Cît costă un zvon în Patriarhia Română?

cheie-bisericaPentru mulţi nu este un secret faptul că mi s-a întîmplat să fiu de multe ori în anturajul unor înalţi ierarhi ai BOR, pentru care păstrez un respect aparte, dincolo de zvonurile care pot apărea într-un moment sau altul. Am constatat că zvonurile aduc prejudicii atît celor mici, cît şi ierarhilor. Aşa cum unii ierarhi au păreri preconcepute despre unii duhovnici sau predicatori, bazate doar pe zvonuri, tot aşa credincioşii au păreri preconcepute despre unii ierarhi, întemeiate tot pe zvonuri. Cred că nu este alt sistem în România în care zvonurile să circule cu atîta repeziciune şi cu atîta efect ca în BOR.

Zvonurile în BOR sînt fabricate, deoarece îndeplinesc toate condiţiile prevăzute de manualele de manipulare. Există oameni care ştiu vremea şi sorocul lansării unui zvon, pregătind dinainte mediul prielnic receptării lui.

Iată categoriile neschimbate de zvonuri.

1. Pentru ierarhi: securist, mason, ecumenist, homosexual sau afacerist.
2. Pentru duhovnicii cu mare influenţă: legionar, instigă împotriva ierarhiei, îndeplineşte misiuni ale Rusiei pe teritoriul României (sau forţele occidentale în perioada comunistă).
3. Pentru laicii care predică sau au o activitate academică de invidiat: au înclinaţii protestante, fumează, merg împotriva tradiţiei, sînt ecumenişti.

Expresiile cheie pentru desfiinţarea cuiva sînt: „este agent”, „loveşte în Biserică”, „este împotriva ierarhiei”, „are idei protestante/ecumeniste”, „este necanonic”, „are legături cu stiliştii”, „lucrează pentru Rusia”.

De regulă, dacă cineva a fost pecetluit cu una din aceste etichete, îi va fi destul de greu să demonstreze contrariul. Mai întîi pentru că nu există comunicare între cercuri decît într-un singur sens: atunci cînd se zice ceva despre cineva nu se mai aşteaptă şi nu se mai acceptă răspunsul. Niciodată nu sînt ascultate părţile şi nu există condiţiile prevăzute canonic pentru confruntarea acuzatului şi a acuzatorului. Acest lucru s-a văzut mai ales în procesul Tanacu, în care acuzaţii nu au fost audiaţi, ci doar învinuiţi. La fel de suspectă a fost şi suspendarea părintelui Calistrat de la Bîrnova, acuzat de arhiepiscopia Iaşilor de corupere de minori, caz mediatizat puternic la Radio Trinitas, deşi instanţele judecătoreşti nu s-au pronunţat nici pînă acum în susţinerea acestei acuzaţii, care, de altfel, constituie un delict penal şi se pedepseşte cu închisoare. Prin urmare, acuzaţiile aduse de ierarhie părintelui au fost false, nişte simple zvonuri, fără a-i oferi acuzatului dreptul la apărare.

Lista abuzurilor întemeiate pe zvonuri este mare şi fiecare cunoaşte cel puţin un caz petrecut în zona de unde provine. E adevărat că şi sfinţilor li s-a întîmplat să greşească ascultînd zvonurile. Aşa sfîntul patriarh Ioan cel Milostiv a poruncit să fie bătut un monah care a fost învinuit de curvie, ca după aceea să se afle că monahul era eunuc. După această întîmplare, patriarhul Ioan s-a jurat să nu mai asculte pîra nimănui.

Dar cu toate acestea, e păcat să ascundem faptul că există şi mulţi ierarhi clevetiţi pe nedrept. Oamenii judecă prea aspru şi prea îngust o faptă sau o vorbă, încrezîndu-se prea mult în propria judecată. De regulă, despre ierarhi se spun lucruri „dictate” de echipa de zvonuri, la fel cum se spun şi despre marii duhovnici. Există cei interesaţi ca viaţa bisericească să colcăie mai mult la nivelul zvonurilor decît a dragostei, a încrederii şi a cunoaşterii. E uşor să devenim victime ale acestui sistem meschin de învrăjbire şi dezbinare între fraţi, transformîndu-ne în vehicole care duc ura de colo-colo.

În post scriptum, ar trebui să-mi lămuresc şi propria poziţie faţă de cei care trudesc la fabrica de zvonuri, chinuindu-se să găsească activităţi anti-erarhie în unele articole de ale mele. Acestora le spun mai întîi să citească acele articole despre care ştiu din auzite. Apoi, să găsească măcar un singur cuvînt care nu este susţinut documentar. Vor vedea că nu am vorbit niciodată decît despre lucruri făcute publice, cum a fost, de pildă, cazul Tanacu, sau cum sînt ieşirile purtătorului de cuvînt al Patriarhiei, preotul Constantin Stoica (care nu ştiu de ce, spre deosebire de duhovnicii de rînd, este confundat cu ierarhia). Uneori am discutat documente care poartă girul Sfîntului Sinod, întemeindu-mi argumentele pe tradiţia canonică a Bisericii Ortodoxe, pe care nu mi-a contrazis-o nimeni, deoarece nu poate fi contrazisă. Nu va găsi nimeni în articolele mele mărturii de la masa ierarhilor pe care i-am cunoscut de-a lungul vremii. Nu se vor găsi zvonuri perpetuate. Am arătat întotdeauna respect şi cinste, păstrîndu-mi prin aceasta propria demnitate, evitînd să discut intimităţi, afaceri sau cercuri de relaţii ale unui ierarh sau altul.

Îi pot încredinţa pe zvono-fori că sînt responsabil pentru fiecare cuvînt pe care îl scriu şi sînt gata oricînd să răspund în faţa oricărei judecăţi bisericeşti şi în faţa lui Dumnezeu, dezminţind zvonurile prin chiar scrierile cu pricina, fără a mai fi nevoie să adaog ceva în plus. Anti-ierarhie sînt cei care apără şi împămîntenesc gesturile şi declaraţiile pripite ale unor ierarhi, cum au fost, de pildă, abuzurile anticanonice ale Prea Sfinţitului Corneliu Bîrlădeaunu în cazul părintelui şi a maicilor de la Tanacu. Toţi cei care se luptă să atribuie ierarhiei ortodoxe un comportament despotic sînt anti-ierarhie. Eu am apărat întotdeauna ierarhia de cei care, de-a lungul veacurilor şi pînă azi, încearcă să creeze o imagine negativă a ierarhiei. Separînd faptele şi declaraţiile necugetate ale unor ierarhi contemporani de persoana lor, dar mai ales de poziţia lor ierarhică, mi se pare că am făcut un bine imaginii ierarhiei în general şi în nici un caz un rău. Probabil, în viziunea unora, şi sfinţii evanghelişti au fost cumva „anti-apostolici”, deci anti-ierarhie, de vreme ce au scris despre trădarea aportolului Iuda şi despre lepădarea apostolului Petru. Nu vreau să mă gîndesc cum ar fi arătat Evangheliile dacă ar fi fost scrise de cenzorii corectitudinii politice din cancelariile episcopale de azi.

În rest, puţină precauţie nu strică pînă şi celor mai sus puşi şi sus supuşi.

Anunțuri

15 Responses to Cît costă un zvon în Patriarhia Română?

  1. blogideologic spune:

    „îndeplineşte misiuni ale Rusiei pe teritoriul României”, am auzit zvonul acesta despre părintele Savatie (zvon propagat parcă de ilustrul eseist Mihail Neamţu). Este imposibil ca un om ce ştie atât de bine româneşte, cum este părintele Savatie, să fie agent al Rusiei. Pe de altă parte am identificat două bloguri ortodoxiste în limba română, care în mod cert fac jocul Rusiei. Acele bloguri sunt bine gestionate de un blogger rusnac, ce l-a atacat de altminteri vehement şi pe părintele Savatie. Eu, la rându-mi, am fost atacat de acel blogger rusnac pentru afirmaţia mea că părintele Savatie stăpâneşte la perfecţie limba română. În fine, vreau să îl felicit pe părintele Savatie că nu foloseşte barbarismul „zvonistică”, inventat de un profesor universitar din România care a fost şi preşedintele Senatului. Mulţi ziarişti români continuă să folosească acel barbarism.

  2. Adriana spune:

    Părinte, am citit de curând „Pentru cine bat clopotele la Tanacu?”. N-am simţit nici un moment nevoia să vă contrazic.
    Dumnezeu să vă binecuvânteze ca şi până acum!

  3. Gavriil spune:

    Omagii unui ighemon: Al. I. Cuza : http://www.crucea.ro/?p=1224

  4. Ionut C. spune:

    Parinte Savatie sa ma iertati dar eu am vazut un film aseara , stiu ca nu e prea duhovniceste ceva m-a impins sa ma uit la el. E inspirat dintru-un caz real , este vorba de un boxeor de culoare care este acuzat la inchisoare pe viata pentru niste crime pe care nu le-a comis , cei care l-au arestat instrumentandu-i cazul doar pt ca era negru. Dupa 20 de ani un pusti citeste cartea cu viata lui si impreuna cu inca 3 canadieni se duc in SUA si isi dedica viata eliberarii acestui nevinovat. Dupa ce este eliberat spune asa: ura m-a bagat la puscarie si dragostea m-a scos afara. Este clar ca ura i-a bagat la puscarie si pe Parintele si maicutele de la Tanacu. Ma mustra constiinta ca eu desi ortodox si in inima mea ar trebui sa fie fantana de iubire nu fac nimic. Uneori ma uit in jur la necrestini cum ne invata iubirea.Unde e a noastra?

  5. costin spune:

    Din intelepciunea populara, preluat foarte iscusit in superbul film „Doubt” (Indoiala). Versiuni ale acestei povesti se regasesc la evrei, irlandezi, si posibil, alte popoare.

    O femeie din sat se duce la confesiune la un preot batran. Si dupa alte pacate de la care primeste dezlegare, la sfarsit marturiseste ca a barfit – asteptand pesemene sa fie dezlegata sau sa ia un canon usor, fiindca in mintea ei nu parea mare lucru.

    Parintele ii spune:

    – Vreau sa te duci acasa sa iei o perna si sa te sui cu ea pe acoperisul casei, sa o sfarteci cu un cutit. Si sa vii saptamana viitoare la confesor.

    Contrariata ca n-a primit dezlegarea, femeia se intoarce acasa si indeplineste canonul parintelui.

    Saptamana urmatoare:
    – Ai facut ce ti-am cerut ?
    – Da.
    – Acum vreau sa te duci sa aduni toate penele si sa le pui la loc in perna.
    – Dar, parinte, asta e imposibil. Batea vantul si penele s-au imprastiat peste tot, pe casa, in curte, pe strada, in tot satul. Nu mai pot sa le adun.
    – Uite asa si vorbele tale s-au imprastiat si nu le mai poti lua inapoi.

    Aviz pravoslavnicilor amatoril de senzatii tari internautice, care se reped sa faca zgomote fara sa stie de fapt despre ce vorbesc.

  6. […] P. Savatie Bastovoi: Cît costă un zvon în Patriarhia Română? […]

  7. […] soarta copiilor nostri si sa ne punem intrebarea cu ce-i vom hrani si cum facem fata foametei, razboiului, prigoanei proorocite pentru vremea de […]

  8. Vania spune:

    Despre unul sau altul am auzit, în timp, cam toate zvonurile amintite (plus mai vreo câteva). Dar, unor etichete le atribui o valoare pozitivă. Astfel, auzind că cutare duhovnic ori arhiereu este „cu Rusia”, mi-am zis: iată că nu-s singurul care-a priceput unde-i ultima speranţă a omenirii! Însă, erau simple zvonuri… Şi-am rămas tot cazac solitar, cu Taras Bulba bântuind prin minte (ori ce-a mai rămas din ea).

  9. Alain Clerc spune:

    vorba lumii prima putere in stat

  10. Ioana spune:

    blogideologic:
    mihail neamtu nu propaga zvonuri. matalutza insa tocmai ai propagat unul, pazea! poate totusi te mai salveaza acel ‘parca’

  11. ghenadie spune:

    Imi zicea fostul profesor de religie ca multi ortodocsi se cred intelepti doar pt ca au citit cateva carti bisericesti.Intradevar Costin a scris ceva folositor dar sa nu uitam ca sunt trepte si talanti pt fiecare om;Intrun bloc cel care sta la etajul 9 priveste cu tarie in jos,dar in schimb daca s-ar uita,cel care sta la etajul 1, de la etajul 9 in jos poate i-ar veni rau.
    Iar legat de zvonuri cica cel care ridica(acopera) gresala aproapelui face de 10 ori mai mult bine decat cel care ridica plasa celui cu care impreuna calatoreste.Daca e vorba de erezii sa facem putina rabdare si daca situatia nu se amelioreaza atunci mergem ca sa dam cu „pietre”.
    Ati auzit de rabdarea lui Iov si cum l-a miluit pe el Dumnezeu…daca am avea jumate din rabdarea lui Iov atunci multe necazuri s-ar risipi inainte de vreme,dar de multe ori raspandim minciuni si ocari si trimitem in chip nevazut cete de diavoli ca sa il netrebniceasca si mai rau pe cel incercat!
    Deci, ajungand el la plinatatea varstei, adica la 43 de ani, fericitul Ioanichie era un barbat frumos, voinic cu trupul si bun pentru pentru oaste. Drept aceea, trimisii imparatului, care alegeau astfel de barbati pentru paza imparatiei, l-au luat si pe Sfantul cu dansii, scriindu-l la oaste.
    DIN VIATA SF IOANICHIE(+846):……Si, dintru acea vreme, era infricosator vrajmasilor, pentru voinicia lui si iubit ostasilor celor impreuna cu dansul, pentru bunatatea si smerenia lui. Insa diavolul, pizmuind viata lui cea imbunatatita, l-a tras pe dansul in lupta impotriva sfintelor icoane. Si Ioanichie a fost atat de inselat de aceasta ratacire, incat arunca icoanele de prin biserici si prigonea pe cei ce se inchinau inaintea lor, nevrand nici sa auda vorbindu-se de sfintele icoane, credinta lui neputand intelege o vreme ratacirea de la curtea imparatilor sai. Dar Dumnezeu l-a izbavit de aceasta inselare, printr-un calugar care-l scoase din ratacire, zicandu-i pe nume, fara sa-l cunoasca mai dinainte: „O, fiule Ioanichie, daca te numesti crestin, pentru ce treci cu vederea icoana lui Hristos? Zadarnice sunt toate ostenelile faptelor tale celor bune, daca nu ai credinta cea dreapta”. Si, cunoscand ca de la Duhul Sfant s-a facut aceasta, a cazut la pamant, inchinandu-se. Si cerand iertare, ca din nestiinta a gresit, a fagaduit indreptare.
    Cam asa ar cam trebui sa procedeze ortodocsii cu fratii lor ratacitori…cititi din scrisorile parintelui Iustin catre patriarhia romana sau din ale parintelui Epifanie catre patriarhul Atenagora.
    Iar daca nu vor sa asculte nici atunci, departati-va de ei ca doar stiti ce zice Hristos (Matei XVIII, 15-17)!

  12. valerian spune:

    oricum „vehicul” dar nu vrem sa ne intoarcem in secolul 15.. ,caci FABRICI DE POPI tot se fac!!!

  13. nektarvogel spune:

    sinteti genial parinte

  14. ioan barsan spune:

    Domnilor,

    Sunt impresionat de lipsa oricarei rigori istorice si, cu atat mai mult, de atmosfera discutiilor de pe site sau a blogurile aferente. Felul in care spuneti lucrurilor pe nume ma face sa cred ca un nou ev mediu renaste.
    Iesiti in lume si vedeti ca Imparatia lui Dumnezeu nu o poate fura nimeni din sufletul omului credincios! Mai cititi-l si pe p. Siluan de la muntele Atos. E foarte trist daca cei care se cred luminati nu fac altceva decat sa creasca fanatismul, in loc de compasiune si rugaciune.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: