Ortodoxia blog-erilor

De Savatie Baştovoi

Zilele acestea mi-am dat seama că eu nu cunosc ortodoxia. Mai exact, nu ştiu cine face ortodoxia în România. M-am aşezat, deci, în faţa calculatorului şi am dat „search” după ortodocşi pe Google. Glumă, glumă, dar nu-i de glumă. Netul e plin de ortodocşi şi de oameni interesaţi de ortodoxie. Am postat şi eu, ca orice ortodox care se respectă, două articole despre „cazul Corneanu” şi decizia Sinodului. O să vă vină să credeţi sau nu, dar ieri am avut peste trei mii de intrări, alaltăieri puţin sub trei mii. Pe o cifră ca aceasta, mai că aş putea face un sondaj valabil din punct de vedere sociologic. Dar refuzînd din fire şi din educaţie orice pretenţie savantlîcoasă, îmi voi expune simplu părerea mea despre ortodoxia blog-erilor.

Fraţii mei întru Hristos rup fîşul de pe ei în plină vară, ameninţînd să apere Ortodoxia de şleahta masonică şi ecumenistă. Sînt nemulţumiţi, vezi bine, de faptul că nu declar şi eu sus şi tare că „ortodoxia a fost înfrîntă”. Nu se tem, curajoşii ortodocşi, nici de masoni, nici de UE! Sînt gata să fugă în Rusia şi în Grecia, unde Ortodoxia înfloreşte şi unde nu există ierarhi corupţi. Aşa băieţi, numai să ştiţi că la vamă o să vă ceară paşaportul cu numele vostru real şi cu poză şi n-o să vă mai puteţi ascunde sub „nick name”.

Ce e cu moda asta de a semna cu nume false sau de a nu semna deloc? Se trage cumva din smerenie? Sau din laşitate? Descoperiţi-vă faţa, fraţilor, fie că sînteţi preoţi, călugări sau simpli credincioşi! Îmi veţi pune în faţă memoriul cu multe semnături făcut împotriva celor doi episcopi? E lăudabil, dar am cîteva reţineri în privinţa lui.

Dacă nu ar fi ieşit părinţii din Sfîntul Munte în apărarea Ortodoxiei, nu s-ar fi aliniat nici mănăstirile din România. Acum valul s-a spart de zidul tare al Sinodului. În curînd apele se vor linişti cu totul. Va fi linişte-linişte şi doar undeva, pe o masă, vor sta listele cu semnături. Cineva, cu un creionaş, va sublinia nişte nume. După aceea se va da proba curajului încă o dată, fără alai, fără admiratori. Sînteţi gata, fraţilor, pentru această probă?

Tineri care nu au stat niciodată de vorbă cu un episcop, pentru care ierarhia şi Sinodul sînt doar nişte noţiuni abstracte despre care au citit prin cărţi, îşi dau cu părerea despre cum se cateriseşte un mitropolit. Fraţilor, umblaţi încetişor cu cartea de canoane, ca nu cumva, împiedicîndu-vă, să cadă vreun canon peste voi şi să vă strivească.

O să vă învăţ un joc, pe care îl jucam pe cînd încă nu ştiam nimic despre Biserică. Se cheamă „de-a bîzz-a” şi se joacă în grup. Unul se întoarce cu spatele şi închide ochii. Cineva din grup trebuie să-i tragă o palmă la ureche. După ce palma a fost trasă, toţi ridică degetul mare şi încep să facă „bîzz-z-z!” Lovitul se întoarce şi încearcă să-l ghicească pe cel ce l-a lovit, arătîndu-l prin apucarea de deget. Rugămintea mea este să nu jucaţi niciodată acest joc, pentru că este un joc urît. Îmi aminteşte de soldaţii care, legîndu-i ochii lui Hristos, îl loveau cu băţul peste cap.

32 Responses to Ortodoxia blog-erilor

  1. Sorin spune:

    Bine spus, parinte!
    Ma gandeam eu ca si daca il caterisesc si daca nu un mare dezavantaj tot va fi: in felul asta s-a putut identifica rapid aproape tot ce a ramas sanatos in ortodoxia romaneasca. Listele de adeziuni vor fi folosite pentru a fi completate „listele negre” deja existente.
    Cei care au generat acest scandal (indraznesc sa presupun ca IPS Nicolae nu a actionat „necugetat”, ci „demonstrativ” – asa cum a observat Pr Arsenie Papacioc) nu au riscat mai nimic: IPS Nicolae e la o varsta la care nu prea mai are nimic de pierdut (din punct de vedere strict lumesc desigur). In schimb „sacrificarea” sa a fost cea mai buna „hartie de turnesol” pentru ortodoxia romaneasca.
    E intr-adevar naiv sa avem pretentia sa apucam „fiara” de coarne – suntem atat de slabi. Imi amintesc din marturiile generatiei de tineri legionari care au suferit in inchisori, spuneau cam asa: eram atat de naivi si increzatori in forta noastra, in faptul ca adevarul e de partea noastra, ca Dumnezeu e cu noi, incat credeam ca nimeni nu ne va birui – dar am fost zdrobiti cu totul si pogorati pana la iad, am fost smeriti pentru orgoliul nostru (citatul e din memorie). Si ce fel de oameni erau tinerii aceia pe langa noi…
    Daca e adevarat ca aceasta „fiara” este cea de pe urma – cum nu a mai fost si nu va mai fi – atunci gesturile de curaj trebuie indelung cugetate, deoarece chiar Mantuitorul ne-a avertizat ca dorinta „fiarei” este ca sa ii piarda „chiar si pe cei alesi”. Deci nu e de joaca.

    Sorin

  2. Pr. Margin Ionut spune:

    Parinte Savatie, e a doua oara cand te vad asa iritat!
    Asta arata ca oamenii se smintesc! Si pe fratia ta, te-a smintit atitudinea ortodocsilor navigatori, sau te-a iritat, dar astia suntem, astia defilam!
    Oamenii interesati sunt in cele din urma debusolati, cauta sa se informeze, sa vada parerile adevarate, pt ca simt ca ceva nu a fost coser la Sinod!
    Acum chiar trebuie sa ii croim, cu nuiaua vorbei?
    Pe de alta parte pe toti i-ai obisnuit cu rebelitatea afirmatiilor, cuviosiei tale. Ai devenit formator de opinie. toti te iubeau ca si postmodernistul ortodox! Acum au auzit un alt cantec decat cel cu care i-ai obisnuit si se pare ca i-ai luat prin surprindere. Si eu am fost surprins pentru ca nu am auzit din partea sfintiei tale un cuvant de mangaiere fata de singuratatea IPS Bartolomeu!
    Iata ma semnez cu numele asa cum am mai facut-o cand am postat vreun comentar:
    al fratiei voastre cititor cu drag
    Pr. Ionut Margin

  3. Adrian spune:

    DEZBINAREA E DEJA GATA, DEJA NE MANCAM INTRE NOI! Masonii si catolicii sunt in delir: au realizat tot ce au vrut mai mult. Divide et Impera!

    Va multumim pentru scuipatul in fata, parinte iubit!

  4. Ionut spune:

    Ma iertati, parinte! Eu pot sa inteleg si sa primesc gandul ca nu trebuie sa provocam (si chiar asa este, e nevoie de tactica si prudenta), dar cum sa nu simt atins, cand toti sunt judecati si aruncati in aceeasi oala, si nici-o nuanta? Sau cand va referiti la cei care spun ca ortodoxia e infranta si sunt anonimi? Poftim, pentru dvs. nu mai sunt nici anonim, dar nu pot spune raului bine, adica sa scot ortodoxia invingatoare cand nu e.
    Dvs. nu va puneti problema ca ceea ce spuneti poate fi folosit pentru a dezbina? Pentru a inchide gura cu – „uite, bai, nimicule, ce zici tu aici, p. Savatie dixit! deci taci din gura si nu mai judeca ierarhii nostri iubitori de popor!” Chiar mi s-a intamplat asta (de n ori), cu alt articol al dvs., referitor la arhierei, un interviu mai vechi din Glasul Monahilor.
    Lipsa aceasta a nuantelor e foarte, foarte paguboasa. Deja suntem dezbinati…Si sa stiti, parinte drag, ca daca am reactionat asa este ca imi sunteti drag, ca ce spuneti conteaza, ca va citesc, va audiez…M-am simtit ranit nu pentru ca ma simt cu musca pe caciula, ci asa cum te simti cand vezi pe cineva de care te simti apropiat sufleteste ca face sminteala. Nu sunt rece fata de dvs…
    Ce vrem sa obtinem? Pai, un glas unitar de reactie fata de acest comunicat care ia in ras pocainta si iertarea, de pilda. Au spus-o altii mai mari ca noi – dl. Steliste, dl. Radu Preda, dl. Vladareanu, dl. Codrescu. Oameni mai mari care confirma ceea ce gandeam si spuneam si noi. Daca nu un glas unitar, atunci macar sa nu sarim in capul celor care fac asta…Nu cred ca cei amintiti se inchipuie drept mari aparatori ai ortodoxiei, nici ca sta pe umerii lor. Doar ca ne gandim, cred, toti, ca Ortodoxia e mantuirea noastra. Asa ca ne agatam de ea, si nu ea se agata de noi…
    Dar dezbinarea si sminteala va ramane…Mare pacat, mare tristete si, ca sa il citez pe p Iustin, la aflarea deciziei Sinodului, mare durere. Acolo, la Petru Voda, nu stiu cum sa reactioneze mai amplu si mai dur, in acelasi timp si cu tact, fata de acest comunicat. Lucrurile nu vor ramane doar asa. Se incearca o reactie. Dar…daca deja exista voci publice care blameaza orice fel de atitudine critica, ma intreb, atunci, ce sansa mai are unitatea de credinta…

  5. Gabriel spune:

    E cert că toţi încearcă să salveze unitatea noastră, a ortodocsilor din România. De aceea se feresc să spună lucrurilor pe nume. Dar avem cui să cerem sfaturi şi mângâieri, fraţilor. În curând vor apărea cuvintele de întărire ale marilor noştri duhovnici şi apărători ai Ortodoxiei : părintele Iustin Pârvu – duhovnicul neamului, părintele Arsenie Papacioc, părintele Rafail Noica, părintele Anfilohie Brânză, ca să amintim pe cei mai cunoscuţi. Sunt cei care s-au sesizat inaintea celor din Muntele Athos. Curaj în Mărturisirea Adevărului !

  6. Demetrios spune:

    Parinte, aveti perfecta dreptate. Multi viteji se arata dupa razboi. Asa cum si pe bloguri multi semneaza cu nikuri de teama sa nu li se dezvaluie adevarata identitate.
    Mie nu imi e teama sa spun cine sunt. Mi-am ales acest link deoarece mai exista inca un Vlad, si un Vladp9. Numele meu dupa cum v-ati dat de acum seama este Vlad.

    Am participat in acest an la marsul impotriva homosexualilor organizat printre altii si de Asociatia Rost. Nu apar in fotografii dar nu mi-ar fi fost deloc rusine sa apar. In schimb o ziarista d ela Mediafax mi-a luat un interviu si a fost extrem de surprinsa sa vada ca am habar d ece ma aflu acolo, ca am un discurs foarte coerent. Evident ca ce am spus acolo nu a fost publicat nicaieri, pentru ca imaginea Ortodoxiei cu babe evlavioase si cativa tineri exaltati s-ar fi stricat…

    Am semnat destule petitii online pana acum, dar nu cred ca asta are importanta.

    Asa dupa cum spuneti, important este sa iei atitudine fatis, si nu pe ascuns, impotriva neregulilor. Cele cateva postari puse de mine pe blogul dv. nu s-au dorit niste provocari, ci doar niste nedumeriri sau pareri ale mele.

    Nu imi place sa o fac pe interesantul, imi pun insa niste intrebari. Nu ma pot considera cu adevarat un ortodox practicant, din nefericire, dar simt ca tot ce se intampla in societatea noastra ma afecteaza pe mine si familia mea. Si ca e nevoie mai mult ca oricand de oameni care sa ia atitudine impotriva nedreptatilor. Dar cum dezinformarea si confuzia domina acum, pun intrebari unor oameni ca dv, oameni care imi ofera garantia onestitatii si a Adevarului rostit fara ocolisuri.

  7. Teodor spune:

    Dezbinarea se face prin necuviosia de care dati dovada, cand va adresati unui preot. Chiar ne tragem de sireturi cu ierarhii nostri. Sa ne oprim inainte de a ne indoi si de Sfinti. Ierearhii sunt UNŞII lui Dumnezeu !!! Suntem siguri daca le-au fost retras Harul prin erezia înfăptuită ? Eu as zice ca nu ne putem permite sa ghicim Pronia dumnezeiasca. Asta datorita pacatelor noastre, care sunt ca o perdea in fata Luminii. Asteptati fratilor si ascultati pe duhovnicii nostri. Sa nu mai batem campii, ci sa ne mobilizam in apararea Bisericii. Nu-i bagati pe toti ierarhii in acelasi gest apostat savarsit de cei doi. A facut macar unul dintre noi rugaciunea pt Ierarh ?

  8. vladp9 spune:

    sariti, sariti! bine va mai sta. Parintele incearca sa fie impciuitor in fata unei situatii batute in cuie, pe care nu o mai poate nimeni schimba. intelegi ca e gata, s-a terminat. mai conteaza de-acum doar cat am invatat din toata tarasenia asta si cat de mult ne-a sporit vigilenta si curajul marturisirii. pe mine ma bucura sa aud ca au fost atatea mii de oameni interesati pe net. asta in conditiile in care televiziunile au pastrat o tacere cvasi-deplina. poate e mai bine asa, ar fi speculat ordinar, ca intotdeauna, si nu ar fi inteles mai nimic din marturisirea si zbuciumul ortodox. e mai bine ca au avut alte subiecte. dar va rog oameni buni, fiti lucizi si acum, la fel cum ati fost inainte de Sinod cand impreuna am sarit si am cerut canonisirea celor cazuti in inselare. ce inseamna sa fim lucizi si acum? pai sa acceptam ca decizia a fost luata, e batuta in cuie, iar ce facem noi acum nu e nimic altceva decat dezbinare intre noi. terminati pentru numele lui Dumnezeu. ne transformam cu totii in „badiliti” care au uitat inestimabila valorea a ascultarii in Ortodoxie? Sinodul s-a pronuntat, noi sa fim ascultatori si veghetori pe mai departe, nu cartitori ordinari. Domnul va rasplati ascultarea, iar sinodalii vor da raspuns tot Lui.
    ramane totusi o intrebare pe care o ridica Pr Margin si care imi staruie si mie de ieri: de ce nu zice nimeni nimic laudativ la adresa Parintelui Bartolomeu? macar sa-i apreciem fermitatea gestului. poate ca tot pentru a nu mai crea valuri fara sens? posibil si destul de plauzibil… totusi, nu pot sa nu ma gandesc si eu la singuratatea IPS Bartlomeu aruncat intr-un fel de izolare mediatica

  9. vladp9 spune:

    Ionut… Ortodoxia chiar a iesit invingatoare. imi pare tare rau ca nu vezi asta, mai ales ca vorbesti de nuante. gandeste-te putin. pana nu demult, Ortodxia era o confesiune la fel ca oricare alta; in sensul ca nu se facea prea mare caz de ea: esti ortodox, catolic, protestant… ce conteaza in ziua de azi pentru formatorii de opinii (tampe).
    dar de ieri incepand se poate face caz pe faptul ca esti ortodox si nu (greco)catolic. si se va face caz indeajuns. deja fierb blogurile (greco)catolice. ne fac cu ou si cu otet, ca suntem mandri si in alte zeci de feluri. de-acum, cine vrea sa fie marturisitor drept, va avea ocazia s-o faca deplin, tocmai pt ca va risca cel putin o ironie. vezi doamne, noi BOR) suntem cei care prin hotarare sinodala am interzis impartasirea la „bisericile surori”. e de-ajuns sa citesti articolul de ieri al lui Badilita ca sa vezi ca am dreptate. il roade enorm hotararea noastra anti-ecumenista si ne trimite inapoi la caverne.
    prin urmare, Ortodoxia a iesit invingatore stand ferma si reafirmand unele norme de disciplina interna care erau trecute sub tacere, tocmai pt ca deranjau intalnirile ecumeniste. faptul ca si-a pus greco-catolicii in cap arata ca e neclintita in invatatura ei. la un compromis ar fi tacut blogurile greco-catolice.
    haide sa nu mai murim noi de ciuda ca doi ierarhi nu au „patit-o”. sa ramana la judecata Domnului comportamentul lor. importanta e ca, privind la contextul international deloc favorabil Ortodoxiei, Biserica noastra si-a afirmat curajos o neclintire. si asta ii doare pe multi, mai ales pe sus-numitul pseudopatrolog

  10. Emilia spune:

    Sinodul a luat o hotarare. De ce nu o putem respecta? Daca credem cu adevarat ca acolo lucreaza Dumnezeu si ca in Biserica lucreaza Dumnezeu, de ce nu o putem accepta? De ce atata energie risipita? De ce atatea griji pt viitor? De unde si pana unde am devenit noi mai presus de oamenii Bisericii, mai intelepti si mai atotstiutori?

    Astfel de comentarii, acum ceva ani buni, m-ar fi indepartat cu totul de Ortodoxie. O astfel de credinta ma indoiesc ca e adevarata… Ea in nici un fel nu atrage, ci indeparteaza… Cu cine ne luptam noi? As vrea sa vad vitejia acolo unde trebuie, acolo unde lasand la o parte egoismul si parerile bune despre noi, sa ne punem sufletul alaturi de cel de langa noi. Iar acest fel de vitejie nu vorbeste, e tacuta dar lucreaza…

    Initial nu am vrut sa scriu nimic, dar am scris totusi cateva randuri pt parintele Savatie mai mult… De ce? Deoarece cuvintele parintelui Savatie le-am inteles, au patrus dincolo de mintea mea iscoditoare…

  11. Pahomie spune:

    O întrebare pentru părintele Savvatie:

    Cum se face, totuşi, că în cazul Tanacu aţi făcut uz de acrivie, declarând că Sinodul BOR şi în speţă Patriarhul, sunt nici mai mult, nici mai puţin decât ERETICI?
    Aţi adus o amplă justificare canonică, din care reieşea un singur lucru: prin neprimirea pocăinţei părintelui Daniel Corogeanu, la fel ca şi prin măsura necanonică de a-l ,,exclude din monahism” (în fapt, o găselniţă comunistă, moştenită de la sinistrul Decret 54), Patriarhul Teoctist se situa el însuşi în afara Bisericii.
    Aţi spus-o, s-a tipărit, deci a rămas pentru posteritate.
    Acum, de ce schimbaţi macazul atât de radical?

  12. Raluca Maria spune:

    Constat ca p-aici ca trasul de urechi -meritat, zic io-al p Savatie s-a tranformat in atitudini pro sau contra persoanei dumnealui sau a indreptatirii de sine pe care o resimtim toti aceia care nu ne simtim cu musca pe caciula…Hmm…ma tem ca adesea si noi asa zis „crestinii-practicanti” plecam din Biserica in Duminica Vamesului si a Fariseului cu cel mai fariseistic „Doamne, iti multumesc ca nu sunt ca…fariseul”. Si-n viata de zi cu zi…ne tot gasim sa ne raportam la al cu pai in ochi.

    Pai l-am auzit pe p Arsenie Papacioc spunand ca ” a te cunoaste pe sine e mai mult ca a invia morti…” Ei bine, de ce sa nu recunoastem degetul pe rana din ast articol ?

    1.Da, stam pe net si in timpul cand putem face ceva duhovnicesc. Ba chiar practicam sportul national „parerismul”…cum fac si eu acu’ (in timpul serviciului)

    2. Noi romanii de azi, nu ne-am invatat sa strangem randurile, decat comentand… pana ni se risipeste chefu’ de actiune! Da, la marsul impotriva homosexualitatii…doar o mana de oameni, si aia organizati de unii care pot discredita buna intentie.
    Cineva comenta asupra faptului ca poate nu facem rugaciunile pt ierarhii nostri! Haideti sa ne intetim rugaciunea in asta vreme tulbure si nu sa postam care ne-am rugat sau nu!

    3. P. Savatie, va rog mult sa-mi iertati trasul de sireturi… pt si eu de curand mi-am permis sa va scriu un mail in care nu spuneam mare lucru….dar acu’ chiar spun: daca tot aveti atata putere asupra noastra…si cred ca va si apasa responsabilitatea ei…pai ajutati-ne in continuare, chiar daca nu vom fi mereu in acord in chestiuni neesentiale. Deh.. ne tragem din geti (cum spunea p Adrian Fageteanu) ca avem nevoie de cate un Burebista local sa ne unifice …si sa ne puna pe directie buna, chiar daca ne taie via.

    4. Tot la p Adrian am gasit indemnul de-a ne ruga mai mult cu rugaciunea lasata de Insusi Mantuitorul nostru….mai ales pt ca acolo ne rugam pt toti! I-am tot cautat talcuiri…si mai voiam! Ei bine…am luat de curand o carte care o talcuieste atat de frumos…(m-am tot intrebat cine o fi Mitropolitul Veniamin Fedcenckov asta si voiam sa mai citesc ceva de sfintia sa…Ei bine, vad ca tocmai ati publicat asa ceva… multam’fain…mai ales ne-ati mai facut asa bucurii)

    Pot continua lista mea de carteli, dar ma opresc la acest ultima minge pe care am ridicat-o la plasa: crede cineva ca rosti o rugaciune in plus…poate chiar cea Domneasca… si a face o netuiala in minus foloseste macar lui insusi ?

  13. gigicapsunaru spune:

    Dute cuviosule ?? cu minciunile si lucrarea ta impotriva neamului. Sluga de nemernic ce esti. Sunteti niste capuse cu sutana sau cu epoleti. Nu faceti nimic adevarat pentru neamul romanesc. vedetism de 2 lei (vechi)

  14. varvara spune:

    Simt nevoia sa aud parerea parintilor nostri:pr.Iustin,pr. Arsenie, pr. Rafail etc.Si reactia Athonitilor.Noi suntem mici si nu stim ce si cum.Imi pare rau de pr. Bartolomeu.Daca n-ar fi fost dansul nu se obtinea nici atat.Dar acum? Ce va urma?Simt o neliniste, parca merg prin ceata.Mi-i frica de ce va urma.Vrajmasullucreaza subtil, prin propriile hotarari, ale noastre sau ale sinodalilor nostri.Nu mai am incredere in ei.

  15. dar si sufletul meu conteaza! spune:

    manastirile au semnat inaintea comunicatului Kinotitei!
    daca toti aiurim azi, e ca am fost lasti de izbeliste sau facuti sa ne pierdem increderea pana si de sfintia voastra!
    un absolut nimeni.

  16. blogideologic spune:

    Laicii ortodocşi au dreptul tradiţional să îşi exprime opiniile în chestiuni teologice. Şi pentru că nu aveau dreptul a vorbi în biserică, în Moldova s – au pictat biserici pe exterior. Unde ţăranii analfabeţi comentau foarte serioşi chestiunile teologice privind limbajul figurativ.

  17. FLORIAN spune:

    O singura intrebare:De ce a trebuit sa vii in Romania si nu ai ramas acolo unde era mai multa nevoie de alinare si credinta, fratii nostri de peste Prut cum apreciaza fii ratacitori dupa bunastare si oportunism ?

  18. Paula spune:

    Cred ca n-ati prins, frati intru Hristos, nici macar ideea „tragerii de sireturi”… Macar din bun simt, nu mai aruncati cu jigniri si apropouri mincinoase la adresa Par. Savatie. Daca ati citi cu atentie TOT ce spune parintele, si v-ati asuma cu adevarat parerile care sunt pana la urma pur personale, ati intelege poate si mesajul pe care ni-l transmite, si nu i-ati rasplati dragostea cu palme… Daca s-ar citi cat de cat OBIECTIV ceea ce scrie parintele, sunt sigura ca s-ar prinde cate ceva din tot ce spune dumnealui…
    Dumnezeu sa va pazeasca, Par. Savatie, de rautatea celor care va rastalmacesc vorbele si faptele, din nestiinta sau cu buna stiinta! Dumnezeu sa va ajute si sa va rasplateasca pt tot ce faceti cu dragoste fata de cei pe care-i indrumati! Rugati-va si pentru mine, pacatoasa.

  19. voronca spune:

    cu aexceptia unora accente rautacioase (de inteles in astfel de cazuri) ideea de baza e ca Parintele Savatie -care a folosit pe multi pana acum cu scrierile sale, inclusiv pe mine – apropand hotararea Sinodului, s-a aruncat intr/o vale extrem de periculoasa. S-a mai intamplat si altora, chiar dintre sfinti, care apoi s-au schimbat cu multa cainta. Deci sa nune miram, ispitele sunt mari….
    Unii ca Razvan Ionescu Claudiu Tarziu , Razvan Codrecu Par Filotheu etc Eu demostrat cu varf siindesat CONTRADICTIILE PUERILE PENIBILITATEA LIPSA DE ORICAREI LOGICI a comunicatului Patriarhiei. Oare nu mai stim romaneste? Cums a hotarasti ceva odata hotarat de veacuri? Si cum sa hotarasti dand si pedepse canonice fara a pedepsi pe primii care au comis? Deci, cum s-ar spune, cei 2 ierarhi sunt scutiti, ca de, poate au avut restanta la drept canonic….n-au stiut si ei, ce, a uita e omeneste nu? Dar a uita ca esti ortodox si nu eretic este de iertat?

  20. pr.marius spune:

    Pt. gigicapsunaru>

    Frumoasa atitudine ortodoxa…frate capsunar. Probabil ca fara sa vrei ti-ai afisat statutul…Ce sa mai zicem de bunacuviinta…daca toate aceste persoanje ultraortodoxe sunt la fel de acre si de stupide…vai de Ortodoxia noastra. O apara niste bondari furiosi si bezmetici care nu inteleg mai nimic din ortodoxie…

  21. pr.ion spune:

    Parinte Savatie,

    felicitari pentru echilibrul duhivnicesc.

  22. EinStein spune:

    ma bucur sa vad ca atitudinea Dumneavoastra, desi critica, nu este destructiva.
    Ma tem ca noi oamenii simplii nu stim sa „mestecam” bine criticile si ne smintim mult prea tare cu ele.

    Va rog pe viitor sa fiti mai atent la critici ca nu stiti cine se foloseste de ele. Ca lumea a fost mult prea atenta la ce face Sinodul Bisericii si putini au fost atenti la ce face lumea. Omul neintelept usor recurge la violenta si nu putini sunt cei care spun, ca:
    Cel care nu e cu „noi” este impotriva „noastra” 😦

    Va rog cu respect sa nu dati libertatea prea mare oamenilor in indraznire ca nu stiu daca se trezeste omul ca o „fiara” sau ca un „luptaror” pt credinta. Eu ma tem ca in majoritatea cazurilor actuale omul se trezeste din pacate mai usor ca o fiara.

    Doamne Ajuta de numai bine,
    cu stima,

    ein Stein
    http://blogs.masarotunda.com/marian

  23. Florian spune:

    Nu exista atitudine „nedistructiva”. Mereu vor exista pareri ce vor arata ca atitudinea respectiva a separat, a distrus unitatea. Important este sa nu devenim caldicei si sa mangaiem acolo unde nu e de mangaiat. E timpul sa fim aproape de cei din Biserica si sa ne separam de cei ce ne mint ca ni-l dau pe Hristos intre interesul pentru propria vila si interesul pentru castig material.

  24. avdeev spune:

    „Aşa băieţi, numai să ştiţi că la vamă o să vă ceară paşaportul cu numele vostru real şi cu poză şi n-o să vă mai puteţi ascunde sub „nick name”
    Corect. de azi imi scriu numele pe blog . fara „avdeev”, de azi inainte cu numele meu

  25. […] sursa: Blogul părintelui Savatie Baştovoi […]

  26. jjbo spune:

    nu e nicio „divide et impera”, e o realitate.
    dură.

  27. alexandra spune:

    ce avertizati d fapt?ca ne expunem unor riscuri necunoscute sau ca suntem lasi?ca intradevar sunt mari jocuri de culise de care nu avem habar si ca avem nevoie de intelepciunea serpilor aici sau ca ne dam cu parerea noi cei nescoliti?e clar un singur lucru :oamenii se tem si poate ca nu au atata tact ca mai marii nosrii sa reactioneze,sunt persoane simple,oameni din popor vorba aceea care nu se pricep sa imbine psihologia,cu diplomatia si cu numeroasele”drepturi ale omului”mai nou pt a evita un compromis,ei o spun p sleau si simplu,spun ceea ce simt si ceea ce vad,vorbesc din experienta lor si acea experiena le spune ca fara un Hristos ortodox viata NU ARE SENS!dar asa ne bat si europenii nostrii frati mai nou,PARINTE,IN DIALECTICA,si ne omoara cu lipsa noastra de tact si ca ne indeletnicim cu discriminarea celorlalate culte,dar nimeni nu ne vorbeste cinstit si curat si nimeni „nu”vede ca noi suntem din ce in ce mai discriminati!vrem suflet acolo p hartie Parinte,nu vorbe patimase nesincere!sunteti ortodox!ce crede un ortodox cand vede ca ortodoxia lui e trasa de urechi pt ca-si permite sa fie ea insasi????asta vrem si sunt sigura ca intelegeti!nu suntem calaii bietilor episcopi”cazuti”dar nici ai Mantuitorului pt a2a oara!refuzam sa-I mai dam o palma incuviintand ce s-a intamplat!nu vrem sa judecam,dar cei care sunt pusi s-o faca,sa fie CORECTI,nu corectati dupa”noile norme europene”!!!

  28. voronca spune:

    marii parinti de azi din sf. Munte si din tara au invalidat hot. Sinodului. Oare ce mai putem spune? eu nimic.

  29. Vlahia spune:

    Ce scuipat în faţă, fraţilor, ce nervi? Să ne măsurăm cuvintele. Părintele Baştovoi are cel mai echilibrat ton din câte am văzut, iar de bunul-simţ şi argumentarea impecabilă, nu mai vorbesc.

    Să ne ajute bunul Dumnezeu pe noi să nu mai sărim calul.

  30. elena spune:

    De ziua SF.SAVATIE va doresc multa sanatate si mult spor duhovnicesc in viata si la scris.
    VA SARUT DREAPTA
    LA MULTI ANI SI MINTUIRE.

  31. […] ca nu cumva, ImpiedicIndu-va, sa cada vreun canon peste voi si sa va striveasca.  dand click aici, unde puteti citi tot articolul (parintele Savatie Bastovoi), un parinte ale caror predici, pana acum erau vehiculate si […]

  32. […] împiedicîndu-vă, să cadă vreun canon peste voi şi să vă strivească.  dand click aici, unde puteti citi tot articolul (parintele Savatie Bastovoi), un parinte ale caror predici, pana acum erau vehiculate si […]

Lasă un răspuns

