Scrisoarea ortodocşilor către preşedinte pe înţelesul tuturor

car6

Din reacţiile publice şi private la textul scrisorii adresate preşedintelui României de către un grup de creştini-ortodocşi, reprezentînd un şir de organizaţii, se desprind cîteva nedumeriri care se cer a fi explicate.

1. Demersul iniţiat de noi nu este politic, ci strict juridic. Deoarece în joc este faţa Bisericii, murdărită prin clevetiri şi insulte întemeiate, chipurile, pe antidiscriminare şi libertatea de opinie, ortodocşii trebuie să mărturisească răspicat că cei care se erijează în judecătorii lor, prin însăşi judecata lor, calcă legea. Drept ar fi fost ca, atunci cînd a fost defăimată memoria celor şase martiri, dintre care patru preoţi ortodocşi, primii care să ia o atitudine să fie oficialii BOR. Însă, în lipsa unei astfel de reacţii, obligatorii atunci cînd este pusă în joc faţa Bisericii întregi, orice creştin este dator să intervină şi să apere adevărul. Nu-i apăram pe sfinţi, ci pe noi.

2. În România, în condiţii stranii, de culise, mai „pe sub mînă”, a fost promulgată o lege care va deveni focarul principal al urii religioase şi naţionale, dacă nu va fi revăzută. A pedepsi penal pentru „antisemitism”, fără ca antisemitismul să fie definit, este nedrept, în primul rînd din punct de vedere juridic. Nicăieri în legea care anunţă pedepsirea antisemitismului nu sînt enumerate faptele care se constituie în infracţiune. În acest caz, într-un proces, probabil, se va recurge la experienţa „statelor occidentale”. Experienţa unor astfel de state, cum ar fi, de pildă, Italia, ne descoperă că unii preoţi catolici au fost atraşi în judecată pentru faptul că au afirmat la predică cum că evreii l-au omorît pe Hristos. Pe site-ul oficial al Comunităţii Evreieşti din România această „vină” este atribuită românilor. Expresii precum „am cunoscut evrei” sau „am prieteni evrei” pe care românii „simt nevoia să le rostească atunci cînd se întîlnesc cu evrei din Israel” sînt considerate tendenţioase şi, ca urmare, aducînd a antisemitism. Sub incidenţa acestei legi cad slujbele Învierii, slujba Prohodului Domnului din Vinerea Mare (motiv pentru care a şi fost cenzurată, tacit, de Sinodul BOR, aruncîndu-se 13 strofe ca şi cum nu ar fi fost), precum şi scrierile unor Sfinţi ca Ioan Gură de Aur, Efrem Sirul şi alţii. Anul care a trecut, fiind dedicat Sfîntului Ioan Gură de Aur, au putut fi auzite reacţii de revoltă împotriva „antisemitismului” acestui Părinte al Bisericii. Dacă cineva doreşte să aştepte pînă cînd ortodocşii vor fi arestaţi cu popă cu tot în Vinerea Mare, sub acuzaţia că „scandau lozinci antisemite”, atunci un demers ca cel propus de noi este inutil.

3. Este nedrept, atîta vreme cît statul român a hotărît să adopte o lege prin care asigură cinstirea memoriei colective a grupurilor persecutate cu sprijinul statului, să încadreze în această categorie evreii şi romii, dar să neglijeze zecile de mii de creştini persecutaţi de regimul totalitar comunist. Nu obligăm pe nimeni să ne cinstească martirii, dar nu dorim nici ca memoria lor să fie defăimată tocmai de cei care ne obligă, prin lege, sub ameninţarea cu 5 ani de închisoare, să le cinstim memoria lor. Prin această scrisoare, ortodocşii declară că respectul trebuie să fie reciproc şi nu o fac din ambiţie, ci pornind de la un caz concret de defăimare a memoriei martirilor creştini: închiderea ordonată a expoziţie „Destine de martiri”.

Ortodocşii trebuie să se izbăvească de complexul în faţa legilor. Atitudini juridice, nu „politice” (în sensul îngust al cuvîntului), găsim la apostolul Pavel (care îşi punea înainte cetăţenia sa romană şi cerea să fie judecat după legile Romei), Sfîntul Ioan Gură de Aur (care în procesul cu împărăteasa Eudoxia invoca încălcări de procedură juridică), iar în vremurile noastre, la marturisitorul Parintele Calciu, care a practicat, în apărarea valorilor creştine, un discurs bine încropit juridic.

Dacă cineva doreşte să pară duhovnicesc, situîndu-se undeva mai presus de lumea aceasta, le spun doar că întreg Sfîntul Munte dă dovadă de o acrivie juridică regăsită doar la marile corporaţii. Acelaşi lucru l-am văzut la Essex, dar chiar şi la Părintele Rafail care, stînd pe deal, departe de lume, se îngrijeşte să aibă tot timpul „actele în regulă”. Tocmai iubitorii de linişte, pentru a nu-şi pune în pericol liniştea, trebuie să se asigure, pe cît îngîduie statul şi cîtă vreme mai îngăduie, poziţia lor corectă şi dreaptă în faţa celor care ne cer socoteală pentru credinţa noastră.

Anunțuri

14 Responses to Scrisoarea ortodocşilor către preşedinte pe înţelesul tuturor

  1. Paul Slayer spune:

    E prima data cand aud de acest lucru si Va rog sa ne spuneti care sunt exact cele 13 strofe cenzurate.

  2. savatie spune:

    PASAJE CENZURATE DIN PROHODUL DOMNULUI (In varianta sinodala, romaneasca)

    Din STAREA ÎNTÂI au fost eliminate total:

    56. Urmaşii lui Iuda,
    Din izvor adăpaţi
    Şi cu mană săturaţi demult, în pustiu,
    În mormânt îl pun pe Hrănitorul lor.

    58. Îngâmfat Israil,
    Ucigaşe popor !
    Pentru ce pe Varava, pătimaş, slobozi,
    Iar pe Domnul pentru ce Îl răstigneşti ?

    62. Pizmăreţ popor,
    Ucigaş blestemat !
    Ruşinează-te măcar, înviind Hristos,
    De mahrama şi de giulgiurile Lui.

    Din STAREA A DOUA au fost eliminate total:

    33. Tu, ca Cel ce eşti
    De viaţă dătător, Cuvinte,
    Pe iudei nu i-ai ucis, fiind răstignit;
    Ba chiar şi pe morţii lor îi înviezi.

    42. O, neam jidovesc
    Îndărătnic, ce-ai primit arvuna !
    Cunoscut-ai ridicarea Bisericii;
    Pentru ce dar pe Hristos L-ai osândit ?

    51. O, iudeilor !
    Ruşinaţi-vă măcar de morţii
    Înviaţi de Dătătorul vieţii lor,
    Cel pe Care, plini de pizmă, L-aţi ucis.

    (Acesta din urmă este singurul caz în care nu a avut loc o eliminare totală, însă – esenţial pentru manipulatori – a fost schimbat “O,iudeilor !” cu “Fariseilor” !!!).

    61. Cel făr’ de-nceput,
    Veşnice Părinte, Fiu şi Duh Sfânt,
    Întăreşte stăpânirea ’mpăratilor
    Împotriva duşmanilor, ca un bun.

    Din STAREA A TREIA au fost eliminate total:

    7. Cei hrăniţi cu mană
    Lovesc cu piciorul
    În Binefăcătorul.

    9. O, ce nebunie !
    Pe Hristos omoară
    Cei ce-au ucis pe profeţi.

    12. Zis-a înţeleptul:
    “Groap’-adâncă este
    Gâtlejul jidovilor.”

    13. La viclenii jidovi,
    Căile lor strâmbe
    Curse şi ciulini sunt.

    24. Pier răstignitorii,
    Împărate-a toate,
    Dumnezeiescule Fiu.

    25. Toţi pier, împreună,
    În groapa pierzării,
    Bărbaţii sângiuirilor.

  3. […] Scrisoarea ortodocşilor către preşedinte pe înţelesul tuturor În România, în condiţii stranii, de culise, mai „pe sub mînă”, a fost promulgată o lege care va deveni focarul principal al urii religioase şi naţionale, dacă nu va fi revăzută. A pedepsi penal pentru „antisemitism”, fără ca antisemitismul să fie definit, este nedrept, în primul rînd din punct de vedere juridic[…]

  4. […] Parintele Savatie: Scrisoarea ortodocşilor către preşedinte pe înţelesul tuturor […]

  5. Octavian H. spune:

    Ediţia ”Prohodului” din1942 este cea completă,care include şi paragrafele cenzurate arătate de pr.Savatie.Mai mult,este ediţie oficială aB.O.R. (din acea vreme,bineînţeles)

  6. Paul Slayer spune:

    Absolut incredibil! Multumesc pentru informatie, parinte.

  7. Ana spune:

    Stiam ca au inceput sa se scoata pasaje din slujbe. La o bisericuta, dupa slujba batranele din biserica au mers la parintele lor si i-au cerut sa tina slujba intreaga. Ele stiau slujba pe de rost!!

    Cred ca aici este punctul slab al nostru al crestinilor ortodocsi. In ultima vreme am intalnit cativa oameni care stau la slujba cu carticica in mana. Cu toate ca atunci cand mergem la biserica ar trebui sa ne vedem de suflet, cred ca nu stica sa invatam bine lectia si sa stim EXACT cum trebuie sa decurga slujba.

    Da, suntem nestiutori. Mi.e rusine sa recunosc ca nu stiu de unde ar trebui sa vad cum decurge slujba. Observ insa ca evreii stiu mai bine ca noi, ceea ce-mi arata ca ei intra in bisericile noastre…(pentru spionaj?).

    Doamne ajuta

  8. Cosmin spune:

    As vrea sa-mi explice si mie parintele Savatie care este legatura dintre realitatea rastignirii Domnului de catre o mana de evrei si numirea unui intreg popor „ucigas blestemat”, „neam indaratnic” sau „vilcenii jidovi”.

  9. savatie spune:

    Costin, vei primi raspunsul despre legatura evenimentului Rastignirii lui Hristos si cuvintele din Canonul Prohodului cintat de ortodocsi in Vinerea Patimilor in cadrul unui articol, in timpul cel mai apropiat. E o chestiune pe care nu o pot discuta in graba. Iti multumesc pentru aceasta intrebare care ma va ajuta sa lamuresc mai multa lume.

  10. Vasilica spune:

    Din pacate in zona Ardealului slujbele sunt incomplete in majoritatea bisericilor.Recent cateva credincioase erau revoltate ca la biserica lor la sf.Liturghie nu se mai canta fericirile.Aceasta imi aduce aminte de pr.Arsenie Boca care spunea sa luam aminte la fericiri (predica de pe munte a Mantuitorului) acestea sa ne fie calauza pentru suflet.

  11. Maria spune:

    Vasilica, te rog nu generaliza! Sunt din Ardeal si nu am auzit asa ceva. Nicaieri, niciodata! Ce inseamna pentru tine „in zona Ardealului” ?
    Daca ai auzit undeva , intr-o biserica o liturghie trunchiata, te-ai dus sa vorbesti cu preotul si cu episcopul locului? Ti-a dat un raspuns? Mergi mai intai acolo si pe urma spune ce ai pe suflet.
    Eu nu cred ce spui. Mi-e greu, mi-e imposibil!
    In ce biserica ai intrat? Era ortodoxa?
    Care intelegi tu prin „majoritatea bisericilor”?
    Ani de zile am mers la biserica, nu numai la cea la care merg duminica de duminica, ci si in alte parti din Ardeal, in alte orase si sate si nu am auzit asa ceva!

  12. savatie spune:

    Mi s-a intimplat sa nimeresc la liturghii trunchiate in catedralele mitropolitane din Romania. Stiu o catedrala unde vecernia dureaza 20 de minute si incepe cu ectenia, fara psalmul 103, care este esential in slujba Vecerniei. Nu vreau sa le numesc, dar marturisesc ca asa este.

  13. Vasilica spune:

    Maria draga exact ce spune pr.Savatie la vecernie nu se spune psalmul 103 care exprima frumusetea creatiei si ni-l descopera pe Dumnezeu ca fiind Cel care tine toate lucrurile in armonie.Truncheri ale sf.liturghii nenumarate ,am dat exemplu cu fericirile ,si culmea ca la cea biserica slujeste chiar un consilier al episcopiei .Am spus si duhovnicului si altor preoti dar din pacate nu s-a facut mai nimic ,ba da la o biserica unde mai mergeam acum se canta toate fericirile ,se cantau numai cinci.

  14. Maria spune:

    Sarut mana parinte Savatie

    Vasilica

    Nu mai zic nimic. Trist. Dureros.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: