De vorbă cu mitropolitul Serafim…

Îmi amintesc cu plăcere de întîlnirea cu vlădica Serafim, pe care am avut-o la Techirghiol. Am avut o discuţie de cel puţin o oră despre problemele cu care se confruntă Ortodoxia în Germania, dar şi în Basarabia. Am fost amîndoi de acord că oamenii preferă să simplifice şi să schematizeze lucrurile, decît să le cunoască aşa cum sînt.

Fiecare loc are specificul său şi nu trebuie să judecăm pripit anumite afirmaţii sau gesturi făcute într-un cu totul alt context decît cel în care trăim. Vlădica Serafim suferă că unii ortodocşi nu-l înţeleg corect, o suferinţă frumoasă din care se naşte rugăciunea pentru întreaga Biserică.

Mitropolitul Teofan, care i-a fost coleg şi prieten la Paris, mi-a vorbit de multe ori despre Serafim al Germaniei ca despre un om al rugăciunii, numindu-l, „adevărat serafim”. Vlădica Teofan însuşi este un om cum puţini există pe lume.

Am plecat de la întîlnirea cu mitropolitul Serafim plin de o bucurie cuminte, care venea din conştientizarea faptului că Ortodoxia are şi partea ei de păstori vrednici. Mi-a cerut, cu simplitatea şi smerenia lui firească, să-l pomenesc în rugăciuni. Şi, pentru că avea un pepene adus de cineva, mi l-a propus în dar.

Anunțuri

13 Responses to De vorbă cu mitropolitul Serafim…

  1. ilie spune:

    Nu stiu daca locul mesajului e potrivit, dar il scriu.
    Am aflat, ca si a 3-a veriga, o idee nu prea clara de cum ar fi decurs lucrurile la sedinta Sfantului Sinod, cand s-a luat hotararea cu privire la cei 2 ierarhi. Idea principala e ca PF Daniel ar fi prezentat hotarea „prin invaluire”. Adica ar fi inceput cu sfarsitul, cu hotarea de a caterisi orice ierarh care s-ar abate etc.. Ar fi propus si constiturea unei alte comisii care sa analizeze cazul mai amanuntit, fara a prezenta clar decizia de iertare a celor 2 ierarhi, fara ca acestia sa-si recunoasca clar greseala etc. In concluzie, multi ierarhi (nu stiu cati, poate majoritatea), mai ales cei mai in varsta, mai neexperimentati in genul asta de diversiune ar fi votat fara sa-si dea seama ce voteaza exact, mai precis fara sa-si dea seama ca voteaza si pentru o solutie definitiva a problemei; au fost si ierarhi (cei mai tineri in gen.) care si-au dat sema si au votat in cunostinta de cauza. Singur IPS Bartolomeu a respins orice negociere, dar ar fi fost si altii de partea lui daca lucrurile ar fi fost clare. In fine, am scris asta ca mai treaca suparea unora pe vladicii nostri. Sunt si ei oameni, mai buni ca noi, dar nu perfecti. Povestea asta am aflat-o de la un prieten, care a aflat-o de la un parinte (f.bun) care a aflat-o de un vladica (poate si mai bun).

  2. Gabriel spune:

    Care Serafim ? Joanta ? I-ati clarificat ca parintele Papacioc stie exact ce este ecumenismul ? Si ca bine a zis ca Hristos este ortodox. Ar cam trebui sa tinem seama de ce spun marii nostri duhovnici.

  3. Lazar spune:

    Din cate am auzit eu, IPS Serafim a fost scos afara din chile de fericitul Parinte Cleopa pentru unele pozitii netraditionaliste ale sale.

  4. Gabriel spune:

    Cuviosul Părinte Iustin Popovici:
    ‘Ecumenismul este numele de obste pentru crestinismele mincinoase, pentru bisericile mincinoase ale Europei apusene. În el, se afla cu inima lor toate umanismele europene, cu papismul în frunte; iar toate aceste crestinisme mincinoase, toate aceste biserici mincinoase nu sunt nimic altceva decât erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obste este acela de atot-erezie (pan-erezie). De ce? Fiindca de-a lungul istoriei, feluritele erezii tagaduiau sau sluteau anumite însusiri ale Dumnezeu-Omului Domnului Hristos, în timp ce ereziile acestea europene îndeparteaza pe Dumnezeu-Omul în întregime si pun în locul lui pe omul european, în aceasta privinta nu e nici o deosebire esentiala între papism, protestantism, ecumenism si celelalte secte, al caror nume este legiune’

  5. Liviu spune:

    Nu stiu daca parintele Savatie a scris si un articol despre intalnirea sa cu IPS Serafim, in orice caz nu apare pe site decat poza (foarte frumoasa…doi oameni care il vor pe Dumnezeu!).
    Atat din experienta mea personala (l-am ascultat pe mitropolitul Serafim la cateva conferinte) cat si mai ales din ceea ce mi-a impartasit un bun prieten, teolog, sunt de convingerea ca Serafim Joanta este un traitor, un sincer cautator al lui Dumnezeu, cu o smerenie autentica si nu ostentativa, prefacuta. Ii acord credit deplin in ce priveste afirmatiile sale – deopotriva referitoare la plenitudinea teologica a Ortodoxiei, cat si cu privire la faptul ca acela care „cunoaste” Ortodoxia doar intelectual, la nivel de informatie, fara sa o traiasca, nu se poate considera mai „drept-credincios” decat taranul catolic amintit.
    Si eu am trait in Germania 5 ani si am realizat ca nu putem sa-i tratam de sus pe catolici si protestanti, ca eretici – e o atitudine care nu duce nicaieri. Multi dintre ei (cei mai multi, dar oare la noi nu e la fel?!) sunt alienati de la credinta si de la Hristos, traiesc intr-o lume secularizata si nu mai au cunoasterea si lumina credintei. Deci trebuie ajutati, plansi, nu condamnati. Mitropolitul mai povestea ca a primit cladirea bisericii in care se slujeste la Nuernberg de la niste protestanti ori catolici, nu mai stiu exact, care s-au dovedit a fi foarte saritori – si ceea ce au facut este un adevarat gest crestin.
    Poate voi surprinde, dar am nadajduit anul trecut ca la alegerea Patriarhului, ierarhii se vor uita si dincolo de „favoriti”, catre un mitropolit ca Serafim Joanta…si care cred ca in smerenia sa nici nu s-a gandit la o asemenea pozitie in Biserica! Tocmai de asa cineva era nevoie, mai mult decat oricare dintre „favoriti”…insa si aici gasesc ca trebuie sa credem ca Dumnezeu cel atotputernic a randuit lucrurile cum sunt, si nu altfel.
    Lucrurile sunt foarte sensibile, si nuantate…nu suntem mai buni crestini daca adoptam atitudini formal inflexibile si o retorica intransigenta.
    Mitropolitul Serafim, pledand pentru trairea Ortodoxiei (nu clamarea agresiva ori festivista) si pentru Adevarul Ortodoxiei este mai traditionalist decat multi….vorbitori.

  6. Liviu spune:

    Parinte Savatie, poate gasiti de folos sa ne spuneti un cuvant in legatura cu intalnirea cu mitropolitul Serafim.

  7. Gabriel spune:

    Departe gandul de a-l judeca pe IPS Serafim, ca de altfel a nici unuia dintre semenii mei. Chiar din citatul dat din IPS Serafim, reiese clar ca avem de lucru in „ograda” noastra, cu ortodocsii nostri. Restul e lucrarea lui Dumnezeu dupa cum zici si tu. Pe ai nostri trebuie sa-i punem la punct, ca astfel cei dinafara, non-ortodocsii, sa vada viata dreptslavitoare in Hristos. Nu sa-i primim in altarele noastre, ca nu acolo le este locul egumenilor (in caz ca au venit cu acest gand – de convertire). In acest caz, ce-or zice ai nostri ? Cum de altfel se si intampla.. Se intreaba si ajung sa creada, daca nu cumva ortodoxia esta cam acelasi lucru cu catolicismul ?! Pai asa ii intarim pe ai nostri ? Stiti cum e cu, cine fuge dupa doi iepuri, nu prinde nici unul. O sa fie pierduti si dintre ai nostri. Asta se DORESTE !?!?!? Daca ii intrebati pe catolici, masoni si pe cei din religia „grevistilor”, raspunsul este DA. Atat a mai ramas neintinat din crestinism, ortodoxia. Si vor sa-i stearga urmele. Insa, ei nu tin seama de fagaduinta Mantuitorului, ca „nici portile iadului nu o vor sfarama”. HRISTOS ESTE ORTODOX !!! Ai curaj sa i-o spui IPS Serafim Joanta in fata ? Ai curaj sa tii seama de glasul duhovnicilor nostri ?

    PS: am ceva ani de strainatate si vorbesc in cunostiinta de cauza, fiind la catolici acasa… ce stii tu este foarte putin, iar ce stiu eu, este mai bine sa nu se stie. Avem nevoie de UNITATE IN ORTODOXIE ! In acelasi glas de la „vladica pana la opinca”, si de la rus pana la grec.

  8. Liviu spune:

    Acum a aparut pe site si comentariul! Multumesc!

    Hristos este Adevarul, nu putem sa-l clasificam ca fiind „al nostru”, Gabriel. Noi trebuie sa fim ai Lui, nu El al nostru! El, ca Fiu al lui Dumnezeu, este Dreptul Credincios, care Il cunoaste pe Dumnezeu asa cum este El, fiind una in Fiinta cu El! Acesta este modelul care ni s-a dat sa-l urmam…Iisus Hristos! In acest sens si in acest fel, Iisus este Ortodox…
    Si sunt convins ca nu trebuie ca eu sau altcineva sa-i spuna in fata IPS Serafim nimic prin care sa-l puna la punct. Are in el chemarea Celui Viu, pe care o urmeaza, dupa putintele sale (multe, daca le comparam cu ale noastre, putine, daca ne gandim la atotputernicia lui Dumnezeu!)

  9. Gabriel spune:

    e clar ca nu o mai scoate la capat omul cu voi… ceea ce este sigur, daca s-ar intampla sa mearga Parintele Arsenie la Nurenberg si sa-l vada pe catolic in altar, sa vezi cum il ia de manutza si-l pofteste in pronaos…de asta nu se tine cont.. duhovnicii nostri ajung sa vorbeasca rastiti despre asemenea lucruri si voi tot o ametiti dupa capul vostru. Filantropia si operele de binefacere sunt caracteristicile umanistilor. Milostenia in numel Domnului este datoria ortodoxului si ce face dreapta sa nu stie stanga. Tineti-va de Sfintii Parinti si de marii duhovnici, de cei care au marturisit in vremuri de prigoana, suferind mai mult decat toti altii…

  10. savatie spune:

    Ştii ce îmi place la dumneata, Părinte Gabriel? Faptul că ştii ce ar fi făcut părintele Arsenie la Nurenberg. Eu l-am întîlnit pe vlădica Serafim chiar la Techirghiol, unde avea obicei să vină în fiecare vară, de dragul părintelui Arsenie, slujind zilnic în paraclisuţul de acolo. S-ar putea ca vlădica Serafim să fi bătut mai des decît dumneata duşumeaua chiliei părintelui Arsenie şi să-i fi simţit şi epitrahilul pe cap. De ce sugerezi un conflict dintre mitropolitul Serafim şi părintele Arsenie, pornind de la o frază? Dacă duhovnicii la care te referi ar fi atît de ranchiunoşi, Ortodoxia s-ar fi surpat demult.

  11. Gabriel spune:

    de ce nu-l lasati pe Parintele Arsenie sa vorbeasca el insusi… urmariti ce zice in filmatul facut in iarna aceasta http://www.ortodoxtv.com/filme-video/pr.arsenie-marturisirea-adevarului.php

    PS: nu mai cenzurati si mesajul acesta…

  12. Iuliana spune:

    Multumim pentru poza si pentru comentarii, Parinte Savatie.

    Ma bucura intotdeauna sa aflu despre intalnirile astea discrete, dar lucratoare intre mai multi din vladicii nostri si duhovnicii fata de care avem cu totii evlavie. Si ma bucur ca mai sunt date la iveala.

    Asa l-am simtit si eu pe vladica Serafim, la conferinte, incurcat si gasind mai greu cuvintele cand vorbea despre lucrurile mari, ecumenism si altele, ori cand incerca sa explice lucrarea sa in Germania, dar bucuros si cu cuvant aprins ca un traitor cand vorbea despre lucrurile cele mai smerite si despre binecuvantarile „marunte” ale Ortodoxiei…

  13. Vasilica spune:

    Fratilor am fost in Viena anul trecut si m-a impresionat foarte mult o biserica ortodoxa unde paroh este pr.Nicolae Dura .Biserica era plina de credinciosi romani si austrieci.Pictura este byzantina ,foarte frumoasa ,la loc de cinste langa altar sunt pictati Sfintii Martiri Brancoveni.Stiti ca pr. a botezat 60 de austrieci la ortodocsi?Cum pot cei din vest cunoaste ortodoxia daca ierarhii si preotii de acolo ar fi distanti ,reci si nu ar discuta cu ei.Dragostea le uneste si misca pe toate in duhul adevarului.Asa ca Vladica Serafim mare lucrare face acolo in vest .Nu credeti mergeti si vedeti.Doamne ajuta!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: