Lasati parerile de sine, nadejdea ca o credinta laxa va va (a)duce acolo unde trebuie.

    De-acum timpul s-a scurtat!

    Fie Doamne, mila Ta spre noi!

  20. Lumina lina spune:

    Pentru Daniel si sfappetrupavelandrei

    Un raspuns (la nedumeririle lor):

    ” Intre timp, eu am crescut si am capatat dreptul de a pune intrebari, asa ca mi-am luat curajul si l-am intrebat pe PARINTELE IUSTIN de la Manastirea Petru Voda ce sa cred despre ceea ce se intampla acum in tara noastra. Pentru ca nu am avut posibilitatea de a vorbi personal cu sfintia sa, am facut-o printr-un preot care a mers la Petru Voda si a vorbit cu PARINTELE IUSTIN joi noapte si vineri, inainte de pranz.
    Intrebarea mea a fost clara,ca sa nu fie loc de interpretari, si am rugat sa mi se transmita un raspuns din partea cuviosiei sale asemeni, scurt, din acelasi motiv. Am mentionat catre PARINTELE IUSTIN ca raspunsul nu il voi pastra numai pentru mine.

    INTREBARE: Preacuvioase, ce ne puteti spune despre Danion in legatura cu discutiile care au fost inainte de internarea Sfintiei Voastre la Cluj? Dar despre K.Kenneth, care conferentiaza acum prin tara dupa parerea unora intr-un duh cam protestant si ecumenist?

    RASPUNSUL PARINTELUI IUSTIN:
    Nimeni sa nu mearga dupa ei. Ramaneti in Biserica noastra Ortodoxa. In spatele lor sunt duhurile necurate. Ca daca nu i-ar ajuta aceste duhuri si slujitorii satanei, nu ar putea tine mai mult de doua-trei conferinte, ca oamenii nu i-ar asculta. ”

    Sursa: http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2010/06/01/ursarii-ursul-si-calul-lui-luther-alianta-intre-moscova-si-vatican-cine-pierde-cine-castiga-scandalul-vizitei-papei-in-cipru-se-amplifica-dalai-lama-marxistul-care-vede-semnele-imparatiei-l/

  21. Daniel spune:

    La conferinta de la Iasi,la care am fost si eu prezent,Klaus Kenneth a spus despre sine ca stie ca nu e un crestin bun.Astfel ma gandeam si eu astazi,ma gandeam la mine si mi-am zis si eu despre mine ca nu sunt un crestin bun.
    In privinta lui Danion,toata lumea ,inclusiv eu,a semnalat greseala care a facut-o atunci:
    http://unblogcrestin-ortodox.blogspot.com/2010/04/cu-ce-gresit-danion-vasile.html
    Deci aici a fost unanimitate in pareri.
    In cazul lui Kenneth,nu este acelasi lucru.Duhovnicul meu a spus ca este in regula,este ortodox,si mai sunt si alte pareri pozitive,dar care nu apar pe bloguri.
    Din pacate,nu vad decat rea vointa ,la cei care il ataca,lipsa de logica,aducere de argumente smintitoare,si neluarea in seama a declaratiilor sale ortodoxe.
    Nu sunt un bun crestin,nu fac ceea ce trebuie pentru Dumnezeu,dar voi incerca sa apar adevarul pana la capat.
    Iar in privinta lui Danion nimeni nu il condamna,de atunci el nu a mai luat nici o pozitie,asteptam cu speranta ca va reveni asupra celor declarate atunci.
    Inchei cu speranta ca aceasta dezbinare sa inceteze,nu vreau sa ne certam intre noi,insa sa se vada unde este nedreptatea cu multa luare aminte si nu cu rautatea care a fost pana acum.

  22. acelas spune:

    @Lumina Lina

    fii pe pace frate,

    acolo unde ai citit tu e adevarat m-am referit la un subiect care nu este de fapt al acestui articol, ci al celui de imediat „sub” el (exact de mai inainte deci, intitulat „Predica si Internetul”) , in care parintele deplangea faptul ca in ciuda abundentei de informatii si a mijloacelor prin care aceasta impreuna cu propovaduirea evanghelica astazi circula, cu toate astea starea „reala” a societatii, cumulul „factic” de idei evanghelice intrupate in realitatea din jurul nostru, sunt intr-o continua scadere, in comparatie dace vreti cu perioadele stravechi, cand polularitatea mesajelor evanghelice cat si mijloacele de propagare in mase, erau mult mai precare si mai rare, faptele crestinesti abundau insa in raport cu acestea.

    la fel, aici am adaugat …. Chiar daca ai microfon, boxe, amplificare (pe care parintele parea ca le „detesta” sau macar ca le crede de multe ori inutile, in predica spre ex.), auditoriu net etc, „mesajul” se poate percepe, daca ai acuitate in gandire si in simtire. La fel, in ziua de azi, mesajele si commneturile via net, de pe forumuri si bloguri, pot constitui puncte castigate, „pozitive” daca ele sunt privite si „gestionate” cum se cuvine, nu in „abundenta” si ca ultima realitate a noastra. Si evident, exista riscuri mari (opusul a ceea ce am spus..).

    si am concluzionat ca ortodoxia are resurse, si ea se poate adapta astfel oricarui mod de „propagare” in mase, oricarui tip de comunicare modern, daca utilizatorii isi pastreaza duhul smerit si luminos, doritor de aflarea adevarului si nu se dedau la alte „jocuri” si „meciuri” personale, ivite mai mult spontan din interactiunea unora cu a altora (starnite din patimile personale, dar mai ales si cu „umarul” pe care diavolul nu e dator si nu ezita sa il puna mereu). In acest fel am zis ca ortodoxia se poate adapta oricarui tip de comunicare contemporan (pastrand evident pe cele traditionale, cum ar fi scriitura, predica, exegeza ..).

    Doamne ajuta !

  23. Cristian spune:

    Daniel

    Daca NU esti un bun crestin , NU poti apara nici Adevarul, pentru ca tot ceea ce te face sa NU fii bun crestin, te face sa NU cunosti cum se cuvine Adevarul.

  24. Daniel spune:

    De joi, 27 mai, a. c., Parintele Mihail Stanciu (alias Pater Mihail) nu mai e staret al Manastirii Antim…
    E adevarata stirea?

  25. @ Daniel:

    Nu, nu e adevarata. Unde ai gasit „stirea”, adica zvonul mincinos?

  26. Cristian spune:

    Daniel

    Chiar vrei sa dovedesti ca nu esti un bun crestin? Te credem pe cuvant…

    Daca o dai ca stire , da si sursa

    Oficial nici blogul parintelui, cu imagini de la hramul din 31 mai , nici articolul din ziarul Lumina, nu semnaleaza.

    Dar tu ai auzit ca este inaltat in treapta? Sau , mai degraba , dupa formularea oarecum neterminata, crezi ca sunt unele consecinte negative…

    Dar daca este barfa , precum pare, mai bine nu raspunzi nimic…sa nu inmultesti pacatul.

  27. Cristian spune:

    http://blog.patermihail.ro/arhive/1113#comment-876

    A fost intrebat, si a raspuns parintele Mihail.

    Dar cu ceva talcuiri necesare, as zice.

  28. Lumina lina spune:

    Acest Daniel este un provocator autentic. Un raspandac, un zvonaci…jalnic, demn de mila.

    Personal, recunosc ca, in neputinta mea nici macar mila nu-mi este de el. Pentru mine acest „personagiu” – nu exista.

    A facut deservicii multor persoane – VERTICALE.

    Nu merita luat in seama ca asa „prinde” vigoare – ca si duhul rautatii.

    Fie Doamne, mila Ta spre noi!

  29. Laur spune:

    Vlad si Ionut,

    Sunteti un exemplu tipic de aplicare a literei si nu a duhului? Ce rau va cuprinde ascultand muzica respectiva? Care muzica a adus pe cineva la Hristos?

    Cine zice ca chitara, sau orice alt instrument muzical, este demonica?!? David nu canta la psaltire?

    Daca unii dau slava vrasmasului folosind chitara, asta nu inseamna ca nu poti da slava lui Dumnezeu cu ea.

    Parca ati fi invatat papagaliceste un set de regului si citate, pe care le aplicati orbeste…

  30. Marius Ianuş spune:

    Eu zic că bine a făcut Părintele că mi-a spus ce avea de spus cu ajutorul chitării, pentru că altfel greu ar fi ajuns la mine, care nu mă duceam la biserică.

  31. Cine are legitimatie de CRESTIN sa arunce primul piatra.

  32. Casandra spune:

    Ma bucur tare mult pentru fratele Marius, pe care l-am intalnit in urma cu un an si ceva la Alba-Iulia, la colocviul tinerilor scriitori. Ne-a vorbit atunci despre obsesia lui,Monciu Sudinski, si despre sederea in Suedia si despre mult alte lucruri din sfera literara. Ma bucur mult ca v-a intalnit, Parinte. Doamne ajuta!

Lasă un răspuns

