Istorisire despre Psalmul 50 (VI)

De Savatie Baştovoi

Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi, spăla-mă-vei şi mai vîrtos decît zăpada mă voi albi.

Stropirea cu isop şi spălarea făceau parte din ritualul de curăţare şi iertare a Legii vechi. Însă David nu se arată aici un încrezut în izbăvirea prin simpla îndeplinire a unor gesturi exterioare, ci îşi descoperă taina prin care inima sa primise încredinţarea iertării de la Dumnezeu însuşi, pentru că îndată zice:

Auzului meu vei da bucurie şi veselie, bucura-se-vor oasele cele smerite.

Întreaga sa făptură trăieşte întîmplarea iertării, aşa încît pînă şi oasele, dacă ştie cineva cum se petrece asta, se bucură.

În alt psalm, prorocul îşi descrie bucuria întîlnirii cu Dumnezeu în cuvinte asemănătoare: „Inima mea şi trupul meu s-au bucurat de Dumnezeul cel viu” (Ps. 83). Din aceste mărturisiri trebuie să înţelegem că Dumnezeu este atît de nestăvilit în dragostea Sa, încît cuprinde întreaga fire a celui iubit, chemînd-o la o iubire pe măsură. Faptul că David vorbeşte acum, cînd s-a făcut vinovat de o cădere de moarte, de acest fel de bucurie superioară, ne descoperă, pe de o parte, experienţele anterioare de care s-a bucurat, iar pe de alta, sfîşierea pe care doar cineva ca el putea să o trăiască după pierderea acelei bucurii.

Se mai poate spune că prin bucuria oaselor celor smerite Prorocul are în vedere învierea din morţi, a cărei pregustare o are în acest ceas al iertării.

Vezi Partea I

18 Responses to Istorisire despre Psalmul 50 (VI)

  1. ionut spune:

    Bine ati revenit Parinte…

  2. Paul Slayer spune:

    Iar parintele Adrian Fageteanu spune ca „auzului meu vei da bucurie si veselie” se refera la Taina Mirungerii, caci Sfantul Duh patrunde in om prin auz, in timp ce fragmentul anterior este despre Taina Spovedaniei.

  3. acelas spune:

    Parinte, cand se „bucura” pana si oasele cand te rogi…., cand „simti” (da, le pun intre ghilimelele de rigoare) ca Dumnezeu (poate) te-a iertat, ca ai dobandit mila Lui s.a.m.d., nu poate surveni asta, treaba asta mai ales cu „oasele”, dintr-un veritabil exces de autosugestie??? Cand ne rugam, noi nu avem si tendinta (imposibil de inlaturat total ??) a autosugestiei ?

    Cum scapam de aceasta „dublura” oribila care insoteste gandul si cuvantul suit in timpul rugaciunii, al faptului de a fi oarecum patimas cu propriile-ti ganduri si cuvinte ? De a (te) „crede” ca ai fost iertat, si ca ai dobandit mila lui Dumnezeu, incat iata! , o simti uneori si in oase, cum se mai spune uneori si prin psalmi.

    Este o „dublura” atunci total nefasta rugaciunii, ceva „in plus” ei, un „adaos” iritant care zadarniceste actul insusi al rugaciunii, acela de a fi f sincer si smerit in ea, nu „ajutat” de autosugestionari (care iata, ating si oasele!)

    Cum putem scapa in general de aceasta „autosugestie” de la rugaciune. Este ea pana la urma inerenta, intr-o masura normala la rugaciune, sau este o stare care trebuie inlaturata, si deloc buna la rugaciune, putandu-se f bine scapa de ea cand ne rugam, vroind musai asta.

    ??

    Doamne ajuta !

  4. savatie spune:

    Către „acelas”, despre autosugestie. Aici se vorbeste despre sfintul proroc David, care, atunci cind se ruga, nu suferea de autosugestie.

  5. savatie spune:

    Catre Paul Slayer: interesanta tilcuirea Parintelui Adrian, pe care am avut binecuintarea sa-l cunosc pe cind inca mai era la Antim. Totusi prorocul David nu a fost uns cu mir in clipele rostirii acestui psalm si nici credinciosii, ori de cite ori rostesc psalmul, nu primesc aceasta taina care se savirseste o singura data in viata, la botez. In ce priveste „patrunderea Duhului Sfint prin auz”, da-mi voie, iarasi, sa nu fiu de acord. Mirul se aplica pe toate madularele, de la urechi, ochi, gura, miini, picioare, frunte asa ca sa arate ca intreg trupul este pecetluit si partas la harul Duhului Sfint. Despre aceasta foarte pe indelete lamureste sfintul Nicolae Cabasila in lucrarea sa „Despre viata in Hristos”.

