Schimb de replici între AZEC şi ieromonahul Savatie Baştovoi

Prea Cuvioase Părinte Savatie,
Am citit pe blogul sfinţiei voastre reacţia referitoare la modificările pro-avort ale legislaţiei româneşti, precum şi la declaraţia purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române. Vă împărtăşim nedumerirea şi vă mulţumim pentru sugestia de a iniţia o dezbatere pe această temă sub egida AZEC. Cu voia Domnului, o vom pune şi în practică în curând.

Ceea ce ne trezeşte nedumerirea este însă interpretarea pe care o daţi acţiunilor AZEC, în măsură a se constitui, chipurile, într-„un fel de amortizor între ortodocşii nemulţumiţi, care nu sînt puţini, şi Patriarhie. Adică, AZEC monitorizează şi preia «subiectele fierbinţi» şi le discută public, răcorind spiritele, înainte ca revolta să ţintească ierarhia. Ar fi prea trist ca AZEC să ajungă un fel de prelungire a Biroului de Presă al Patriarhiei, cu scopul de a camufla totala lipsă de transparenţă a acestuia” (https://savatie.wordpress.com).

Acestea sunt afirmaţiile sfinţiei voastre, pe care nu prea ştim cum să le înţelegem. Să le interpretăm nuanţat şi să credem că a fost vorba de o simplă nelinişte pusă sub semnul ipoteticului? Sau să le luăm ad litteram şi să considerăm că vă delimitaţi de fapt de acţiunile unei umbrele mai mari, întinse peste acţiunile BOR cu care uneori aţi fost în răspăr? Fie că e ca în prima variantă, fie că e ca în a doua, noi rămânem ceea ce suntem: un grup de jurnalişti creştini profesionişti care încearcă să ducă în lume un mesaj coerent, cu toată obiectivitatea sau imparţialitatea posibilă unui astfel de demers. Ceea ce, evident, ne amplasează în postura incomodă din “centru”, lucru lesne de înţeles din faptul că unele structuri ecleziastice ne consideră exponenţii ”talibanilor”, iar oameni ca sfinţia voastră nişte agenţi, care îşi fac treaba cu bani sau fără. Noi înţelegem însă că nu trebuie să slujim nici lui Pavel, nici lui Apolo, ci lui Hristos, de la Care nădăjduim şi binecuvântările, şi certările, deopotrivă folositoare pe calea mântuirii.

Cu preţuire şi dragoste întru Hristos, Colegiul Director al AZEC.

Răspunsul ieromonahului Savatie Baştovoi

Salut acest schimb de replici şi cred că îmi veţi permite ca el să decurgă public, pentru a spulbera orice urmă de bănuială care ar putea rămîne între noi. Aceasta şi pentru faptul că, acceptînd invitaţia de a face parte din AZEC şi regăsindu-mă în listele acestei organizaţii, nu am putut participa la nici una din întrunirile AZEC.

Ţin de la bun început să afirm că am apreciat demersurile AZEC în cazul celor doi episcopi judecaţi de Sinod. Faptul că m-am situat, faţă de anumite aspecte, „în răspăr” cu unii membri AZEC în tratarea acestui subiect, nu face decît să descopere că AZEC-ul este un grup care admite pluralitatea de opinii. Mi se par neîntemeiate acuzaţiile de „talibanism” care au fost aduse acestei organizaţii, dar totodată insist să contrazic insinuarea cum că eu personal vă consider „agenţi”. Afirmaţiile mele, precum bine aţi presupus, trebuie percepute ca o simplă nelinişte, care, slavă Domnului, n-a fost îndreptăţită. Expresiile „s-ar putea” şi „riscă să devină”, care preced afirmaţiile mele, exprimă o bănuială, nu o certitudine.

Admir profesionalismul şi imparţialitatea membrilor AZEC la care faceţi referire. Nedumerirea pe care mi-o exprimam în articolul AZEC faţă în faţă cu Constantin Stoica nu pune la îndoială calitatea demersului ziariştilor din AZEC, ci totala neglijare a temei avortului într-o perioadă în care presa a vuit în jurul cazului minorei gravide care a fost, practic, obligată să avorteze. Aveam toate motivele să mi se pară că AZEC evită să-l înfrunte pe şeful Biroului de Presă al Patriarhiei Române care s-a făcut vinovat de o declaraţie scandaloasă cu referire la acest subiect. Aşadar, mi se părea că lipseşte tocmai imparţialitatea de care vorbeaţi. Acum, cînd aflu intenţia consiliului director al AZEC de a iniţia o dezbatere pe acest subiect, bănuiala mea nu mai este întemeiată.

Îmi exprim, aşadar, solidaritatea mea cu AZEC şi vă asigur de preţuirea mea.

Hristos, Cel căruia Îi slujim, să binecuvînteze strădania noastră de a duce lumii vestea despre El nealterată de interesele omeneşti.

Al vostru smerit frate în Hristos,
Ieromonah Savatie.

One Response to Schimb de replici între AZEC şi ieromonahul Savatie Baştovoi

  1. […] Schimb de replici între AZEC şi ieromonahul Savatie Baştovoi […]

Lasă un răspuns

