„Flux” a prezentat ce am vorbit la lansarea de la Chisinau

Sursa: FLUX

Marţi, 7 decembrie, în Sala de conferinţe a Bibliotecii Naţionale a Moldovei a fost lansată cartea „Biserica şi şcoala în politica Rusiei. De la Lenin la Kuraev. Lecţie de religie pentru politicieni”, scrisă de ieromonahul Savatie Baştovoi, apărută la editura „Cathisma”.

„Lecţie de religie pentru politicieni”

În adresarea sa, Savatie Baştovoi a ţinut să menţioneze mai întâi de ce a ales această temă pentru cartea sa: „Mi-am permis acest joc şi această ironie faţă de politicienii noştri, politicieni asupra a căror calităţi nu vreau să judec acum, dar prin felul în care apar în ultima vreme la televizor (deoarece în altă parte noi nu avem ocazia să-i vedem), prezintă o sumă tot mai mică de cuvinte pe care au să ne-o spună. Şi, din păcate, cuvintele lor seamănă din ce în ce mai mult şi ne deplasează într-o totală ambiguitate, încât mi se pare că aceşti oameni, repet, nu în profunzimea lor, ci în felul de a apărea la televizor, adică în singurul fel de a apărea în faţa noastră, sunt nişte oameni cu totul lipsiţi de creier. De ce? Pentru că limbajul lor este redus la circa 20 de cuvinte: „ne vom întâlni şi vom căuta soluţii, vom încerca să fim şi cu unii, şi cu alţii, şi cu negrii, şi cu albii, şi cu roşii, şi cu albaştrii, şi când vom avea un răspuns vi-l vom comunica”. Acesta este tot bagajul politic la care trebuie să asistăm. Aşadar, mi-am permis acestor oameni, dar, mai bine zis, imaginii lor din televizor, să le propun o lecţie de religie. Spun asta şi pentru faptul că politicienii sunt cei care s-au implicat cel mai activ în campania privind introducerea religiei în şcoli, este vorba şi de celebrul preşedinte al Partidului Umanist, care s-a manifestat ca un „Luceafăr al ortodoxiei moldoveneşti”, care a apărut pe cerul roşu al ţării noastre, şi m-am gândit că o simplă punere în revistă a unor fapte istorice este necesară”.

„Religia pe care a scos-o Lenin din şcoli este alta decât cea pe care o aduce Kuraev”

De asemenea, autorul a explicat şi legătura dintre Lenin şi Kuraev: „De la Lenin până astăzi, adică aproape 100 de ani, Rusia nu şi-a revizuit politica faţă de studiul religiei în şcolile de stat, din acest motiv, titlul „Biserica şi şcoala în politica Rusiei de la Lenin la Kuraev” este întemeiat prin fapt istoric: Lenin a scos religia din şcoli, Kuraev, în calitatea sa de autor al manualului „Bazele culturii ortodoxe în Federaţia Rusă”, a readus-o. Kuraev este un autor care apare şi ca o mascotă a campaniei, mergând cu manualul în toate provinciile Rusiei, nelimitându-se la aceasta, ci depăşind mult graniţele statului rus actual, adică mergând în Transnistria, în Abhazia şi în frumoasa şi înfloritoarea noastră Moldova. Alte asemuiri între cele două persoane nu mi-am îngăduit să fac. Mai spun şi că religia pe care a scos-o Lenin din şcoli este alta decât cea pe care o aduce Kuraev. Sincretismul şi lipsa de verticalitate, evitarea oricărei dogmatici şi aşezări doctrinare din religia propusă în manualul semnat de Andrei Kuraev, mă face să cred că şi Lenin şi-ar fi făcut cruce în faţa acestei religii”.

„Sub masca aparentei libertăţi de opinie şi a libertăţii conştiinţei religioase a stat, de fapt, ura comuniştilor împotriva credinţei”

Ieromonahul Savatie Baştovoi s-a referit şi la relaţia dintre Biserică şi stat: „Să nu credeţi că eu fac apologia reunificării sau contopirii Bisericii cu statul, nu pot fi adeptul unei simfonii dintre stat şi Biserică, pentru simplul fapt că tradiţia noastră apostolică opreşte acest lucru. Sfinţii apostoli interziceau preoţilor, ierarhilor, să deţină funcţii publice, tocmai pentru a nu cădea pradă compromisurilor, pentru că dacă într-un moment istoric putem avea parte, prin lucrarea lui Dumnezeu, de o conducere a statului creştin-ortodoxă, aşa cum era, de pildă, aşezat Sfântul Ştefan cel Mare şi epoca sa, se pot întâmpla şi perioade vitrege, cum, de exemplu, a fost perioada comunismului ateu, şi atunci, dacă trăieşti într-o împăcare cu statul şi o conlucrare, inevitabil, ierarhii sunt puşi în situaţia să facă nişte compromisuri care dăunează propovăduirii evanghelice şi Bisericii în general, ceea ce este un lucru condamnabil. Când spun că Lenin a despărţit Biserica de stat, nu deplâng simfonia în care nu prea cred, cercetând istoria convieţuirii Bisericii cu statul, ci felul în care s-a produs, pentru că una e să limitezi amestecul Bisericii în treburile statului şi alta este să ordoni decimarea sutelor de mii de preoţi, una este să spui că voi, preoţii, propovăduiţi Evanghelia în bisericile voastre şi alta este să bagi buldozerele în mii şi mii de biserici. Sub masca aparentei libertăţi de opinie şi a libertăţii conştiinţei religioase, invocate de Lenin, a stat, de fapt, ura comuniştilor împotriva credinţei, manifestată prin execuţii, prin demolări de biserici şi excluderea totală a mesajului creştin din viaţa publică şi chiar şi a creştinilor. Discuţia aceasta trebuie să aibă rostul revenirii la normalitate, trebuie să scăpăm de prejudecăţile de-a dreptul bolnave, psihopate, impuse de propaganda comunistă că orice preot care vrea să stea de vorbă cu nişte şcolari, a venit să-i atragă la biserică şi să le ia găinile pe care le au părinţii lor acasă. Trebuie să scăpăm de ura aceasta bolnavă împotriva a tot ce este Biserică. E nevoie de un dialog normal, pentru a ne cunoaşte credinţa cu tot ce presupune ea, cu istoria noastră, cu frumuseţile şi bunăcuviinţa poporului nostru, a părinţilor, a strămoşilor. Uitaţi-vă la toate blocurile şi monumentele comuniste, uitaţi-vă la mausoleul lui Lenin şi uitaţi-vă la biserica Sf. Pantelimon de aici şi încercaţi să le comparaţi şi veţi vedea că ceea ce spun eu are temei ontologic. Oamenii îşi fac obiectele şi se înconjoară cu lucruri după chipul şi asemănarea lor. Uitaţi-vă la icoanele şi la cuminţenia bisericilor noastre, dacă le veţi şti aşa cum erau ele odinioară, şi uitaţi-vă la tablourile şi pancartele comuniste, care nu mai încăpeau de mari ce erau, pentru că îşi simţeau propria micime. Noi avem icoane minuscule, care poartă în ele cerul întreg, iar ei, până nu-şi desenau pe toate blocurile literele, nu se lăsau, şi tot simţeau că nu ajunge la inima omului, pentru că inima omului nu este făcută pentru astfel de mesaje, ci e făcută pentru dragoste”.

„Luptăm cu o sută de ani de propagandă comunistă”

Savatie Baştovoi, autorul cărţii „Biserica şi şcoala în politica Rusiei. De la Lenin la Kuraev. Lecţie de religie pentru politicieni”, consideră ca felul în care a fost iniţiată şi purtată campania de introducere a religiei în şcoli a fost una brutală: „A cunoaşte ce este Biserica, tradiţia noastră, este un act de decenţă culturală, intelectuală, de bun-simţ. Sigur că în şcoală nu putem intra deodată prin placate, şi nu doar în şcoală. Bătaia asta bruscă pentru a intra în şcoală, a bătut la ochi. Dacă este o lucrare care trebuie făcută, este aceea de a spulbera clişeele propagandei comuniste. Noi trebuie să fim conştienţi că luptăm nu cu un profesor mai mult sau mai puţin ateist, nu cu un director, nu cu un ministru şi nici măcar cu un premier sau cu un Parlament, luptăm cu o sută de ani de propagandă ateistă. Trebuie să ne apropiem cu suficientă cuminţenie şi înţelepciune de acest subiect, ceea ce mi se pare că nu s-a întâmplat nici în cazul campaniei ruseşti şi, cu atât mai mult, cele de la noi, care are un caracter cu totul confuz. Într-o lună şi jumătate am văzut trei declaraţii de sinod, toate bătându-se cap în cap. Atunci stăm şi ne întrebăm: ce facem? Facem declaraţii despre credinţa noastră, comunicate de presă sau propovăduiri? Cum putem împacheta într-o declaraţie de presă tot ce avem de spus lumii? Asta, cred eu, este prima meteahnă a acestui demers, forma simplistă, schematică, venită de sus în jos prin ministere, nu prin puterea înţelepciunii lui Dumnezeu. Şi acum, dacă vine un ministru şi îşi face campanie pe tema introducerii religiei în şcoli, iar după aceea, la următoarele alegeri vine altul şi ne scoate religia din şcoli, Biserica rămâne cumva în aer. În relaţia noastră cu oamenii, dar, mai ales, cu şcoala, noi nu putem depinde de mofturile unor miniştri şi de orientările lor doctrinare. Iar ceea ce s-a întâmplat în Rusia, în cazul manualului rusesc, a fost ceva mai special decât la noi. La noi nici măcar nu a fost propus un manual, au făcut o campanie cumva în aer. Ca după aceea abia să se revină la seria de manuale tipărită în 2005, sub oblăduirea vlădicăi Dorimedont, aceste manuale, pe care publicul larg nu le cunoaşte, au fost după aceea văzute printr-o declaraţie oficială a sinodului ca fiind o treaptă spre introducerea Bazelor ortodoxiei. În Rusia cum s-a răspuns prejudecăţilor comuniste ateiste? S-au gândit să scoată cam tot ce se referă la Dumnezeu din mesajul Bisericii. Rolul religiei e redat la general, ca fiind acela de a ne face mai buni, de altfel ca şi rolul partidului, care spunea că îi face mai buni pe oameni, ne învăţa să nu rupem crengi din copaci, să nu aruncăm hârtii pe jos, să nu ne scuipăm şi aşa mai departe. În viziunea lor, cam acesta este şi rolul introducerii religiei în şcoli, asta studiază elevii la şcoală în manualul propus de Andrei Kuraev. Eu am considerat că este un compromis prea mare, care în timp va crea astfel de probleme Bisericii, încât nu vor mai şti pe unde să scoată mâneca. Nu are rost să porneşti vorba despre credinţă acolo unde nu se cuvine să vorbeşti, sau tu porneşti o vorbă despre predică, despre Biserică, despre Hristos, despre învierea din morţi sau propui un cod de norme morale”.

„Campania de introducere a religiei în şcoli are şi rostul de scădere a încrederii populaţiei în Biserică”

În încheiere, ieromonahul Savatie Baştovoi a emis o afirmaţie care vine să demaşte scopul lansării campaniei iniţiate de unii politicieni şi ierarhi de a introduce religia în şcoli:„Religia continuă să prezinte un punct de atracţie, dacă nu pentru majoritatea oamenilor, atunci, în mod sigur şi cert, pentru politicieni, mai ales o parte dintre ei, care ştiu să controleze şi să lanseze mesajele şi să urmărească efectele produse de aceste mesaje. Ei nu se dau în lături de la religie, dar nu pentru a o practica în adevărurile ei şi în adevăratul ei sens, ci pentru a o folosi ca pe o unealtă de control a oamenilor, dar şi a unor teritorii, adică a unor bucăţi de pământ, care nu întotdeauna sunt proprietatea lor sau a statului al cărui interes îl exprimă. Din cauza asta, această opinie au emis-o şi unii comentatori mai laici, campania de introducere a religiei în şcoli are şi rostul de scădere a încrederii populaţiei în Biserică, de decredibilizare a instituţiei Bisericii, deoarece această campanie a fost purtată într-un mod grotesc. Uitaţi-vă la aceste placate, la declaraţiile sucite care au însoţit această campanie, uitaţi-vă la personajele publice implicate în ea, toate acestea n-au putut stârni decât o singură reacţie: aceea de: „hai, mai, lăsaţi-ne în pace, că dacă om vrea să studiem religia, ştim şi noi să citim! Ceea ce ne propuneţi voi, numai Biserică nu este”. Şi într-adevăr, tot acest iureş a ciocnit ierarhi, preoţi, profesori, politicieni, sfârşind, în cele din urmă, cu dezamăgire, fapt care a scăzut foarte mult încrederea oamenilor nu în Biserică, în Dumnezeu, ci în aparatul care mediatizează relaţia dintre Biserica adevărată şi stat: presă, purtători de cuvânt, declaraţii nici nu mai ştii dacă sunt oficiale sau neoficiale”.

16 răspunsuri la „Flux” a prezentat ce am vorbit la lansarea de la Chisinau

  1. 45) Declaraţia unui monah al Frăţiei Sfântului Mormânt în favoarea prigonitului Mitropolit al Raskăi, Artemie
    http://graiulortodox.wordpress.com/

  2. Institutul de dezvoltare durabila este infiintat de Clubul de la Roma.
    Despre Clubul de la Roma, masoneria si illuminati
    http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2010/12/15/ordinul-iluminatilor-problema-evreiasca-parintele-victor-moise/

  3. viorica spune:

    „Republica Moldova are un nou Episcop – NICODIM, de Edineț și Briceni” – nu ma abtin sa nu citez din „Bazele Ortodoxiei” :Ține minte că diferiți oameni pot avea sfințenii diferite (…)la început îți pot părea neînțelese”
    si un titlu in strinsa legatura :
    В Молдавии снова будет “весело” http://diak-kuraev.livejournal.com/148248.html
    Sarmana Basarabie – tot pe cruce ?!

  4. viorica spune:

    Binecuvantati Parinte!
    Sa ma iertati pentru postarea anterioara (pentru naduful ei)! in toate aceste zile de tacere m-am bucurat de Pace, asa cum n-am avut eu niciodata – iar vestea asta m-a tulburat. Poate semnificatia si implicatiile in intregimea lor imi scapa, atata lucru insa pricep si eu – de bine nu-i!

  5. MM spune:

    Parinte Savatie si oameni buni, despre asta ce stiti? E adevarat? Daca da, are implicatii de multe feluri. O avea legaturi si cu scandalul cu agentul Moscovei, Kuraev? Oricum, inteleg ca la predica de intronizare SS Kyrill i-a vorbit noului ierarh (impus pe șest și nu ales?) despre „patrie” intr-un sens care poate duce la cel folosit si de manualul de religie cu pricina: http://www.ziaristionline.ro/2010/12/28/patriarhia-rusiei-continua-atacul-al-mitropolia-basarabiei-cum-a-ajuns-poligraf-pornografovici-episcop-de-edinet/

  6. viorica spune:

    Trec peste intepaturile si rautatile ne-constructive ale articolului de aici http://cubreacov.wordpress.com/ si daca informatia – aceea cu folosirea alfabetului latin si tiparirea cartilor in slavona este corecta, numirea Episcopului alunga perspectiva zilelelor senine ale fratilor nostri moldoveni.

  7. Vasilica spune:

    Balada Doamne, fa-ma prost

    De-ar fi sa-i luam pe toti la rand,
    Si actualii dar si fostii,
    Cei mai destepti de pe Pamant
    Au fost intotdeauna…PROSTII.

    Nu te ruga la ursitoare
    Sa-ti faca-n viata ta vreun rost,
    Mai bine urla-n gura mare:
    „Iubite Doamne, fa-ma….PROST!”

    De ce sa tragi ca la galera,
    Sa-nveti atatea fara rost,
    De vrei sa faci o cariera
    Ajunge numai sa fii…PROST.

    In lumea asta cu de toate,
    Unde se-nvata contra cost,
    Pacat ca nici o facultate
    Nu da si diploma de….PROST.

    Avem impozite cu carul
    Dar inotam in saracie
    Si ce buget ar avea statul
    Dintr-un impozit pe…..PROSTIE…

    Ei sunt ca iarba, cu duiumul,
    Sa nu-i jignesti, sa nu-i improsti!
    O, Doamne, de ne-ar creste graul
    Cum cresc recoltele de …PROSTI.

    Si-n lumea asta rasturnata,
    Unde cei strambi sunt cei mai drepti,
    Savantii nostri mor de foame
    Si numai PROSTII sunt destepti.

  8. Dan spune:

    Craciun luminos iubite intru Hristos, cuvioase parinte.
    Sa va dea Cel de sus taria si perseverenta sa continuati sa propovaduiti Adevarul.
    Eu consider si am toata convingerea in, ca dupa marii premergatori ai antihristului precum Lenin si Stalin ce au otravit si au adus la pierzanie sufletele a zeci de milioane de fiinte umane cu o pseudo religie declarata anticrestina, acesta, (antihristul) v-a veni tot de acolo, din barlogul fiarei, cu o religie de aceasta data pseudocrestina (defapt o ideologie totalitara de stat, coordonata de servicii speciale, cu exhibitionism de simboluri religioase si cu manifestari isterice zilotiste nonstop). Sa ne intelepteasca Acela ce A spus ca sarea nu-si mai are rostul daca nu mai este sarata, sa atragem atentia asupra acestui pericol. In acest sens lucrarea sfintiei voastre este binevenita la momentul oportun.

  9. Vulturul Legionar spune:

    Bate vantul, bate vantul…si miroase a vijelie. Insa ne-am echipat de iarna/ Ne-am luat hainele botezului si a pocaintei si armele credintei?
    Vrem pace si gasim razboi, vrem libertate si gasim robie…
    Zilele sunt numarate inca de la nastere. A cui? Vom vedea daca vrem, daca nu o sa traim in ,,libertatea”noastra si departe de nebunia care sa ne duca la vederea Libertati.
    Ei cu ei, noi cu noi, insa de unde stim cine e cu noi si cine e cu ei?
    Intrebari intrebari asa ca sa treaca cccccce? Nu trebuie sa treaca timpul! Timpul a fost dat ca sa traim in prezentul in care i-L gasim pe cel care Este: EU SUNT CEL CE SUNT.
    Of dar tare bate vantul, nu cred ca m-am imbracat si nici nu mi-am luat armele Libertati. Dar voi?
    SA STAM BINE SA LUAM AMINTE! Nu de alta, insa altfel o sa fim ingrijorati de furtuna in care suntem pe cale sa fim, si sa nu vedem pe cel care este Calea Adevarul si Viata.
    A inceput furtuna? Anuntati-ma cand o vedeti nu de alta, insa eu mai intai trebuie sa vad unde imi sunt hainele si armele.

  10. alexie spune:

    dak nu ar fi existat kuraev , blogu’ astaar fi fost falimentar

  11. viorica spune:

    @alexie
    trag nadejde ca nu v-ati pierdut somnul dospind aceasta grija! Fiti pe pace, n-avem dorinta de a ne impartasi de faima diaconului Andrei Kuraev – ci sintem impresionati de interesul nevinovat, constant pe care il arata zonei…Va pare asta motiv de gluma?

  12. scriptura spune trebue sa le rabdam pe toate ,ca de alde lenin si kuraev vor mai aparea multi inca

  13. sa ne luam crucia si sa merjem inainte cu orice pret

  14. marin spune:

    kuraev e urmasul si aparatorul „bisericii vii” intemeiate de bolsevici .

  15. vasile dumitru spune:

    un an nou va poftim la dv.toti crestinii ortodoxi.div

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: