Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia

Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o tactică comunistă de succes, practicată și de structurile europene, aceea de a ascunde esențialul în grămada de hîrtii, hotărîri, știri, evenimente, care pînă la urmă aruncă în lehamete pînă și pe cel mai atent comentator. Așa s-a întîmplat și în cazul constituirii la Moscova a ceea ce se cheamă ”Soborul Rusesc Popular Mondial” pe care îl conduce patriarhul Moscovei și a toată Rusia, dar care nu are scopuri bisericești, ci folosește biserica în scopuri pur politice ale statului Federația Rusă.

Iată cum este definită această entitate paracanonică pe site-ul Patriarhiei Moscovei: ”Soborul Rusesc Popular Mondial (SRPM) este cel mai însemnat for civic din Rusia. El există din 1993 și în decursul anilor este platforma civică și locul de întîlnire a oamenilor care, indiferent de vederile politice, sînt uniți de un singur țel – grija pentru prezentul și viitorul Rusiei, are un rol însemnat în formarea societății civile. La ședințele lui participă tradițional reprezentanții tuturor ramurilor puterii statale, liderii asociațiilor civice, liderii organizațiilor religioase tradiționale din Rusia, conducători de armată și ai altor structuri de forță a Federației Ruse, profesorii și studenții celor mai mari instituții de învățămînt din țară, savanți și oameni de cultură, delegați ai comunităților ruse din străinătatea apropiată și îndepărtată, mulți reprezentanți ai tineretului”.
Iată și cîteva țeluri și scopuri propuse de SRPM, potrivit propriului statut: ”Sborul urmărește linia unificării societății în numele renașterii Rusiei. Slujește întărirea statalității ruse, amplificarea rolului Bisericii Ortodoxe în viața societății. Contribuie la conlucrarea Bisericii Ortodoxe cu religiile tradiționale din Rusia în vederea însănătoșirii morale a societății și excluderea extremismului religios și a intoleranței. Contribuie la unificarea non-violentă a poporului rus”.
Unificare non-violentă a poporului rus trebuie înțeleasă ca asimilarea celorlalte popoare cucerite de Imperiul Rus, în special de cel sovietic, deoarece în continuare Soborul își propune să ”zidească o Rusie multinațională, să întărească relațiile prietenești dintre popoare și să depășească ura națională și separatismul, precum și terorismul internațional”.
Ura națională și separatismul sînt promovate, în ochii Soborului, de către celelalte popoare împotriva rușilor. De aceea următoarele prerogative ale Soborului sînt acelea de ”implementare a măsurilor de întărire a sănătății nației (zdorovia natsii), în colaborare cu organele cointeresate”. Asta nu fără ”susținerea și ajutorul practic în domeniul înființării unei școli naționale și apărarea limbii ruse”. Desigur școala națională și apărarea limbii ruse nu este necesară la Moscova sau Peterburg, ci în republicile populate de alte popoare, dar peste care Patriarhia Moscovei, în virtutea enerției, stăpînește canonic. Soborul își propune un șir de măsuri pentru susținerea rușilor din străinătatea și promovarea rusismului peste tot în lume.
Nu îmi propun să traduc întregul statut al Coborului Rus, deși ar mai fi lucruri interesante pentru un ochi politic. Intenția mea este aceea de a înțelege cum este posibil ca un patriarh care prezidează un sinod atît de numeros cum este cel al Bisericii Ortodoxe Ruse, numărînd peste 200 de ierarhi și întrunind zeci de state străine ca limbă și cultură de ruși, să ia parte la înființarea unei structuri care, prin folosirea termenului Sobor/Sinod, în propria titulatură induce în eroare comunitatea ortodoxă.
Care este legătura dintre cele două sinoade prezidate de patriarhul Moscovei și cîți din membrii Sinodului oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse fac parte și din sinodul paralel, cel al al panrusismului mondial? Participă mitropolitul Vladimir al Moldovei, în calitatea sa de membru permanent al Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse, la Soborul Rusesc Popular Mondial? Dacă da, este oare legitimă punerea unor ierarhi ce păstoresc peste mitropolii de altă naționalitate în slujba politică a nației ruse în cadrul unei structuri susținute și întrepătrunse de structurile de forță ale statului rus? Iar dacă nu, atunci de ce ședința Sinodului oficial al Bisericii Ortodoxe Ruse este convocată la doar trei zile după ședința sinodului paralel și de ce ambele sinoade au pe agendă aceleași prerogative?
Politica standardelor duble dusă de patriarhul Moscovei, dublată de politica dublelor sinoade, va mări criza în care se află Patriarhia Moscovei. Acest sinod pararel, constituit pe criterii naționale și al cărui singur scop este unul geopolitic în slujba statului rus, dar pe care patriarhul Moscovei nu se sfiește să-l prezideze, contrar oricăror norme canonice și etice, este o instigare brutală la ură națională între popoarele ortodoxe aflate în subordinea canonică a Patriarhiei Moscovei și poporul rus.
Să sperăm că vizita patriarhului Moscovei în Moldova anunțată pentru luna octombrie va aduce puțină lumină asupra situației create și anume care este slujba Moldovei în lupta pentru biruința nației ruse?

36 Responses to Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia

  1. Roxolanu spune:

    Mulțumim Părinte pentru această prezentare. Nu știam de existența acestui organism. Bănuiam că Biserica Rusă este folosită/implicată în strategia geopolitică a statului rus, dar nu mi-am imaginat că s-a ajuns la un asemenea nivel. Nu doar în Rusia, ci și în alte locuri, ierarhii par să se dea cu totul Cezarului, se pun în slujba împărățiilor din această lume.

  2. enoriasa spune:

    Interesant! Ma intreb oare cum ar arata Lumea, daca nu ar exista azi aceste doua stanci, Rusia si China, de care multi s-au poticnit si de care multe visuri de marire si putere, ca ale lui Mahomed Ilderim sultanul din „Scrisoarea a III_a”, s-au spulberat.
    Scopul declarat, acela de „insanatosire morala a societatii” suna minunat iar munca in echipa pentru atingerea acestui scop cred ca e singura solutie viabila in programul social pe termen lung. Biserica ortodoxa nu poate fi stat in stat. Biserica ortodoxa rusa a botezat neamurile pana la Pacific, si cred ca trebuie sa poarte de grija „sanatatii lor morale”, biserica nu abandoneaza pe nimeni. Ar face la fel de bine daca ar lucra si la insanatosirea morala a conducatorilor acestor popoare, neamuri, caci daca la conducere sunt oameni sanatosi moral lucrurile se aseaza in bine si pentru turma!
    Probabil ca in aceasta conlucrare aici isi gasesc explicatia decretul care reglementeaza consumul de alcool, care a desfiintat cazinourile, filmele rusesti „Scoala parintilor”, „Ostrovul”, si altele care au aparut in arhivaortodoxa.ro, poate chiar si filmul „In numele meu”.
    Iata, parinte Savatie, ne-ati adus o informatie de 5 stele! Multumim!

  3. O cititoare dăunătoare spune:

    Confundati, parinte, conceptul de cetăţenie cu acela de naţie. Ele sunt identice în cazul statelor naţionale, ca România, dar nu se suprapun deloc în cazul statelor de tip federal. E ciudat şi rău intenţionat să judecaţi politica unui stat federal cu măsurile unui stat naţional. Chiar dacă sunt multe dureri istorice la mijloc. De ce nu vă legaţi şi de politica expansionistă a „francofoniei”, de pildă?!

  4. Par. Savatie, unii din cititori sfintiei voastre, citesc, asculta, mesajele postate privitoare la ciudateniile din Biserica. Indoi-m-as de intelegerea fiecarui cititor. Vreau sa cred ca nu este doar un semnal de alarma legat de ceea ce se intampla in cler-ul din B.O.R. sau din Russia, ci ca aveti si un raspuns pe care nu vreti sau nu puteti sa ni-l sugerati macar. Poate ca ceea ce scriu este o prostie, (oricum doar sfintia voastra vede, ceilalti citesc doar postarile lor in mare parte, cum fac si eu), insa vreau sa stiu daca in toate cartile sau articolele pe care le publicati este ascuns vreun raspuns… Inteleg ca veti fi reticent legat de raspuns, oricum daca nu va convine stergeti poastarea sau nu raspundeti…dar daca aveti nevoie, va pot arata adevarata identitate… Sper sa nu ma conformez spuselor lui Eminescu – scriu de dragul de a scrie- MD

  5. ieromonah savatie spune:

    @ O cititoare dăunătoare,

    dumneavoastră ați citit textele originale la care fac trimitere, sau pur și simplu porniți de la premiza că eu nu știu să fac deosebirea dintre un stat federal și unul național și, prin urmare, confund ”nația” cu cetățenia?

  6. Deci intrebarea era daca stiti ce se intampla in culise, in spatele actelor, „hartoagelor”…

  7. Parinte, noi, adica Basarabenii avem acea durere in suflet legata de spulberarea neamului de catre rusi. Ei, cand vad ca Abhazia, Cecenia este taiata cu acelasi topor apare suferinta solidara… Kiril Patriarhul include cecenii musulmani in natia ruseasca…sper ca inteleg corect.

  8. ieromonah savatie spune:

    @ rauliresponsabil

    mai există culise? Puțină atenție și totul e pe față.

  9. Sa va zic ceva, tatal meu se uita la o emisiune derulata regulat Duminica la prog. 1 ORT, vorbea Mitropolitul Kiril, de fiecare data. Tatal meu fiind om intelept de altfel, a zis: – Uite vitorul Patriarh, publicitate cu ani inainte… KGB-ist ș-aista! La ultima mea postare nu astept raspuns, stiut fiind faptul ca faceti parte din eparhie supusă acestuia.

  10. ieromonah savatie spune:

    @ rauliresponsabil

    potrivit acestu document, nația rusească este singura care are nevoie, poate și trebuie să fie însănătoșită, restabilită. Celelalte naționalități, atunci cînd nu sînt declarate rusești, sînt cel puțin parte a ceea ce patriarhul numește ”Lume rusă”. Potrivit declarațiilor aceluiași patriarh Moldova face parte din lumea rusă. Mesajul de consolidare a lumii ruse a răsunat chiar și în pastorala de Paști din acest an citită în toate bisericile din Moldova. Dacă este să urmăm logica argumentelor și să deslușim limbajul strict diplomatic al patriarhului Kiril și al statutului Soborului Rusesc Popular Mondial, atunci înțelegem următorul lucru: Lumea Rusă (un concept lansat de patriarhul Kiril) este alcătuită din nația rusă, singura care trebuie să fie consolidată și promovată, și ”celelalte popoare” care sînt invitate să contribuie la consolidarea nației ruse și care nu trebuie să investească în promovarea propriei identități naționale, deoarece asta ar însemna o manifestare de intoleranță și chiar extremism la adresa singurei nații vrednice de a fi dominatoare – nația rusă.

  11. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

  12. Va multumesc. Mai am o problema, eu ma confrunt cu anumite dificultati atunci cand vorbesc, nu legate de limba si nici de gramatica, ci de vorbire pur si simplu, insa cand scriu e cu totul altceva, sunt ca pestele in apa. Cred, (si iertati-mi indrazneala) ca va confruntati cu dificultati asemanatoare. Cineva a zis ca omul trebuie sa ajunga sa scrie dupa cum vorbeste si sa vorbeasca bine.

  13. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

  14. Nu este obraznicie ce va spun, ci poate o vedere/parere asupra acestui lucru la care astept o solutie sau o linistire, diminuand sau solutionand sfintia voastra gravitatea problemei.

  15. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

  16. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

  17. ieromonah savatie spune:

    @ rauliresponsabil,

    și Moise era gîngav, dar a primit Legile. Din cîte am putut să urmăresc, oamenii care scriu bine, vorbesc greoi și invers. Pe de altă parte, în ce exersezi mai mult aceea faci mai bine.

  18. Va rog nu publicati ce va scriu acum. Sunt student la F.T.O.U.B.
    Observ la randul meu toate atrocitatile din Biserica Romana si Rusa, insa ca viitor preot stiu ca Dumnezeu tine toata creatia, proniaza, caci nu suntem saduchei si esenieni, deci taria din sufletele credinciosilor nu poate fi clatinata asa usor. Nici persecutiile, nici problemele mari ale Bizantului si nici secularizarea lumii nu va face sa dispara Adevarul adevarat. Ca doar Imparatia Cerurilor este aici, intre noi, intre simplii oameni ce vorbesc despre Dumnezeu, „… Eu voi fi in mijlocul vostru.” Palmele pe care le primesc zilnic de la colegii mei atei, necredinciosi sau neo-protestanti in gandire le socot ca sminteala pentru ei si ispita pentru mine. Problema este ca nu stiu ce urmaresc anumiti capi din cler…

    Intrebarea este, ce urmareste un Ierarh care ia mita, sau unul care vrea putere.

  19. ieromonah savatie spune:

    @ rauliresponsabil,

    ce să zic, cel care ia mită, probabil, are nevoie de bani. Iar cel care vrea putere, probabil, nu înțelege ce putere are ca ierarh.
    Important este ca noi să nu uităm cît valorează banii și puterea lumii acesteia în fața lui Dumnezeu. Dacă nu punem preț nici pe bani, nici pe putere, nu ne smintim. Se smintesc doar oamenii care în inima lor au invidie.

  20. antuza spune:

    Atât cât pot înţelege, în ultima vreme se derulează tot felul de „evenimente” în lumea ortodoxă, unele mai surprinzătoare decât altele … Naţiile ortodoxe – deţinătoarele dreptei credinţe – se întrec care mai de care în a se considera mai importante şi mai îndreptăţite de a fi promovate, şi în a-şi consolida o poziţie cheie (de control) în lumea ortodoxă, şi în lume în general, numai că judecăţile lui Dumnezeu nu sunt şi judecăţile noastre, „căci, oricine se înalţă pe sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa” (Luca, 14, 11). Dumnezeu a făcut neamurile, de aceea neamurile ar trebui cel puţin să se respecte unele pe altele dacă nu pot să se iubească şi să se ajute, supunându-se astfel voii lui Dumnezeu. Pretenţiile hegemonice ale unor popoare ortodoxe care sunt fie mari, fie au o istorie glorioasă în spate, nu se împacă cu smerenia, iubirea, blândeţea, dreapta socotinţă creştin-ortodoxe. Pare un nonsens. Nicicând forţa de dominare, impunerea silită, mândria, şantajul şi altele asemenea nu au reprezentat „armele” prin care ortodoxia a ieşit biruitoare. Aşa că este cam greu de înţeles cum poate cineva să-şi imagineze că se pot câştiga cu astfel de metode ajutorul şi înţelegerea lui Dumnezeu în astfel de demersuri.

  21. Cristian spune:

    Sincer, nu inteleg felul ciudat al politicii rusesti. Am fost in Rusia si am cunoscut oameni admirabili acolo. Un lucru pe care l-am observat la ei este faptul ca ii caracterizeaza ceea ce ne cerea Mantuitorul in Predica de pe munte: „Ci cuvântul vostru să fie: Ceea ce este da, da; şi ceea ce este nu, nu;…” De unde apucaturile atat de diferite ale „elitelor” rusesti?

  22. iustina spune:

    Interesanta explicatia data lui rauliresponsabil, la 18:13… Pare scoasa din Pateric, doar ca este vorba de „natia” rusa. Dar, daca se aplica „natiei” proprii, care ar fi totusi „solutia”, pe care o ascunde Sfintia voastra, Parinte?

    P.S. Sper ca nu s-a speriat prea „tare”, rauliresponsabil, pentru ca i-ati publicat comentariul 🙂 Din cate stiu, chiar si student al FTOUB, ai dreptul (sau datoria) sa gandesti ce doresti, mai greu e sa te exprimi… in public. Dar Adevarul ramane Acelasi, fie ca-L marturisim noi, fie „pietrele”…

  23. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

  24. viorica spune:

    Am citit pe site-ul acestui for civic stenograma dezbaterilor pe tema „poporul rus si unitatea popoarelor din Rusia” care dezvolta, la vedere coordonatele „politicii sociale” precum si relatiile dintre „popoarele fratesti”, dialogul inter-etnic; arata viabilitatea multiculturalismului format de secole in Rusia – bazat pe adevaruri absolute, mai ales religioase – fata de cel european consumist aflat in criza; propune protejarea culturii ruse ca si cultura de baza, prin lege dupa modelul german. Detaliaza actiuni concrete, mecanisme, instrumente care slujesc telurilor propuse – exact asa cum spuneti Parinte – toate „pentru infruntarea vremurilor dificile”!
    Daca tot se desfasoara in perioade apropiate si mai au si puncte comune pe agenda – ce mare lucru ar fi din doua Soboare sa se faca unul? se mai elimina din neajunsuri …

  25. suveranul spune:

    Despre CORECTITUDINEA POLITICA
    În SUA se organizează o competiţie pentru cele mai adecvate definiţii ale unor termeni contemporani. Pentru competiţia din 2010 termenul de definit a fost “corectitudinea politică”. Câştigatorul a dat următoarea definiţie:

    Corectitudinea politică este o doctrină, cultivată de o minoritate delirantă, ilogică, promovată de mass-media oficiale, care susţine afirmaţia cum că este întrutotul posibil să apuci o bucată de căcat de partea curată.

  26. ioan vlach spune:

    Indreptarul de Spovedanie al rusului ortodox ar trebui suplimentat cu un al optulea pacat:
    Sa nu fii imperialist

  27. ioan vlach spune:

    As vrea sa zic acelasi lucru si despre americani, dar ei sunt prea debili ca sa priceapa mantuirea asa cum o intelegem noi rasaritenii, asa cum este ea cu adevarat.

  28. sherlock_holmes spune:

    Si totusi,doar la Moscova nu se permit demonstratii ale homosexualilor,cu tot ce implica acestea.

    Eu zic ca este bine ca Rusia si ” lumea rusa ” sa se intareasca,in sensul bun al cuvintului ( al credintei ortodoxe si nu numai ),poate chiar si intr-un sens mai putin bun ( militar sau stil de conducere mai autoritar )…aceasta fiind timp suplimentar pe care Dumnezeu il ofera celor care vor sa se mintuiasca.Nu cred ca mai exista in lume alta contrapondere la marsul nelegiuitilor,lumeste vorbind.Asemanator cazul Rusiei,si al nostru, istoriei poporului evreu din Vechiul Testament.

    O parere.

    Si ceva extrem de frumos:

    Sfantul Iustin Popovici – Despre credinta Ortodoxa

  29. ieromonah savatie spune:

    @ sherloch_holmes,

    la Moscova nu, dar la Peterburg – da, de patru ani consecutiv se face parada homosexualilor. Totuși Peterburgul are 10 milioane locuitori și este „capitale de nord a Rusiei”. Cîți homosexuali are Rusia, inclusiv declarați și de mare influența, România nu are.
    Nici la Chișinău nu s-a făcut nici o parada a homosexualilor, fără ca măcar unul din ei să fie bătut și fără să existe vreun arest. E mai puțin impresionant?

  30. sherlock_holmes spune:

    Dar cum Chisinaul vrea sa intre in „Europa” care lupta impotriva lui Hristos prin conducatorii ei,soarta lui este ca si pecetluita.Ceea ce nu au reusit comunistii in faurirea omului de tip nou,prin forta,vor reusi prin viclenie ( piine si circ ) super-comunistii de astazi care conduc lumea.Democratia nefiind decit o utopie,un paravan,sau cea mai rafinata forma de despotism,singura forma de guvernare prin care bancheri,politicieni inalt scoliti si rafinati,oameni media si fauritori de opinie din orice domenii, uniti prin ura lor impotriva lui Iisus Hristos Dumnezeu dar si ura lor impotriva oamenilor isi ticluiesc cu viclenie planurile lor de dominare mondiala,fiecare pe nivelul lui.Doar in democratie se pot ascunde si lucra,folosindu-se de naivitatea si buna credinta a oamenilor.In comunism era un singur partid,in democratie sint nenumarate partide care fac politica tot unui singur partid,al celor de mai sus.Ca dovada,aceleasi legi si in Spania,si in Canada,si in Romania,si in SUA,si in Bosnia-Hertegovina,si oriunde in Europa,aceleasi droguri care se legalizeaza,aceleasi demonstratii,aceiasi oameni tatuati si cu cercei in urechi,aceiasi ecumenisti,aceiasi religie,acelasi evolutionism…acelasi partid,acelasi drac,intr-un cuvint.

    In incheiere,pentru ca am divagat destul ( puteti sa taiati tot ce am scris,exceptie poate prima fraza ),eu ma bucur ca exista acest tip de sinod,citind mai ales cine participa la el,poate ca din atitia ierarhi participanti,o vorbi Bunul Dumnezeu macar printr-unul dintre ei,marind harul si in cei ce asculta,si poate ca or asculta si se vor indrepta,si vor lua deciziile cele bune.Bine ar fi ca si in Romania,la luarea unor decizii importante pentru tara,in guvern si parlament…sa se consfatuiasca mai inainte cu un parinte Iustin,Arsenie,Sebastian,etc…oameni cu viata sfinta,si sa afle si parerea lui Dumnezeu despre ceea ce vor sa adopte.Ca in Vechiul Testament macar…Sper ca Rusia,macar pentru milioanele ei de martiri care se roaga pentru ea din Cer…sa-si revina ca tara crestina ( singura ei sansa) si sa-i mai intirzie pe cei vicleni care conduc lumea,daca mai sint oameni care isi doresc sa fie nemuritori si sa traiasca impreuna cu Iisus Hristos Dumnezeu si sfintii Lui in vesnicie.

  31. Andreea spune:

    Rusia a avut intotdeauna nostalgia imperiului. Niciodata nu o va pierde. Am cunoscut in anii trecuti tineri studenti rusi care nu credeau ca noi, romanii tineri, nu stim ruseste. Ei cred ca Rusia Sovietica mai exista inca si ca li se cuvine sa stapaneasca peste toate tarile fost comuniste. CIne nu ia seama la pericolul rus, nu este un roman treaz.
    Imi pare rau pentru rusi, dar nu stiu cum un neam ortodox ca ei are aceasta hiba, de a stapani peste alte neamuri, mai ales cum suntem noi romanii, care am fost crestinati cu 900 de ani inaintea lor.

  32. […] Savatie Bastovoi: Cele două sinoade paralele ale Patriarhului Moscovei și a toată Rusia Pe cît de mult se vorbește despre Moscova, pe atît de puțin se știe despre ea. Este o […]

Lasă un comentariu