George Soros, Vlad Filat, Partidul Comuniștilor, comunitatea gayilor și Liga Islamică din Moldova. Dar cu biserica ce facem?

Protest ortodox la Chișinău, 18 mai 2011. Foto: ANDREI BAȘTOVOI

Scandalul iscat de legalizarea cultului islamic în Moldova a ciocnit vrînd nevrînd grupuri de interese dintre cele mai diverse. Comentariile momentului sînt și ele foarte încurcate, avînd în vedere că moldovenii se află în plină campanie electorală. Orice lider de partid abil (iar liderii de partid, de regulă, sînt abili) își dorește să încalece o mulțime dezlănțuită, mai ales cînd mulțimea e mișcată de zvîcnirea credinței. Așa s-a întîmplat și în cazul reacției clerului și a credincioșilor din Mitropolia Moldovei împotriva legalizării islamului. Dar cine sînt politicienii dornici să se procopsească de pe urma revoltei credincioșilor și cum o pot face?

Prima versiune este aceea că Partidul Comuniștilor, dornic să-l răstoarne pe Filat, a plătit Mitropolia și a scos-o în piețe. Vlădica Marchel de Bălți, care a ridicat stindardul Ortodoxiei și a chemat la luptă împotriva islamizării Moldovei, a fost un susținător fățiș al comuniștilor în campania trecută. Ca să nu mai spunem că fiecare dintre ierarhi, cu excepția poate a noului episcop Nicodim Vulpe, au datorii mai vechi la comuniști. Acest argument pentru mulți a fost suficient pentru a declara revolta ortodocșilor împotriva islamiștilor o simplă stratagemă a campaniei anti-Filat întreprinsă de comuniști.

Pînă aici totul e clar. Și de aceea nimeni nu dorește să se complice. Dar ce facem cu întorsătura pe care a căpătat-o brusc revolta episcopului Marchel împotriva islamizării Moldovei în momentul în care a ajuns să vizeze noua Lege a Cultelor? Inițial toată energia revoltei era îndreptată împotriva Guvernului Filat care a legalizat islamul și a avut o tentativă eșuată de legalizare a homosexualismului. Atacuri directe la adresa lui Filat și a fostului său ministru de Justiție, Alexandru Tănase, au răsunat din gura vlădicăi Marchel și a altor reprezentanți ai Mitropoliei Moldovei. În plus, majoritatea ieșită în piață era convinsă că protestează împotriva lui Filat. De fapt ei au protestat împotriva unei legi adoptate în 2007 de guvernarea comunistă.

Așadar, comuniștii au inițiat o luptă împotriva Guvernului Filat prin implicarea bisericii și ar fi cîștigat-o, cu o singură condiție, să nu fi fost ei înșiși vinovați pentru legalizarea de acum a islamului, grație unei legi comuniste mai vechi.

Nu știu cîți au înțeles pînă în momentul de față ce s-a întîmplat de fapt și ce ar putea urma, în condițiile în care ceea ce se petrece în Moldova atrage și interese străine. Poate că simpla campanie electorală moldovenească ar fi urmat scenariul inițial, de atac pravoslavnic asupra Guvernului Filat, dacă Patriarhia Moscovei nu ar fi transmis semnale, printr-un editorial semnat de protodiaconul Andrei Kuraev, că înfruntarea musulmanilor la Chișinău creează probleme majore Bisericii Ortodoxe Ruse care are parohii în statele majoritar musulmane din spațiul ex-sovietic. În plus, o astfel de reacție, venită din partea unui episcop subordonat canonic Moscovei, chiar dacă el e moldovean, cum este cazul vlădivăi Marchel de Bălți, este perceput ca glas al Patriarhiei Moscovei și este un atac la integritatea statului rus care cu mare greu gestionează conflictele dintre ruși și musulmani în special în Caucaz. Ca să nu mai spunem că chiar în aceste zile, pe 15 mai, în Abhazia a avut loc o adunare națională prin care s-a declarat ruperea de Patriarhia Moscovei și instituirea Bisericii Naționale Abhaze. Toate acestea au făcut ca înfruntarea fățișă a islamului, care putea fi folosită împotriva lui Filat, să se transforme în combaterea legii cultelor care, vai, este opera comuniștilor.

Pe de altă parte, pînzele caravelei moldovenești sînt umflate și de promotorii politicii minorităților și a multiculturalismului gata să plătească oricît pentru a mai slăbi credința și tradițiile majorității. Întîmplător sau nu, dar legalizarea islamului a mers la pachet cu tentativa de legalizare a homosexualilor. În orice caz, homosexualii, a căror număr oscilează între 8 și 13 în Moldova, s-au solidarizat azi cu Liga musulmană, scandînd în fața Mitropoliei Moldovei „Vrem biserică tolerantă”. La rîndul său, muftiul Sergiu Sochircă iese la Publika TV alături de avocații gaylor vorbind în slangul sorosist împotriva unei majorități, în cazul dat ortodoxe, pe care o consideră insuficient de cultă pentru a-i putea percepe mesajul. Poate că slangul sorosist al tînărului muftiu Sergiu Sochircă este și rodul ostenelii jurnaliștilor de la Publika Tv, post care a fost cumpărat recent de la Sorin Ovidiu Vîntu de către George Soros, după cum informează chiar vox.publika.md. Se știe că Soros este nașul homosexualilor și al tuturor frustraților porniți tot timpul împotriva creștinismului și a valorilor tradiționale, dar iată că îl putem vedea nășind și Liga Islamică din Moldova.

Așadar, demersul ortodocșilor moldoveni împotriva noii Legi a cultelor care a făcut posibilă înregistrarea islamului și a multor alte culte și organizații religioase străine nouă, este politizat din două părți: de la Moscova și de la Soros. Ce urmărește fiecare, e limpede. Problema e că ambele părți, avînd în fapt scopuri mult mai profunde și de bătaie lungă, fac, pe termen scurt, alianțe contrare politicii lor obișnuite. Această bălăceală a politrucilor moscoviți, cît și a celor sorosiști, poate da cîmp de manevră ortodocșilor moldoveni care ar putea să-și atingă scopul, acela de revizuire a actualei Legi a cultelor. Cu condiția să nu se lasă atrași în jocurile politicii mari. Deocamdată, în urma protestelor de azi, ortodocșii conduc. Depinde dacă vor dori să conducă și de acum încolo.

14 răspunsuri la George Soros, Vlad Filat, Partidul Comuniștilor, comunitatea gayilor și Liga Islamică din Moldova. Dar cu biserica ce facem?

  1. kushter spune:

    Dumnezeu să ne ajute! Să stăm strajă la hotare!

  2. viorica spune:

    Ziceti ca, macar de data asta, politica sa fi ramas afara din Biserica, tot cascand gura la balaceala? E de folosit ragazul…

  3. Donkeypapuas spune:

    Cea mai hilară lozincă pe care am văzut-o!
    1. O fi vorba de „hotarul” de la Prut? Adică-i vorba de continuarea bolboroselii bolşevice de genul „Noi suntem maldavani, nu rumâni faşişti!”?
    2. O fi vorba de hotarul de răsărit? Păi ăla e ocupat de peste 20 de ani (başca Transnistria răsăriteană pierdută din anii 40).
    3. O fi vorba de Bugeag? Păi ăla este ocupat de ucrainieni din 44. Să nu mai spunem de bacşişul teritorial (ăsta-i termen turcesc, deci musulman!) lăsat de neica Voronin – din milă creştinească, evident.
    4. Prin urmare este vorba de hotarul de la nord! Doară acolo a fost raiaua Hotinului şi deci turcii vor invada şi vor islamiza „ţărişoara noastră” de pe direcţia aceea. La nord prin nord-vest.

  4. v.b. spune:

    interesant, de cind preotilor le spun sutane(la stiri jurnaltv)

    http://www.jurnaltv.md/ro/news/protestul-sutanelor-la-balti-257836/#

    oare cit va indura Dumnezeu

  5. Iulian Coman spune:

    Partidul Comunist afara de pe pamanturile Romanesti!Sa se duca la parintii lor care i-a crescut! Asa sa ne ajute Dumnezeu!.

  6. viorica spune:

    In SUA se organizeaza o competitie pentru cele mai adecvate definitii ale unor termeni contemporani; definitia castigatoare a „corectitudinii politice” –termenul de definit pentru 2010 :
    „Corectitudinea politică este o doctrină cultivată de o minoritate delirantă, ilogică, promovată de mass-media oficială, care sustine ca este posibil să apuci o bucată de c–t de partea curată”.
    Iti descretesti fruntea citind-o insa, vazand astfel de aliante – contra naturii – zimbetul se sterge …

  7. rauliresponsabil spune:

    Par. Savatie, scrisul cu Î din I este o alegere proprie?

  8. viorica spune:

    @Donkeypapuas
    Lozinca hilara este din testamentul lui Stefan Cel Mare si Sfant – ce mai, sinteti mester in vorbe(ne)potrivite … din tastatura.

  9. dan alexandru spune:

    @ rauliresponsabil

    Asa va pot si eu intreba daca v-a sugerat cineva aceasta intrebare.

  10. Donkeypapuas spune:

    @Viorica
    Mai curând este din „Apus de soare” dar, ooops!, Ştefănescu-Delavrancea era burghezo-moşier, rumân faşist, nu „patrioţi” precum tractoristul şi PC-ul.
    PS: Capitulaţiile datează din timpul binecredinciosului voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt. A preferat să fie cu turcul decât cu nesătuii de muscali, poloni, unguri ori cazaci – cu toţii creştini. E mai potrivit să iei în mână şi niscaiva cărţi de istorie, din alea interzise pe vremea bolevicilor.

  11. L-am intrebat pur si simplu, in Romania scrisul adoptat este cel cu î din A. Cartile Par. Savatie sunt publicate aici…

  12. ieromonah savatie spune:

    @ rauliresponsabil,

    de unde ati luat-o că scrisul adoptat în România este cel cu Î din A?
    Edituri precum Humanitas, Polirom și multe reviste literare scriu cu Î din I, deoarece consideră nepotrivită și nefondată teoria Î-ului din A.

  13. Nu va atac Parinte:)) Doar ca intalnesc aceasta abordare a scrisului mai rar in ultimul timp. Am crezut ca este o preferinta pusa in legatura cu Basarabia… sunt student in Romania si asa scriu de 10 ani…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: