La Toronto se hotărăşte soarta slujbelor ortodoxe

Preluare din Lumea Credinţei

CENZURA SLUJBELOR ORTODOXE EPURATE DE TEXTELE „ANTISEMITE”

Ilarion Alfeiev (foto), episcopul de Viena si Austria al Patriarhiei Moscovei a sustinut o conferinta la Wycliffe College (University of Toronto) despre educatia teologica in secolul XXI. In cadrul ei el a atacat si tendintele moderne de epurare a credintei ortodoxe astfel incat ea sa devina „politic corecta”. Redam mai jos un fragment din discursul sau.

ilarion1

„Este inadmisibila, din puctul meu de vedere, corectarea textelor liturgice pentru alinierea lor la normele contemporane. Relativ recent, Biserica Romano Catolica a decis sa inlature asa numitele „texte antisemite” din slujba din Marea si Sfanta Vineri. Cativa membrii ai bisericii ortodoxe au inceput sa propage ideea unei revizuiri a slujbelor ortodoxe pentru a le aduce mai aproape de standardele contemporane ale politicii corecte. De exemplu Parintele Serghie Hackel din Anglia, un participant activ la dialogul crestin-iudaic, a propus inlaturarea textelor din slujba Saptamanii Mari, care vorbesc de vina iudeilor in moartea lui Hristos (cf. articolului sau „How Western Theology after Auschwitz Corresponds to the Consciousness and Services of the Russian Orthodox Church” in „Theology after Auschwitz and its Relation to Theology after the Gulag: Consequences and Conclusions”, Saint-Petersburg, 1999). El afirma de asemenea ca numai o lectura „superficiala si selectiva” a Noului Testament il poate duce pe cititor la concluzia ca iudeii l-au rastignit pe Hristos. In realitate, argumenteaza el, au fost vinovati Pontiu Pilat si administratia romana care erau responsabili din punct de vedere juridic pentru condamnare si rastignire. (…)

Nu este numai o problema a revizuirii traditiei liturgice ci si una a reexaminarii istoriei si doctrinei crestine. Tema centrala a tuturor celor patru evanghelii este conflictul dintre Hristos si iudei, care in final au cerut condamnarea la moarte a lui Iisus. Nu a fost niciun conflict intre Hristos si administratia romana, implicata tarziu numai pentru ca evreii nu aveau dreptul sa condamne la moarte. Par ca toate acestea sunt atat de evidente incat nu au nevoie de nici o explicatie. Exact asa a inteles biserica veche istoria evangheliilor si aceasta este intelegerea reflectata in textele liturgice. Totusi, regulile contemporane ale „politicii corecte” cer o alta interpretare pentru a alinia nu numai slujbele bisericii, dar si credinta crestina insasi, la tendintele modernitatii.”

La inceputul anului, Episcopul Ilarion a criticat in termeni duri realitatile prezentate la Toronto. Iata ce posta siteul catholica.ro in luna ianuarie:

„Arhiepiscopul ortodox rus Hilarion Alfeyev al Vienei a criticat crestinismul „corect din punct de vedere politic”, si a denuntat prejudecatile anti-crestine din Europa, în discursuri publice provocatoare din ultima saptamâna. În 22 ianuarie 2008, într-un discurs adresat Consiliului Ecumenic al Bisericilor din Austria, prelatul rus a spus ca unii lideri crestini, în dorinta lor de a fi acceptati în lumea moderna, îsi conduc oamenii pe „drumul direct catre prabusirea spirituala”. „Crestinismul care a cedat nu va putea sa se opuna provocarilor lumii moderne”, a sustinut Arhiepiscopul Hilarion. Pentru a-si mentine puterea lor, a spus el, grupurile crestine trebuie sa adere la Evanghelie si nu sa caute acomodarea la lumea seculara.

Trei zile mai târziu, într-o întâlnire a liderilor ortodocsi cu Jose Manuel Barroso, presedintele Comisiei Europene, Arhiepiscopul rus a sustinut un lucru similar dintr-o perspectiva diferita, insistând asupra faptului ca guvernele europene trebuie sa recunoasca si sa respecte radacinile lor culturale crestine. Daca principiile morale crestine sunt ignorate, a argumentat el, baza unei culturi europene comune se va pierde. Arhiepiscopul Hilarion a avertizat ca în practica, crestinismul este sub atac în Europa de astazi. „Auzim adesea despre anti-semitism si islamofobie, si foarte putin se spune despre crestinofobie”, a spus el.

Pentru intregul discurs sustinut la Toronto, postat in limba engleza de agentia Interfax, apăsaţi aici

Anunțuri

11 Responses to La Toronto se hotărăşte soarta slujbelor ortodoxe

  1. constantin spune:

    in primul rand, cum poate fi judecat Noul Testament pe baza unui concept de tipul „antisemitism”, aparut in ultimii zeci de ani. mie mi se pare o gresala logica. apoi, Noul Testament nu este scris in spiritul legilor acestei lumi, nu ele sunt cele care primeaza, ci legile Lui Dumnezeu. inca un motiv pentru care o implicare a „antisemitismului”, acest concept lumesc, nu isi are locul in Noul Testament. probabil ca e o incercare de slabire treptata a mesajului Bibliei, o incercare din interior (unii preoti catolici fiind de acord cu asta), care este cu atat mai grava

  2. Adrian spune:

    Religia New Age va ingloba toate religiile, inclusiv iudaismul.
    Ori, daca atunci ar mai exista texte antisemite, ar fi mult mai greu.
    Deci, mai intai se pregateste terenul.

  3. Victoria spune:

    Un atac la adresa cuvantului liturgic bineinteles este un atac indirect la adresa Cuvantului Intrupat,Hristos!

    Oamenii timpului Sau nu L-au putut purta ,chiar unii dintre ucenici L-au parasit graindu-le despre „Trupul Sau ,ca Paine coborata din cer,ce trebuie mancat spre viata vesnica” asa ca si acum prin acest gest de revizuire se intampla acelasi lucru,caci Domnul ieri si azi Acelasi este.
    Unii chiar nu vor sa inteleaga ca noi singuri chiar nu-L putem purta Cuvantul Sau este adesea zguduitor,anevoie de inteles,El ne poarta pe noi,ni se descopera, in masura in care ne dorim…

  4. ilie spune:

    Sa-l tina Dumnezeu pe episcopul (sau arhiepiscopul?) Ilarion Alfeiev.

  5. Mircea Suta spune:

    Dragii mei,

    Bunul Dumnezeu ne incearca credinta prin tot ce ni se intimpla, prin tot ce se intimpla. Eu zic sa tinem noi aproape de Domnul nostru Iisus Hristos, de Maica Domnului si de Sfintii nostri. Sa ne ferim a judeca a cui a fost sau este vina. Asta nu ne este dat noua a sti. Si nici nu avem nevoie. Noi trebuie sa avem mare grija ca sa adunam in inimile noastre numai Bunatate, Dragoste, Mila, Iertare pentru toate sufletele fara nici o exceptie si ingaduinta pentru neputintele semenilor din toate timpurile si locurile. Ceea ce s-a intimplat, ceea ce se intimpla si se va intimpla este cu ingaduinta lui Dumnezeu ! Trebuie sa intelegem ca Dumnezeu ne-a trimis in lumea aceasta ca sa ne curatim de patimi si de pacate cu ajutorul credintei noastre in Dragoste, cu trairea Dragostei pt. toate sufletele, cu trairea in Adevarul ca DUMNEZEU ESTE DRAGOSTE !!! Avem marea sansa de a invata, de a redescoperi in inimile noastre Dragostea desavirsita cu ajutorul si prin Mila lui Dumnezeu ! Asa sa ne ajute Bunul Dumnezeu !!! Amin !!!

    BUNUL DUMNEZEU SA MINTUIASCA TOATE SUFLETELE ! AMIN !

    Mircea pacatosul

  6. ovidiu spune:

    este inutil sa spunem ca noul testament nu este dupa legile acestei lumi deoarece cei care nu il cunosc pe dumenzeu si pe iisus nu cred aceste „povesti”(asa cum le numesc ei)… se incearca ruperea oricarei legaturi, oricarei identitati si identificare cu iisus si cu sfintii parinti cei care ii combat pe acesti intelectuali cu toate armele dreptatii si mai ales cu cuvantu ! sa ne rugam pentru pacea lumii spune undeva, nu trebuie sa-i aruncam in foc, ii lasam sa se arunce ei singuri noi nu trebuie decat sa ne rugam pentru si pentru noi sa primim lumina sf. duh si caldura si iubirea f. treimi si a tot ceea ce inseamna ortodoxie!

  7. savatie spune:

    E mare puterea rugaciunii, Ovidiu, dar a spune ca tot ce trebuie sa facem este „doar sa ne rugam”, este prea mult. Altfel prorocii si apostolii nu ne-ar fi lasat cartile si nu ar fi strabatut lumea in lung si in lat, ci ar fi trebuit doar sa se roage. Nici macar ingerii nu petrec doar in rugaciune, ci mai si vestesc. Arhanghelul Gavriil, de pilda, nu s-a rugat ca Maica Domnului sa-si dea seama singura ca Il va naste pe Mintuitorul Lumii, ci s-a dus la ea si i-a vestit. Asadar, rugaciunea trebuie sa fie impletita cu marturisirea dreptatii.

  8. savatie spune:

    Catre Mircea pacatosul:

    Ce inseamna ca nu ne este dat noua a sti cele ce s-au petrecut la plinirea vremii, atunci cind Fiul lui Dumnezeu a fost rastignit? Sa nu ne ratacim nestiind Scripturile. Prorocii si apostolii ne-au vestit o Evanghelie si pe aceasta o stim negresit. Sau stiu mai multe cei ce indraznesc sa o schimbe?

  9. ovidiu spune:

    asta automat ca trebuie impletita rugaciunea cu activitatea de propovaduire, cu misionarsmul dar spun ca sintagma cum ca evanghlia lui hristos nu este dupa legea acestei lumi(ceea ce este foarte adevarat) nu prinde sa zic asa pentru ca in general oamenii, noi, avem un val al „ignorantei si al mandriei si al satanei” care ne acopera si ochii si urechile pentru a intelege si a vedea si a auzi ce vesteste evanghelia… de aceea spun ca trebuie sa ne rugam sa vina sf. duh sa ne lumineze sa putem cuvanta astfel incat sa nu mai existe opinia ca ceea ce vorbim este de domeniul fantasticului, dar cum spuneti in acelasi timp sa ducem o activitate de vestire a evangheliei cu toate ca se incearca o cenzura drastica pentru a nu mai vesti cuvantul domnului! oricum eu nu va contrazic ci pur s simplu eu asa vad lucrurile… sa va rugati si pentru mine!ca sunt pacatos! 😦

  10. Victoria spune:

    Parinte Savatie legat de cuvintele din textul liturgic daca puteti sa imi spuneti,caci imi cam scapa sensul unei cereri.Care cuvant exprima mai deplin dorinta de unitate:,,unitatea credintei” ,,unirea credintei si a bisericilor” sau ,,unimea credintei”.De multe ori am intalnit in biserici aceste expresii si as dori sa inteleg care e conforma cugetului Sfintilor Parinti.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: