Biserica Ortodoxă Română şi puterea politică în perioada comunistă

Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani (ASCOR) – filiala Iasi va organiza incepand de astazi, pana sambata, 13 februarie 2010, un ciclu de conferinte in Aula „Mihai Eminescu“ din corpul A al Universitatii „Al. I. Cuza“ din Iasi. Conferintele vor purta titlul generic „Biserica Ortodoxa Romana si puterea politica in perioada comunista“. Astazi, incepand cu ora 18:00, va avea loc conferinta „Comunismul, o religie atee“, avandu-l ca invitat pe lect. univ. dr. Radu Preda, lector la Facultatea de Teologie Ortodoxa a Universitatii „Babes-Bolyai“ din Cluj-Napoca. Miercuri, 10 februarie, incepand cu ora 18:00, va fi proiectat documentarul „De ce nu canonizam martirii anticomunisti?“, o productie TVR semnata de Rafael Udriste. Joi, 11 februarie, de la ora 18:00, va fi sustinuta conferinta „Biserica si Securitatea“, de lect. univ. dr. George Enache, membru al Consiliului National de Studiere a Arhivelor Securitatii (CNSAS) si lector la Facultatea de Istorie din Galati. Cea de a treia conferinta, „File din Patericul inchisorilor: Valeriu Gafencu“, va avea loc vineri, 12 februarie, de la ora 18:00, si va fi sustinuta de monahul Moise de la Manastirea Oasa, Alba. (Manuela CLUCI)

Sursa: mmb.ro

22 Responses to Biserica Ortodoxă Română şi puterea politică în perioada comunistă

  1. danutza spune:

    stimati frati,

    va lansez initiativa de a ne invita cititorii sa scrie presedintelui basescu pt a organiza referendumul legat de documentele cu cip, tinand cont ca suntem in 2010, iar din 2011, buletinele cu cip vor fi obligatorii ( eu fac deja asta pe blogul meu:http://luptapentruortodoxie.blogspot.com/)
    ceea ce faceti prin munca dvs este minunat, dar cred ca nu trebuie sa ne limitam la a raspandi informatia, fara a fi siguri ca ajunge la un numar cat mai mare de romani ( cum ar fi batranii sau locuitorii de la sate,care nu au acces la internet), ci trebuie sa incercam sa facem mai mult, sa luptam pentru mantuirea noastra si a neamului nostru si pentru promovarea valorilor ortodoxe. Doamne-ajuta!

    cu deosebita stima,

    danutza
    procetatean@presidency.ro (adresa unde se poate scrie presedintelui.).

  2. Petru spune:

    Cinste tuturor eroilor si martirilor neamului romanesc.Cinste Legionarilor… si tuturor celor care au luptat impotriva fiarei comuniste bolsevice inventata de evrei care a facut zeci de milioane de victime umane pe aceasta planeta …Cinste Capitanului Corneliu Z.Codreanu

  3. Saurian spune:

    Aici apare conferinţa în format audio din ce am înţeles: http://toaca.md/?&page=archive&article_id=409

  4. Saurian spune:

    Scuzele mele pentru comentariul de mai sus. De fapt la link e conferinţa din Republica Moldova.

  5. mihailt spune:

    Parinte Savatie preacuviosia ati fi devenit mai intelept ca PF Teofilos patriarhul Ierusalimului!

    Ce are comunismul daca e crestin ortodox?
    Contrazice vreo Sfanta Dogma?
    Eu ma indoiesc!
    Da capitalismul aparut din inselarea dracilor cum ii zice si numele nu contrazice chiar ce a zis Dumnezeu Iisus Hristos referitor la iubirea de bani:
    „24. Nimeni nu poate să slujească la doi domni, căci sau pe unul îl va urî şi pe celălalt îl va iubi, sau de unul se va lipi şi pe celălalt îl va dispreţui; nu puteţi să slujiţi lui Dumnezeu şi lui mamona. ”
    Mamona e iubirea de bani.
    Nu contrazice oare aceasta porunca capitalismul?

