DECLARAŢIA SINODULUI BISERICII ORTODOXE DIN MOLDOVA (privind delimitarea de politica de partid)

Introducerea obiectului „Bazele Ortodoxiei” în şcoală a declanşat un val de multe discuţii cu o rezonanţă largă în societate. Biserica a devenit subiectul multor comentarii, generate, în special, de către oponenţii obiectului vizat, învinuind-o de amestec în controverse politice.

În scopul eliminării confuziilor existente, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova consideră necesar de a face următoarea declaraţie:

În perioada februarie-mai 2010, au urmat un şir de acţiuni din partea Bisericii în scopul introducerii în programa învăţământului preuniversitar a disciplinei religioase – „Bazele Ortodoxiei”. Astfel, societatea s-a înviorat şi au început discuţiile, în scopul atingerii acestui deziderat. Momentul culminant a fost la 8 mai 2010, când în Scuarul Catedralei Mitropolitane s-a convocat Adunarea naţională a clerului şi credincioşilor din cuprinsul Mitropoliei Moldovei, astfel fiind consfinţită dorinţa generală de introducere a acestei discipline în curriculum-ul de învăţământ.

Până la acea dată, discuţiile erau purtate din perspectiva conţinutului subiectului, modului de predare, de alegere a cadrelor didactice care vor preda acest obiect şi a atitudinii faţă de reprezentanţii altor confesiuni.

După acest eveniment, Bisericii i s-au adus mai multe acuzaţii grave, printre care şi faptul că încearcă să impună studierea religiei în mod forţat. În acelaşi timp Mitropolia Moldovei a fost învinuită de faptul că promovează ideile politice ale cercetătorului Valeriu Pasat, care a venit cu argumente solide întru susţinerea acestei discipline şcolare.

Între timp, în toiul promovării şi susţinerii „Bazelor Ortodoxiei” de către Grupul de Iniţiativă , pornind colectarea semnăturilor pentru organizarea unui eventual referendum, spre surprinderea tuturor a fost declarată preluarea conducerii Partidului Umaniștilor de către dl. Valeriu Pasat.

Din această clipă au pornit valuri de învinuiri la adresa conducerii Mitropoliei.

În acea perioadă tensionată, Sinodul Bisericii Ortodoxe din Moldova s-a convocat într-o şedinţă în urma căreia a făcut o declaraţie, afirmând că Biserica îşi rezervă dreptul de a se implica sau nu în viaţa societății, cu scopul de a păstra şi promova principiile creştine ce stau la baza societăţii noastre, dar nu s-a făcut vreun pas concret în sensul aderării la vreo formaţiune politică.

În acest fel, a fost interpretată eronat campania pentru promovarea valorilor creştine în societate, iar informaţia publicitară răspândită în acest scop a dobândit un caracter electoral, fenomen cu care nu am fost de acord niciodată şi pe care, evident, nu îl tolerăm.

A trebuit să treacă câteva luni şi să păstrăm liniştea lăuntrică, timp în care au fost făcute multimple consultării cu slujitorii Sfintelor Altare în problema vizată, deoarece în toiul forfotei politice orice declaraţie a Bisericii putea fi interpretată după placul politicienilor şi a altor instituţii ostile ortodoxiei – toată plinătatea Bisericii s-a rugat pentru pace, înţelepciune şi dragoste între cetăţenii, de Dumnezeu păzitei noastre ţări.

Biserica, în calitatea sa de instituţie divino-umană, nu se implică în lupta politică. Conform Concepției Sociale a Bisericii Ortodoxe, este neadmisă participarea ierarhilor și clericilor în activitatea organizaţiilor politice în procesul electoral, astfel încât este interzisă şi susţinerea publică a candidaţilor şi formaţiunilor politice .

Am fost întotdeauna dispuşi ca dimpreună cu organele de conducere şi cu reprezentanţii puterilor politice să întreţinem un dialog deschis în speranţa găsirii unui numitor comun întru realizarea predării în şcoli a obiectului „Bazele Ortodoxiei”, luându-se în consideraţie poziţia Bisericii împărtăşită de majoritatea concetăţenilor noştri.

Dorim să menţionăm că obiectul «Religia» сe este actualmente implimentat în școală este un bun premergător al disciplinei solicitate – „Bazele Ortodoxiei”. În acelaşi timp, trebuie să fim precauți visavis de modalitatea predării și de selectarea cadrelor didactice angajate în acest scop, pentru a nu preda o religiozitate abstractă, ci una ziditoare de suflet și păstrătoare a predaniei Bisericii Ortodoxe. În același timp, bineînţeles, pentru copiii ale căror părinţi optează pentru o altă confesiune, pot fi predate Bazele altor tradiţii de cult sau concepte sociale nereligioase. Aceasta ar contribui esenţialmente la renaşterea şi însănătoşirea societăţii noastre într-o măsură mult mai mare decât în cazul în care se predă un obiect-amalgam, format dintr-o multitudine de concepte religioase, obiect în care copiii nu se regăsesc, deoarece anterior au fost educaţi în familii cu tradiţii religioase multiseculare.

Această practică este bine răspândită în majoritatea ţărilor Europei unde, în baza liberului arbitru, se dă prioritate studierii culturilor şi tradiţiilor religioase personale, astfel încât diversele forme de predare a obiectelor legate nemijlocit de etică şi confesionalitate sunt obligate de a respecta conceptele religioase şi filosofice ale părinţilor, toate acestea fiind protejate şi de un şir de documente legislative internaţionale.

Datoria Bisericii este de a avea grijă de viitorul şi starea moralităţii poporului nostru, acestea fiind strict condiţionate de cunoaşterea tradiţiilor credinţei strămoşeşti. Totodată Biserica tinde de a fi făcătoare de pace şi purtătoare de grijă pentru unitatea păstoriţilor săi conform îndemnului evanghelic: „Fericiţi cei făcători de pace, că aceia fiii lui Dumnezeu se vor chema” (Matei 5, 9)

În această perioadă dificilă din punct de vedere politic, economic şi social, rolul Bisericii este de a ajuta oamenii. Iar acest ajutor constă în a orienta poporul spre unitate, libertate şi independenţă, în favoarea unor relaţii bune cu popoarele Răsăritului şi Apusului, iar nu spre dezbinare şi ură, păstrând totodată nealterată credinţa străbunilor noştri, tradiţia şi canonicitatea Bisericii.

+ VLADIMIR, Mitropolitul Chişinăului şi al întregii Moldove

SAVA, Episcop de Tiraspol şi Dubăsari

ANATOLIE, Episcop de Cahul şi Comrat

PETRU, Episcop de Hîncu, Vicar al Mitropoliei Chişinăului şi al întregii Moldove

MARCHEL, Episcop de Bălţi şi Făleşti

01 noiembrie 2010

Sursa: mitropolia.md

PS: Declarația certifică intenția de a scoate obiectul Religia din școli (așa cum s-a mai spus pe acest blog) și exprimă deschis susținerea proiectului rusesc de predare a religiei după modelul kuraevian – acela a egalării Ortodoxiei cu celelalte tradiții religioase și culturale, inclusiv cu ateismul care în varianta rusească e numit ”etica laică”. Așadar, cea mai importantă parte a declarației este aceasta, nu cea a neimplicării în campaniile politice din Moldova. Cu alte cuvinte, prin această declarație, Mitropolia Moldovei se delimitează de Partidul Umanist condus de Pasat (un partid fără trecut, prezent și viitor), dar susține proiectul strategic al Federației Ruse ”Bazele Ortodoxiei”  implimentat în Moldova de Pasat.

Anunțuri

25 Responses to DECLARAŢIA SINODULUI BISERICII ORTODOXE DIN MOLDOVA (privind delimitarea de politica de partid)

  1. Paul Slayer spune:

    Si acum, parinte Savatie, explicati-ne cum interpretati acest comunicat din perspectiva cunoasterii realitatilor din Basarabia. Ca pe mine m-a cam naucit.

  2. viorica spune:

    Sa vrea Biserica sa isi asume grija fata de popor ?
    Nadajduim, ca facatoare de pace fiind, Biserica sa gaseasca resurse sa respinga atacurile si provocarile prin care este tarata in pozitii neclare, tulburi, confuze, sa certe abaterile si nu sa le acopere, pastrand astfel nealterată credinţa străbunilor noştri, tradiţia şi canonicitatea Bisericii, consfintind dragostea ce o avem față de poporul nostru.
    Caracterul electoral al campaniei pentru promovarea valorilor creştine a fost contrazis si renegat. A fost afirmata pozitia de neimplicare in lupta politica, de interzicere a participarii ierarhilor si clericilor in activitatea organizatiilor politice in procesul electoral. Este un pas in directia dar, inca nu condamnarea amestecului bisericii in politica, in ansamblul ei.
    Tacerea nefireasca a fost sparta… nadajduim ca demersul diaconului moscovit care a provocat tulburare cu asupra de masura, sa fie gasit bun prilej de afirmare si intarire a hotararii Bisericii impotriva unor astfel atitudini straine Duhului Sfant, delimitandu-se chiar de perspectiva de a fi subiectul unor astfel de practici de intimidare si santaj.

  3. Madalin spune:

    Era si de asteptat. Dupa ce liderii partidului umanist s-au facut de ras in fata intregii Moldove cu cunostintele lor despre ortodoxie, in special cunoasterea Crezului, cred ca si ierarhii si-au dat seama in ce aventura periculoasa s-au avantat. In privinta declaratiei sinodului… se putea si mai bine: un limbaj, as spune, chiar arhaic dupa stil si ambiguu dupa mesajul promovat. E mult mai buna, insa, decat o tacere culpabilizatoare.

    Da Doamne ca de aceasta data institutia clericala sa nu se mai implice in campania electorala! Dumneavostra parinte ce credeti despre aceasta declaratie?

    PS: Iata ascult acum propunerea unui politician roman de a inainta ca premier pe Patriarhul Daniel (doua argumente am auzit: populatia are incredere in acesta si are calitati manageriale foarte bune).

  4. george spune:

    Pe foaie arata bine, dar in realitate fiecare face ce stie mai bine. Cu parere de rau

  5. 0rt0d0x spune:

    Scoaterea „Bazelor” din programă e cam cum faci matale, Părinţele, când suprimi comentariile care nu-ţi convin…

  6. daze spune:

    Biserica nu o sa scoata Bazele Ortodoxiei, ea sustine in continuare ideia domnului Pasat, acest comunicat este necesar pentru a arata ca Biserica nu se implica in politica, dar sustine un proiect de lege pentru binele poporului.

  7. Alin spune:

    Nu vad ce e asa greu de inteles.
    Rezumat: Biserica isi rezerva dreptul de a se implica in societate dar nu se implica in politica.

    Nu se vrea introducerea studiului coercitiv al religiei ci a unui obiect de studiu cu profil moral la alegerea fiecaruia in functie de optiunile morale/religioase, cum este si la noi.

  8. dan alexandru spune:

    @OrtOdOx

    Iar dumneata OrtOdOxele, care incerci sa te tragi de bracinari cu Parintele Savatie, nu ai alta grija decat cum este gestionat blogul?

    O fi avand motivele sale Parintele de procedeaza asa. Nu toate cuvintele sunt ziditoare: unele dintre ele sunt chiar otravuri.

  9. 0rt0d0x spune:

    @ dan alexandru

    E o problemă duhovnicească aici; n-o poţi d-ta înţelege…

  10. viorica spune:

    Blagosloviti Parinte,
    Mi se pare ca „Religia” fiind un bun obiect de studiu, chiar socotit premergator, sa mai ramana o vreme in aplicare; nu am inteles daca dupa acest an scolar se este posibila definitivarea continutului pentru cele doua variante. De asemenea nu am gasit daca „Religia” are legatura cu manualele intocmite cu contributia P.S. Dorimedont. Si daca nu, de ce? De ce nu pot fi „implementate”acelea
    Imi cer iertare ca nu cunosc modalitatea in care problemele ajung in discutia Sinodului dar, raspunsul nu este palid comparativ cu provocarea?

  11. ieromonah savatie spune:

    @ viorica,

    manualele pentru disciplina Religia sînt cele întocmite cu binecuvîntarea și supravegherea vlădicăi Dorimedont.

  12. Elena spune:

    OrtOdOx,

    O fi „o problema duhovniceasca” pe care nu o putem noi intelege „aici” dar modul in care te adresezi unui preot, lasa de dorit, Nu este nicidecum – DUHOVNICESC.

  13. viorica spune:

    Atunci de ce este considerata „provizorie” implementarea Religiei ? am inteles ca acestea acopera intreg segmentul scolar vizat(daca gresesc, imi cer iertare, nu am avut prea mult timp sa cercetez)
    Mitropolia poate sustine introducerea Bazelor.., dupa modelul rusesc, asa cum a sustinut si referendumul – si o va face – aici chiar nu stiu ce se poate face daca cele afirmate sunt rezultatul dezbaterilor Sinodului. Adoptarea unei variante Religia vs.Bazele ortodoxiei este „trofeul” politicului care pare sa aiba cuvant decisiv; care intelege foarte bine care este partea „unsa” a feliei. Sau nu ?

  14. dan alexandru spune:

    @OrtOdOx

    „E o problemă duhovnicească aici; n-o poţi d-ta înţelege…”

    Problemele duhovnicesti este posibil sa nu le inteleg.
    Insa eu m-am referit la exprimarea „necizelata” cu care v-ati adresat Parintelui Savatie.
    Desigur, toti oamenii suntem egali in fata lui Dumnezeu. Dar, pe de alta parte, tot ei se afla pe diferite trepte duhovnicesti, mai joase sau mai inalte. Nu este bine ca omul sa stie pe ce treapta se afla, pentru a nu cadea cumva in ispita slavei desarte. Pe de alta parte insa, initiat sau neinitiat in ale duhovniciei, mai exista un simt al omului, de poate sa vada daca albul e alb sau negrul e negru.
    Ori, in cazul Parintelui, as zice ca mai curand albul e alb. Iar in cazul dvs, as tinde sa cred ca negrul este negru. Va rog sa-mi dovediti ca ma insel.

  15. viorica spune:

    @ Alin
    Cum asa, coercitiv? In varianta implementata „Religia” este obiect de studiu optional, pe cand proiectul sustinut de Pasat sustine obligativitatea.
    Daca se vrea disciplina cu continut moral, „legat(e) nemijlocit de etică şi confesionalitate” – de ce se sustine sub numele de „Bazele Ortodoxiei” – si nu „educatie cetateneasca”, „babilon” sau „nu te supara frate”? De ce trebuie stramtorat numele Ortodoxiei sub „practica” altora? daca este bine raspandita si asa fireasca practica asta, ce nevoie este de protectia unui sir de documente legislative?
    Cine poate avea indoieli asupra calitatii morale a continutului manualelor intocmite sub supravegherea si cu binecuvantarea PS Dorimedont?

  16. 0rt0d0x spune:

    Cu „exprimarea necizelată” lucrurile stau aşa :

    ea este un pretext pentru cei care vor să-i închidă gura cuiva…

    Aşa a fost tratat şi Mântuitorul nostru Însuşi, de către necredincioşii iudei :

    „Căci inima acestui popor s-a învârtoşat şi cu urechile aude greu şi ochii lui s-au închis, ca nu cumva să vadă cu ochii şi să audă cu urechile şi cu inima să înţeleagă şi să se întoarcă, şi Eu să-i tămăduiesc pe ei.”

    (Matei, cap. 13, v. 15)

  17. jurodstvo spune:

    daca nu intelegi lucrurile duhovnicesti,frate ORTODOXULE, nu inteleg de ce ai unele „pareri” duhovnicesti…

  18. dan alexandru spune:

    @OrtOdOx

    Apai se pare ca iti iese ortodoxia prin piele precum transpiratia, de multa ce este.
    A-ti compara tratamentul la care esti supus, cu cel de care a avut parte Mantuitorul, mi se pare ca este acelasi lucru cu a spune ca omul se trage din maimuta pentru ca maimuta a depus marturie la proces in acest sens.

  19. toravic spune:

    😦 Părinte, m-aţi dezamăgit tare mult :((
    Înţeleg că nu ştiţi rusa dar părea că îl curtaţi pe Kuraev şi asta după ce v-a învinuit de ecumenism şi alte lucruri, după ce aţi scris aici atîtea, după ce a adus atîtea învinuiri nedrepte părinteui Anatolie.

    Părinte, aţi fost întrebat dacă poate avea orotdoxul opinia lui şi dvs. aţi răspuns foarte straniu parcă cu frică să spuneţi adevărul că: Ortodoxul nu poate avea propriile opinii asupra ceva ci poate avea doar opinia Ortodoxiei. Ortodoxul nu gîndeşte cu mintea lui păcătoasă ci cu mintea (dacă putem spune aşa) Ortodoxiei care este Dreapta Credinţă.

    De ce nu aţi fost direct şi tranşant precum era Kuraev?

    mda, mîhnitor. Nu am putut viziona emisiunea pînă la capăt, mă temeam să aud şi mai triste fraze.

  20. ieromonah savatie spune:

    @ toravic,

    m-ai mîngîiat puțin, pentru că am fost mustrat că am fost prea dur cu Kuraev. Bine că nu te-ai uitat pînă la capăt.

  21. viorica spune:

    Despre ce emisiune este vorba?

  22. viorica spune:

    Am gasit ceva :
    „Mai aproape de mal: Andrei Kuraev vs Savatie Baştovoi”
    http://ztb.ro/tag/kuraev/
    aceasta este ?

  23. toravic spune:

    @ părinte, mă motivaţi să văd pînă la urmă emisiunea, mi-aţi dat o speranţă că l-aţi pus la punct. O să vizionez toată emisiunea şi sper să fiu şi eu mîngîiat de cele ce veţi mărturisi acolo.

    Sper că mesajul dvs. nu a fost unul ironic care nu ar face faţă unui ieromonah pentru că eu nu văd cu ce v-am mîngîiat cînd eu sunt mîhnit.

    Revin cînd vizionez toată emisiunea.

  24. viorica spune:

    @toravic
    aveti bunatatea sa rezumati si pentru noi ne-vorbitorii de limba rusa; stiu ca efortul este mare, sa va rasplateasca Bunul Dumnezeu!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: