Patriarhul s-a rugat la Chișinău împreună cu afurisiții

filat-patriarh

Cea mai importantă problemă pe care o avea de rezolvat patriarhul Kiril în Moldova, prin convocarea unui sinod ad-hoc, a rămas nerezolvată. Ba mai mult, problema a născut o alta nouă și mai mare. Mă refer la nesocotirea afurisaniei rostite asupra actualei conduceri de stat de către Sinodul Mitropolitan. Împreună-rugarea patriarhului cu cei afurisiți ridică pentru biserica noastră o gravă și fără precedent problemă ecleziologică.

Prin gestul său, patriarhul a golit de rost Sinodul episcopilor moldoveni. Dar oricît de neînsemnați ar părea la Moscova smeriții noștri episcopi, fiecare cu ale sale neajunsuri și virtuți, totuși în ei lucrează Duhul Sfînt de fiecare data cînd se întrunesc în Sinod. Iar ceea ce hotărăște un sinod, chiar și un sinod mic, doar de sinod poate fi dezlegat. Nici mitropolitul, nici patriarhul nu pot dezlega singuri o legătură pusă de sinod. Aceasta este o prevedere de netăgăduit a dreptului nostru canonic și a practicii de două mii de ani a creștinismului (nu de două sute).

Poate fi discut contextual în care s-a luat această hotărîre, i se pot face reproșuri, dar nu poate fi pusă la îndoială legitimitatea ei. O hotărîre de sinod rămîne în picioare chiar și atunci cînd este greșită, nu pentru că Duhul Sfînt ar fi supus greșelii, ci pentru că Dumnezeu este sfios și de multe ori se ferește din fața ambiției omenești, mai ales dacă oamenii se întîmplă a fi și episcopi. Hristos însuși a făgăduit că tot ce se va lega pe pămînt, se va lega și în cer. De aceea, o hotărîre pripită sau greșită de sinod nu se topește de la sine, nu se nesocotește, ci se condamnă/abrogă de un nou sinod. În acest sens istoria Bisericii cunoaște celebrul caz al sinodului de la Stejar, numit ulterior “sinodul tîlhăresc”, la care a fost condamnat marele patriarch Ioan Gură de Aur. Sfîntul Ioan, chiar dacă verbal a înfruntat sinodul și a condamnat decizia ca pe una nedreaptă, totuși el s-a supus hotărîrii de a se opri de la slujire pentru a nu nesocoti instituția Sinodului.

Ceea ce s-a întîmplat azi la Chișinău, cînd în văzul unei țări întregi, patriarhul a nesocotit o decizie a sinodului local și s-a rugat demonstrativ cu afurisiții este un fapt fără precedent. De acum înainte creștinii opriți de la împărtășanie sau afurisiți pot să se supună sau nu hotărîrii preoțești, pentru că însuși sinodul moldovenesc e relativ. Iată o adevărată problemă bisericească ce urmează a fi rezolvată. Că pe celelalte le rezolvă lumea.

În fapt, întîmplarea trebuie citită în contextul deposedării sinodului Mitropoliei Moldovei de puterea pe care o are în baza tomusului de autonomie, alături de alte măsuri întreprinse de patriarh cu scopul de a limita autoritatea mitropolitului și de a-l transforma într-un fel de vicar patriarhal în teritoriu.

3 răspunsuri la Patriarhul s-a rugat la Chișinău împreună cu afurisiții

  1. iubire spune:

    Scurt, clar şi cuprinzător.

  2. sherlock_holmes spune:

    draga parinte Savatie,

    Eu am citit aci acestea:

    http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2013/06/21/mitropolia-moldovei-chisinau-ii-opreste-de-la-impartasanie-pe-politicienii-care-au-votat-lege-pro-homosexualitate-ips-pimen-felicita-deputatul-alexandru-baisanu-familia-crestina/

    ” Biserica a interzis accesul guvernanţilor la Sfânta Împărtăşanie. Decizia a fost luată joi, în cadrul şedinţei Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova, şi vine în contextul dezacordului faţă de votarea Legii cu privire la asigurarea egalităţii de şanse, care îi vizează în special pe homosexuali.

    Sinodul a adoptat o declaraţie, adrestă conducerii statului, prin care comunică următoarele:

    „La o lună de la ultima adresare a Sfântului Sinod către guvernare pentru a revizui cel puţin Legea Antidiscriminării, constatăm cu desăvârşire că glasul instituţiei care se bucură de cea mai înaltă încredere în societate, adică al Bisericii, a fost vădit ignorat”.

    „Luând prin jurământ datoria de a sta la strajă şi de a ne opune cu orice preţ răspândirii păcatului, situaţia ne cere astăzi să alegem între veşnicul Hristos şi vremelnica guvernare cu toată legislaţia sa anticreştină. Desigur că noi alegem a prima cale. Această raţiune a lucrurilor ne face să ne declarăm oponenţi şi să ne depărtăm deschis de cei care prigonesc făţiş Biserica lui Hristos şi să apelăm la scopuri strict terapeutice – la tradiţia canonică a excomunicării lor din Biserică până la îndreptare. Acest fapt îi va lipsi dintru început pe guvernanţi de accesul la Sfânta Taină a Împărtăşaniei, ca mai apoi, în dependenţă de pocăinţă, să fie primiţi, sau respinşi definitiv, de la oricare slujire bisericească”, se arată în declaraţia Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova.”

    Ceea ce este foarte bine,dupa parerea mea.

    Dar mai scrie si asa:

    S-a imbunat Sinodul? La doar cateva ore dupa ce au publicat decizia Sinodului, pe site-ul Mitropoliei a aparut o dezmintire.

    Cu toate ca in comunicatul plasat de dimineata scrie negru pe alb ca biserica ii va lipsi pe guvernanti la Sfanta Taina a Impartasaniei, la cateva ore Mitropolia vine cu o dezmintire prin care comunica urmatoarele:

    “Ținem sa precizam ca membrii Sinodului doar ATENȚIONEAZA putrea de varf a tarii asupra masurilor canonice care ar putea fi luate ulterior si nici de cum NU A LUAT o hotarare de excomunicare a cuiva din sanul Bisericii Ortodoxe”, se arat in comunicat.

    Fiind nedumerit,puteti sa -mi spuneti cum este de fapt ?

    Multumesc.
    Doamne ajuta!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: