Mai deștepți sau mai proști?

La început de an şcolar, la 20 de ani de independenţă, mă întreb dacă suntem mai deştepţi sau mai proşti, cu scurgerea timpului. Nu este o întrebare retorică. Este o frământare metafizică şi pseudoştiinţifică a umanităţii. A evoluat lumea sau nu?

Această întrebare mă loveşte ori de câte ori am ocazia să fiu pus în faţa scurgerii timpului. De pildă când intru în casa mitropolitului Dosoftei, călcând pe duşumeaua sănătoasă, simţind scârţâitul scării interioare, admirând tiparniţa şi cărţile ieşite din ea. Mai ales cărţile vechi mă fac să mă simt prost că m-am născut prea târziu, să regret că s-au inventat tiparniţe de milioane de euro. De când cartea nu mai poartă în ea grăsimea degetelor legătorului şi mirosul cernelurilor, ea s-a golit parcă şi de duh. Ceea ce mă miră este faptul că minunatele cărţi de odinioară, cu miniaturi şi ornamente pe fiecare pagină, cu buchii aurite şi legate în piele nu se mai multiplică azi, deşi tehnica o permite. M-am întrebat de ce şi am ajuns la un singur răspuns: astăzi oamenii sunt mai proşti, nu ştiu să guste frumosul. Cartea frumoasă în zilele noastre e o delectare a esteţilor, a specialiştilor.

Apoi m-am uitat la clădirile vechi, îndeosebi la biserici, la zidurile mănăstirilor din Bucureşti, din Moldova istorică. Nu pot să nu le compar cu catedralele noastre mai noi, date cu „fon”, izolate cu „penoplast”, cu coloane îmbrăcate cu ghips. Dar betonul? O, betonul! Dacă nu ar fi fost el, nu s-ar mai fi zidit biserici în zilele noastre… Mă întreb, oare nu au citit aceşti arhitecţi moderni că Sfânta Scriptură îi oprea pe vechii evrei să folosească piatră tăiată de mână omenească pentru altar? Cu câtă migală şi ştiinţă sunt puse cărămizile în zidăria bisericii Sf. Pantelimon din Chişinău sau Sf. Nicolae Domnesc din Iaşi! Se mai gândeşte oare preotul de azi că fiecare piatră şi cărămidă din aceste ziduri erau aduse de la mari depărtări, cu boii, pe ploi şi ger, pe drumuri neasfaltate? Iar meşterii, meşterii costau o avere! Şi totuşi s-au ridicat atâtea biserici şi mănăstiri, atâtea clădiri cu care astăzi se mândreşte o naţiune întreagă. Fără macarale, fără excavatoare, fără pompe de apă… Când mă gândesc că pentru a ridica la Noul Neamț clopotul de peste 9 tone s-a pus pământ până la nivelul clopotniţei, adică vreo 60 de metri, creând un deal artificial pe care să urce cu boii şi care mai apoi a fost şters cu lopeţile! De ce astăzi, când suntem mai mulţi, mai bogaţi, dotaţi cu tehnică şi drumuri nu construim clădiri frumoase? Răspunsul poate fi numai unul: pentru că suntem proşti.

Aş putea continua meditaţia mea cu referire şi la alte domenii, de pildă industria alimentară, mai ales că japonezii au inventat recent carnea din fecale umane. Dar nu vreau ca cineva să se simtă prost…

Sursa: Jurnal.md

56 de răspunsuri la Mai deștepți sau mai proști?

  1. Elena spune:

    Asta nu-i nimic! Sa vezi cind or fi bisericile pe internet – fara piatra si fara ciment! Atunci sa te tii – frate!

  2. sa va fie rusine, numai la „frumusete” va ganditi, dar la mila, la a proteja, la a pedepsi pe raufacatori nu va ganditi. Si dvs/ va merge mintea/ spuneti/i sa se intoarca inapoi, ca nu va descurcati fara ea.
    cum puteti vedea atatia oameni tristi in tara si sa nu va puna pe ganduri.
    care e pazitorul tarii, daca nu biserica.
    daca tara o duce greu, oare nu trebuie sa va uitati in biserica?
    dar, nu, e pacat sa vb de rau biserica.
    Unde scrie asta in Biblie?
    Isus a dat afara pe preoti, si a spus..
    Ce e mai important, aurul de pe altar sau jertfa de deasupra altarului?
    Daca e rau sa vb de rau preotul, de ce e ok ca preotul sa vb de rau Omul?
    ce ii strica preotului, daca intr-adevar e omul lui Dumnezeu, nu o sa ii faca rau, iar daca nu e, poate o sa ii fie spre indreptare.
    Eu nu spun sa ne apucam ca o regula sa vb pe toti preotii de rau.
    Eu doar vreau sa spun ca a spune oamenilor ca e pacat sa isi spuna parerea cu privire la preot e rau. In primul rand pe preot trebuie sa il bata toata lumea, ca sa nu uite pe cine slujeste, ca sa nu se leneveasca, ca sa nu se corupa, sa stie ca tot timpul e lume care il spioneaza, sa devina un preot puternic, nu unul care da in femei bolnave si in batrani saraci.
    Se duc femeile la preot cu pacate mari, dar nu pot fi iertate, vezi bine, pentru ca preotii sunt cei care le opresc de la asta. Isus nu a pus nimanui nici o conditie la vindecare, a spus doar Crezi ca eu pot face aceasta? Fie tie dupa credinta ta.
    Sunt sigura ca sunt multe motive pentru canoane, dar vreau sa spun ca aceste canoane din pacate ajuta si diavolului, cand preotul in loc de inima are o casa cu bani. Ele arata preotului toate motivele pentru care acesta femeie nu ar trebui sa ia impartasania, nu sa ii arate ca prin iertare si cu vorba buna si pe cel rau il castigi.
    Da, nu m-am impartasit de vreo cativa ani, si tare me intreb daca e bine sa o fac. Sunt insarcinata in luna a 7/a si acum chiar daca au existat motive pt care ma caiesc, si am fost oprita, acum stiu ca cel putin parintele Cleopa a lasat recomandare sa imi fie data. DAR, oare asta e biserica lui Dumnezeu?
    Nu ar trebui sa ma duc la o biserica care incurajeaza facerea de copii in orice circumstante, chiar daca ar avea greseli minor de dogma?
    Stau acasa si ma gandesc ce sa fac, unde sa ma duc.
    Preotul ortodox de aici spune ca nu am platit cotizatia, desi i s/au dat bani mai mult decat isi poate aduce aminte, dar, iarasi, cand inima e inchisa, nici memoria nu mai functioneaza. De unde sa ii dau bani, daca facturile nu sunt platite?
    Dar icoana data la biserica de Paste, dar lumanarea de ceara curata, dar tacerea atata timp ascultatndu/i prostiile despre Nietzce in biserica Domnului?
    aveam de gand sa platesc la sfarsitul anului daca reuseam sa strang bani, dar de acum c’est termine. pour toujours.
    il lasa pe barbatul meu care nu stie romana, sa astepte 1 ora pana il baga la spovedanie, unde vorbeste numai in romaneste.
    zice Christer.. Eu nu inteleg, vorbiti va rog suedeza.
    Nu, draga. S-a uitat cineva in registru si a vazut ca nu ati platit cotizatia pe anul acesta.
    DA, dar eu vreau sa ma spovedesc, avem probleme, sotia e in Romania, si se simte rau.
    Ei, toate se rezolva, dar mai intai sa platiti. Sa cititi Psalmul 50 o data pe zi.
    Un calcul simplu_ prima data cand a venit aici i s/au dat 60 de euro, ceea ce aproape nimeni nu da pe aici. Masa buna si toate cele. Qm platit mult ca nu stiam ca nu avem bani, si ca poate ar trebui sa fiu mai prudenta. Am zis, sa fie multumit omul.
    Urmatoarea vizita, urmatorul an- 36 de euro, ultimii bani am dat- ca sa fie multumit OMul. Bani si dus acasa cu masina.
    La fiecare spovedanie de anul acesta cate 10 euro, ceea ce face 30 de euro. Plus atatea si atatea acatiste.
    Toate acestea fac mai mult decat cei 100 de euro pe care se pare ca daca nu i/am platit la timpul potrivit nu mai avem dreptul sa ni se asculte pasul. Si sotul meu venise cu 10 euro, el, suedez care nu e obisnuit sa plateasca pt spovedanie.
    Am scris preotului din spital, ca sunt insarcinata.
    Nu a venit.

  3. Bine ca Domnul nu ma lasa. Inca mai functionez, inca nu am luat/o razna.
    Sunt multi samariteni care nu merg la biserica, slava Domnului.
    Va rog tare tare mult sa ma iertati pt suparare, dar am atata amaraciune in suflet!
    Dvs sunteti primul care m-ati facut sa vad frumusetea si bunatatea lui Dumnezeu, si bineinteles ca la dvs vin prima cu citania.
    Altul nu ar asculta, parinte.
    Va sarut mana, si va rog sa ma iertati ca sunt si eu o femeie cu copil in burta, sa dea Domnul sa fie sanatos.
    Tare mai e greu fara Hristos si fara iertare.
    Cum e posibil sa se mai numeasca crestin, preot, om?

  4. Iulian Coman spune:

    Caliatea era in trecut bunul cel mai de pret , oamenii pe vremurile de demult investeau intradevar foarte mult si nu se gandeau cum sa fure. Din pacate lucrurile sau schimbat mult in rau datorita celor care se imbogatesc foarte mult datorita constructiilor de carton de astazi . Mai destepti astazi? Nu cred, pentru ca marii oameni au trait in vremurile de demult iar geniile tot atunci. Tehnologia implica si un revers al civilizatiei la un moment dat atata timp cat viata noastra s-a schimbat total iar totul se bazeaza pe limitarea maselor prin incultura si prostie si nu prin dezvoltarea omului neexistand nici un interes in ssensul asta ci sa fie tinut la un nivel mediocru atat psihic cat si individual Interesul „baronilor” este acela de manipulare la o categorie sociala cu cat ma putina educatie posibila iar media si presa sunt principalii factori de sustinere a acestor oameni fara de Dumnezeu si care sunt in slujba raului doriind numai binele personal si inavutirea lor personala!

  5. Elena spune:

    Daca ar exista politisti de pacate – sa te opreasca in trafic: ai vorbit urit – 2 puncte, ai mincat peste masura – 1 punct, nu ai fost duminica la biserica!!! – iti ia carnetul.
    Ce liber ar fi traficul!🙂 Dar cine s-ar mai incumeta sa iasa!

  6. callina maxim spune:

    „prim-ministrul israelului a raportat in kneset ca misiunea de a cumpara Romania a fost indeplinita ! (rosia montana) ” Romania e a lui basescu de-o vinde ?
    suntem mai prosti, DAR adevarul este ca am fost prostiti, indobitociti pentru ca cei care au condus, in toate domeniile, au condus prost, sau comportat de asa maniera incat ori plecai, ori te anihilau ! au condus dupa ideile lor… !

  7. Daniel spune:

    „astăzi oamenii sunt mai proşti, nu ştiu să guste frumosul.”

    Opinia mea este ca nu din prostie nu (mai) stim sa apreciem frumosul (si binele) ci pentru ca suntem rai. Ne-am pierdut „organul” care este responsabil cu identificarea lui. Sau acesta si-a pierdut functia. Si care „organ” este responsabil de identificarea frumosului daca nu sufletul. Asa de bine ne-am ingrijit de buna lui functionare incat s-a atrofiat. S-au si mai rau, printr-o atenta cultivare a gusturilor (pentru ca nu-i asa…gusturile se cultiva), si-a inversat functia si numeste raul bine si frumosul urat. Si invers.

    Pe scrurt, nu-i vorba nici de progres/regres sau mai destepti/mai prosti ci pur si simplu este vorba de partea cui suntem. A Bunului si a binelui sau a potrivnicului ce toate cele ale lui.

    Cam asta cred eu. Doamne ajuta sufletelor noastre!

  8. vasile dumitru spune:

    nu avem decat sa zidim o biserica paralele cu aciasi invatatura dar cu tehnici si cu obiceiuri de viata arhaice.

  9. Constantin spune:

    ” STIINTA: s-a descoperit noul zacamant mineral in Romania ! ”
    Asta .. fac desteptii !
    Au venit astia din italia cu bagaje peste bagaje. Ce carati ma ? Mancare …! Ce-i cu voi ma, aici n-avem mancare ? Aici scump. Cum scump ma, pentru voi care aveti peste 1000 euro/luna, e scump si pentru noi cu 6,5 mil minim pe economie, e in ordine ? Daca sunteti prosti, asa va trebuie, asa ati votat !
    Fereasca Dumnezeu au venit cu totul, si cu astea cu elementarele… taiteii, fideaua ( de le numesc desteptii paste), sapunul, servetelele, salamurile, bauturile, carligele de prins rufe, dero , etc…… Ce produse au, ce calitate ! Vai de capul romanului ! Tara de penibili am ajuns !
    Au fetita la scoala in italia (2 ani are, vb vine scoala o duce dimineata si o ia seara), ce educatie are ! Pffii! Noi suntem ca tiganii ! ……….
    Deci cine-i prostul si cine-i desteptul ?

  10. Constantin spune:

    zacamantul se numeste !

  11. Am adaugat pe youtube cuvintele dvs despre televizor, daca va deranjeaza il sterg imediat !!!

  12. Vom fi deştepţi, pentru că tot răul are un sfârşit.

  13. cred ca mai prosti ar fi raspunsul corect

  14. tomaida spune:

    In ceea ce priveste arhitectura bisericeasca, consider de asemenea ca stam mai mult decat prost la acest capitol.
    Bisericile vechi sunt niste giuvaere iar cele noi lasa de dorit.
    Totusi, as dori sa va intreb de ce considerati ca oamenii bisericii (ortodoxe romane) nu sunt de acord cu introducerea de elemente contemporane in arhitectura si agreeaza doar pastisa.
    Un exemplu fericit: http://www.archdaly.com/119410/russian-orthodox-church-in-paris-ameller-dubois-associates/

    Doamne ajuta!

  15. Elena spune:

    Acum 15 ani ieseam pentru prima data afara din tara intr-o plimbare prin Grecia. Am ajuns si la Meteora. Impresionant. Dar cind coboram, vad urcind niste calugari…intr-un jeep super modern si vorbind la telefonul mobil…A fost o imagine care m-a socat. La noi nici oamenii obisnuiti nu prea aveau jeepuri si telefon mobil atunci.
    Eu obisnuita cu imaginea calugarului de la Sihla unde nu aveau curent si traiau in niste cocioabe. Imaginea aia din Grecia n-o s-o uit. Atunci nu mi-a venit nici un gind – sau nu-mi amintesc – dar stiu ca am simtit ca nu e ok asa.
    Si iata – acum e si la noi la fel.
    Progresul, evolutia, modernizarea, confortul.
    Nici la Sihla nu mai e cum stiam eu.
    Dar ce poti sa faci? Sa te faci ca nu exista progres, modernitate, mijloace mai rapide si mai confortabile?
    Cum gestionezi asta?

    „Mai destepti sau mai prosti?” Raspunsul ar putea fi: „Prosti – dar multi.” sau..”Prost directionati.” Dar cind te lasi sa fii prost directionat..se numeste ca esti prost nu?”
    Deci..prosti. Dar decit sa-i zici prostului prost mai bine sa te rogi pentru el sa il lumineze Dumnezeu. Ca si noi – astia mai destepti – avem doza noastra de prostie – si cite prostii nu facem – cind compari cu sfintii.

  16. DANUT spune:

    Nu cunosc eu istoria asa bine, dar consider ca in sec. XXI PROSTIA e cea mai ticaloasa boala… si majoritatea sufera de asa ceva. Deci, din pacate… cu tot internetul, cu toate avansarile ultra’sofisticate intru stiinta, tehnologie… si cu toate descoperirile „geniale”… suntem mai prosti! Am uitat sa fim oameni de omenie… Acum 3 zile am fost la BISOCA (jud. BUZAU) , la campusul ctitorit de minunatul Pr. MIHAIL MILEA (SAVA BOGASIU) , si va marturisesc cu mana pe inima ca oamenii de acolo sunt mai oameni… mai cinstiti, mai credinciosi… si mai simpli…si mai frumosi. In toata ROMANIA (la cate zone virgine avem) sunt oameni cumsecade, oameni buni… insa dansii nu apar la tv sau in presa de scandal. Pentru dansii protv sau otv aproape ca nici nu exista. Ce fel poate fii catalogat un individ care asculta manele, care se uita in exces la tv (in special pe otv) … decat un prost. „Prostii mor, dar PROSTIA ramane!” (I.L. CARAGIALE)

  17. Elena spune:

    Am vazut biserici noi cu termopane si pe jos gresie sau in cel mai bun caz marmura – zici ca intri la baie sau intr-un supermarket sau la mall. Geamurile termopan pastreaza mai bine caldura si bisericile noi au centrala dar se simte un alt fel de raceala – pentru ca lipseste „cealalta caldura”.
    Totusi lucrurile merg mai departe – azi intr-un magazinas din sat unde cumparam niste robineti – apre parintele cu crucea si -si eu si vinzatoarea – a trebuit sa uitam o clipa de lumea asta ca sa pupam crucea si sa ne atinga parintele cu busuiocul pe frunte. Mi-a placut.🙂

    Cum e mai bine? Prost si bun sau destept si rau?
    Stiu – destept si bun.🙂

  18. Omul fara de Dumnezeu( Sfanta Treime- aici ii includ si pe cei care au tendinta de a recunoaste un Creator), e mai rau decat un animal.
    Cat despre prostie, sa nu uitam ca intelepciunea ne lumineaza ochii duhovnicesti pentru a sti ce e prostie sau nu.
    Astfel parinte, intelepciunea, frica de Dumnezeu ne fereste de prostie, iar cei care o au acum sunt vazuti ca bolnavi, intr-o lume in care sanatatea este sinonima cu hotia.
    SA STAM BINE SA LUAM AMINTE!

  19. viorica spune:

    … daca nu sintem, de buna seama vom ajunge – pentru ca scara valorilor noastre s-a micsorat asa de mult: tot ce presupune osteneala si nu aduce imediat cistig material e abandonat si aruncat din mers – ne pierde timpul! timp pe care apoi, cu larghete, il petrecem facind … nimic ! iata ce punem la valori – nimicul… sofisticati, ne educam gustul dupa moda clipei si cautam „ideea” in tot felul de reprezentari ciudate, bizarerii moderne – cum am pierdut sau cit mai pretuim acum dragostea de frumos a inaintasilor nostri? care au vrut sa faca totul trainic, cu gindul la mostenitori…
    Imi vine in minte un mic fragment din „Micul print” cu privire la oameni: „Ii poarta vintul. Ei nu au radacini si asta-i stinghereste mult.”

  20. Alexa spune:

    A alege intre cele 2 variante este dificil. Dar este destul de clar ca, speranta ca tinerii si adultii sa fie mai educati e nula.

  21. callina maxim spune:

    ce inseamna „lasati-l” ? ce inseamna „da” ? si despre ce vorbesc astia ca eu nu mai inteleg nimic !?
    parintele vartolomeu: „lasati-l” inseamna „dati-mi-l” ! oamenii: „lasati-l” inseamna „il vreau” !
    „am intrebat in dreapta, am intrebat in stanga si am aflat ca: se da mare si intangibil! e vorba de o femeie „de serviciu” ! stiti ce este un dat de gol ? un om de nimic, un compromis, lipsit de cultura, de dorinta de a munci, care face din „Imbracamintea moderna” un „Acoperamant” al nulitatii ! un compromis, un manechin care isi plimba „Imbracamintea” ultra-moderna ! cate unul dintre ei nu este numai lenes si incult, dar si prost – o de incultura si de prost gust !”
    a mintit-o pana in ultimul moment ! asa ceva inca nu mi-a fost dat sa vad!! „asteaptati pana la sfarsit,..! vin imediat..! mai asteptati putin ! stati ca ma intorc ! acuma plec, nu mai am timp ! etc…, ieftinisme din astea ! cand de fapt ar fi putut spune sincer si clar: da sau nu ! pentru ca oricum intr-un final a fost nu ! ce atata formalism ? ce atata smecherie ? ce atata minciuna ? ce atata ipocrizie ? ce atata lipsa de”profesionalism” ? pana cand Doamne, pana cand ?

  22. sibiu spune:

    din anumite pct de vedere mai „slabi intelectual”

  23. Adunarea Interparlamentară a Ortodoxiei (A.I.O.) întrunită la Paris

    http://graiulortodox.wordpress.com/

  24. elena spune:

    nu mai exista interes decat personal.

  25. Suntem aşa cum vor alţii numai dacă vrem şi noi. De ce să vrem să fim ca alţii dacă ştim că Dumnezeu nu vrea să fim aşa.
    Mi-a plăcut foarte mult emisiunea PIETRELE VORBESC. Altceva nu mai imi place la tv, de mult timp. Pe internet insă mai găsesc producţii artistice care să-mi placă. Eu cred că şi lui Dumnezeu îi place arta. Problema cred că este că unor oameni le place ceva ce cred ei că e artă, dar nu le place DUmnezeu.

  26. enoriasa spune:

    Traiectoria Lumii in evolutia ei istorica nu este hotarata si dirijata de lume. Omul, in elementele lui definitorii este neschimbat. Nimic nu-l deosebeste de strabunii de ieri. „In veci aceleasi doruri mascate cu-alta masca.” Diferentele intre Leonardo da Vinci si contemporanii sai sunt sub raportul cunoasterii, aceleasi ca dintre Einstein si contemporanii lui. Ne adapam din izvoarele culturii in functie de o infinitate de motivatii individuale. Cartea multa nu te face neaparat mai destept decat magarul care cara samare cu carti, ci transformarea ei in carbunele cu care mentii viu propriul foc al creatiei in vatra mintii si inimii tale, aceasta te schimba din animal in om. Daca invatatura nu te „lamureste” precum se „lamureste” argintul in foc, atunci ramane doar un „cumplit mestesug de tampenie.” Invatatura pentru minte si suflet este precum sarea in mancare, fiecare isi pune sare cat ii trebuie! Ceea ce nu putem opri este mersul Lumii prin cunoastere spre Lumina, cunoastere stiintifica, intuitiva, analitica, spontana, deductiva, experimentala, etc. Dar aceasta cunoastere nu este decat rodul lucrarii nevazute a Duhului Sfant care deschide omului accesul la Adevar. „… cele nearatate si cele ascunse ale intelepciunii Tale, mi-ai aratat mie!” Cand, cat, prin cine si in ce directie se deschid Portile Cunoasterii nu stie decat Dumnezeu. Noi putem discuta despre partea vazuta a aceste lucrari a Preasfintei Treimi. Dumnezeu stia de la inceputul veacurilor care vor fi ispitele omului in veacul XX si XXI, care va fi suferinta pe care si-o va atrage omul modern, prin instaurarea erei feminismului si a himerei rolului autonom al omului in univers. In mila Sa fata de cei nevinovati, a lasat omului deschisa calea spre tehnologizarea activitatilor sale, lasandu-l sa isi masoare fortele pentru a tine pasul cu viteza de schimbare a Lumii. Pana unde va merge aceasta, pana cand omul va abdica, se va declara invins si neputincios in a stapani Cunoasterea Absoluta. Scopul acestei libertati mi se pare ca este tot aflarea SMERENIEI in final. Ce a pierdut modernul este Smerenia. Cum Hristos a venit in Lume sa mantuiasca lumea, si cum mantuirea se castiga umbland in Smerenie, venirea ” in fire” a omenirii nu se poate realiza decat prin aducerea ei la Smerenie, si pt. asta sunt multe cai, descrise in Vechiul si Noul Testament- foamete, boli, razboaie, robie, dezlantuiri naprasnice ale naturii, etc. Priviti la ceea ce se petrece pe planeta azi: unde e Trufie este si biciul lui Dumnezeu, unde este Smerenie e pace si liniste ca la Bisoca sau la Sihla.
    @ kissme&make-me-eat-chocolate va doresc din suflet sa parcurgeti minunata taina a maternitatii cu mai multa pace si inspiratie de la Dumnezeu si sa alungati duhul ce va-ndeamna sa-l judecati pe preotul locului. Chiar daca are acele pacate sau altele, fiti asa cum spune apostolul „Doamne, NEPOMENITORULE DE RAU”. Acoperiti-le, prin tacere. Pentru a castiga linistea, luati de ADEVAR ceea ce va spune preotul chiar daca vi se pare ca e rau: „Tu, fa bine si asteapta raul, Binele ti-l va rasplati Dumnezeu…roaga-te pentru cel ce te blastama, fa bine celui ce-ti face rau, celui ce-ti cere – nedrept – da-i tot ce-i trebuie lui, din lacomie… nu te impotrivi raului cand te asupreste cu nedreptate, ca sa nu cazi din Legea Iubirii de Dumnezeu”( pr. Arsenie Boca) . Pare revoltator, paradoxal, dar roadele minunate acestei invataturi se vad dupa aceea, Dumnezeu este drept si judecata sa e dreapta si nu va lasa nerasplatita rabdarea si smerenia. Va doresc nastere usoara si un copil bun ca o Lumina. Doamne ajuta! Iertati-ma!

  27. Off-topic:
    Incepe campania de vaccinare antigripala. NU va vaccinati!

    Vaccinul anti gripal – Falsuri, efecte adverse, concluzii

    Tom Jefferson: … Experţii din domeniul gripei (Influenza) recomandă populaţiei produsele lor – aşa cum o fac şi cei care îşi vând aspiratoarele pentru a scăpa de marfă – de parcă am fi cu toţii o gloată de idioţi.

    Cui foloseşte vaccinul anti gripal?

    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2011/09/18/cui-foloseste-vaccinul-anti-gripal/

  28. Victor Palancean spune:

    Salut, Stefane! Te deranjeaza Victor, fostul tau coleg de camera si de facultate (iti mai aduci aminte de vremurile frumoase de studentie?..) Eu un singur lucru nu inteleg: cum se poate aduce in discutie independenta unui „stat suveran” cand ideea unei Moldove independente este, din start, un fals istoric/o eroare cumplita si o jignire la adresa poporului roman? Iar de la tine, care ai ceva carti citite la viata ta, si mai ales ca esti roman (sau nu te mai consideri roman?!), cu atat mai putin ma asteptam sa crezi in „independenta” R. Moldova… E ca si cand ai fi pretins, in Evul Mediu, ca un copil din flori sa fi avut aceleasi drepturi la tron cu un copil legitim. Or lumea ar trebui sa inteleaga odata si pentru totdeauna: atata timp cat Basarabia nu va reintra in trupul Tarii-Mama si se va duce propaganda sovinisto-bolsevica impotriva Romaniei, aclamand pseudo-independenta sa, nu se va putea vorbi despre o independenta propriu-zisa.. Basarabia va deveni cu adevarat independenta numai atunci, cand se va uni din nou cu Patria-Muma si va iesi din sfera de influenta a Rusiei (de altfel, ramasa imperialista in mentalitatea politicienilor sai pana in zilele noastre).

    Cu respect, Victor Palancean (fost coleg)

  29. Elena spune:

    La multi ani!🙂

  30. sherlock_holmes spune:

    „Cantitatea de inteligenta este constanta pe Pamânt, doar numarul oamenilor este în crestere”

    Murphy

    In plus fata de ce a remarcat savantul american,daca credinta nu mai este pe pamint si Duhul Sfint se retrage din oameni,se retrag si darurile Lui:duhul temerii, duhul tariei, duhul sfatului, duhul stiintei, duhul cunostintei, duhul intelegerii, duhul intelepciunii dar si alte daruri…ale frumosului,dorului,gingasiei,bunei-cuviinte…

  31. Catalin Muscalu spune:

    Doamne ajuta! La multi ani cu ocazia pomenirii sfantului ocrotitor!

  32. Mos Ioan spune:

    Sarut dreapta Sfintia Voastra Savatie.
    La sarbatoarea Sfintilor Mucenici Trifom, Savatie si Dorimedont va doresc multa sanatate.
    La Multi Ani, Parinte iubit !

    Dumnezeu sa-l odihneasca în pace pe episcopul Dorimedont !

  33. antuza spune:

    E posibil ca oamenii să nu mai guste cărţile cu minunate miniaturi şi ornamente, şi cu buchiile aurite şi legate în piele, nu neapărat pentru că nu ştiu să mai guste frumosul, ci deoarece astfel de cărţi ar fi foarte scumpe. Şi aşa acele cărţile simple, tipărite pe hârtie de proastă calitate şi cu coperţi aşişderea au preţuri ridicate … Mulţi spun că e bine că se tipăresc multe cărţi de învăţătură ortodoxă, şi nu mai iau seama la partea estetică.
    Extraordinară povestea ridicării clopotului de la Noul Neamţ. Cred că prostia oamenilor de astăzi poartă un singur nume: necredinţa.
    Cărţile împodobite, adevărate opere de artă şi bisericile, bijuterii ale arhitecturii, au fost făcute cu credinţă, dar şi cu deşteptăciune.
    Pr. Nicolae Steinhardt spunea despre prostie şi despre deşteptăciune următoarele:
    „Dumnezeu, între altele, ne-a poruncit să fim inteligenţi”.
    „Nicăieri şi niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim proşti. Ne cheamă să fim buni, blânzi, cinstiţi, smeriţi cu inima, dar nu tâmpiţi”.
    „Dumnezeu nu e numai bun, drept, atotputernic etc. E şi foarte deştept”.
    „Elementara deşteptăciune e o îndatorire. Mai ales pentru un creştin care trebuie să fie mereu atent la ispite. Iar prostia este o ispită… Neştirea, îndobitocirea, trecerea oarbă prin viaţă şi printre lucruri sau trecerea nepăsătoare sunt de la diavol. Samarineanul n-a fost numai bun ci şi atent: a ştiut să vadă”.

  34. viorica spune:

    Minati de grija pentru semeni – cum altfel ? unii fac eforturi stiintifice de imbunatatire a vietii :
    „Angajatilor din magazinele Apple nu li se permite sa foloseasca expresii care pot da nastere la stari negative.
    Printre acestea se numara si „din pacate”. Cine se angajeaza intr-un magazin Apple trebuie sa uite, in timpul programului, ca aceasta expresie exista.”
    http://www.manager.ro/articole/afaceri/analiza:-7-lucruri-pe-care-nu-trebuie-sa-le-spui-clientilor-12279.html
    … sa scoatem cuvintul acesta din vocabular si calitatea vietii noastre numaidecit va creste! e simplu….

  35. iti multumesc, enoriasa, ca ai fost singura din acest topic care a adresat subiectului meu, si te rog sa te gandesti cam ce inseamna aceasta tacere. Nu neg ca poate gresesc, dar niciodata sa nu vb despre lucrurile care ne dor cu adevarat si care sunt cu adevarat importante este absolut inadmisibil. Ca i se pare cuiva ca am duh. Parenii poate avea absolut oricine. Dar, trebuie sa vb despre lucruri vitale. De ce continua Romania sa fie tara cu cele mai multe avorturi din lume pe cap de femeie fertila? Uite ce discutie lunga, pentru ceva asa de neimportant ca aparenta bisericilor. Si parca crestinii spun ca nu conteaza sa fii frumos ci sa fii bun, sau o fi fost o alta .Dc te uiti la mesajul meu, eu nu vreau ca numai acest preot sa fie indreptat. Eu vreau ca o intreaga traditie de ipocrizie sa fie indreptata.
    Nu e posibil ca o biserica sa se numeasca ortodoxa si totusi aproape nimic din ea sa nu fie drept. Poti sa ma contrazici cu multe exemple si sunt total de acord cu multe din ele. Dar, cum putem vedea ce e rau si ce e bine daca nu vb deschis? ca incep oamenii sa nu mai poata duce si fac cum fac eu, pai, scuza-ma, poate ceva chiar trebuie indreptat. Dc citesti viata Mariei Egipteanca, acolo se spune ca pana si in acea indepartata manastire unde s-a dus prima data preotul care a descoperit-o erau multe obiceiuri care trebuiau indreptate. Iar, despre acest preot, ca trebuie iertat, te voi contrazice cu vorbele unui mare duhovnic pe care nu il pomenesc aici pt ca o sa imi ceri sa il pun sa verifice, si e imposibil ca a murit. Cand prietenul meu, ziaristul SO a fost la el intr-un caz similar, prietenul meu a spus, da, e buna traditia, in mod normal, dar, sa pierdem intreg satul acesta pentru un preot care nu mai este poate nici macar omul lui Dumnezeu si nu a fost niciodata? Imi aduc aminte din canoane perfect ca sunt multe motive de a caterisi preotii, dar, deodata, cand e vorba de preoti, aceste canoane nu mai sunt asa de importante ca in cazul femeilor cu pacate mari. Traditie traditie, dar ce te faci ca sunt mai multe traditii. Pe care o respectam si de ce? Si apoi, pana la urma urmei, cine e mai important sa fie sanatos, enoriasa sau preotul, care ar trebui sa fie doctorul parohiei? Exista in Biblie multe citate care spun despre acesti preoti care chinuiesc pe enoriasii lor ca le-ar fi mai bine sa le fie atarnata o piatra de moara de picioare si sa fie aruncati in mare. Dar nu, pentru ca doar anumiti preoti care datorita statutuli de celbritate au mare influenta, nu sunt de acord cu o aceasta viziune, acesti lupi in piele de oaie trebuie sa continue pe aceeasi cale. Si, vreau sa iti spun ca acest alt mare duhovnic, care nu e deloc asa de celebru ca celalalt despre care iti vorbesc mai departe, trebuie sa iti spun ca pana la urma a fost de acord cu prietenul meu. Singurul duhovnic care il linistea cu adevarat pe acest prieten. Celalalt, marele C, nu, e imposibil, acest preot nu poate fi caterisit. Si daca te uiti in imperiul marelui C, o sa vezi ce frumoase manastiri a construit, adica nu, o spun satiric. Prietenul meu e la fel de obsedat de frumusete ca si amicul nostru Savatie. Si acest mare C, incuraja ortodocsii sa isi bata copiii, ca bataia mamei e rupta din rai. Oare? Dc te uiti in biblie, Isus spune: invatati de la unii ca acestia mici, ca asa trebuie sa fiti cand intrati in imparatia cerurilor. Poate oi fi eu posedata de-a dreptul, dar am impresia ca a invatat de unii de la acestia mici mi se pare mie ca e in directa contradictie cu a invata sa fie batuti ca asta e voia lui Dumnezeu. Si acest C e considerat deja sfant. Iarta-ma, sunt o persoana care se pare ca are duh, dar cum se poate sa fim asa de idioti?
    Acest mesaj va fi din nou clasificat ca avand duh rau. Nu are decat. Dar vreau doar sa amintesc ca si in Scara lui Ioan Scararul se spune despre sfinti ca pana si din cer cad din cauza mandriei. Nu stiu exact daca o sa acceptati ca eu sa citez din aceasta carte, pentru ca e menita doar pt monahi, si va jur ca nu as fi citit-o daca stiam ca nu am voie, ca persoana laica, si nici macar nu am citit-o toata ca mi s-a spus ca nu am voie si am ascultat, dar, de ce ma rog, daca in aceasta mare carte se spune ca in esenta, nu toti sfintii sunt sfinti, noi avem ca niste dobitoace fara minte acest respect sacrosant pentru orice persoana cu parfum de sfintenie dar care contrazice spiritul biblic?
    Nu mi-a placut niciodata acest C. Nici prietenului meu. Mie mi-a placut Teofil Paraianu. El nu judeca pe nimeni si iubea pe toata lumea. Celalalt vorbea asa de tare de te asurzea. Copil fiind am fost sa il vad si nu am inteles cum poate acesta sa fie sfant. O fi avut darul vederii inainte, dar, stim bine ca asta nu e chiar asa de important in esenta. Prietenul meu e mult mai batran decat mine, are acum cam 70 de ani si a avut acelasi sentiment ca si mine fata de acest personaj dar am aflat abia recent acest lucru. Credeam ca sunt singura cu asemenea pacat in suflet. Nu cred ca un om care incita la rautate fata de omul simplu si mai ales fata de femei, cum facea el, chiar daca femeile ar fi avortat spontan erau oprite de la impartasanie, este un sfant bun. Poate sa fie un sfant de la care se invata cum sa nu faci, dar nu unul care sa fie asa de celebru si de aplicat. Acelasi sfant avea o deferenta inexplicabila fata de femeile insarcinate ca mine, asta cum ar veni, daca nu cumva le punea pacatul sa avorteze spontan, si a lasat ca trebuie neaparat sa fie impartasite inainte de nastere ca ele risca sa moara, si a muri in chinurile nasterii se compara cu mucenicia ca mori incercand sa salvezi viata unui alt om. Asta a fost singurul gand cat de cat dragutz de al lui, pe care l-am apreciat atunci, dar acum trebuie macar sa ma indoiesc de intelepciunea sa. Iarta-ma, dar nu pot sa inteleg. Daca o femeie e mucenica ca moare dandu-si viata pt o alta persoana, de ce e asa de imperativ ca exact aceasta femeie sa fie impartasita? Nu ar trebui aceasta mucenicie sa o califice implicit pt imparatia cerurilor? Iar daca asta nu o face in sine, asa cum inteleg eu lucrurile, ce poate schimba impartasania daca ea nu e meritata? Deci, intai impartasania e refuzata oamenilor care intr-adevar ar avea nevoie de ea, ca incurajare si ca semn de dragoste, dar unui om care logic cam nu prea ar mai avea nevoie, trebuie sa-i inmultim sfintenia, ca altfel, se duce mucenicul la Domnul si ii spune, vezi, astia nu m-or impartasit inainte de a veni aici si cred ca acesta e bun semn ca s-au cam tampit. Recunosc ca sunt rea, dar va rog tare frumos sa incercati sa imi explicati cum a gandit acest mare duhovnic si cum este posibil ca orice „mare” sau mic, sa citeze din traditie doar acele lucruri care convin predicii sale, dar nu i se poate aduce aminte din exact aceeasi traditie, caz care contrazice total si de multe ori pe buna dreptate primele lucruri mentionate. De ce nu putem face sinod si noi oamenii simpli atata timp cat suntem deschisi la a ni se arata unde gresim, dar, vrem si noi, la sfarsitul veacului, sa ni se explice, asa cum parintele Savatie spune ca avem dreptul sa intrebam, sa cautam ca sa aflam, si mai ales ca nici macar nu vreau sa aflu raspuns la intrebari de teologie grea, ci de practica, de ascultare, exact despre aceasta traditie, dar vreau sa pot sa intreb, vreau sa primesc raspuns, vreau ca in sfarsit acesti orto docsi sa arate de ce e asa de dreapta calea lor in comparatie cu a altora, fara sa mi se arate ca numai la noi vine lumina la Ierusalim. Am auzit de non ortodocsi care au primit si ei lumina, deci acea lumina nu e in nici un caz o verificare ca numai si numai ortodocsii sunt placuti lui Dumnezeu, si mai ales ca poate ar trebui sa inceteze sa mai fie asa de mandri de o religie pe care nici macar nu o aplica cum trebuie. Iertati-ma ca indraznesc sa discut lucruri neplacute, in loc sa ma ascund ca multi altii sau sa parasesc pur si simplu biserica- fara sa ma lamuresc inainte daca fac sau nu fac bine. Va urez si eu pace, sa puteti citi aceste randuri cu inima deschisa si nu doar cu prejudecata ca tot ce seamana a revolta trebuie innabusit fara nici o incercare de rezolvare a situatiei pe cale omeneasca. Daca un copil e suparat, trebuie numaidecat batut sau pus la colt? Sau i se mai poate si explica din cand in cand in momentele esentiale? Sunt atatea lucruri care seamana a sfintenie si nu sunt, oare reciproca nu poate fi la fel de adevarata?

  36. macar daca as vrea sa inteleg dubla natura a lui Iisus- dar sincer nu cred ca o sa inteleg vreodata si nu imi bat capul cu asa ceva. Dar cand vine vorba despre exact traditie aplicata, pana la urma lucruri chiar administrative, de ce nu se poate vorbi deschis?

  37. e pacat sa fii suparat? Si Domnul a fost suparat, de multe ori, pe ucenici, pe farisei, pe saduchei, pe oamenii care nu il primeau. Nu putem rade ca Domnul nu a ras niciodata, dar de suparati putem fi suparati? Putem sa luam si noi biciul si sa dam in raufacatori cand acestia spurca toata biserica si chinuie toata tara si mai ales femeile ca nu se simt in siguranta sa faca copii? Eu nu am facut avort, am fost doar desfranata, dar mama mea a facut si acum e la psihiatrie, ca si-a ratat viata din cauza sentimentului de vinovatie. Pentru mama vreau eu sa ii pun eu pe acesti farisei si saduchei sa se explice macar, daca nu pot sa ii pedepsesc.

  38. […] Mai deștepți sau mai proști? (…) Mai ales cărţile vechi mă fac să mă simt prost că m-am născut prea târziu, să regret că s-au inventat tiparniţe de milioane de euro. De când cartea nu mai poartă în ea grăsimea degetelor legătorului şi mirosul cernelurilor, ea s-a golit parcă şi de duh. Ceea ce mă miră este faptul că minunatele cărţi de odinioară, cu miniaturi şi ornamente pe fiecare pagină, cu buchii aurite şi legate în piele nu se mai multiplică azi, deşi tehnica o permite. M-am întrebat de ce şi am ajuns la un singur răspuns: astăzi oamenii sunt mai proşti, nu ştiu să guste frumosul. (…) […]

  39. enoriasa spune:

    @Andersson Silvia-Ele (@ele_silvia)
    Nu sunt eu cea mai vrednica sa iti raspund la noianul de intrebari si furtuna de sentimente de revolta si tristete care se amesteca in scrisoarea ta, dar gandindu-ma la tine, asa cum esti, departe de tara, insarcinata, cautand incurajare si acoperanamt in biserica ortodoxa, inima mi-a fost strapunsa de adanca mila si durere ca nu pot fi mai aproape de tine sa iti alung fricile si revoltele care te tulbura. Mai intai, te rog sa indepartezi din minte toate aceste intrebari si sa te concentrezi asupra fiintei nevinovate pe care ti-a daruit-o Dumnezeu si care, nu stie nimeni daca nu va fi cel care va schimba lumea. Oricum, ceea ce se petrece acum cu tine este rodul coplesitoarei iubiri a lui Dumnezeu fata de tine. Un Copil – o Lumina, o Mama – o Jertfa. Ca mama iti spun doar ca jertfa sta la temelia iubirii. Jerteste inca de acum copilului tau linistea si tot ce ai mai bun si mai frumos. Ce se intampla in biserica, ce face lumea, ce predica preotul, pe cine apostrofeaza, cat de afon canta, cum ii cearta pe enoriasi pt. ca nu s-au strans destui bani pentru reparatii, nu trebuie sa te atinga. Noi mergem la biserica pentru a ne intalni in mod tainic cu Hristos care este prezent, pe el Il cautam, Il asteptam privind numai la sfantul altar, de aceea concentrarea mintii si a inimii noastre este asupra Cuvantului Scripturii, noi vorbim cu Hristos cel nevazut caruia ii punem la picioarele Crucii toate necazurile, neputintele, nelamuririle, nestiinta, bolile, pacatele noastre. El este Cel pentru care ne aflam in biserica si atat Nu ne deranjeaza vanzoleala din biserica, nici aglomeratia, nici imbracamintea nepotriviat a unora, nici lipsa de buna cuviinta a altora, ( ortodoxia nu ii cere omului decat atat cat poate da la un moment dat, unii sunt vase mari, altii vase mici, dar Duhul Sfant le umple pe toate si toate sunt binecuvantate de El.) Despre preot insa e bine sa constientizezi ca asupra sa apasa o uriasa responsabilitate ce vine chiar din investitura sa ca preot, din juramantul pe care l-a depus la hirotonire in fata lui Hristos, din Taina preotiei, care, ca orice taina nu se dezvaluie in totalitate decat sfintilor. Personal am fost lovita de pacatul judecarii preotului, de aceea fac efort in biserica sa ma ecranez de persoana preotului, care , ca om, are multe care nu sunt pe placul meu. de aceea ma concentrez numai la cuvantul Liturghiei. E un grav pacat sa il judeci pe preot, mai ales sa faci publice caderile lui, ( si ale altuia, nu numai ale preotului; pe aproapele avem porunca sa il iubim nu sa il umilim, criticandu-l in presa sau in public!), pentru ca preotul este acela care inaintea lui Hristos, la Taina spovedaniei si-a asumat toate pacatele celor pe care i-a spovedit si carora le-a dat dezlegare sa se impartaseasca, Nu stie nimeni ce canon si-a luat preotul si cum implineste in camara lui acest canon pentru enoriasii sai carora le-a dat binecuvantare sa se impartaseasca ( cine este oare vrednic absolut sa se impartaseasca?), nici ce fapte de milostenie nestiute de nimeni face. E posibil ca unul din acestia, care la vedere apar nemilostivi, hrapareti, certareti sa faca asta dim prea mare smerenie, sa „faca pe nebunul” ( vezi romanul „Nebunul” de pr. Savatie Bastovoi, pe care il poti comanda la ed. Cathisma)
    Nu te intrista, nu te clatina, lasa revolta si ura, lasa grija de multe care nu sunt ale tale in acest moment esential pentru tine si penrtu cineva nevinovat pe care il otravesti cu gandurile tale negative, umple-te de liniste si de bucurie ca vei fi mama, noi nu avem puterea si caderea de a ne razboi cu preotul, el, cu epitrahilul la gat, este slujitorul ales al lui Dumnezeu, Care il apara, il ajuta si il va judeca. Putem sa ii facem si lui si noua un mare bine, rugandu-ne cu durere in suflet pentru caderle lui omenesti. Te vei limpezi mai bine si vei sti ce ai de facut daca citesti atent si recitesti materialele pretioase care sunt pe
    http://www.razbointrucuvant.ro/2011/09/19/care-rugaciuni-sunt-facatoare-de-minuni-i/
    Pentru toate si pentru toti avem un medicament, o arma, o invatatura, – rugaciunea din inima. Si eu incerc sa invat sa fac asta. Rezultatele nu vor intarzia pentru ca Dumnezeu nu e niciodata in intarziere. Cat despre semne, despre Lumina de la Ierusalem si altele, iti spun doar ata, un crestin nu crede in semne si nu asteapta minuni. Ele vin in viata ta fara voia ta, ca sa iti aminteasca o mare taina aceea ca Cineva acolo sus te iubeste asa cum esti si nu te paraseste nicodata. Sa nu Il parasim cumva noi umbland dupa semne si implicandu-ne in discordii necrestine care vin de la vrajmas.
    Doamne ajuta-ne!
    Parintelui Savatie, un calduros LA MULTI ANI CU SANATATE, de la Iasii care nu il uita.

  40. enoriasa spune:

    Andersson Silvia-Ele (@ele_silvia) De fiecare data cand te incearca trufia, revolta, indoiala si deznadejdea, deschide IMNELE IUBIRII DUMNEZEIESTI ale Sfantului Simeon Noul Teolog, si citeste si rasciteste IMNUL 53; si pune-l la inima ta tulburata. Pe vremea cand lumea nu stia carte; cand cartea se gasea greu; mergeau strabunii la preot si acesta le citea; le deslusea adancul intelesului Cuvantului, azi ne-a dat Dumnezeu si accesul la invatatura, si carte la indemana, de aceea citeste tu intai, unde nu intelegi, iti talmaceste pr. Staniloaie, in explicatiile din subsolul paginii, iar daca tot nu intelegi mergi si discuta la spovedanie cu preotul tau duhovnic, sau scrie-i parintelui Savatie iar daca nici atunci nu intelegi, roaga-te sa iti lumineze Dumnezeu intelesul cuvintelor Sale; DAR IN NICI N CAZ NU LE LEPADA:

  41. m.g. spune:

    Mai prosti. Mai prosti pentru ca nu ne cultivam inteligenta. Daca ar fi avut macarale, nu s-ar mai fi obosit oamenii sa vina cu aceasta ingenioasa solutie pentru ridicarea clopotului la Noul Neamt.

    In ziua de azi toate sunt mai usor de facut, nu-i asa ? Modernitatea se mandreste cu asta. De ce sa imi bat capul cand pot sa primesc solutia de-a gata ? Ei si ce daca solutia prefabricata imi poate face mai mult rau decat bine pe termen lung, o folosesc fara sa gandesc prea mult, asa fac oamenii moderni.

    Ia-l pe om si pune-l in situatii dificile, situatii cu care nu s-a mai confruntat. Ai sa vezi atunci cum iese la iveala desteptaciunea omului…sau nu. Nevoia te invata, dar se impun si niscaiva pre-conditii.

    Parintele Paisie Aghioritul vorbea mult despre marimea de suflet (marinimia). Apoi trebuie sa renuntam si la confort. Sa ajungem in situatii grele, poate situatii limita. Atunci invata omul ca fara Dumnezeu nu poate face nimic. Din contra, cand toate vin de-a gata si viata e prea confortabila omul (se) invata ca le poate face pe toate si Dumnezeu nu il ajuta cu nimic.

    Eu cred, asadar, ca toata criza asta si vremurile „grele” pe care le traim pot fi un extraordinar prilej de a ne mai cultiva putin desteptaciunea.

    Va rog corectati-ma daca credeti ca gresesc.

  42. viorica spune:

    Silvia,
    Hraniti copilul pe care il purtati in pintece cu Piinea Vietii si nu cu otrava nemultumirii … daca dumitale nu iti este bine – lui cum ii este oare? aduceti-i in preajma gindul bun, curatia, dragostea – faceti-va scut pentru el in fata tuturor relelor lumii acesteia, macar in cele noua luni !
    Ceea ce cautati nu veti gasi doar punind intrebari – ci traind, caci negresit, fiecare acopera aceasta cautare cu propriul suflet si cu propria lui viata. Nimeni n-a invatat sa-inoate doar intrebind de pe mal daca este uda apa si privind la altii, ci numai intrind el insusi in apa.
    Ortodoxia se numeste dreapta dupa credinta in Hristos Cel cu Crucea – si nu pentru faptul ca ar adaposti doar dreptii. In Biserica Sa, Hristos cheama pe toti cei osteniti, flaminzii si insetatii, toti pacatosii care crezind Cuvintului vor sa-L urmeze, parasind pacatul. Iisus Domnul nostru foarte limpede spune ca oricine-L va urma luindu-si crucea, durere va trebui sa rabde, otet si fiere..
    Si daca nu gasim virtuti in ceilalti este pentru ca noi, de fapt, avem atentia concentrata cautind defecte. De ce ne suparam daca atrasi de faima, mergind – gasim un om? Noi ratacim fara noima, ne incruntam unii la altii si prea lesne pierdem din vedere ca Hristos este Cel care mintuieste – pe El, Mintuitorul sa-L cautam si sa lasam deoparte biciul, la ce ne foloseste ?

  43. vreau sa imi cer iertare ca atunci cand am scris am scris cu ura. e foarte adevarat ce am scris si vine din suflet, si nu m/am putut abtine la momentul resp. si acum gandesc la fel, dar nu mai simt la fel. nu imi mai pasa.
    acum am fost la un preot ortodox suedez, m/am marturisit, si el din pacate e cam de acord cu mine, ca biserica romaneasca a lasat sa permieze in sine multe valori din comunism. e si imposibil altfel, am avut comunism atatia ani. asa s/a intamplat cu toate religiile, au luat din mediu. sincretism stiu ca se numeste. mai apoi, sunt si altele, dar nu pot eu sa refomez biserica. trebuie sa vina dinauntru. mai ales de la voi. o sa incerc sa nu mai scriu, desi am si eu o mancarime, trebuie sa ma exprim. Sa ne ajute Domnul pe toti!

  44. mai ales sa nu mai vreau eu sa ma exprim🙂

  45. Iulian Apostu spune:

    Traim in tara in care Vladimir Tismaneanu coordoneaza condamnarea comunismului, tara in care pana prin 2005 (Ogoranu mai era in viata atunci!) Silviu Brucan ne invata saptamanal democratie la ProTV, tara in care unii colaboratori ai Securitatii dovediti in instanta au si certificate de revolutionar, tara in care fostul rege Mihai este erou, dar legionarii sunt antisemiti, iar maresalul Antonescu un indezirabil criminal de razboi, tara in care presedintele varsa o lacrima la muzeul Holocaustului, niciuna insa pentru luptatorii din munti sau miile de morti din inchisorile comuniste….
    Zydokomuna, adevarul ocultat. Evreii si comunismul – cazul Romaniei: studiul care inventariaza peste 3000 de nume demne de toata scarba, de la Ana Pauker (Hannah Rabinsohn) la seful cenzurii Iosif Ardeleanu (Demo Adler), de la politrucul Silviu Brucan (Brucker) la actrita Beate Fredanov-Gelehrter, de la proletcultistii Ovid Crohmalniceanu (Moise Cahn) si Nina Cassian la tortionarii Wilhelm Einhorn si Mihail Patriciu (Weiss), sau de la ziaristii Stefan Ardeleanu (Salzberger) si Teodor Brates (Farber) la profesorii Alexandru Graur (Alter Brauer) si Virgil Ioanid. Studiul integral disponibil la http://www.scribd.com/doc/68602280/Zydokomuna.

    La vremuri mai bune, Doamne ajuta!

  46. callina spune:

    „Capeteniile lor fac judecata pentru plocoane, preotii dau invatatura Legii pentru plata si profetii profetesc pentru bani si se sprijina pe Domnul zicand: ” Domnul este in mijlocul nostru si prapadul nu va veni peste noi.”

    ” Daca-mi vreti averile luati si supararile. Luati-mi tot!
    Luati-mi banii ca nu mor, dar si ranile ce dor. Luati-mi tot! ”
    ( de la Nic callina Maxim, special pentru preotii Lui Hristos Dumnezeu )

  47. dumitru spune:

    Aproape de doua luni, Parintele nu mai afiseaza ceva „nou” pe blogul sau…ce s/a intimplat oare?? Poate a emigrat…si „noi” nu stim de asta.

  48. Andrei spune:

    Mă numesc Andrei si am 15 ani .
    Lumea a evoluat in rău parinte. Se îndobitoceşte pe zi ce trece(creştinii nu vor intra niciodată în această categorie a îndobitociţilor.)

  49. Costea Alexandru spune:

    Eu nu cred ca suferim de prostie. Cred ca e chiar pacat inaintea lui Dumnezeu sa ne numim prosti, atat pe noi cat si pe cei din jurul nostru. Nu e prostie, ci lipsa a lui Hristos… Asta e boala de care suferim noi … Parinte, ma iertati, dar cred ca exagerati cu acest articol…

  50. Costea Alexandru spune:

    Post Scriptum: Citesc acest articol si comentariile pe seama lui cu speranta de a gasi mila, intelegere si iubire fata de conducatorii nostri si fata de semenii nostri in general. Insa imi voi inchide din nou laptopul cu tristete in inima si voi merge spre somn gandindu-ma la situatia trista a acestei lumi si la cuvintele Mantuitorului: „Mila voiesc, iar nu jertfa”…

  51. Adolescent spune:

    Ne ducem spre prostie. Ma uit la mine si inteleg ca noi cei tineri, adolescentii deceniului acesta, suntem mai razvratiti si cam tembeli pe zi ce trece. Primim pe degeaba mult si ne invatam lenesi. Nu se mai pune mana pe carte, exista „search” acum. Din pacate, acestia suntem noi, asa ne-am format. Vina cui?! Cine ne va ajuta sa ne redresam? Timpul? Daca nici rugaciunile nu-si mai au rostul pentru o majoritate spalata de televizor, atunci cine ne mai poate ajuta? Unde ne indreptam? Mai bine zis cum ne indreptam…

Lasă un răspuns