  6. […] de Ieromonah SAVATIE BASTOVOI Tags: Psalmistul David, Psalmul 50, Savatie Bastovoi « Sa ne cunoastem boala noastra – Cuv. Paisie Aghioritul […]

  7. acelasi spune:

    multumesc pentru raspuns

    perfect de acord parinte….,

    cred ca am „reusit” eu sa ma fac inteles incorect

    si vai ce netrebnicie cumplita!! ar fi fost daca as fi gandit macar o clipa aceasta despre sfantul prooroc David

    eu insa nici nu insinuam asta, ci ma refeream chiar la mine!!

    Pentru ca sfintia voastra a adaugat acolo la un moment dat „daca stie cineva cum se petrece aceasta” (acel fapt cu oasele…). Eu nu pretind ca am dobandit cainta in acea masura incat sa simt precum proorocul nostru sfant, despre care Insusi Domnul spunea ca a gasit barbat „dupa inima Sa” , dar mi se intampla cand rostesc pe langa portiunea aceea din psalm (mai ales cea anterioara) sa simti ceva in oase, ca un usor curent, (pe undeva ceva reumatismal), si eu nu pot pune aceasta decat pe seama „autosugestiei” MELE care stie dinainte paragraful cu „bucura-se-vor oasele cele smerite”, si variabil simte ceva asa prin oase…, sigur ceva ce poate izvoraste din dorinta „premeditata” de a simti caina, precum prorocul nostru David.

    deci eu inclin sa cred ca am o problema, caci acest fapt nu ar fi unul singular la mine, ci generalizat in rugaciunea pe care eu o fac.

    Deci va rog parinte din suflet, daca vreti sa recititi cele ce am spus acum, cu rectificarea facuta (anume ca autosugestia imi apartine exclusiv mie) si sa incercati sa dati un RASPUNS la aceasta problema a mea, care cred este cam generalizata in rugaciunea mea (observati ca acolo fusesera intrebarile adresate referitor la rugaciune in general, si ca doar simbolic vorbeam catre persoana a doua singular, eram eu).

    Deci va rog, revizitati daca vreti acel pasaj al meu de mai de sus, cu amanuntele explicative pe care le-am oferit acolo pentru o mai buna intelegere a ceea ce patesc, pt un raspuns anticipat pe masura.

    Va multumesc f mult, si astept dupa putinta si timpul sfinteniei voastre un raspuns.

    bog da prosti.

    Doamne ajuta !

  8. savatie spune:

    Simpatica treaba cu reumatismul 🙂 Nu trebuie sa avem scopul de a simti cainta, fratele meu, ci pe Dumnezeu. Cred ca inteleg ce zici, dar prefer sa nu intru in amanunte. E mai bine fara amanunte. Pomeneste-ma si pe mine cind te rogi.

  9. acelasi spune:

    p.s.: imi este si jena si sa dau aceste „amanunte” referitor la treaba cu oasele, stiu ca sunt niste lucruri de-a dreptul copilaresti si prostesti, dar nu stiu ce sa ma fac , ca uneori patesc si nu stiu cum sa scap, (care chipurile se „insinueaza pana si in oase) , caci nu stiu ce sa fac ca sa scap de aceasta problema a mea (generalizata) provocata de autosugestia la rugaciune.

    Va rog inac o data daca puteti, un rapsuns, poate or mai fi si alti semeni care intampina asemenea probleme. Pentru mine, in acest oment al vietii este una ESENTIALA. Rugaciunea ii este permanent intr-un fel „bruiata”, macinata si muncita de acest gand al autosugestie, care se adauga nefast in momentul in care purced la ea. Este ea inerenta ori fireasca intr-o masura, sau trebuie sa incercam sa o inlaturam pe cat putem de mult de la rugaciune ?? ( va rog din suflet cititi la primul meu mesaj, mai sus, caci am descris acolo in amanunt)

    va mutumesc inca o data.

    Doamne ajuta !

  10. acelas spune:

    da, inteleg ca nu e prea bine a intra in amanunte.

    initial, cand am vazut ca nu rapsundeti vreo 2 zile, am luat si tacerea ca pe un raspuns.

    intr-adevar, sunt momente cand nu ma stii cum sa o mai dai , ca iti vin atatea ispite si intrebari, ca aia nu-i buna, ca nici asa nu-i aia buna etc, ca te blochezi si ramai paralizat! tocmai la rugaciune.

    (exact cum altadata spuneati cum ca ducandu-va sa va marturisiti duhovnicului, ii spuneati: da , parinte pana si in aceste momente in care va spun, eu va marturisesc ca sunt asa si pe dincolo, fatarnic, mandru s.a.m.d., si intr-adevar – cand ajungi la asemenea momente , lucrurile au luat-o pe o cale usor regretabila, caci mai incolo chiar nu mai ai unde sa ajungi si ce sa mai faci, te blochezi, vezi ca e o fundatura, in care nu are rost sa mai sabovesti , si gandesti retroactiv ca nici nu avea vreun rost sa ajungi pana acolo, si DA – ati zis bine atunci – sunt niste copilarii si prostioare ! (mai mari decat noi !) )

    si cred de asemenea, ca are de a face cu o instanta psihica (care la mine a devenit intr-un fel o reala bariera nervoasa, o usoara obsesie) aceea – cum bine ati spus intr-o conf. anul acesta in Bucuresti – a „avocatului diavolului” inchipuit, cu ajutorul caruia ati si alcatuit o serie de , sa zicem, „povesti” despre niste sfinti etc.

    Eu aceasta instanta critica a „avocatului diavolului” am dezvoltat-o si am hranit-o, incat astazi am anume „biciuiri” ori „mustrari” ale propriei constiinte incat ajunge sa ma blocheze la rugaciune, si nu numai. Am antrenat acest „avocat al diavolului” pana peste masura incat as zice , astazi ca a devenit un persoana in care si oase, care ma tot ispiteste, in mod real, care cu timpul deci ar fi prins chiar viata reala !!!

    o fi posibil o asa monstruozitate !!

    Dar de ajuns cu vaicareala, caci cum bine ati pomenit in „slava desarta”, marile incercari si ispitirile adevarate ale vrasmasului sunt randuite de Dumnezeu numai sfintilor.

    Asa ca, bine ziceti, fara „amanunte” .

  11. acelas spune:

    ce bine a mi-ati citit aceste randuri parinte,

    nu ca acum stiu ca „a murit si capra vecinului”, nu e vorba de asta, ci poate ca pe drumul pe care eu merg in acest moment nu este unul chiar atat de grav de laturalnic, unul pe care a mai mers poate si altcineva , si ca nu sunt atat de departe de ratacit in orbecairea mea, de mioarele cele bine placute lui Hristos.

    Doamne ai mila ! Si binecuvinteaza pe parintele nostru Savatie !

  12. Paul Slayer spune:

    Imi cer iertare, am vorbit din amintiri si nu foarte detaliat. Parintele Adrian vorbeste despre cele 7 Taine in psalmul 50. In legatura cu patrunderea Sfantului Duh prin auz, presupun -e o simpla presupunere, parintele nu ne-a spus nimic in acest sens – ca se refera la momentul Buneivestiri, cand odata cu auzirea cuvantului ingerului, Mantuitorul S-a intrupat, de la Duhul Sfant. Iata insa transcrierea celor spuse de parintele Adrian:

    În Psalmul 50 se vorbeşte despre cele 7 Taine. „Auzului meu vei da bucurie şi veselie” este despre Mirungere, căci prin auz intră Sfântul Duh. „Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi” este Botezul. „Inimă curată zideşte întru mine” despre Sfânta Împărtăşanie, căci inima noastră se curăţeşte prin ea. „Învăţa-voi pe cei fărădelege căile tale” este despre Taina Spovedaniei, iar „izbăveşte-mă de vărsarea de sânge” despre Maslu. „De-ai fi voit jertfă, ţi-aş fi dat” este despre Hirotonie. Iar „fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului” şi celelalte ştiţi despre ce sunt? Sionul este Cerul şi Ierusalimul Biserica de pe pământ, unite în Hristos. Cununia cu Hristos e cea mai mare Taină, cum spune Sfântul Pavel: „Taina aceasta mare este”. Troparul muceniţelor vorbeşte despre despre Mirele Hristos. Iată Taina. Unirea între bărbat şi femeie e acelaşi lucru, unirea cu Hristos. Întreaga Sfântă Treime cunună: „Doamne Dumnezeul nostru, cu mărire şi cu cinste încununează-i pe dânşii”. Aşa e când oamenii sunt cununaţi la biserică. Altfel nu mai e iubire, e doar o încercare.

  13. savatie spune:

    Catre Slayer: Cuvintul lui Dumnezeu admite multe interpretari, pentru ca este adinc necunoscut. Poate fi si asa, cum zice aici Parintele Adrian, ca si cum David s-ar fi referit in acest psalm la altcineva decit la sine insusi, deoarece el nu a fost nici preot, nici nu s-a botezat si nici maslu, in sensul de taina, nu a facut.

  14. Lonelyshepherd spune:

    Ma gandesc ca trebuie sa aiba un temei solid aceasta oprire/respingere si totusi…”Ce voiti sa va faca voua oamenii?!”

  15. Lonelyshepherd spune:

    ASTEPT IN CONTINUARE EXPLICATII IN LEGATURA CU RESPINGEREA COMENTARIULUI MEU!DACA AM GRESIT,DOVEDESTE-O,DACA NU,PENTRU CE MA BATI?!DACA SFINTIA VOASTRA(PR. SAVATIE) SUNTETI CEL CARE SE OCUPA DIRECT DE CE MI S-A-NTAMPLAT,VA SPUN FARA INCONJUR CA SUNTETI CU TOTUL ALTUL [DEZ)AMAGITOR] DECAT CEL PE CARE MI L-AM INCHIPUIT DOAR.V-ATI FACUT TIMP PENTRU TOTI PT. A LE RASPUNDE,DAR PT. CEL PE CARE L-ATI IMBRANCIT PE SCARI (IDEATIC,DESIGUR) NU.MARIREA SCHIMBA FIREA.SI ELITISMUL.VA JUR CA NU VOI MAI CALCA INTRE STILATII LA CARE „DINTRU INALTIME TE-AI POGORAT,MILOSTIVE”!TE-AI POGORAT,DAR INGROPAREA A FOST DOAR PT. EI!DUMNEZEU SA NE IERTE SI PE MINE SI PE TINE,FRATE(IN LOW)!

  16. savatie spune:

    Da, frate, de comentariul dumitale m-am ocupat chiar eu. Îmi pare rău că nu mi-am dat seama cît de mult însemna pentru dumneata, că l-aş fi acceptat, pentru a nu da prilej pentru o supărare atît de mare. Acum îmi pare rău, pentru că nu-l mai am. Însă dacă îl mai trimiţi o dată, măcar din memorie, îl voi publica, pentru a-mi spăla greşeala.

  17. Lonelyshepherd spune:

    Nu doresc publicari din mila,nici pt. ca m-as fi suparat.Mi se pare corect ca,unuia caruia ii repingeti comentariul,sa-i spuneti cauza acestei decizii.E mai cinstit,mai personal (Ortodoxia e personalista!) si,daca a gresit,il puteti ajuta sa se indrepte.Cred ca si pe blog ramaneti ieromonah (intrucat asta e ceva care va structureaza)!…Daca raspunsul e jenant pt. „andrisant”,puteti scrie un e-mail,in care sa puneti si textul respins(de care e nevoie fie pt. „asa nu”,fie pt. eventuale,ulterioare corectii,fie pur si simplu pt. ca,chiar si asupra a ceea ce sfintia voastra socotiti a fi „rebut”,autorul are un drept intelectual.)Regulile generale ale site-urilor sunt un „pat al lui Procust”,ranesc si ciuntesc suflete in numele unui duh al eficientei strain Ortodoxiei.Ori acesta e un site ortodox,al unui ieromonah ortodox!Clivajul acesta intre modul de a te purta crestineste in lume si felul in care pe site-uri ne organizam si ne purtam dupa alte reguli,e schizoid…adica…scindeaza…Binecuvantati si iertati!Jungla electronica…depersonalizeaza…”pe noi,pe toti,(si) dreptmaritori crestini”,”Urbi et orbi!”-Va rog sa-mi trimiteti acest (ultim) comentariu,intrucat,pur si simplu,nu stiu sa-l salvez!Deh,”fiii veacului acestuia sunt mai intelepti in neamul lor decat fiii Luminii!”

Lasă un răspuns

