„Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!” Cuvînt la Duminica Ortodoxiei

sinod-bor2Ortodoxia se slăveşte prin luptele intelectuale pe care le-a purtat de-a lungul istoriei. Nici o religie din lume nu a întrunit atîtea sinoade, în care să se discute cu atîta zel dogmele de credinţă, hotărînd răspicat ce este şi ce nu este reprezentativ pentru sine.

Prima Duminică din Postul Mare este numită a Ortodoxiei. Ruşii denumesc acest praznic „Triumful (sau biruinţa) Ortodoxiei”. Deşi la baza acestei sărbători stă un eveniment istoric concret, anume recunoaşterea temeiului biblic al cultului icoanelor care s-a făcut la Sinodul al Şaptelea Ecumenic (787), noi trebuie să vedem esenţa acestei zile în triumful sinodalităţii asupra răzmeriţelor de tot felul care bîntuie (căci este imposibil să fie altfel!) Biserica dintotdeauna.

Ortodoxia este sinodalitate, iar sinodalitatea înseamnă dezbatere şi rugăciune comună, prin care se descoperă înţelepciunea şi voia lui Dumnezeu.

Dictatura comunistă a interzis cu străşnicie dezbaterile din sînul Bisericii, după cum a interzis orice dezbatere în general. Spiritele libere (eliberate prin adevăr!), din biserică, şi de oriunde, au fost persecutate sau ucise.

Dacă Biserica ar mai putea triumfa astăzi prin ceva, după atîtea sute de sinoade care s-au ţinut de-a lungul vremii, aceasta ar trebui să fie renaşterea tradiţiei polemice milenare a Ortodoxiei. Şi, în parte, mi se pare că tocmai aceasta se întîmplă în această perioadă plină de scandaluri venite dinăuntrul Bisericii. Căci, aşa cum febra este semnul că organismul luptă cu o infecţie pătrunsă în corp, agitaţia din rîndurile credincioşilor este semnul că Biserica luptă pentru însănătoşirea sa.

Oricum, scandalul în Patriarhia Română a început de sus în jos, odată cu cazul Tanacu, atunci cînd reprezentanţii oficiali ai BOR au luat parte activă la campania de denigrare a monahismului şi a Ortodoxiei în general, dovedind o prezenţă cum nu au mai avut-o nici pînă atunci, nici după aceea (deşi probleme ar mai fi). De vreme ce Patriarhia şi-a mutat dezbaterile în presă, vorbind cu credincioşii prin comunicate de presă şi prin şefi de birouri de presă, era normal să se aştepte să primească replici chiar în teritoriul pe care singură l-a desemnat pentru dezbateri.

Trebuie să înţelegem că a trecut vremea cînd tot ce avea de spus biserica era să anunţe o nouă aniversare a ierarhului sau un nou început de an şcolar. Schema de lemn impusă de „mass-media” comunistă din care aflam doar despre nesfîrşitele întîlniri dintre unii şi alţii, despre cuvîntările de felicitare rostite la zilele de naştere ale conducătorilor şi despre adresările către norod în care ni se spunea că trăim în vremuri pline de speranţe ar trebui abandonate pentru a face loc unui dialog real dintre credincioşi şi cei care îi reprezintă în faţa mai marilor lumii acesteia.

Slavă Domnului, graţie finanţărilor europene şi a colectelor de la preoţii săraci din parohiile altminteri uitate, Patriarhia Română are un post de televiziune şi unul de radio cu acoperire naţională, cît şi o agenţie de ştiri. Nu ar fi deloc rău dacă, în zilele cînd se ţine un sinod, televiziunea şi radioul Patriarhiei ar transmite în direct dezbaterile care au loc, să se ştie despre fiecare episcop cum gîndeşte şi cum îşi exprimă punctul de vedere.

Deocamdată, agenţii de presă (căci oameni de presă nu pot fi numiţi) ai Patriarhiei nu doar că nu reuşesc să facă din şedinţele Sinodului un eveniment de presă naţional, ci chiar şi pe cei care se arată interesaţi de felul în care se desfăşoară o dezbatere sinodală încearcă să-i treacă sub tăcere.

Însă tăcerea, umflîndu-se pînă la marginile ei şi riscînd să acopere întreaga ţară, a pocnit cu zgomot mare, trezindu-i din toropeală pe cinovnicii ameţiţi care se erijează în purtători de cuvînt ai Ortodoxiei româneşti.

Rezultatul este unul cît se poate de bun. Mai toate posturile de televiziune au început să vorbească de Ortodoxie. Nu are importanţă dacă de bine sau de rău (oamenii sînt diferiţi şi au dreptul la puncte de vedere diferite), important este că Ortodoxia este prezentă. Ca să-l parafrazăm pe Salvador Dali, care spunea: „Să se vorbească de Salvador Dali, chiar dacă se vorbeşte de bine!”, spunem şi noi: „Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!”

Un lucru a fost clar: pentru cîteva zile în România Ortodoxia a avut cea mai mare audienţă (de pildă acest blog umil a ajuns să aibă 9.418 vizite într-o singură zi). Mi s-a părut că ortodocşii au avut şi o prestanţă destul de bună, ţinînd seama de lipsa de experienţă a polemicii de care suferim. Mai slab s-a prezentat partea oficială a bisericii, prin purtătorul de cuvînt, preotul Constantin Stoica. A nu se înţelege că este vorba de o opoziţie între ierarhie şi laicat, deoarece există şi laici care au împărtăşit poziţia oficială a Sinodului, şi ierarhi care nu au împărtăşit-o. Este vorba doar de prestaţia fiecărei părţi în această polemică.

Ar fi mai bine dacă ceea ce se hotărăşte la Sinod (deşi în cazul de faţă nu a fost vorba de o hotărîre propriu zisă, ci de o pecetluire a unui ucaz de la Ministerul de Interne) să fie anunţat de un ierarh, poate chiar de preşedintele Comisiei Canonice, mitropolitul Teofan al Moldovei, care are o prezenţă mult mai plăcută decît cea a părintelui Stoica, bun doar să strige „foc” într-o eventuală condamnare la moarte prin împuşcare a credincioşilor români.

Aşadar, avem o Duminică a Ortodoxiei în vremurile noastre, lucru care nu poate decît să ne bucure. Vor urma şi altele?


Vezi şi: Gîlceava „laicatului” cu Sfîntul Sinod

66 Responses to „Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!” Cuvînt la Duminica Ortodoxiei

  1. Dan spune:

    Super articol, mai ales la partea din urma cu la ce ar fi bun Parintele Stoica :). Speram sa nu fie nevoie de serviciile domniei sale in acest sens :)).
    Desi daca ar fi sa fiu sincer, nu l-as condamna prea tare, la indobitocirea care exista pana si in facultatile teologice Parintele ramane un produs al sistemului, deci eu chiar nu as putea sa-i gasesc acuza daca asa a fost invatat sa se poarte.

  2. Sorin H. spune:

    Părinte, ce bine zici…
    Dar de ce inima mea nu se bucură de aceste „vremuri”, ci plânge?

  3. vladp9 spune:

    Cu toţii la Chişinău pentru a celebra UNIREA

    sa nu ramanem pasivi, nici macar caldicei

  4. Alin spune:

    Frumoasa prezentare, buna retorica, insa inainte de a va exprima bucuria ca ortodoxia se bucura de atentie (nu ca nu s-ar fi bucurat si inainte de atentia..presei de scandal) ar trebui sa asteptati deznodamantul la toata povestea asta.

    Ce se va intampla daca se va dovedi ca Patriarhia a avut dreptate si marii nostri duhovnici au cazut in plasa dezinformarii si manipularii?

    Iar ai nostri cativa (destul de) proaspat convertiti cu a caror intoarcere la ortodoxie de pe caile pierzarii ne mandream s-au dovedit a fi intr-un fel sau altul uneltele satanei?

    Nu prea o sa mai avem de ce sa jubilam, nu-i asa?

  5. Tana Mars spune:

    Parinte Savatie, scrisul dumneavoastra ma bucura. Ceea ce exprimati imi da nadejdi de biruinta.
    Va fi mereu o DUMINICA A ORTDOXIEI pt ca portile iadului nu o vor birui. In cest rastimp al polemicilor, al parerilor exprimate uneori haotic, alteori organizat, al confruntarilor, negarilor, impunerilor, refuzurilor, strigarilor, luminarilor, in tot acest rastimp am auzit mereu ca este tulburare in Biserica. Ei bine, personal am avut starea de multumire ca se petrece aceasta crestere a trezviei. Indemnul parintelui Iustin a trezit pe unii dintre noi, pe altii ne-a inviat determinadu-ne la actiune. Nici o clipa nu am simtit tulburare. Am intrezarit ingrijorare in familiile crestine care au de purtat grija bunei cresteri a copiilor. Dar nicidecum tulburare asa cum se incerca mereu a se defini starea de intrebare, murmurul, apoi formularea si rostirea clara a discursului interogator.
    Cele scrise de dumneavoastra arata intr-o alta infatisare acest demers al crestinilor ortodocsi. Si leaga acest demers de traditia Bisericii. De aceasta traditie care se incearca a fi uitata, care a fost supusa unei demolari sistematice, unei destructurari ca, acum, sa fie restructurata dupa o alta infatisare. Sa fie schimonosita. Prin anii 93 – 94, parintele Cleopa ne indemna sa pastram cu atentie cartile de rugaciune si de cult pentru ca in timp ele vor fi modificate. Ne indemna sa fim atenti la felul cum se fac rugaciunile in bisericile noastre, la modul in care se respecta traditia bisericii. Parinte Savatie, in multe feluri si pe multe planuri se duce lupta acum. Documente cu cipuri, carti liturgice modificate, sintagme modificate, slujire modificata, cantari modificate, programe de invatamant care pun accent pe misionarism si ecumenism intr-un mod pacalitor, prietesuguri cu eretici pe care-i onoram cu distinctii academice in scoli de invatatura ortodoxa. Mai pe scurt, sunt sticlute pentru fiecare. Ca nimeni sa nu ramana necercat. Ca toti sa se poata pregati de intalnirea cu Mirele pentru Ospatul de nunta.
    Parinte Savatie am fost, si sunt cu nevrednicie, atat de bucuroasa sa constat curatenia si intuitia discernamantului la cei tineri. Unii par rupti de Biserica. Dar nu sunt! Ei asteptau un semn al chemarii, al alipirii la BISERICA LUPTATOARE. Ei, razvratitii de langa noi, doreau sa intre in ascultare, sa asculte de cuvantul Sinodului care sa indemne la trezvie si rezistenta. De aceasta stare a lor m-am bucurat foarte mult. Sunt miei turmei noastre. Li s-au pus spini in iesle, otravuri in toate, asupra lor au aruncat masti diavolesti, i-au batjocorit ca sa uite ca sunt crestini. Ca sunt botezati cu Duh Sfant. Dar aici este marea nadejde. Caci cei carora li se pregatise moartea invie. Cei care erau mereu adormiti li se deschid ochii. Sunt tinerii care asteapta Lumina parinte. In felul lor O cauta. Si Lumina ii va lumina caci a venit in lume ca nimeni sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica.
    Sunt bucuroasa pentru ceea ce ati exprimat in textul dumneavoastra. Dezbaterea este posibila doar in libertate. Intr-o libertate exterioara dar si intr-una interioara. Fricosii se sperie de dezbatere. Caldiceii o refuza pentru ca este incomoda. Nostalgicii vremurilor de unanimitate se infricoseaza. Iata, sta(u) la usa si bate. Ce va fi? Ce va fi cu dreptul….

    Am apreciat faptul ca s-a pastrat tacere la indemnul dumneavoastra in aceasta saptamana.

    Prezenta a peste noua mii de vizitatori intr-o zi este dovada trezirii noastre, a prezentei noastre.
    Slava Tie Doamne, slava Tie, slava ca nu ne lasi pre noi sa fim toropiti de oboseala acestei lumi ci ne deranjezi prin parintii nostri. Slava Tie Doamne ca ne aduci in starea de intrebare, ca ne treci de la nepasare la pasare, ca randuiesti preoti sfintiti de Tine in altare. Slava Tie Doamne, slava Tie! Slava Tie Doamne, slava Tie, ca toate le randuiesti spre a noastra indreptare, ca si din cele rele faci bune, iar cele soptite pe ascuns sunt strigate acum de pe case. Slava Tie Doamne slava Tie!

    Blagosloviti si iertati.

    O.M.

  6. Lonelyshepherd spune:

    „Avem o Duminică a Ortodoxiei în vremurile noastre” este,cred,mai degraba o intrebare!Urmata de o alta:Ce a mai ramas din „Duminica (Biruintei) Ortodoxiei” daca in aceasta zi,la Sfanta Liturghie,ascultam volens-nolens o Pastorala Patriarhala „aburitoare” si suntem privati de miezul acestei duminici:”RÂNDUIALA SLUJBEI BIRUINŢEI ORTODOXIEI – SYNODIKON”?!

  7. […] Parintele Savatie: „Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!” – Cuvînt la Duminica Ortodo… […]

  8. vladp9 spune:

    @Alin,

    ca de obicei, te pripesti si sari la supozitii.
    tie iti place retorismul asta (nu retorica):”ce se va intampla daca…”? daca si cu parca…

    din cate vad, tu deja jubilezi doar la gandul ca poate va fi un „daca”…. inainte de a se fi demonstrat ceva. destul de infantil, nu crezi?

    te astept sa jubilezi si cand iti vei da seama de eroarea in care te afli. in fond, a ne dezmetici e un motiv cat se poate de bun pentru a jubila si a sarbatori

  9. Marius Gogonea spune:

    In lumea zilelor noastre, desii se vorbeste prea mult, constat de fapt ca toata lumea tace. Fiecare tine de scaunul lui. Orice s-ar intimpla, orice am pierde, numai sa nu ne pierdem scaunul caldut ce ne asigura bunastarea. Bunastarea, aceasta mireasma ce ne orbeste, ne farima sufletul, ne impietreste inima minut cu minut in fiecare zi. I-mi dau seama de cele mai multe ori ca, vorbele noastre sunt doar zgomot dincolo de care Adevarul lui Dumnezeu, razbeste tot mai greu. Totusi slavit fie Domnul ca planul Lui merge mai departe. Slavit fie Domnul ca ne-a lasat Sfinta Scriptura, sansa ca dincolo de zgomotul si fumul acestei lumi, sa descoperim Adevarul Domnului Isus Hristos nadejdea Mintuirii noastre. Observam tot mai mult in zilele acestea ca Pastorii neamului Romanesc tac in timp ce lumea Crestina fierbe pe seama dezbaterilor despre ,,insemnarea biometrica”. De ce trebuie sa tacem si noi? Ca sa ignoram Reveletia Bunului Dumnezeu din cartea Apocalipsei Sfintului Ioan? Dumnezeu sa ne lumineze ca sa putem vedea Calea si Viata intr-u Isus Hristos! Amin.

  10. Ionutz spune:

    @Savatie

    De bine, de rau… Liber sa fie!

    Danion retrage, recunoaste ca in problema permiselor auto am fost manipulati (presupun ca pt discreditare), ma intreb: daca am fost manipulati si cu privire la altceva?
    Dar cei ce s-au indoit au fost apostrofati ca apostatzi de obstea blogosferei supraexcitata de ideea martiriului iminent. Ce sa zic… Apocaliptic.
    Alin se intreba bine mai sus.

    Totusi nu credeti ca de fapt inflatia de prezenta in lumea media a subiectului Bisericii este de fapt manevra de publicitate negativa si, deci, discreditare? Apoi cat de constructiv e urletul propriu blogurilor in care fiecare isi geme disonant pozitia si apoi trece la ortodoxa antropofagie?
    Sunt de acord cu polemicile ca metoda de teologie dar nu sunt polemici autentice. Argumentele ad hominem nu ar trebui sa existe. Ca exista, e esecul nostru.

    Post cu pace.

  11. […]  Parintele Savatie Bastovoi: “Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!… […]

  12. Silviu spune:

    @ Alin. Interesant cum spui despre marii duhovnici ca sunt dezinformati.Chiar crezi ca pe ei ii informeaza numai oamenii? Sau nu crezi ca ei cred cu adevarat? Ma uimesti cu felul acesta de a crede. Credinta se bazeaza pe altceva, nu pe informarea ce provine de la oameni. Crezi ca trebuie sa crezi?

  13. CRISTIaNA spune:

    @ionut si @Alin
    Si care e problema ca de fapt nu sunt cipuri inca in carnetele de conducere?PROBLEMA DE PRINCIPIU RAMANE-Avem ,,dreptul” sa nu calatorim in afara granitelor, dar ce ne facem cu buletinele?Sau ce ne facem dupa implantul obligatoriu, care va urma negresit, dupa un timp oarecare?Hai sa nu ne ascundem dupa deget!Chiar daca am fi atei, cui i-ar placea sa fie monitorizat permanent, orice ar face, unde se afla, cu cine, ce cumpara, ce boli are, cati bani?Chiar nu vi se pare diabolica problema?Nu mai discutam de posibilitatea INCONTESTABILA DE FRAUDA ELECTRONICA.Iar aspectul religios rezulta in mod evident din Apoc.cap.13,16-18,Apoc.14,9-11 si Apoc.16,2. Sau voi cumva ,,tineti cu ursul?”

  14. Dimitrie spune:

    Am citit articolul si m-am bucurat.
    Slava Domnului!
    La multi ani binecuvantati, frati ortodocsi!
    Doamne ajuta la toata lumea si noua, Doamne!

  15. Alin spune:

    vlad9,

    Pentru tine poate fi un „daca”.
    Nu jubilez vizavi de ceea ce se intampla (este extrem de trist si dureros) ci vizavi de momentul in care toate aceste lucruri vor fi lamurite si apele se vor intoarce in matca ortodoxiei.

    Gogonea,
    ai citit apocalipsa? Daca da, ai gasit ceva de pasapoarte?

    Ah, ca sunt unele teorii care se vor a fi legate de apocalipsa si profetii ale Sfintilor, asta e altceva
    Am ajuns ca protestantii sa punem in carca Scripturii tot ce ne trece noua prin cap.

    Ionutz, bine punctat.
    Asteptam acel moment cand dl. Danion isi va veni in fire, isi va cere scuze si va retrage si restul.

    Silviu,

    Eu nu cred ca de la Duhul Sfant a venit „informatia” cum ca in cipuri sunt microfoane care te toarna la Securitate.

    Orice om, indiferent de cat de duhovnicesc il consideram noi poate cadea intr-o inselare si asta ar trebui sa ne dea mult de gandit in ceea ce priveste sansele pe care le avem noi astia mai amariti la mantuire.

    In schimb, tu nu ma uimesti cu felul tau de a cred, candva aveam aceeasi atitudine naiva ca si tine.
    Faptul ca am devenit mai critic nu m-a scos din ortodoxie.
    Sper ca nici pe tine, atunci cand povestea asta se va incheia cu deznodamantul de altfel previzibil.

    Cristiana,

    obsesia/teama implantului este una indusa, a pornit de la protestanti si insustia cu bucurie si fara discernamant de ortodocsi care au confundat teologia cu tehnologia, crezand ca daca au ceva competente in prima categorie automat sunt o autoritate si in a doua.

    Si da, este o problema (exista studii in directia asta) dar nu una apocaliptica.

    Si de altfel, daca te crezi atat de buna crestina si treaza duhovniceste, inseamna ca poti sa calatoresti cu pasaportul biometric iar atunci cand au sa vrea sa te „implanteze” refuzi.

    Sau crezi ca intre timp cipul din pasaport deja o sa sape la radacina vietii tale duhovnicesti? Ei bine, in cazul asta ai putea sa te intrebi: „ce fel de viata duhovniceasca am de fapt?”.

    Iar chestiunea cu „monitorizarea electronica” e o problema dar nu legata in mod expres de actele biometrice.
    Actele biometrice nu schimba semnificativ datele problemei.
    Telefonul mobil pe care probabil ca-l ai in schimb are un cuvant greu de spus, calculatorul si Internetul care il folosesti, asemenea.

    „Rezulta evident” din pasajul cutare din Scriptura este o placa auzita foarte des pe la protestanti care cred ca au o ratiune infailibila in capacitatea de a judeca lucrurile duhovnicesti.

    Eu personal n-am vazut sa se vorbeasca de implanturi si acte biometrice acolo sau faptul ca refuzum pasaportului te va trece automat in Cartea Vietii deci sigur vei refuza si inchinarea la fiara care PRECEDE pecetluirea.

    Si pentru toata lumea, o recomandare cu folos care ar fi bine sa o citeasca inainte de a-si da cu pararea in continuare:

    http://www.scribd.com/doc/10921661/AkuraevCodurile-de-Bare-I

    http://www.scribd.com/doc/10922269/Akuraev-Codurile-de-Bare-II

  16. Alin spune:

    Si ar mai trebui mentionat ca Editura Sophia a publicat aceasta carte:

    http://www.sophia.ro/The-Seal-of-Antichrist-the-Barcodes-and-theA-SignsA-ofA-Times-by-Deacon-Andrei-Kuraev-carte-en-166.htm

    O puteti gasi inca in librarii si magazinele online de carte ortodoxa de pe Internet.
    O simpla cautare cu google va rezolva problema.

    Este in jur de 15RON.

  17. angi spune:

    “Nu avem de unde aştepta restabilirea creştinismului” – scrie mai departe Episcopul Ignatie: “Vasele Sfântului Duh au secat definitiv pretutindeni, chiar şi în mănăstiri, aceste tezaure de evlavie şi daruri harice, or, substanţa Duhului dumnezeiesc poate fi suplinită şi restabilită numai prin uneltele Sale. Îndelungata şi milostiva răbdare a Domnului îngăduie să se prelungească şi să fie amânat deznodământul final pentru cei rămaşi, care se vor mântui, între timp, cei ce putrezesc sau au putrezit, vor atinge deplina putreziciune. Cei ce vor să se mântuiască, trebuie să înţeleagă bine acest lucru şi să folosească timpul dat spre mântuire, ‘căci timpul scurt este’, iar trecerea în veşnicie este aproape pentru fiecare din noi. Se cuvine să fim mai împăciuitori faţă de starea Bisericii şi totodată înţelegători. Această stare jalnică este îngăduită de Sus. Stareţul Isaia spunea: ‘Înţelege vremea! Nu aştepta buna orânduire în structura bisericească îndeobşte. Fii mulţumit că există posibilitatea mântuirii individuale a celor care vor să se mântuiască‘ “

    Iar pentru – Alin-,
    Alin, nu-i destula neghina in viata ta- a noastra a tuturor?! Ce faci !!! putinul grau care mai este acum in campul vietii noastre tu incerci sa-l smulgi ,semanand neghina…

    Doamne Ajuta,

  18. […] Parintele Savatie Bastovoi: “Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!… […]

  19. Bogdan spune:

    Bine ca va faceti portavocea acestui Alin care ne intoxica cu informatiile lui in slujba antihristului.. citandu-ne din inselatul de Kuraev.
    Oare nu va ganditi ca va faceti partas cu acest individ, Alin, la raspandirea inselarilor sale ? de ce ii mai acceptati comentariile ? Doar asa de dragul disputei ?

  20. savatie spune:

    Bogdan, e prea mult să spui despre mine că mă fac porta voce a lui Alin. Nu eşti primul care îl simte străin pe acest blog. Probabil se site şi el.

  21. Dragos spune:

    Parinte Savatie, nu prea reusesc sa va inteleg insa stiu ca vorbiti din inima. Mi-as dori tare mult sa va cunosc. Doamne ajuta!

  22. umbra spune:

    @alin/ionut:organilii nu doarme ele e mereu de straja patriei si vegheaza turma:))))…io cu mintea mea slaba n-am vazut in Scriptura despre pas.da’am vazut ceva despre un semn..acuma bunul Dumnezeu nu a relevat lui Ioan exact cuvinte ca”biometrie,rfid,implant”,dar daca voi considerati apoc.o alegorie merg pe mana voastra..:)).vedeti ca pastori baptisti au devenit ortodocsi(minune mare!!!),fiind pe aceiasi pozitie ca sfantul Sinod in afacerea asta(si cu MAI evident).Trimiteti superiorilor toate respectilii…ps.clubu’Baja din Spania o mai fi deschis pa criza asta..da’ trupe specops mai primesc voluntari??..ca poate ma inscriu…:)))).

  23. Alin spune:

    Parinte Savatie, dumneavoastra ati citit cartea lui Kuraev, cea pe care o recomandam mai sus?

    Problemele care au aparut la noi au fost in Rusia de ceva timp si cred ca sunt tratate destul de bine.

    Daca da, ne puteti spune parerea dumneavoastra despre ea?

    Bogdan, daca ai citit cartea, poti sa ne spui unde se inseala Kuraev?
    In rest, n-ai de ce sa te iei de parintele Savatie, probabil nu imi da dreaptate in mai bine de 80% din ce scriu, cel putin nu acum.

    Dar asa cum ai vazut cred, apar tot felul de comentarii pe care probabil fiecare consideram din diverse motive ca n-ar fi fost cazul sa apara.

    Nu stiu exact care sunt criteriile dumnealui dar o atitudine nepartinitoare este destul de apreciat in acest context.

    Personal, nu caut simpatia oamenilor asa ca mai putin conteaza cum sunt tratat.
    Cel putin in comparatie cu alte locuri aici atmosfera este extraordinara 😉
    Si sunt si lucruri bune de care pot sa ma bucur.

  24. savatie spune:

    Alin, cunosc polemica din Biserica Rusă la această temă (deşi cumva altfel tratată), din 98. Îl cunosc personal pe părintele Andrei Kuraev şi, desigur, îi cunosc şi părerile din cartea pomenită.

    Cred că discuţia presupune două extreme şi amîndouă reduc totul la absurd şi băşcălie. Una, că a venit dracul şi ne pecetluieşte pe toţi prin paşapoarte (caricaturizez acum). Şi alta, că totul e o prostie, deoarece chiar de am fi tatuaţi cu 666 ne putem ruga şi mîntui.

    În ce mă priveşte, mi-am expus părerea în cîteva rînduri. Sînt împotriva actelor cu cip deoarece le consider unealtă a unui sistem de supraveghere demonică, în sensul că propune o relaţie care nu se mai bazează pe respect şi încredere. A împiedica instaurarea unui regim bazat pe suspiciune (care este fiică a minciunii) mi se pare o mărturisire a adevărului, adică un act evanghelic, hristic.

    Celelalte detalii nu mă bag să le discut. Una pot să spun: se poate face o filozofie a lunţului, dar ea nu poate ţine loc de libertate.

  25. Dragos spune:

    Este atitudinea corecta a unui crestin. Discernamant si echilibru. Si multa, multa atentie. Insa nu tacere.

  26. Dragos spune:

    Putem oare trece cu vederea duhul din spatele tuturor acestor actiuni indreptate impotriva omului? Dacă da, ce va fi atunci cu copiii noştri? Însă peste toate acestea sunt rugăciunea şi ascultarea de duhovnic.

  27. ghilgames spune:

    Intr-o polemica se presupune ca exista doua parti capabile sa o poarte.
    Biserica Ortodoxa din Romania e in stare sa polemizeze cu structurile globaliste ale UE? Sau cu statul roman? Vad o dezbinare interioara intre ierarhi si laici, intre episcopi si preoti. Se vocifereaza frenetic, uneori butaforic. In sanul Bisericii polemica nu mai e de saga. Ceva s-a rupt.e greu sa te distingi in fata unei puteri ca UE sau statul, cand interior persista o stare de dezbinare. Pr. Ilie Moldovan sublinia, cred eu, magistral: „orice relativizare se rezolva liturgic”. Asta cred ca lipseste in organismul laici-ierarhie, abordarea liturgica. Totul s-a redus la formalism. Un sistem care sanctioneaza decizii si hotarari. De multe ori sistemul bisricesc se pleaca sistemului secular. De ce nu s-ar pleca? Ca sistem e perfect compatibil cu orice alt sistem. Liturgic insa ba. Imi vin sa zic ca, sistemul nu crede in Dumnezeu, nu e in functia lui de instrument.
    Frumoass predica-articol, parinte Savatie.

  28. Silvia spune:

    Am o intrebare pentru parintele Savatie: de ce Dumnezeu, despre care se spune ca este cea mai desavarsita fiinta, porunceste sa fie iubit si respectat? Stiu ca nu e necesar sa fie inteligibil noua, dar chiar si asa, nu pare suspect? sa iti porunceasca, chiar daca se poarta lamentabil cu tine, sa il iubesti pana la capat. Eu cred ca oricine trebuie sa porunceasca ca sa fie iubit are o problema in sufletul lui.
    De ce a creat Dumnezeu omul dupa asemanarea sa, considerandu-l coroana creatiei? Oare pentru ca Dumnezeu insusi este mandru?
    De ce Isus spune ca doar Dumnezeu este bun? Nu se autocomplimenteaza in felul acesta?
    De ce creeaza Dumnezeu pe oamenii care ajung in iad, daca El, fiind atotstiutor, stie deci ca ei vor ajunge acolo?
    De ce ne supune Dumnezeu la chinurile vietii acesteia daca el cu adevarat ne poate transforma cand vrea in stalpi de foc?
    Imi cer iertare daca intrebarile mele suna a blasfemie, dar nu ma pot impiedica sa nu-mi le pun si caut pe cineva care poate sa ma ajute cu o idee de raspuns. Multumesc anticipat

  29. Dragos spune:

    …şi nu încape nici o îndoială.
    În marea Sa iubire de oameni, Dumnezeu să ne miluiască. Amin.

  30. umbra spune:

    @Savatie acesti 2 domni @ionutz si@alin,nu pricep sau se fac,ca nu pricep ca nimeni nu este impotriva avansului tehnologic si stiintific,ci doar unor scopuri mai mult sau mai putin ascunse a celor ce detin controlul asupra acestor tehnologii si atunci vin cu placa protestantismului,bigotismului,fanatismului etc.Atunci dupa parerea mea ori sunt naivi ori sunt”interesati”.Dar eu le doresc oricum s’ai lumineze Dumnezeu,ca noi astia”bigotii”nu putem.ps.Am uitat si ca suferim si de teoria conspiratiei:)).Numai bine+

  31. […] „Să se vorbească de Ortodoxie, chiar dacă se vorbeşte de rău!” Cuvînt la Duminica Ortodox… Ortodoxia se slăveşte prin luptele intelectuale pe care le-a purtat de-a lungul istoriei. Nici o religie din lume nu […] […]

  32. vladp9 spune:

    parinte Savatie,

    eu am auzit de parintele Kuraev doar din epilogul unei cartie a Sfintiei Voastre. cred ca era In cautarea aproapelui pierdut. un interviu.

    Bogdan il numeste ”inselat”. din cat reusesc sa-mi amintesc acel interviu, ramasesem cu o imagine de drept-marturisitor. de ce il numeste Bogdan ”inselat”? are dreptate? se poate sa ne puneti si pe noi in garda putin, cu privire la ratacirile sau inselarile parintelui? sau daca nu are dreptate Bogdan, demontati, va rog, acuza.

  33. savatie spune:

    vlad, prima ta impresie despre parintele Andrei Kuraev este dreapta. Este un om bine instruit si credincios. Chiar daca face uneori afirmatii cu care nu pot fi toti de acord, nu este un „inselat” (acest cuvint are o greutate prea mare in Ortodoxie).

    PS: Un interviu mai amplu cu Andrei Kuraev se gaseste in volumul „Ortodoxia pentru postmodernisti”, din care oricine isi poate face o impresie despre felul in care gindeste, crede si exprima acest parinte.

  34. savatie spune:

    umbra,

    cei 2 domni dau uneori dovada de o inteligenta peste medie, de aceea sint convins ca pricep foarte bine despre ce este vorba, dar le place sa provoace.

  35. Orthologia spune:

    Parinte Savatie:

    da, imi place sa provoc oamenii sa mai si gandeasca, pentru ca evenimentele din ultimele 2 luni ne arata ca treaba cu ascultarea oarba de diverse voci pe singurul criteriu ca provin dinauntrul ortodoxiei se poate dovedi catastrofica.
    Busola care pana nu de mult o credeam infailibila a inceput sa se dea peste cap.
    Si eu traiesc tragedia asta, doar ca eu privesc spre S in timp ce multe voci de pe aici prefera N.
    Personal ii inteleg, ei pe mine nu si nici n-am pretentia asta pentru ca ce stiu eu ei nu stiu.

    Dar nu despre asta este vorba pana la urma.
    Ideea este ca circula atatea curente de opinie si informatii false printre farame de adevar incat daca combati un neadevar cel care se impartaseste cu el printre alte adevaruri partiale nu de putine ori cred ca ii stai impotriva.

    N-am citit cartea lui Kuraev in intregime si n-as putea sa va contrazic daca face bascalia de care vorbiti.
    Insa cred ca pierdeti din vedere cateva lucruri si anume:

    1. Daca vorbim de „pecetea fiarei” Sf. Scriptura nu lasa deloc sa se inteleaga ca cei care ar accepta aceasta marca ar mai avea vreo sansa la mantuire.

    2. Daca vorbim de alte marcaje, daca au semnificatia unei lepadari de credinta poti sa te mai rogi (daca ai facut-o sub presiune) sau nu (daca ti-ai insusit-o voluntar).
    Avem exemplele celor din inchisori, unii (nume faimoase, nu le dau aici) s-au lepadat de Hristos pentru un blid de mancare. Mai tarziu, au facut pocainta. Deci totusi se poate.
    Unii au devenit tortionari dupa ce au fost batuti crunt. Altii, pentru diverse avantaje. Altii deloc.

    In ceea ce priveste pecetea fiarei se igora faptul ca va fi PRECEDATA de INCHINARE la fiara care deja este o lepadare.

    Nu cred ca cei care vor refuza inchinarea (cu pretul vietii) vor primi pecetea asa cum nu e probabil ca cei care se vor inchina ei (crezand ca e Dumnezeu) ii vor refuza pecetea pentru ca le-a fost indusa prin educatie o teama atavica de orice fel de marcare sau „implant” (vezi Katherine Albreicht cu problema RFID si discursurile de la noi in acelasi duh).

    3. Dictatura. Cui ii place ideea?
    Depinde de care parte a dictaturii te afli.
    O dictatura monharhista cu iz teocratic ar fi chiar pe gustul unor crestini de ai nostri.
    O dictatura care sa dea paine si circ la toata lumea fara ca individul sa se straduiasca prea mult cred ca ar fi pe placul la si mai multi (chiar multi din acei 80% ortodocsi ai nostri).

    Ceea ce multi nu pot sa vada este ca avem deja o dictatura, dar una „soft” (si de aceea mai greu de perceput) care ofera circ din belsug, paine mai putin dar experienta ultimelor 20 ani arata ca circul poate tine loc de paine destul de bine, cel putin cat nu se moare de foame.

    4. Noile acte de identitate.
    Lasand la o parte prostioarele cu monitorizarea din satelit si microfoanele ascunse in ele, si povestea cu bazele de date (care oricum exista si acum si functioneaza bine mersi cu sau fara acte biometrice) – rolul lor este de a asigura o legatura mai stransa intre individ si identitatea lui in fata statului.

    Daca la astea de acum aceasta legatura era asigurata printr-o simpla poza, la un act biometric poza asta devine ceva mai sofisticata. Adica se adauga si poza a doua degete, poza retinei, etc.

    Asta inseamna si avantaje (la modul ideal: daca imi pierd actul si il gaseste altcineva va fi mult mai greu sa pretinda cu el ca sunt eu) si dezavantaje: daca vreau sa lucrez in Anglia va fi mai greu sa pretind ca NU sunt roman cumparand un pasaport falsificat, angoasa de a te simti mai legat de un Stat pe care nu-l percepi a lucra in folosul cetateanului ci dimpotriva.

    Am spus la modul ideal pentru ca se pare ca desi exista tehnologia necesara, se pare ca nu exista un interes pentru a fi folosita. Cipul RFID exista, are toate tehnologiile necesare pentru a fi securizat „beton” si totusi nu este. E ca si cand ai avea o ditamai usa blindata pentru care ai cheltuit o avere iar cheia o lasi sub presul de la intrare.

    De ce se intampla asta exista mai multe explicatii, eu o prefer pe cea mai rezonabila: e vorba de bani.
    Actele se introduc (trebuie si producatorii sa traiasca + intermediarii) dar nu exista INCA infrastructura necesara pentru folosirea lor (verificarea datelor inscrise pe cio) pentru ca e nevoie de alti bani si nici un guvern nu are asa ceva in buget. Deocamdata.

    In orice caz, angoasa de care vorbeam mai sus este destul de subiectiva pentru ca ORICUM esti LEGAT insa nu-ti dai seama, asa cum nu-ti dai seama ca ai doua maini pana nu pierzi una.
    Cine vrea sa-si dea seama ce inseamna sa aiba doua maini fata de una ii recomand sa umble o saptamana cu ea legata la spate si va vedea ce si cum.

    La fel si cei care se simt bine cu actualele acte de identitate si au iluzia libertatii le recomand sa faca abstractie de ele timp de un an de zile macar si sa vada daca si CUM pot trai in societate.

    In orice caz, cand traiesti intr-o manastire si trimiti pe altii la cumparaturi sau traiesti din mila credinciosilor e usor sa spui „n-am nevoie” si sa chemi lumea la martiraj ca sa opresti progresul tehnologic care faciliteaza dictatura, fara a fi insa cauza ei.
    Ca sa nu mai vorbim ca orice doctor stie ca tratand simptomele nu tratezi boala mai ales ca nu este din categoria celor care trec de la sine.

    Sau mai hilar, sustii ca teoria ca oprind actele biometrice intarzii chiar Apocalipsa, asta dupa ce predici ca conform a N profetii suntem generatia Apocalipsei si de fapt doar pocainta poate intarzia un sfarsit profetit ca iminent.

    Ceea ce este insa cu adevarat periculos cu actele biometrice cu RFID este ca, facilitand si automatizand identificarea individului s-ar putea sa ne trezim ca sunt necesare nu doar pentru a intra pe aeroporturi ci si in gari, magazine, chiar si pentru a urca intr-un taxi.
    Ca sa nu mai vorbim si de plati.
    O securitate sporita? Fara doar si poate dar atmosfera de suspiciune nu e ceva care sa devina obisnuinta in mai putin de 2-3 generatii.

  36. Vania spune:

    E bine că avem o duminică a Ortodoxiei! Că-n rest, mai mult cu ecumenismul…

  37. savatie spune:

    Orthologia, mi se pare că tu însuşi faci o tîlcuire la Apocalipsă şi încă una foarte precisă. E prea mult pentru cineva care a declarat război fanatismului.

    1. Eu cred că va exista loc de întoarcere şi după pecetluire. Principial nu poate exista nimic care să-l împiedice pe om să se întoarcă la Hristos.

    2. Faci referire la oamenii care au trecut prin iadul detenţiei şi prin aceasta dovedeşti multă superficialitate. Toţi duhovnicii care au făcut închisoare (cel mai mic termen fiind de 16 ani) te contrazic în afirmaţiile tale. Din acest motiv trezeşti o antipatie firească pe care ţi-au reproşat-o mai mulţi comentatori. Nu vreau să persişi în aceasta.

  38. VladR spune:

    Oameni buni, in loc sa (va) agitati atat cu Apocalipsa, mai bine ati incerca sa va intorceti putin in acest Post al Pastilor asupra voastra.

    Daca veti face asta, veti avea mult mai multa liniste si detasare cand abordati asemenea subiecte eshatologice. Caci Dumnezeu va avea grija in acele zile sa ii intareasca si sa ii lumineze pe toti cei care se straduiesc sa Ii faca voia.

    Nu va mai spargeti capetele atata cu tot felul de interpretari. Nu vedeti cum face parintele Savatie? E calm si puncteaza cu exactitate problemele. De ce? Raspunsul il stiti si voi…

  39. Gabi C. spune:

    Parinte Savatie,
    Dupa ce am citit ultima dvs. carte, „ Audienta la un DEMON MUT ” :
    1. Ca Biserica crestina (ortodoxa – in cazul nostru) trebuie „lucrata” din interior, pt a fi semanata copios samanta neancrederii, in spirit revolutionar , un nou tip de comunism, „spiritual ” ( de data asta) , am inteles. ( Oricum, aceasta se coace de mult mai devreme de anul 1987- anul conferintei de la Kremlin, probabil si decat anul 1924 ). Daca pana de curand era dusa lupta de imagine pe seama „unor” preoti, si prin extensie.. . , acum trebuie atacata frontal chiar inaltul cler: episcopii. Dealtfel chiar si limbajul arogant-impertinent, la adresa ierarhilor este bine sugerat, insinuat, – caci cum ai putea vorbi altfel despre un personaj ca episcopul „ K ” , construit ca model in sf. Sinod…

    2. Ca aplicarea acestei tactici se afla in ultima sa faza – se vede clar in constructia acestui personaj, episcopul „K”, prin care se contureaza un procent consistent din componenta sf. Sinod , iarasi este bine sugerat (macar prin lipsa oricarui alt model , sau pozitie, a sf. Sinod..). Iar exemplarul atat de stingher in galeria episcopilor, mai toti masoni , acest vladica Mitrofan, (si acesta din Republica Moldova), se constituie clar, foarte clar, in exceptia care intareste regula.

    3. „ De peste o suta de ani toti patriarhii ecumenici sunt masoni ”… sau: „ Din ’24, toti patriarhii Romaniei au fost masoni ”, (pg. 77)… Si daca Biserica a iesit ( si nu a pierit !) si din aceste furci caudine, chiar printr-un asemenea martiriu moral, ( retineti ! procent zdrobitor !! ) , Dumnezeu stie si judeca. Nu noi. Caci Dumnezeu cunoaste inimile, nu noi. Stim bine ca Dumnezeu ne-a poruncit „fiti intelepti ca SERPII”, dar ramaneti ca porumbeii. Sunt taine pe care dreptii ( si „sfintii in viata”) sa nu le ispiteasca.. Si apoi, Dumnezeu se uita mai ales la rezultate ( vezi Cartea Iuditei). Am avut 6 Patriarhi unu si unu !! … A arunca cu noroi , in istorie, este si aceasta o practica f. la moda.. Ca de! .. tot se lucreaza taina faradelegii..din plin, in toata societatea..

    4. Parinte Savatie, daca ati fost premiat de Consiliul Europei pentru alte scrieri, veti fi premiat , in mod sigur si pentru aceasa carte. Ba chiar si de CMB. Caci: conceperea ( si inca de catre un preot ortodox) a unui personaj ca episcopul „K” , e p i s c o p, este o blasfemie care va placea nespus acestora. ( Din pacate si altor FOR-uri..)

  40. Orthologia spune:

    Parinte Savatie:

    Ceea ce am afirmat eu vizavi de pecetluire si apocalipsa nu constituie o interpretare cu pretentii de infaibilitate.
    Pot sa le dau dreptate celor care considera ca pecetluirea este definitiva in sensul imposibilitatii de intoarcere (asa se sustine, personal nu consider relevant acest aspect) insa nu pot sa le dau dreptate celor care considera ca inducerea prin educatie a temerii de marcaje sau implanturi ar putea face pe un om sa refuze pecetea din moment ce NU a refuzat inchinarea la fiara din convingere sau teama pentru viata sa.
    Cu atat mai mult cu cat aceasta pecete s-ar putea sa nu fie asa cum reiese din unele interpretari literare ale acelui cuvant din Sf. Scriptura.

    In ceea ce priveste cele doua puncte:
    1. Consider prima afirmatie surprinzatoare pentru cineva care a afirmat ca e o „bascalie” sa consideri ca „deoarece chiar de am fi tatuaţi cu 666 ne putem ruga şi mîntui.”
    Acum mi se pare ca afirmati exact contrariul.
    Eu nu reusesc sa va inteleg.

    2. A doua afirmatie iarasi nu reusesc sa o inteleg.
    Nu poti sa te referi la acei oameni pentru ca daca te referi esti superficial?

    Sau ceva ce am spus despre acei oameni dovedeste superficialitate? Daca da, ce anume?
    Ce afirmatie (afirmatii?) considerati ca nu corespund cu realitatea?

  41. Dan spune:

    Silvia, parte din intrebarile tale isi gasesc raspunsul in Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin („De ce Dumnezeu permite sa se nasca cei care ajung in iad” de pilda). Cartea exact asa se numeste, „Dogmatica”, si o poti gasi la orice librarie religioasa sau daca ai sansa ca in orasul tau sa existe o Biblioteca Ortodoxa, ar trebui sa o gasesti de imprumutat acolo.
    Acuma ti-as pune si eu o intrebare in genul celor puse de tine: de ce oamenii dau nastere la copii pentru a-i aduce intr-o lume ticaloasa si de nimic unde din start se intelege ca vor avea parte mai mult de durere si tristete, de necazuri decat de bucurii copiii lor? De ce nu-si avorteaza un parinte fiul/fiica, de ce o mama se incapataneaza ca pe langa durerile nasterii sa sufere toata viata pentru a-si creste copilul, in conditiile in care riscul ca acesta sa o necinsteasca sau sa se-ntoarca impotriva ei cum fac majoritatea adolescentilor de azi e destul de mare iar posibilitatea ca odrasla sa o sprijine la batranete e practic nula tinand cont de mediul economic instabil nu numai din Romania? Nu ar fi mai usor sa nu-ti mai bati capul cu nasterea si cresterea de prunci? Si totusi, de ce se-ncapataneaza unii sa si-l bata capul cu asemenea lucruri care numai chin si suferinta aduc, implica jertfa?

  42. Andreea F. spune:

    Blagosloviti si iertati,

    Parinte, am mai postat un comentariu, chiar din prima zi in care ati scris articolul, intamplator intrasem pe blogul sfintiei voastre. Poate a fost o eroare de nu a mai aparut. Va multumeam pentru acest articol care contine multe idei adevarate, clare, dar si dureroase.
    Nu consider ca e atat de important comentariul meu, vroiam doar sa va multumesc pentru articol, mi-a fost de folos si rugamintea este sa nu incetati sa va spuneti parerea sau mai corect spus, sa il marturisiti pe Domnul neincetat.
    Sa ne ajute Dumnezeu pe toti la un post cu pace, rugaciune cat mai deasa si sincera si sa cugetam cat mai mutl in timnpul fiecarei zile la Patimile pe care le-a suferit Domnul pentru noi.
    Maica Domnului sa va acopere, Parinte Savatie.

  43. savatie spune:

    Alin, nu m-ai înţeles cu băşcălia şi tatuajul. Vorbeam de două extreme în abordarea subiectului.

    Cît despre discuţiile despre înteniţaţi şi despre ce au simţit ei şi au făcut sau nu au făcut, aduse în această polemică despre paşapoarte, da, relevă superficialitate.

    PS: Te rog să punem punct discuţiei despre cipuri. Văd că eşti invincibil (din mulţimea de comentarii pe care le-ai postat, publicate sau şterse).

  44. vladp9 spune:

    mulțumesc părinte Savatie pentru răspuns.

    pentru frații și surorile de pe blog,
    să ne implicăm și să mărturisim:

    Cu toţii la Chişinău pentru a celebra UNIREA

    să luminăm Postul cu însuflețirile noastre

  45. Orthologia spune:

    Parinte Savatie,

    Ceea ce am afirmat n-am afirmat cu de la mine stiinta. Sunt marturiile date de cei care au fost inchisi pentru credinta lor, despre ei si despre cei care i-au cunoscut.
    In ceea ce am scris mai sus n-am interpretat nimic ci am afirmat ceea ce au afirmat ei.
    Daca vreti va dau si trimiteri exacte, doar sa-mi spuneti ce afirmatie v-a scandalizat.

    Nu ma consider invicibil sau atotstiutor insa daca sunt contrazis as prefera totusi niste argumente in definitiv nu cer mai mult decat ofer.

    Si cred ca dialogul este cea mai buna cale a reconcilierii opiniilor contradictorii.

    Eu nu consider asta un razboi ci un dialog.
    Pana una alta facem toti parte din aceeasi Biserica chiar daca avem unele perspective diferite deci trebuie sa vorbim unii cu altii si sa ne rugam unii pentru altii ca din multitudinea de opinii sa pastram ceea ce ne tine in Adevar atat spre binele nostru cat si a celor care asculta ceea ce avem de spus.

  46. Ionutz spune:

    @Silvia

    „de ce Dumnezeu, despre care se spune ca este cea mai desavarsita fiinta, porunceste sa fie iubit si respectat?”

    Dumnezeu nu porunceste sa fie iubit. Nu amesteca Vechiul Testament in care pedagogia divina si-a avut propriile ratiuni cu desavarsirea lui-Noul Testament.
    Dimpotriva, Dumnezeu nu porunceste sa-l iubim pentru ca dragostea cu forta stii tu cum se cheama. Iar iubirea adevarata implica constitutiv libertatea.
    Din intrebarea ta, rezulta o necunoastere a ceea ce Dumnezeu a revelat despre sine si nu spun asta critic, insa daca esti cu adevarat interesata de asta trabuie sa afli mai intai cat poti singura. „despre care se spune” nu doar ca e vag si superficial, dar suspect de malitiozitate.

    „sa iti porunceasca, chiar daca se poarta lamentabil cu tine, sa il iubesti pana la capat. Eu cred ca oricine trebuie sa porunceasca ca sa fie iubit are o problema in sufletul lui.”

    Completezi de fapt supozitiile mele.”se poarta lamentabil” „are o problema in sufletul lui”. Vorbim despre dumnezei diferiti. Apologiile atee au de obicei argumente mai rafinate.

    „De ce a creat Dumnezeu omul dupa asemanarea sa, considerandu-l coroana creatiei? Oare pentru ca Dumnezeu insusi este mandru?”

    Evaluezi utilizand exclusiv categorii umane de referinta. Pueril dupa parerea mea. Mandria presupune cel putin inca un punct de referinta, de acelasi calibru (pt ca competitia sa poata fi principial egala). Nu esti mandru fata de sine ca nu demonstrezi nimic nimanui. Dar poti fi mandru intr-un context social unde te asezi deasupra celorlalti prin caracteristici. Deci, pe scurt, prin intrebare postulezi un al doilea Dumnezeu.
    Argumentatia mea e puerila, dar raspunde intrebarii.

    „De ce Isus spune ca doar Dumnezeu este bun? Nu se autocomplimenteaza in felul acesta?”

    Nu. Se refera la bunatatea ontologica a lui Dumnezeu, diferita de bunatatea contextuala a oamenilor. Daca citesti pasajul scripturistic cu atentie (e din biblie faza, nu din carti pretins inteligente)ai sa vezi ca Iisus respinge apelativul deci intrebarea ta denota faptul ca nu stii contextul, deci ai gasit intrebarea in alta parte decat in Scriptura.

    De ce creeaza Dumnezeu pe oamenii care ajung in iad, daca El, fiind atotstiutor, stie deci ca ei vor ajunge acolo?

    Asta, draga Silvia, cu siguranta nu e intrebarea ta, ci apartine intregii umanitati. Dumnezeu creeaza oameni sa ajunga toti in comuniune cu el. Ei, utilizand gresit libertatea presupusa de comuniunea cu Dumnezeu, Il resping pe Acesta. Si, deci, izolarea ulterioara rezida in alegerea lor.
    Intentia lui Dumnezeu nu e asta, iar blamabil e deci subiectul liberului arbitru. Daca ar crea doar pe cei ce merg in rai ar mai exista libertatea presupusa de dragostea autentica intre noi si El???
    Faptul ca ii putem spune nu e semn ca ne respecta la modul desavarsit.

    „De ce ne supune Dumnezeu la chinurile vietii acesteia daca el cu adevarat ne poate transforma cand vrea in stalpi de foc?”

    Problema clasica a teodiceii… Existenta suferintei nu il face pe Dumnezeu vinovat, si in nici un caz nu ne supune el la chinuri. In tonul intrebarii tale adevaratii vinovati sunt parintii care ne nasc dar stii ca asta ar fi stupid…
    Vezi tu, noi avem un Dumnezeu interesant. Nu numai ca nu ne supune el la chinuri, dar nici nu incuviinteaza suferinta noastra care, repet e contextuala. Cum demonstrez eu asta? pai a demonstrat-o Dumnezeu prin faptul ca s-a facut asemenea noua si a suferit. A imbratisat suferinta asemenea noua ca sa ne dea putere prin mijlocirea umanitatii sale deificate sa trecem peste suferinta.

    „Imi cer iertare daca intrebarile mele suna a blasfemie, dar nu ma pot impiedica sa nu-mi le pun”

    Nu suna a blasfemie, si trebuie puse. Nu uita, ele fac parte tot din libertatea noastra.
    Iarta-ma daca am fost incisiv, insa nu pot deduce din tonul general al intrebarilor daca esti sincera sau doar provocatoare.
    De obicei intrebarile acestea le pun ateii, incercand pueril sa demonstreze absurditatea crestinismului.
    Nu poti astepta raspunsul la ele de pe un blog. Cateva rafturi de carti abia ti-ar da liniile directoare

  47. scuturici spune:

    ceva rok cu Lautarii
    pentru bateanea „Se consuma numaidecat cu bere”
    asa sa ne ajute Dumnezeu
    http://www.jurnaltv.md/?article=1580

  48. savatie spune:

    Orthologia, cred că te înţeleg. Dar cred că pentru a cădea de acord unul cu altul ar trebui să ne întîlnim la un pahar de vin moldovenesc. Îţi iubesc rîvna, dar şi pe a celora pe care îi ataci. Hai să ne împăcăm pentru Hristos şi să găsim o cale de mijloc, prin care să ne păstrăm împreună. Dragostea toate le rabdă, toate le crede, toate le iartă. Dragostea nu caută ale sale, dragostea nu se trufeşte, nu se bucură de răutate, ci se bucură de adevăr. Îmi doresc ca duhul dragostei să vină peste noi şi să lămurească tot ce nu este drept în fiecare.

  49. Silvia spune:

    Multumesc, Dan, pentru raspuns. La intrebarea ta, mai mult sau mai putin retorica, raspunsul meu este ca oamenii au in ei instinctul sa se reproduca; si apoi mai este si faptul ca societatea in care traim ne programeaza astfel incat sa credem ca e un lucru bun si de cinste sa faci copii.
    Respect ideea ta ca oamenii vor sa se jertfeasca.
    Eu insa vin dintr-o familie in care parintii mei m-au batut ca sa cred in Dumnezeu, dupa ce mai inainte ma batusera pentru ca dadusem de pomana. De aceea cred eu ca am un spirit indaratnic in mine si mi-e greu sa il accept pe Dumnezeu in inima mea.
    Nu vreau sa smintesc pe nimeni, doar caut. Asa ca multumesc mult pentru intelegere.

  50. Silvia spune:

    @Ionutz
    Multumesc pentru raspuns. Desi am intentii bune, recunosc ca am vrut sa fiu si provocatoare. Am explicat in mesajul meu catre Dan de ce.
    Nu sunt de acord cu tine in cateva privinte. Una, ca nu pot gasi raspunsul la aceste intrebari pe un blog. Deja am primit sugestia unei carti care contine raspunsul la una din ele.
    In al doilea rand, nu sunt de acord ca Dumnezeu nu poate fi mandru. Nu poate fi mandru fata de sine?
    Apoi in pasajul din biblie in care Isus refuza apelativul de bun, El spune „Doar Dumnezeu este bun”. Dar asta nu suna ciudat cand noi stim ca El este Dumnezeu?
    In ultimul rand, eu cred ca este posibil si chiar ca asta e dorinta lui Dumnezeu, chiar daca eu am sentimente scindate fata de El, ca sa ne mantuim cu totii. Si nu cred ca asta ne-ar incalca in nici un fel dreptul arbitru. Doar e de ajuns ca Dumnezeu sa ne ajute sa credem. De exemplu cum l-a ajutat pe Pavel. Poate nu om fi toti la fel de inteligenti ca apostolul, dar asta nu inseamna ca nu avem nimic bun in noi si nu meritam si noi un tratament asemanator, dupa ce am suferit mult in viata, sa spunem, daca altceva bun nu am facut.
    Oricum, nu vreau sa dezbat cu tine, sunt sigura ca ai citit mult mai mult decat mine, si poate esti chiar mai inteligent.
    Doar ca sunt prea copilaroasa, si aici nu sunt deloc malitioasa, ca sa nu raspund.
    Toate cele bune!

  51. Dan spune:

    Silvia, ce coincidenta, pe mine parintii m-au batut ca ma rugam seara inainte sa ma culc cand eram mic dintr-o carte de rugaciuni. Despre pomana nu indrazneam sa le spun – nici sa o fac in vazul lor – iar despre mersul la biserica – preferam sa ii mint ca merg la femei, ca sa nu se mai ia de mine :). Fizic vorbind :)). Iar cartile despre Dumnezeu le citeam pe furis, fie la scoala in pauze fie acasa cand eram singur.
    Nici eu nu-L accept pe Dumnezeu, din alte pricini insa… Ceva cu ce a spus Apostolul Pavel intr-o epistola de-a sa, ca Dumnezeu nu L-a crutat nici macar pe Unicul Sau fiu, deci, completarea mea, a considerat ca sacrificarea lui Hristos a fost buna asa ca ne-a lasat pe toti sa fim macelariti.

  52. Dan spune:

    In ceea ce priveste partea cu parintii nu-ti dau dreptate, si tatal meu m-a batut cand eram mic si nu numai din diverse pricini (una dintre ele fiind si ca ma rugam lui Dumnezeu si „pierdeam vremea” cu cititul cartilor religioase, ca nu eram „normal” ca majoritatea celor de varsta mea, etc), dar asta nu-nseamna ca nu s-a jertfit si nu se jertfeste pentru mine.
    Gandeste-te putin cata energie consuma parintii pentru a-si creste copiii, cati bani se aloca pentru aceasta de ei si cat muncesc pentru ei, etc. Eu sincer sa fiu in locul parintilor mei m-as fi avortat decat sa consum bani inutili in halul asta cu „beneficii” minime, mai mult nerecunostinta si judecarea lor pentru orice greseala – si la randul meu nu as vrea sa am copii nici sa ma impusc, prefer sa merg in armata, intr-un razboi de unde sansele de supravietuire sunt minuscule decat sa am copii la „marile bucurii” care ti le aduc acestia.
    Societatea contemporana, tocmai ca te invata inca de pe bancile scolii, sa nu faci copii ca e rau, iti stau in calea fericirii, sa folosesti prezervativul (in generatia mea chiar ni s-au dat la ore prezervative, nu mai tin minte daca de catre o asociatie nonguvernamentala sau de catre stat), anticonceptionalele sau ca ultima solutie avortul si sa te bucuri de viata, societatea de azi nu vede cu ochi buni familia traditionala (poti sa-ti dai seama de ce spun dupa catalogarea in massmedia a celor care au marsaluit in Bucuresti de ceva timp pentru o familie normala – tata, mama si copii – ca au fost catalogati ca „fanatici religiosi” si „extremisti”, „homofobi”, fara ca ei sa fi spus ceva anti-gay, pur si simplu au promovat familia traditionala), dar promoveaza cu violenta homosexualitatea, pedofilia, zoofilia (spre mirarea mea chiar exista si asemenea persoane), etc. Deci nu prea ai dreptate ca societatea vede cu ochi buni nasterea de prunci – dimpotriva, cunosc cazuri in care femeia gravida a fost apostrofata cinic de doctor „Si-asa ai 5 copii, fa, avorteaza-l pe asta sa nu te mai chinuiesti, ce, vrei sa faci ciorba de copii?”.

  53. Silvia spune:

    Imi pare rau, Dan, ca ti s-au intamplat asemenea lucruri. Eu nu am fost nici pe departe atat de cucernica precum imi pari ca ai fost tu ca mic copil. Eu doar intelesesem de la bunica mea ca daca dai de pomana ai ce manca pe lumea cealalta. Iar motivul meu pentru care sunt suparata pe Dumnezeu este ca atunci cand eram mica si ma rugam la el, nu mi-a raspuns niciodata. Inteleg ca nu eram vrednica, dar macar sa fi fost cineva la vremea aia care sa-mi explice ca Dumnezeu este foarte ocupat, sau ca raspunde, dar altfel. Eu doar am inteles ca ori nu exista, ori toata chestia asta e o bataie de joc.
    Iar ca femeie matura, nu sunt de acord cu starea de lucruri din biserica, in special faptul ca atatia preoti isi tin predicile de parca ar uri oamenii, ori ei ar fi sfinti si ceilalti sunt doar pacatosi. De aceea il admir pe ieromonahul Savatie, care vorbeste despre ce este cel mai important, cred eu, in Biblie, si anume dragostea. Nu vreau sa magulesc pe nimeni, este ceea ce cred.
    Si de asemenea nu inteleg de ce Dumnezeu, daca ne vrea asa de sfinti, nu ne pregateste de mici copii, dandu-ne o educatie spartana, sau dandu-ne modele vii de credinta in viata noastra. De ce trebuie sa suferim ca niste caini pana aflam o raza de speranta si dupa aia sa trebuiasca sa alegem o cale grea, greu de inteles, si pentru care nu avem un model clar? Pentru ca daca vrei sa fii impacat cu tine, nu trebuie sa alegi calea aceasta?

  54. Silvia spune:

    Dan, cred ca adevarul e undeva la mijloc. Societatea incurajeaza nasterea si cresterea copiilor intr-un mod asa numit civilizat. Adica sa ai atatia copii cati poti intretine, iarasi, civilizat. Sa ai cu alte cuvinte, copiii programati. Lucru care mi se pare rezonabil, atata timp cat tu vrei sa le furnizezi o copilarie cat de cat buna. Bineinteles ca daca ai fi un om sfant, nu ai avea nevoie de aceste calcule, si ai lasa grijile in seama lui Dumnezeu. In acelasi timp ai fi un om puternic sufleteste si le-ai fi un exemplu viu. Dar noi nu suntem sfinti si e omenesc sa iti pese de copiii tai, si sa vrei uneori sa-i aperi chiar de Dumnezeu, ca sa spun asa. Eu te intreb un lucru: ce ar trebui eu sa fac, o persoana cu o boala mintala, ca asa imi spun medicii, daca eu nu ma pot intretine nici pe mine, desi totusi am un sot? Sa fac copii? Sufleteste sau nu stiu cum sa-i spun simt nevoia sa am si eu un copil, dar eu abia ma port si am niste idei ciudate si o nervozitate pe care nu vreau sa le transmit nimanui. Dar toate vedetele spun ca a avea copii e cea mai tare experienta pe care o poate avea cineva. Asa ca eu cred ca adevarul e undeva la mijloc.

  55. Dan spune:

    Silvia, Bethoveen s-a nascut dintr-un tata betiv si o mama ce avea tuberculoza, foarte saraci, mai aveau 3 copii pe care abia ii puteau intretine. Totusi, pentru credinta lor, Dumnezeu a randuit ca al patrulea copil sa devina unul dintre cei mai mari genii ai omenirii in domeniul muzical. Apropo, doctorii i-au recomandat sa-l avorteze.
    Mozart s-a nascut dintr-o mama bolnava de sifilis care i-a transmis copilului sau aceasta boala (de pe urma careia s-a stins destul de tanar fiind, daca nu ma-nsel la 32 de ani). Doctorii i-au recomandat avortul.
    Miguel Cervantes de Saavedra, celebrul scriitor spaniol care a scris Don Quijote s-a nascut intr-o familie destul de saraca, ce nu avea posibilitatea de a-i asigura un trai decent cum este perceput de contemporani, abia putea sa-i asigure painea, dar i-au daruit ceva mult mai de pret decat toate bogatiile lumii care in mod sigur l-au influentat in urcusul lui spiritual: dragostea.
    In general oamenii bogati care si-au aparat copiii de Dumnezeu precum spui n-au sfarsit prea bine nici ei nici copiii lor cu exceptiile de rigoare. Vezi de pilda cazul copiilor americani care in general provin din familii mult mai instarite ca in Romania, dar sunt mai nefericiti, chiar daca au Play Station, Calculator si toate jucariile care le vor, pentru ca familiile lor sunt destramate (monoparentale, divortate, etc).
    Unii sociologi au ajuns dealtfel la concluzia ca un nivel mai inalt de civilizatie si de trai impiedica femeile contemporane sa fie mame (ar risca prea mult, pierderea unei cariere stralucite pentru intretinerea si educarea copiilor, instabilitate conjugala ce poate rezulta in divort iar copilul ar fi prins la mijloc, etc), in timp ce oamenii saraci si neatinsi de civilizatie detin recordul la nastere de prunci (si la implicarea activa in educatia lor – aici nu ma refer la „aruncarea” copilului la o scoala de elita, ci la educarea copilului de catre parinti).
    Sunt de-acord cu tine ca unele societati favorizeaza nasterea, dar Romania nu se afla printre ele. E destul sa vezi alocatia aberant de mica ce o aloca statul roman lunar pentru intretinerea copilului – as aloca o asemenea alocatie lunara parlamentarilor sa vedem daca se pot intretine din 30 RON o luna sau o zi macar.

  56. Dan spune:

    Si ca sa ma laud putin (:)), stramosul meu direct pe linie materna, Gheorghe Lazar, s-a nascut dintr-o familie saraca de preot de tara, ce avea 11 copii. Asemenea, sora bunicii mele, ruda a lui Gh.Lazar (verisoara primara sau asa ceva – nu ma pricep la grade de rudenie, mi-am descoperit o ruda de care nu stiam odata pe tren din vorba-n vorba, neam numeros), a provenit dintr-o familie de 7 frati (6 surori si un baiat), saraca, dar care avea dragoste si frica de Dumnezeu. Sora bunicii a fost cea mai mare creatoare de arta populara din tara (a murit de cativa ani), creatia ei a fost cumparata de un Muzeu National si trecuta in proprietatea nationala, ca valoare a poporului (desigur fiind platiti si mostenitorii pentru cedarea acestor creatii de valoare).
    Oricum sunt sigur ca si daca vei cauta in propria ta familie vei gasi destule exemple din cele mentionate de mine mai sus (eu am fost un necunoscator, tinand cont ca parintii mei nu au avut acelasi aluat, mi-a luat timp sa descopar valorile din neamul meu), care sparg mitul ca oamenii bogati si instariti sunt singurii care pot naste copii care sa fie fericiti, „paziti de Dumnezeu”. Singura problema e ca credinta e ca si inotul (cel putin pentru mine): de prima data mi-a fost frica sa m-arunc in apa ca sa nu ma-nnec, asa si cu credinta, imi este frica sa ma las in voia lui Dumnezeu si in purtarea Lui de grija ca „sa nu ma-nnec” si din aia ma razvratesc mereu. Doar ca vine vremea cand trebuie sa inveti sa-nnoti daca vrei sa treci un bazin de la un cap la altul, asa si cu credinta; colacii omenesti care te protejeaza de Dumnezeu nu rezista in veci, au termen de expirare, mai bine este sa-nveti inca de mic sa-nnoti, cand ajungi mare e mai greu, iar cand devi deja batran este si mai greu de nu imposibil.

  57. Anonim spune:

    „Am văzut urme în zăpadă“, zic.
    El trage din ţigară cu priviri fixe. „Îs lupchii“, zice.
    „Cunoşti lupii, aşa-i?“
    „Oamenii îs răi, nu lupchii.“
    „Cum sunt lupii?“
    „Ei nu ştiu cum îs. Îs lupi de la Dumnezeu. Nici buni, nici răi. Îs lupi. Oamenii-s răi.“
    „Şi Dumnezeu?“
    „Nici bun, nici rău. Îi cum îi.“

    ~ – – – ~ * * * ~ – – – ~

    „Dumnezeu creează tot ceea ce este viu într-un sistem unitar, foarte dur. Tot universul este absolut legat, prin fiece acţiune, până în cele mai mici amănunte, de cea mai umilă parte a sa, iar pentru o fiinţă raţională cum este omul, chiar şi printr-o acţiune ce nu face parte din lumea materială – gândul. Faptele făpturilor inferioare nu pot aduce nici o daună universului. Ele sunt limitate la propriile instincte şi acelor asemenea lor, la fel şi prin proprietăţile de autoreglare a naturii însăşi. Altceva e omul. El este creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Şi oricât am polemiza despre ce este chip şi ce este asemănare, despre ce se şterge şi ce nu, cu ce este înzestrat omul de la naştere şi ce e chemat să agonisească pe parcursul întregii sale vieţi, în cazul de faţă important este altceva – faptele sale, atât în lumea materială, cât şi în cea nevăzută, cum se reflectă ele asupra mediului înconjurător, asupra mediului în care trăieşte, cât şi asupra întregului univers. Nu Dumnezeu a şters de pe faţa pământului Sodoma şi Gomora, ci oamenii care s-au dezis de pronia Creatorului.

    Dumnezeu a creat lumea aceasta şi, ca un Creator, a creat-o în deplină armonie cu Sine. Vă amintiţi cuvântul spus despre lumea abia creată: „E bună!“ Dumnezeu a spus aceasta, Dumnezeu cel Atotsuficient, Atotiubitor, Atotputernic, Atotdesăvârşit, Creatorul Atotmilostiv a găsit creaţia că este bună, adică lumea se afla în armonie cu Binele, cu Dragostea, pentru că Dumnezeu este Dragoste. Omul este singura fiinţă capabilă să influenţeze existenţa lumii, cununa creaţiei, creată de asemenea după chipul şi asemănarea Binelui şi a Dragostei. Şi poruncile care i-au fost date de către Creator nu sunt nimic altceva decât nişte îndrumări pentru o viaţă liniştită şi fericită, în armonie cu El. Tot ce vine în contradicţie cu aceste porunci este pierzător pentru lume, pentru tot ce este vital pentru ea, care depinde de ea.“

    ~ – – – ~ * * * ~ – – – ~

    „Am înţeles cu durere şi cutremur că, de fapt, totul este muzică. Că totul, totul în jurul nostru cântă. Că orice respiraţie, orice trosnet, orice lacrimă care curge fac parte din marea simfonie universală, la care participăm cu toţii, dar nu o auzim niciodată. Mi-am amintit tot atunci cuvintele Părintelui Arsenie despre armonia în care Dumnezeu a creat lumea şi pe om. Că Dumnezeu a creat lumea ca armonie, iar noi trebuie să ne mişcăm, ideal, fără dezacorduri.“

    ~ – – – ~ * * * ~ – – – ~

    „Cercetat de un călugăr mai tânăr despre cum arată iadul, avva Dorotei i-a cerut novicelui să se închidă într-o cameră strâmtă, fără lumină şi fără geam, iar în întunericul perfect din încăpere să stea, pur şi simplu, impunându-şi nici să se roage, nici să gândească cumva la Dumnezeu. Acela va fi iadul – un loc ca oricare altul, fără cazane, fără biciuri plumbuite sau furci ascuţite. Un loc obişnuit, dar lipsit complet de prezenţa sfinţilor, a heruvimilor, a lui Dumnezeu. Un loc fără speranţă. Ca veşnicia închipuită de Svidrigailov, personaj din Dostoievski: o odaie murdară cu păienjenişuri prin colţuri.“

    ~ – – – ~ * * * ~ – – – ~

    „Flacăra, care pe pământ are şi foc şi lumină, dincolo se împarte între rai şi iad, astfel: Lumina se află în rai şi desfătează pe cei drepţi. În timp ce focul, fără lumină, se află în iad şi arde pe păcătoşi. Scriptura spune: flacăra din abisul iadului este în întuneric şi păcătoşii nu se văd unul pe altul.“

    ~ – – – ~ * * * ~ – – – ~

    Matei 5: 8

    Ioan 14: 6-7

    I Cor. 13: 13

    I Ioan 4: 8

  58. Silvia spune:

    Anonim, sunt interesante pasajele pe care le-ai citat, dar totusi un lucru nu-mi place: ca nu-ti spui numele. Titularul acestui blog de multe ori s-a pronuntat pentru ca oamenii sa se semneze pe mesajele lor, pentru ca asa vor simti si ei o responsabilitate pentru ce au scris. Cel putin asa am inteles eu. Si sunt de acord cu aceasta idee. In rest, sincer, nu-mi plac pasajele despre iad. Omul ar trebui sa fie liber sa aleaga calea iubirii si fara amenintarea aceasta. care nu ma indoiesc ca uneori e folositoare.

  59. Tiberiu spune:

    @Silvia

    Ma gandesc asa: cuvintele Mantuitorului pot insemna: „De ce ma numesti bun, bun e numai Dumnezeu (nu cumva ti-ai dat seama tainic ca Eu sunt Acela, Cel din fata ta?)”

    La prima vedere s-ar intelege ca vrea sa zica: „nu-mi mai zice bun, ca bun e doar Dumnezeu…”

    Mai e un episod asemanator, cu femeia cananeanca. Ea striga dupa El, rugandu-L sa-i vindece fiica dar El o refuza iar si iar facand pe nemilostivul, chiar jignind-o (spune Hristos chiar un neadevar: „nu sunt trimis decat dupa oile pierdute ale casei lui Israel”). Cu toate astea femeia nu s-a lasat pana n-a primit ajutor, Hristos spunandu-i ” O, femeie, mare este credinta ta!”
    Cred ca Hristos a vrut sa arate ca, in ciuda atitudinii Lui nemilostive, reci, femeia stia tainic ca El e bun, milostiv, atotputernic, Dumnezeu si o sa-i ajute fata chiar daca zice el asa…Ea aflase in inima ei ca El e Dumnezeu si nimic nu o mai putea convinge contrariul.

    Deci e un alt caz in care Hristos pare ca zice ceva, dar de fapt altceva voia sa sublinieze.

    Te rog sa-mi ingadui sa-ti raspund si la celelalte intrebari ale tale, in viitor. Acum e f.tarziu.

    Parintele Savatie ar putea scoate o carticica minunata pe baza intrebarilor tale din primul post.

  60. Silvia spune:

    Parinte Savatie, multumesc mult pentru acest blog. Cred ca faceti o treaba foarte buna. Mi-ati adus liniste in suflet, macar pentru moment. V-am pomenit saptamana aceasta in rugaciune, sper ca am pus inceput bun, nu numai cu asta, ci si pentru mine. Toate cele bune!

  61. Calin spune:

    Staretul Efrem spunea o vorba mare: spune cat iubesti monahismul ca sa-ti spun cat esti de ortodox.

  62. radu spune:

    Silvia daca vei citi comentariile Sfantului Ioan Gura de Aur la Evanghelia după Matei (de exemplu), vei gasi raspuns la toate intrebarile si nedumeririle tale. Dupa ce vei cunoaste pe Dumnezeu asa precum este (si nu precum n-il inchipuim noi), cred ca tu insuţi vei ajunge „stalp de foc”.

    Parinte Savatie, as dori sa stiu in care articol v-ati exprimat pozitia fata de cartea lui Kuraev ce trateaza problematica pecetii lui Antihrist. (oricine poate sa o faca, ii multumesc frumos). Multi crestini adoptă pozitia diaconului fata de cip-uri, dar mie mi se pare ca de data aceasta greseste. (in sustinerea neintemeiata a evolutionismului, cel putin ii inteleg pozitia, chiar daca ramane o greseala!)

    As fi vrut sa cunosc si parerea dumneavoastra fata de cartea sa.
    Multumesc. Apreciez faptul ca explicati mersul Bisericii noastre intr-un mod limpede si folositor!
    Numai bine

  63. Silvia spune:

    Multumesc mult, Radu.
    Sper ca cei care au citit aceste comentarii au inteles ca uneori pana si cei care aparent cauta doar sa provoace sunt de fapt cautatori ai adevarului. Si spatiul unde se pun intrebari nu trebuie neaparat sa fie o bibleoteca sau o biserica, ci oriunde crezi ca poti gasi un raspuns. Eu sincer inainte de aceste comment-uri am intrebat mai multi preoti, care mi se pareau mie mai documentati, si nici unul din ei nu mi-a putut raspunde. De unde am dedus eu, copilareste poate, ca nici nu exista de fapt un raspuns, desi sincer voiam sa cred ca exista.

Lasă un comentariu