    Unde era libertatea in regimul legionar aparut din
    inselarea duhurilor rele si care semana a partid catolic iar nu a partid crestin ortodox?
    Erai liber sa fii aruncat in inchisoare daca nu vroiai sa mergi pe front sa lupti pentru ce ii inselasera dracii pe legionari!
    Daca erau asa iubitori de patrie cum de nu au vazut si ca Ardealul fusese luat de inselatii de duhuri rele din noul Imperiu Austro-Ungar?
    Poftiti si vedeti ca unii cam inselati de draci din BC au semnat un acord cu statul nazist:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Reichskonkordat

  6. savatie spune:

    mihailt,

    te-ai întrebat vreodată de ce vreme de 19 secole noi, ortodocşii, am trăit fără comunism, iar atunci cînd străinii ni l-au impus, am plătit atît de scump? Da, comunismul contrazice o Sfîntă Dogmă, dogma dreptului la viaţă, drept pe care comuniştii consideră că nu îl avem, de aceea ne-au omorît cu zecile de milioane.

  7. gil spune:

    mihailt degeaba o sa ti vorbesc pentru ca nu pricepi dar sant obligat ca cel ce am trecut prin idei contrare unite pentru ca am fost prost:yoga crestina..si sf Nicolae ultimul tar a refuzat sa ramana tar cu un guvern!!pentru ca sfintul judeca dumnezeieste!!dar pentru oameni lumesti ca tine compromisurile si de fapt totul este permis!!nu mai te chinui cu crestinismul ca este prea greu pentru tine

  8. gil spune:

    danutza esti depasita de evenimente:i s au dat lui base semnaturile milioanelor de romani ce nu vor acte biometrice si le a aruncat!normal!!gandeste te ca acest sentiment de ploconire in fata lui antihrist vine din frica,frica din putina credinta…sfintul Averchie de Jordanvile si ceilalti spun ca nu se mai poate opri tavalugul antihristic si a incerca e ca si cumau incercat evreii sa l omoare pe Hristos stiind ca e scris ca va invia,la fel ca irod care a omorat pruncii stiind ca e scris de la Dumnezeu ca Hristos tot isi va face intreaga misiune..gandeste te cum sa te salvezi tu!!asa spun sfintii!! ca numai o sa se mantuie popoare ..ci va fi foarte dificil,chiar spune Sf Averchie:daca vei gasi macar un om care sa te inteleaga in aceste vremuri este un mare DAR de la DUMNEZEU!!!

  9. Elena G. spune:

    Nu cred că există un rău pe care diavolul să-l pună în miscare si pentru care Dumnezeu să nu aibă soluţie!

    Ma tem ca Gil are dreptate. Nu putem impiedica noi venirea antihristului.

    Dar putem sa ne „pregatim”, asa cum ne indeamna parintele Iustin Parvu in acel Indemn….

    Stim cu totii ca prigonitorii crestinilor nu le-au facut acestora decat BINE caci i-au facut…Mucenici.

  10. gil spune:

    multam elena!pentru ca ai inteles ce am vrut sa spun iti mai spun ceva:in vremurile de acum(adica sant vremuri de mucenicie,vremuri de pace,de pocainta..si la fiecare trebuie sa te comporti corespunzator;adica daca esti schiop sa nu zici ca d aia nu te mintui ca nu poti face matanii..sau cand esti in puscarie ca nu ai preot binecredincios..)este logic sa nu ti mai pui mare nadejde in oameni pentru ca santem mai slabi ca oricand si vazand pe cel in care ai avut nadejde ca pica din credinta poti foarte usor sa te pierzi si tu,adica acum sa strigam cat putem(interior)la Maica Domnului,la sfinti,la ingeri sa mijloceasca la Hristos mantuirea noastra!!daca nu m am facut inteles o sa intelegi acum:trebuie sa fie dar eu nu am acum o relatie cu nici un preot binecredincios!!!spune tu UNUL macar sau oricine sa spuna un preot binecredincios!!!(iar eu va arat ca nu este asa binecredincios cum am vrea noi,cum ne ar trebui sa ne ajute la mantuire !!scuze daca supar dar am intrat aici pentru ca am vazut ca si fratele savatie e cinstit:adica daca vede ceva nu zice ca a vazut altceva-cum fac ceilalti oameni care facand minciuni au impresia ca nu exista raul!!

  11. Elena G. spune:

    Gil,

    Nu binecredinciosia unui preot ma mantuie!
    Si nici greselile lui nu ma acuza, la Judecata.

    Fiecare va da socoteala pentru faptele sale.
    Preotul ne ajuta, mult de tot, caci Harul cu care a fost daruit la hirotonie – prin succesiune apostolica – este daruit de Insusi Hristos. Ti se pare putin? E…infricosator!
    Acest Har lucreaza, prin PREOTI.

    Ce spune Mantuitorul Apostolilor: „Luati Duh Sfant, celora carora le veti ierta pacatele, iertate vor fi, celora carora le veti tine, tinute vor fi”. Pai asta este Sfnta Taina a Spovedaniei, Gil.
    Gil, asculta-ma, fara preot, nu ma mantui.

    Ne boteaza preotul, ne spovedim preotului, ne cununa preotul, ne ingroapa preotul.
    Deci, de la nastere si pana la mormant nu putem…singuri.

    Mai am multe sa-ti spun, daca bineinteles esti de acord.
    Acum, fuug degraba caci este vineri si, exact peste o ora am o intalnire…de Taina, ghici cu cine?
    Cu parintele duhovnic.

    Gil, revin !
    Bucurie sfanta si, perseverenta!

    Tu faci un pas, Domnul zece!

  12. gil spune:

    elena ai o varsta in care sangele dicteaza mintii eu totusi incerc:atata timp cat omul se impartaseste de la un preot care nu are dreapta credinta se impartaseste spre iad !!primul lucru ca sa te mantui este :dreapta credinta !!daca pe acasta nu o ai poti sa ai ce vrei tu si nu te mantui !!!asta spun sfintii si asta spun si eu!!exista o lipsa de curaj,de discernamant,de responsabilitate..care vine de la dracul si omul o accepta zicand:io fac ascultare ce mi pasa ce credinta are preotul..dar daca ai scris pe acest blog ar trebui sa citesti ca si p savatie atinge binisor ascultarea de un preot raucredincios=idolatrie!!aaa tu poti sa te minti ca esti binecredincioasa dar faptele iti arata ca nu!!!multi fac raul si zic ca fac binele!!!asa te minti si tu ducandu te(eventual)la un preot eretic si sa visezi ca placi lui Hristos!!!parca simt ca ti e greu sa ti imaginezi ca gresesti dar daca ai curajul sa ti verifici credinta spunemi ce credinta are duhovnicul si usurel o sa ti aduc argumente ca dreapta credinta e altceva dacat ti se pare tie ACUM !!!sa nu te superi pe cei care iti arata greselile ci pe cei ce te lauda!!toate bune!(ghici unde ai fost tu:la un dracusor!!)hai sa vedem cine are dreptate:…

  13. daniela spune:

    gil,sa inteleg ca tu acum nu ai duhovnic?
    „(ghici unde ai fost tu:la un dracusor!!)hai sa vedem cine are dreptate:…”-imi pare rau,dar mi se pare deplasat sa afirmi asa ceva despre duhovnicul elenei,fara sa-l cunosti.si chiar daca e drac,tu ce cauti:sa o ajuti sau sa-i arati ca ai dreptate?
    lucrurile pe care le scrii apartin parca unui om care deja este afara din BOR,care se vrea adica afara din aceasta Biserica eretica.asa este?poate nu citesc bine.si daca e asa,de cine apartii?

  14. Elena G. spune:

    Daniela,

    Daca am tine cont de ceeea ce spune (mai jos) Sfantul Apostol Matei, nu am mai da ocazia sa primim asa raspunsuri.

    „Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându-se, să vă sfâşie pe voi.”

    (Sfantul Apostol Matei, cap.7)

  15. bogdan spune:

    Gir, ia sa te vedem de ce sunt eretici preotii ortodocsi? Spune-ne si noua mai multe despre tine sa vedem cu cine vb. Am inteles ca nu esti ortodox, dar daca Ortoxia nu este Biserica atunci care este? Explicane si noua nepriceputilor…

  16. gil spune:

    bogdane nu mai vorbi de sus daca vrei sa avem un dialog,te rog alfel nu o sa ne intelegem!nu mai te crede tu Dumnezeu!uite ca eu nu am gasit un duhovnic ortodox dar caut,asta e istoria mea!acum spune tu din ce biserica faci parte ce epicop ce patriarh..ultimul meu duhovnic a fost un preot de stil vechi,am trecut de pe nou pe vechi acum aprox 10 ani..ori nu pricepi tu ori am scris eu ceva gresit de ai inteles numai aiureli:unde ai inteles tu ca nu sant ortodox?poate ma confunzi!de ce ma intrebi pe mine de ce sant eretici preotii ortodocsi??intreaba ti duhovnicul de ce e eretic!tu vrei sa devii crestin citind pe bloguri??dar hai sa ti spun cu toate ca ar trebui sa spui si tu ceva sa vad daca poti pricepe:bor este serghianista si a fost serghianista!!bor este suma tuturor ereziilor:ecumenista(citeste Sf Iustin Popovici..),imi pare rau ca s a ajuns aici dar asta s a dorit si vad ca tie iti place unde a ajuns biserica,tu de cand citesti religie serios spune si ce carti de religie ai citit ca sda stiu cum vorbesc cu tine,toate bune!

  17. gil spune:

    bogdane am gresit ca ti am scris bagdan trebuia:bondar caci esti plin de smecherii ca ..de hartii,tu habar n ai de religie dar mistocar esti

  18. gil spune:

    elena g cand eu citeam minciunile astea tu nici nu erai in viata!! mai citeste despre subiectul asta !! bor a facut in 2 ani pastele diferit de ortodocsi!!!!a facut cu catolicii!!!!ai citit si tu o carticica si te ai inflacarat ?? am trecut si eu prin ce treci si te inteleg!! numai ca trebuie sa citesti si ce au spus sfintii,sa le pui pe o balanta si sa iti alegi1!! daca esti un judecator cinstit citeste si ce spune celalalt !citeste cat mai mult si o sa vezi ca toti sfintii au dat anatemei pe cei ce au schibat calendarul,unul este roman:Sf IOAN IACOB!!! eu am stat mult in manastire,chiar la sihastria..dar nu conteaza ce spun eu ci tu pune ochiul si citeste despre subiectulasta ca sa intelegi PRINCIPIUL!! adica daca este SFANTA TRADITIA atunci ea nu se schimba!!! citeste: „biciul impletit ! uite il trimit eu!

  19. dan alexandru spune:

    Cand am fost la Sihastria [prin 1990 cred], era un calugar pe nume Irineu. Ne-a primit pe mine si pe sotia mea ca sa discutam. Eu eram nou in ale credintei. Mai curand eu nu eram in concordanta cu Sfanta Traditie decat sotia mea. Dar sotia mea a primit un canon, pe cand mie nu mi-a dat nici unul. Ne-a vorbit pe nume, fara sa ne prezentam.
    Probabil ca un canon sau lipsa lui isi are un corespondent in varsat credintei fiecaruia. Cu cat esti mai la inceput, ti se trec cu vederea mai multe. Omul nu trebuie sa fie inspaimantat si sa fuga. Daca ii arati omului chiar de la inceput bisturiul, omul nu va mai veni la doctor.

    Am spus aceste lucruri nu ca sa imi apar necredinta. Dar trebuie sa ne gandim ca si preotii sunt si ei oameni. Si au si ei anumite varste duhovnicesti, care nu corespund intotdeauna cu cele biologice. Ori, daca este asa, ingaduinta noastra trebuie sa fie cam cea a calugarului de mai sus. Nu noi dam canoane preotilor, ci Dumnezeu este in masura sa faca aceste lucruri.
    Ca respecta sau nu respecta in totalitate Sfanta Traditie nu oamenii trebuie sa constate. Pana la urma, aceasta, isi pierde aura de sfintenie daca vom insista mereu sa o privim numai la microscop. Gasind copacii, pierdem padurea.

    Credinta trebuie sa se sprijine pe Traditie, nu sa se confunde cu ea. Conservarea credintei in Traditie nu este suficienta. Credinta este un proces in miscare, nu unul static. Pe undeva, credinta este mai presus de un set de reguli, fie ele si patristice.
    Daca ai posibilitatea sa ajuti un om sa se mantuiasca, [sa zicem un catolic], dar poti face asta doar schimband o data cu alta, este ca si cand ai consuma oua in postul pastilor cu aproapele tau, care stii ca nu tine post in totalitate. Cred ca la asta se refera apostolul Pavel si Sfintii Parinti cand sustin ca nu trebuie sa se vada ca postesti, ci sa iti speli fata ca sa nu se stie ca ai facut acest lucru. Spiritul Traditiei cam asa poate fi interpretat. Daca suntem numai in litera ei devenim precum multi sectari care fac din Biblie o mitraliera de cuvinte in loc sa faca din ea balsam pentru ranile spirituale…

    Cum fiecare om are caderi si urcusuri, putem spune si de ansambulu credinciosilor acelasi lucru. Adica biserica pastreaza acelasi trend. Pentru ca ea este formata din oameni, nu din colectii de legi.

  20. radio dobrogea spune:

    Doamne ajuta
    daca este cineva interesat de un interviu cu d-l Preda…sa ne contacteze…avem inregistrat….

  21. Horia Ivan spune:

    Am observat, citind comentariile precedente, polemica ce exista intre crestini privitor la rolul preotului. Marturisesc ca sint un crestin-ortodox, botezat potrivit traditiei, imediat dupa ce m-am nascut, in urma cu aproape 61 de ani. Frecventez si alte confesiuni. Pe catolici, locuind de aproape 20 de ani in afara tarii mele, Romania, pe neoprotestanti, inca inainte de decembrie ‘89, muuuult mai curajosi si mai activi ca noi in timpul regimului Anticristului. Vorbesc chiar si cu Martorii lui Iehova, citesc despre primii protestanti, Valdezii, care s-au „intors” la lectura Bibliei cu 2-300 de ani inaintea Reformei lui Martin Luter. Ei bine, ceea ce sfatuiesc pe toti crestinii este s-asculte si sa urmeze indemnul Apostolului Pavel din Epistola intiia catre Tesaloniceni, capitolul 5, versetul 21: „Supuneti totul incercarii, pastrati ce e bine, feriti-va de orice fel de rau” la care autorul traducerii, parintele Bartolomeu Anania, precizeaza-n josul paginii: „Treceti totul prin spiritul vostru de discernamint („dreapta socotinta”, virtute capitala a parintilor pustiei)”. Eu prefer sa ma spovedesc prin mijlocirea unica a Domnului nostru Iisus Hristos pe care-l consider preotul meu, daca nu unic, cel preferat… Stiu ca astfel intru in conflict cu BOR careia ii apartin, dar neincrederea in onestitatea preotimii de dinainte de decembrie ’89, m-a-ndemnat sa-i evit pe cit posibil, admirindu-i si iubindu-i pe putinii, in adevar oameni ai Lui Dumnezeu, clerici de care am incercat, reusind sa ma si apropii inca de tinar. In concluzie, sfatuiesc pe toti sa se iubeasca crestineste INDIFERENT carei confesiuni apartin. Aceasta este si dorinta Lui Iisus Hristos.

Lasă un răspuns

