Departamentul Misionar al Bisericii Ortodoxe Ruse: Diaconul Andrei Kuraev ar putea ajunge în judecata bisericească din cauză că se poartă ca un activist de partid

Protoiereul Serghei Popov din Departamentului Misionar al Bisericii Ortodoxe Ruse, răspunzînd la întrebările ”portal-credo.ru”, a comentat scandalul provocat de protodiaconul Andrei Kuraev la Chișinău. În opinia sa, pentru ceea ce a făcut în Moldova, misionarul numărul unu al Rusiei ar putea ajunge în tribunalul bisericesc al Patriarhiei Moscovei.

Părintele protoiereu Serghei Popov:

”Se pare că îndelungata lui aflare la concertele rock și plimbările cu motocicliștii a influențat asupra lui. Stilul dialogurilor sale și felul în care polemizează arată jalnic”.

”Consider că părintele Andrei, cu obiceiul său de a epata, a pierdut simțul măsurii. El are unele opinii și observații foarte bune și înțelepte despre viața noastră bisericească, despre realitatea noastră. Eu întotdeauna l-am prețuit pentru cunoștințe și minte. Se vede că el s-a simțit un om care nu poate fi supus de nimeni sau ”foarte important”. Aceasta este o boală duhovnicească evidentă în cazul lui și care ar trebui lecuită printr-o rezoluție de sus. Poate că Patriarhul ar trebui să-i indice părintelui Andrei asupra destrăbălării verbale. Faptul că activitatea lui misionară, în mare folositoare, a început în ultima vreme să stîrnească atîtea critici este un fapt regretabil”.

”Dacă patriarhia (iar ea este un instituție foarte birocratică, după cum știți, acolo există multe întruniri și toate celelalte) nu va face o apreciere a ”zborurilor”, atunci vom putea constata cu mîhnire că există o putere în Patriarhatul Moscovei care susține astfel de cuvîntări ale părintelui Andrei. Eu totuși sper că va fi dată o notă celor întîmplate, cel puțin părții exterioare a lucrurilor”.

”Eu mă tem să afirm cine stă în spatele acestor lucruri – eu nu cunosc. Dar pe mine mă obosește, deoarece polemica trebuie purtată atît cu părțile leberale, cît și cu fundamentaliștii. În Biserica sînt foarte mulți oameni diferiți. Iar noi ar fi trebuit demult să le explicăm că discuția lui Teognost (episcopul împuternicit de Moscova să cerceteze cazul asociației ”Fericita Matrona” n. n.), cu moldovenii este o cale corectă, despre asta chiar reprezentanții Asociației Fericita Matrona s-au exprimat în termeni favorabili. Iar ceea ce s-a întîmplat cu părintele Andrei Kuraev este ciudat. Părintele Andrei, pe de o parte critică multe din anturajul nostru bisericesc, iar pe de altă parte ia poziția unui activist de partid care îndată le atribuie oponenților săi tot felul porecle, ștampile, le lipește etichete. Trist.”

”Situația cu judecata bisericească încă nu a fost întărită. Este și greu să spun dacă asta este de competența judecății bisericești din Moldova. Dar consider că ei sînt în drept să cerceteze acest caz și să-l înainteze judecății bisericești superioare din Moscova. Eu cred că așa ar fi corect – nu trebuie să tăcem despre asta. Nu trebuie ca astfel de lucruri să ne coacă sub piele, ca mai apoi să se spargă în tot felul de ieșiri sectare. Lasă ca toate aceste să fie judecate, vorbite, să devină subiectul unei discuții a toată biserica, căci discuția despre acele probleme pe care le-au înaintat reprezentanții Asociației Fericita Matrona este o discuție de care comunitatea bisericească are nevoie”.

Scandal similar provocat de Andrei Kuraev anul trecut în Bielorusia

Anul trecut reprezentantul oficial pentru relațiile cu presa a Bisericii Ortodoxe din Bielorusia (subordonată Patriarhiei Moscovei), arhimandritul Alexei a declarat că ”unele cuvîntări ale protodiaconului Andrei Kuraev în fața auditoriului din Minsk nu au corespuns nu doar moralei creștine, ci chiar și normelor elementare de bun simț”. În interviul din 26 septembrie 2009 de la televiziunea bielorusă profesorul Academiei Teologice din Moscova a rănit sentimentul național al bielorușilor. ”Fiind un oaspete al Exarhatului nostru, a replicat arhimandritul Alexei, protodiaconul nu a avut dreptul să facă vreo apreciere publică referitoare la viața social-politică a statului bielorus și activitații Exarhatului Bielorus din BORu.”

Ordinul de a ponegri Mănăstirea Noul Neamț în 2001, îndeplinit cu brio, dar fără efect, de diaconul Andrei Kuraev

În 2001, cînd episcopul Iustinian a acuzat monahii de la Noul Neamț că slujesc  și predau la seminar în limba română, fapt considerat a fi un semn al ”conspirației” împotriva Patriarhiei Moscovei, diaconul Andrei Kuraev, fost coleg la București cu episcopul Iustinian, a intervenit în termeni murdari împotriva Sfintei Mănăstiri Noul Neamț. Recurgînd la metode de tristă amintire, părintele Andrei ne-a uimit și întristat atunci pe toți, mai ales că a fost omenit în mănăstirea noastră și știa că cele pe care le-a scris nu sînt adevărate. Dar ordinul este ordin și părintele Andrei, oricît de dragi i-am fi fost știe că ”ordinile nu se discută, ci se execută”. Sinodul a considerat atunci pretențiile episcopului Iustinian ca fiind exagerate. În acest an episcopul Iustinian a fost mutat din episcopia Tiraspolului. Dar părintele Andrei mai continuă și azi să inspecteze zona.

Doar ASCOR Chișinău îl mai susține pe apostolul imperialismului rus Andrei Kuraev

Se pare că lucrurile încep să se precipite și la Moscova, dacă e să judecăm după replica venită din sînul Departamentului Misionar al Bisericii Ortodoxe Ruse. Kuraev ar putea fi obligat să dea socoteală pentru escapadele sale șoviniste. Doar ASCOR Chișinău a mai rămas să-l apere pe apostolul imperialismului rus Andrei Kuraev, după cum însuși părintele Andrei se laudă cu naivitate pe blogul său, ca un argument al bunelor sale intenții față de poporul Moldovei. Da, și este gata să arate fotografiile pe care și le-a făcut la mănăstirile din România și biletele de avion Chișinău București. Că are multe…

Replică de pe un forum rusesc:

Argoul diaconului Andrei este condamnabil. Duhul Sfînt nu este capabil de așa ceva, atunci de la ce duh grăiește Kuraev, făcînd de rîs Ortodoxia? Acțiunile lui le consider o rușine. Cu atît mai mult, dacă aș fi moldovean, eu aș înceta să respect biserica ce înfățișează în calitate de etalon astfel de teologi. Este biserica mea și eu o rabd. Dar un bărbat adevărat, iar eu cred că în Moldova astfel de bărbați există, este capabil să constate josnicia faptei. Iar în josnicie, după cum bine știm, nu este Dumnezeu.

Vezi și: Cruciada diaconului Andrei Kuraev împotriva Moldovei

Anunțuri

10 Responses to Departamentul Misionar al Bisericii Ortodoxe Ruse: Diaconul Andrei Kuraev ar putea ajunge în judecata bisericească din cauză că se poartă ca un activist de partid

  1. VladR spune:

    Pe cand si pe blogurile ortodoxe romanesti mai multi mireni si cler care sa posteze comentarii de calibrul celor de mai sus?

  2. o enoriasa spune:

    Cine ii indeplineste ascultarile parintelui Kuraev cand porneste in „vizite de lucru”? Nu i se simte lipsa la catedra sau la biserica? Cum de nu s-a sesizat nimeni dintre ierarhii sai dupa vizita scandaloasa facuta la Minsk? Acest teolog tine minte toata bibliografia teologica, dar l-a uitat pe Hristos! Astfel de slujitor al bisericii face foarte mult rau arogandu-si dreptul de a-i jigni si eticheta pe ceilalti frati ortodocsi. Daca vrea sa corecteze raul din jur, sa dea exemplu de virtuti si de smerenie, de dragoste de samarinean pentru aproapele si pentru biserica lui Hristos! Mandria lui a iesit la suprafata si l-a facut de batjocura duhului calomniei si urii, care vazandu-i slabiciunile, lipsa de rugaciune si rukodelie, i-a intunecat mintea. Salvarea lui ar fi numai o retragere in pocainta, intr-o manastire cu canon aspru, cu post si rugaciunea continua a Sfantului Efrem Sirul: „Doamne si Stapanul vietii mele,
    duhul trandaviei, al grijii de multe al iubirii de stapanire si al grairii in desert, departeaza-l de la mine, pacatosul,
    iar Duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei, daruieste-mi-l mie,slugii Tale!
    Asa, Doamne, da-mi mie sa-mi vad greselile mele si sa nu osandesc pe aproapele meu.” Inima infranta si smerita Dumnezeu nu o va urgisi!
    ASCORUL are multe suflete nobile care au sperat sa auda cuvinte duhovnicesti inaltatoare dar au fost dezamagiti. Au venit insetati la ulcior crezand ca are apa vie si cand colo ulciorul avea apa otravita!
    Cu siguranta ca ierarhii bisericii ortodoxe ruse surori nu vor lasa sa se imprastie aceasta neghina semanata de vrajmas in ogorul cu grau curat!
    Asa sa ne ajute Dumnezeu!

  3. Nu trebuie facuta comparatia – riscanta – intre Bielorusia si Basarabia (Moldova). Basarabia e romaneasca, Bielorusia ruseasca.

  4. Inca un lucru, parinte Savatie: nu cunosc toate dedesubturile, dar foarte probabil aveti dreptate. Insa nu stiu daca este de folos ca aceste chestiuni sa fie discutate pe blog la care, dupa cum vedeti, au acces tot felul de oameni, nu tocmai atasati de Biserica, sau ortodocsi care sustin marxismul, sau duhovnici anonimi care le spun altora ca ar trebui sa se pocaiasca si le stabilesc nivelul duhovnicesc pe baza unor articole de pe internet.

  5. ieromonah savatie spune:

    @ Paul Slayer,

    nu se pot împușca doi iepuri odată. Scandalul de la Chisinau este tema zilei in Moscova, adica are o audienta de cel putin citeva zeci de milioane. Nu putem lasa tavalugul informational al Rusiei sa zdrobeasca Basarabia Ortodoxa (iar ca scandalul cu parintele Anatol Cibric este doar un pretext, se va vedea in campania electorala care urmeaza). Tavalugul sovinismului rusesc se va sfarima de constiinta tare a basarabenilor care pentru aceasta trebuie sa fie corect si fara ocolisuri informati. Nu sint niste secrete, sint chestiuni publice, doar ca, puse la un loc si avind in vedere repetarea in timp si spatiu, arata monstruos.

  6. Multumesc pentru raspuns, acum am inteles. In cazul acesta cred ca e important sa lamurim foarte clar: are natiunea vreo relevanta pentru teologie sau, daca vrem sa cuprindem o arie mai larga, pentru crestinism? Eu cred ca are, dar trebuie pareri mai autorizate decat a mea. Pentru ca daca nu are, atunci nu exista niciun temei pentru toata aceasta agitatie si putem foarte bine sa fim supusi de oricine sub stindardul dreptei credinte. Daca insa natiunea are relevanta teologica, atunci intelegem de ce trebuie sa o protejam si sa cultivam intelegerea frateasca si nu asimilarea. Eu cred ca de la lamurirea problemei acesteia trebuie sa incepem demersurile.

  7. viorica spune:

    @VladR
    poate atunci cand vom gasi ca viata Bisericii si viata noastra sint una; cand ne va ustura asa de tare, incat sa nu rabdam – sa depasim frica si limitele sinelui

  8. o sora buzoiana spune:

    Domnule Grigoriu, referinta la intamplarea de la MInsk nu avea conotatie politica ci se dorea o subliniere a erorii invitatului de a aduce atingere sensibilitatii unui auditoriu care-l invitase. Ca invitat la o adunare, a face, cu voie sau fara voie, afirmatii mai putin binevenite, releva ori o inflamare a mandriei invitatului, sau o lipsa de eleganta in relatiile sale cu gazdele. Parinele Savatie, in careta sa „Cand pietrele vorbesc”, a subliniat magistral cand si cum trebuie sa predice un preot pentru a isi mentine autoritatea pe care i-o da hirotonirea! Desigur ca uneori se amesteca lucrurile sfinte cu politica cu intentie, pentru a cuantifica o anumita stare de spirit si de rezistenta a opiniei publice. Daca tot se cauta parghiile care ne unesc in cadrul Ortodoxiei, de ce sa nu exploateze vrajmasul parghiile care ne dezbina? De ce sa ne batjocoreasca altii cand o facem singuri cu mult spor?
    Intrebati-va unde este Iisus Hristos in toata aceasta poveste, in care fiecare isi exercita dreptul la libertate de exprimare, fara smerenie. Unii, interpretand cuvantul lui Hristos „Cautati intai Adevarul si Adevarul va va face liberi”, ajung sa isi spuna vorbe grele numai pentru ca prin Adevar inteleg propriul lor adevar! Corectia perspectivei lor egocentriste o stiu prea bine parintii si duhovnicii! Sfintii Parinti ne-au lasat retete eficiente!Sa le aplicam!
    In interventia mea, de tipul „musca-n lapte”, am vrut doar sa amintesc ca avem de-a face cu un conflict de orgolii, deoarece preotului i s-a precizat, de la sfintii apostoli pana azi, un alt loc de predica, unde este ferit de duhul antagonismelor unde este ascultat si urmat. Acolo el spune Adevarul acela care cu adevarat ne face liberi. Adevarurile omenesti dupa cum vedeti ajung la judecata oamenilor! Si de aici incolo, sa te tii!

  9. Pr Timotei spune:

    Dragii mei, este foarte important ca sa luam atitudine, sa spunem si sa aratam pe cei ce afirma erezii.
    Sustin din toata inima pe toti moldovenii care au luat atitudine impotriva ereziilor!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: