Sinodul BOR a făcut un pas către popor

De Savatie Baştovoi

În articolul de ieri spuneam că Sinodul BOR, pus să judece „cazul Corneanu”, s-a aflat între ciocan şi nicovală. Oricum ar fi judecat Sinodul, ar fi ieşit prost. Dacă îi caterisea pe cei doi ierarhi vinovaţi, mă tem că ar fi demarat o rafală de procese pe la Bruxelles, care ar fi extenuat Ortodoxia românească dependentă total de aparatul Statului Român prin subvenţiile enorme pe care le primeşte. Guvernul poate şantaja Sinodul BOR aşa cum şantajează Putin Europa cu majorarea preţurilor la gaz. Înţeleg şi apreciez entuziasmul pe care îl arată unii ortodocşi propunînd o Ortodoxie fără compromis, dar acest lucru este posibil, deocamdată, doar la nivel de doctrină, nu şi de administraţie.

Este de apreciat faptul că Sinodul a reconfirmat oficial că se situează în limitele ecleziologiei ortodoxe.

Cu toate acestea, Sinodul nu a putut să caterisească episcopii vinovaţi, atrăgîndu-şi pentru aceasta oprobriul poporului. Majoritatea ortodoxă, care a cerut caterisirea, s-a simţit trădată şi nesocotită de ierarhi. Auzi invocîndu-se „verticalitatea” grecilor şi a ruşilor, cînd, în fapt, această verticalitate nu există. Nu apăr, Doamne fereşte, laxitatea şi nehotărîrea episcopilor, dar nu cunoaştem, de la împăratul Constantin încoace, perioade în care ierarhia ortodoxă să fi existat în afara compromisului. Acesta este preţul pe care o religie îl plăteşte atunci cînd intră sub aripa Statului.

Sinodul BOR a făcut un act extraordinar atunci cînd a condamnat public şi oficial comuniunea cu catolicii. A condamnat, în particular, şi gesturile dezaxate ale mitropolitului Nicolae şi episcopului Sofronie. Patriarhul a declarat public şi oficial că a luat în consideraţie scrisorile parvenite din Sfîntul Munte Atos şi de peste tot din ţară, ceea ce deschide uşa unui început de dialog dintre credincioşi şi Sinod, fapt care nu s-a mai pomenit pînă acum. Singura voce care se auzea pînă mai ieri în BOR era aceea a lui Constantin Stoica, purtătorul de cuvînt al Patriarhiei, care dă impresia unui microfon care vorbeşte singur.

Mai este ceva. Istoria nu s-a terminat. Dezbaterea poate fi preluată în alte şedinţe ale Sinodului. În istoria Bisericii Universale au existat polemici întinse pe sute de ani, cum ar fi aceea dintre iconoclaşti şi iconoduli. Desigur, nu cred că mitropolitul Nicolae va mai trăi de acum încolo încă o sută de ani, totuşi puţină răbdare şi echilibru nu strică niciodată.

Anunțuri

49 Responses to Sinodul BOR a făcut un pas către popor

  1. Vania spune:

    Echilibrul nu strică, dar, în cazul lui Nicolae Corneanu, împărtăşirea la papistaşi a fost doar frişca de pe tort… Mai vedem…

  2. marius spune:

    Da, intr-adevar

    oricata mahnire ne-ar provoca decizia BOR, am putea recunoaste ca, la cate alte „minunatii” si „grozavii” s-au petrecut in anii de dupa revolutie in privinta „apropierii” fata de asa-zisii frati ai nostrii din diferitele confesiuni, intrevederi, pupaturi cordiale, conferinte, manifestari si rugaciuni comune, ramane peste toate REACTIA comunitatii ortodoxe, una autentica si vie, prin care s-a pus in vazul tuturor o problema acuta, reala, a Bisericii drep-maritoare, ceea ce nu au putut (din pacate?, nu stiu!) celelalte prilejuri in care s-a mai incalcat si intinat adevarul de credinta ortodox.

    Poate nu e atat de tragic cum pare asa la prima vedere, desi dureros. Poate cine stie, e cazul sa fim macar nitel multumiti ca s-a intamplat acum, si ca s-a problematizat in chip real, autentic, ferm aceasta chestiune a „apropierii” liturgice, canonice si dogmatice fata de asa-zisii frati ai (prea) multelor confesiuni crestine. Si nu altadata, in alt caz, cine stie, chiar mai tragic decat acesta. Doamne fereste ! Si Doamne miluieste.

    Acum cu totii am constietizat asta, de la Patriarh, Sobor si pana la ultimul mirean interesat. Cutitul este acum oarecum la os ! Ulterioerele „abateri” vor fi abordate de acum intr-un fel schimbat. Slava reactiei promte a comunitatii ortodoxe, sub diverse modalitati, care a aratat ca e VIE !

    Si acum dara, noi sa trecem la oile noastre…., rugaciune, post si toate cele … .

  3. Ionut spune:

    Totusi…de unde atat optimism?

    Chiar sunt nelamurit. Pai odata BOR se afla in dependenta atat de draconica de Bruxelles, incat nu poate sa faca nici macar un pas spre afirmarea deplina a dreptei credinte, pe de alta, credem ca Sinodul deschide usa poporului sa dea navala si avem incredere ca pe viitor raporturile de forte se pot schimba. Nu, chiar nu vad coerenta aici…
    Apoi, gandind iarasi in termeni strict ideologici si statali, Biserica are tot dreptul sa ceara respectarea autonomiei in aplicarea propriilor statute. Exista atat reglementari in acest sens, cat si spirijin in filosofiile contemporane. Deci si pe acest plan se putea face ceva. Daca mi se va spune ca sunt naiv ca cred eu ca se poate face ceva pe acest plan, atunci intreb si eu – cum de mai putem spera ca se redreseaza situatia, daca UE este ceea ce este si BOR se afla in situatia de a fi pusa in lant? Parinte…?

  4. […] Pr Savatie Bastovoi: Sinodul BOR a facut un pas catre popor […]

  5. vlad spune:

    Asa este, subscriu intru totul. Nu inseamna ca ne defaimam incercand sa ne mentinem in niste limite suportabile, pe care le traseaza orice putere statala, indiferent de regimul politic. Intaistatatorii sunt pusi sa pastoreasca turma si sa aiba grija de nerisipirea ei, pentru ca vor da socoteala in fata lui Hristos. Iar daca uneori trebuie sa faca unele compromisuri, sa le faca avand acest gand de mai sus: mai intai turma si pe urma demnitatea lor ca fapturi individuale ego-centriste si egoiste. Oricum nu sunt pe aceasta treapta decat pentru a se jertfi in slujire, iar demnitatea personala si-o restaureaza in Hristos, in slujirea fata de turma Sa.
    Sunt datori sa dea Statului ce e a Statului si lui Hristos turma intreaga.
    Uitati-va la catolici, care se vor deasupra stapanirii pamantene: nu au nici stapanirea, nici Biserica deplina, care s-a scindat in mii de factiuni neoprotestante

  6. savatie spune:

    CĂTRE IONUŢ: Optimismul meu reiese tocmai din situaşia pe care o descrii. Atîta timp cît UE vede Biserica doar prin reprezentanţii oficiali, ca într-o corporaţie economică unde au cuvînt cei care deţin majoritatea acţiunilor, îndrăzneşte să-şi aplice inchiziţia ateist-demagogică. Dacă însă majoritatea ortodoxă, ca cetăţeni cu drepturi depline, „pătrunde” în Sinod, ceea ce s-a întîmplat, de fapt, zilele acestea, UE nu mai poate acţiona la fel de uşor. Factorul numeric e important în manevrele politicii europene. Sinodul, la o adică, poate cere o amînare a unei legi restrictive în direcţia ortodocşilor, invocînd numărul mare de cetăţeni nemulţumiţi, nemulţumire care poate ajunge, într-o ţară ca România, pînă la tulburări statale. Popurul ortodox, care este majoritar, trebuie să continue „ofensiva” bine şi civilizat începută de revenire în Sinod. Sînt convins că majoritatea ierarhilor din Sinod îşi doresc sprijinul maselor pentru a putea impune o poziţie mai fermă în faţa liderilor politici. Acest lucru, se pare, s-a întîmplat şi în şedinţa de ieri a Sinodului.

  7. Gabriel spune:

    Sa nu uitam ca, desi ierarhii au facut compromisuri de-a lungul vremurilor, Biserica lui Hristos a dainuit si avem garantia Mantuitorului ca nu o vor birui nici portile iadului. NADEJDE !!! Ascultarea de ierarhi se face doar in cadrul Ordoxiei. Daca nu o sa mai avem ierarhi pamanteni, ramane pururi Marele Ierarh, de care nu trebuie sa uitam nici o clipa. Avem de partea noastra martirii, mucenicii, marii duhovnici, marturisitorii din clipele cumplite ale prigoanelor. Rugaciunile Maicii Domnului sunt cu noi. CAPUL SUS ! Intristarea e doar de la diavol ! Sa amintim in rugaciunile noastre pe ierarhii nostri, ca sa n calauzeasca pe Calea Mantuirii si nu a pierzaniei. Sa ne rupem de lume, daca e necesar. Nu ne trebuie comuniune cu apostatii, nu depinde de resursele materiale ale depravatilor din accident. Sa gustam din bogatiile Imparatiei lui Dumnezeu, sa iubim pe aproapele in Adevar, aratandu-i daca se afla in ratacire. Nu putem zice ca iubim pe cineva, nepasandu-ne de mantuirea lui. E doar o complezenta, e o fatarnicie. Cum ne dam sufletul pt aproapele, daca ne ferim, pentru a nu-l supara, sa-i aratam riscurile ereziei. E drept, ca nu trebuie agasat cu asa ceva. Dar cand suntem intrebati si vedem disponibilitatea sa de a cauta Credinta, trebuie marturisit numai Adevarul. Avem cea mai mare responsabilitate, cei care-L stim. De nu vom reusi prin vorba, sa-i plangem in rugaciunile noastre alaturi in primul rand de pacatele noastre. Dumnezeu ne vrea pe toti. Sa mergem cat mai multi la EL ! iertare si pomeniti-ma in rugaciunile voastre ! Milueste-ne pre noi, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu si Domnul Dumnezeul nostru, in veci. Amin !

  8. Octavian spune:

    CATRE PARINTELE SAVATIE: Draga Parinte, am citit recent pe un site ca Mitropolitul Nicolae a declarat unui post de televiziune urmatoarele „“deocamdata Sfantul Sinod a considerat ca ce am facut e o fapta regretabila si… desigur imi pare rau ca s-a ajuns aici”” care sugereaza ca doar Sfantul Sinod a considerat fapta regretabila in timp ce Mitropolitul regreta doar consecintele. Eu sunt din Timisoara. Voi putea eu sa merg fara mustrari de constiinta la o Liturghie la care este pomenit Mitropolitul care nici macar nu face un minim gest de pocainta pentru fapta sa ?

  9. Demetrios spune:

    Pr. Savatie, si totusi, eu sustin o ortodoxie fara compromisuri. Sa nu uitam ca intr-o tara precum Rusia Biserica ca aparat administrativ a fost aproape spulberata. La noi s-au facut multe compromisuri. Rezultatul dupa parerea mea: o foarte mare laxitate si diletantism in rnadurile credinciosilor. Multi se boteaza, casatoresc, inmormanteaza pentru ca asa e obiceiul. Marea majoritatea habar nu au de canoane, de dogme. Marea majoritate vad preotii ca pe o turma profitoare care s eimbuiba de pe urma necauzrilor oamenilor. Iar aparatul adiminstrativ bisericesc e plin d eoameni din fostul regim, si se prolofereaza vechile obiceiuri („atentii”, pile, laxitate etc)
    Din cate stiu eu in Rusia este altfel. datorita vidului produs de prigoana comunista, ca urmare a faptului ca ortodocsii de acolo au fost mult mai fatisi impotriva comunistilor, oamenii din administratie sunt majoritar tineri, sunt deschisi spre popor, spre cateheza, chiar daca doar jumatate din populatie se declara ortodoxa viata religioasa e mult mai puternica.

    Si atunci nu ar trebui sa dam crezare cuvantului parintelui Rafail Noica din scrisoarea catre un ierarh publicata in „Cultura Duhului”, cuvant prin care sustine o cernere a adevaratilor ortodocsi de cei doar cu numele? Nu ar trebui sa se separe apa de ulei?
    Aceasta ciorba incre suntem acum dupa parerea mea nu ajuta prea mult Ortodoxia, e din pacate o ciorba cu gust ecumenist…

  10. Sorin spune:

    Din cate se vede Sinodul este prins intre UE si popor. Ati pomenit Pr Savatie despre cat de important este ca poporul drept-credincios sa isi faca auzita vocea in continuare in fata Sinodului.
    Nu ar trebui ca, pornind eventual de la listele de adeziuni care s-au intocmit, sa fie gandita o „strategie” mai coerenta in acest sens? Sa se valorifice cumva pe termen mai lung faptul ca de o luna si jumatate o parte semnificativa din romani isi pun mai adanc problema ramanerii in ADEVAR. O „strategie” care sa limiteze pe cat posibil re-caderea in letargie si uitare, mai ales ca toata lumea este sigura ca atacurile impotriva Bisericii vor continua – pe diverse fronturi.
    E o tema destul de complexa, dar ma gandesc ca ar fi un mare castig pentru Biserica noastra pe termen lung.

  11. savatie spune:

    „…pe când oamenii dormeau, a venit vrăjmaşul, a semănat neghină printre grâu şi s-a dus. Iar dacă a crescut paiul şi a făcut rod, atunci s-a arătat şi neghina. Venind slugile stăpânului casei, i-au zis: Doamne, n-ai semănat tu, oare, sămânţă bună în ţarina ta? De unde dar are neghină? Iar el le-a răspuns: Un om vrăjmaş a făcut aceasta. Slugile i-au zis: Voieşti deci să ne ducem şi s-o plivim? El însă a zis: Nu, ca nu cumva, plivind neghina, să smulgeţi odată cu ea şi grâul. Lăsaţi să crească împreună şi grâul şi neghina, până la seceriş, şi la vremea secerişului voi zice secerătorilor: Pliviţi întâi neghina şi legaţi-o în snopi ca s-o ardem, iar grâul adunaţi-l în jitniţa mea”. /cu smerenie, IISUS HRISTOS/

  12. savatie spune:

    CĂTRE SORIN: Da, sînt de părere că demersurile trebuie continuate în direcţia formulării unui proiect de lege pe care Sinodul să-l propună mai departe Instituţiilor Statului. Mai întîi să se propună o lege prin care să se afirme că, în România, creştinii au fost supuşi persecuţiilor şi genocidului din partea regimului comunist-ateu. Să se ceara o lege, analoagă celei despre Holocaust votată în 2002, prin care să fie urmărit penal orice discurs anticreştin de tipul celor practicate de dictatura comunistă. Dacă o astfel de lege va fi votată, atacurile asupra Bisericii vor întîmpina un scut legislativ.

  13. Ionut spune:

    Multumesc pentru raspuns, dar cred ca nu am fost clar.

    Nu exista, in acest moment, reglementari ale UE care sa justifice, juridic, amestecul in treburile interne ale unei Biserici. Mai mult, din punct de vedere juridic BOR ar putea sa reclame autonomie totala in ceea ce priveste aplicarea randuielilor sale. Daca noi, in acest moment, ne conducem dupa o logica a prizonierului lipsit de scapare, atunci nu e de mirare ca ne predam fara sa clipim din ochi.

    Avand in vedere acest aspect, daca noi nu putem invoca in demersurile noastre nici macar ceea ce exista deja in avantajul nostru din punct de vedere formal, atunci ma vad nevoit sa constat, iarasi, un optimism nejustificat la sfintia voastra.
    Inseamna ca mergem spre rau…Putem spune ca am evitat o apostazie generalizata prin compromisul de ieri, sau o schisma, insa alunecarea spre apostazie continua, e adevarat, intr-un mod mai profesionist. Spuneti ca glasul poporului s-a facut auzit, insa nu veti vedea pe basilica nicio stire referitoare la memoriul depus si semnat de 90 de manastiri! Iar in cuvantul Patriarhului acesta NU s-a referit la memoriul semnat de cele 90 (!) de manastiri, ci la acel apel al Sfintei Chinotite. In conditiile in care au lipsit cu desavarsire referirile publice la aceste memorii, nu credeti ca este cam iluzoriu sa credem intr-o mobilizare care sa fie luata in seama, acolo, in Sinod?

  14. vlad spune:

    buna ideea, dar nu cred sa izbandeasca. cu atatea grupuri de dialog social si nediscriminare a minoritatii in dauna majoritatii… (political correctness). eu unul nu imi speranta ca se va intampla vreodata asa ceva. dar, cine stie… sa va auda Dumnezeu si sa mai primim si noi crestinii cate o „protectie sociala” din partea celor pe care-i pomenim la slujbe, nu sa fim mereu aratati cu degetul ca niste retrograzi ramasi in nu stiu ce evuri intunecate. ca doar noi ne rugam pentru ei, nu clica stearsa identitar din forurile UE

  15. savatie spune:

    Încăpăţînarea nativă mă împinge să continui 🙂

    Regulamentele interne ale Bisericii funcţionează în limita Constituţiei şi „drepturilor omului”:
    „În activitatea lor, cultele, asociaţiile religioase şi grupările religioase au obligaţia să respecte Constituţia şi legile ţării şi să nu aducă atingere securităţii publice, ordinii, sănătăţii şi moralei publice, precum şi drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului”. Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, Art. 5, (4), publicată în Monitorul oficial Partea I, nr. 11/8.01.2007.

    „Recunoaşterea statutelor şi a codurilor canonice se acordă în măsura în care acestea nu aduc atingere, prin conţinutul lor, securităţii publice, ordinii, sănătăţii şi moralei publice sau drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului”. Legea nr. 489/2006 Art. 17 (2).

  16. vladislav spune:

    Sunt de acord cu sfintia voastra parinte dar, in fata UE, Rusiei, BOR si a credinciosilor, era nevoie printr-o decizie oficiala a Sinodului sa fie semnalata gravitatea gestului, a fost semnalat, dar cred ca daca unul din acesti doi ierarhiprimeau o „pedeapsa” in sens de pensionare sau demisie sau eliberare, pe motiv de incalcare a Adevarului, se intelegea mai bine ce s a intamplat. Formalitatile cu UE si dependenta de alte structuri nu neaga calitatea de Biserica marturisitoare, care sa spuna adevarul, nu cred ca acest timp apocaliptic din punct de vedere religios si social, ne permite noua sa trecem cu vederea acest lucru, ma refer la decizie in cauza a siinodului BOR, situatia este f sensibila, dar pentru a transpare un adevar cine si cat de mult a gresit, se putea da un verdict, chiar daca dadeam startul unui conflict politic, cu aceasi diplomatie a Patriarhului Daniel, se putea la fel , sa fie atentionat mai dur Mitr Nicolae, si sa se scoata in fata institutiilor politice.

  17. Ionut spune:

    Nici eu nu ma pot plange de lipsa de incapatanare…

    Intr-adevar, numai prin „drepturile omului” in varianta lor totalitara de acum se putea interveni asupra BOR, insa nu ca pornind de la o stare de jure, ci pornind de la initiative de genul aceleia de legalizare a drepturilor de casatorie a homosexualilor, de pilda. Ori acest tip de drepturi nu sunt stabilite deja. Sunt in plina ofensiva, insa nu una castigata, vezi exemplul irlandez. Deci UE este INCA un proiect care nu s-a terminat complet, mai exista un micro spatiu de desfasurare, mai au ceva gratii de terminat. Nu stiu daca le-ar fi convenit sa starneasca acum scandal intr-o alta tara europeana, cand ei se gandesc sa salveze tratatul ala al lor. Scandal ar fi fost in mod cert, campanii mass-media la fel, insa la nivel de Parlament European, acolo unde s-a incercat si fortarea intrarii femeilor in Muntele Athos. Si nu au reusit.

    Asadar, cu putina abilitate, cred ca s-ar fi putut obtine ceva mai mult. Doar daca cei ce „negociau” nu ar fi avut diferite alte dependente sau nu s-ar afla intr-un pericol real. Daca aceste lucruri – dependentele sau pericolul – sunt reale, putem, spune, intr-adevar, ca s-a obtinut ceva mai mult decat se spera, ca am obtinut o amanare, dar nu prea putem sustine varianta victoriei sau a unei relatii de viitor cu poporul…

  18. Andrei spune:

    Parinte Savatie, am aceeasi intrebare pe care a ridicat-o si Octavian mai sus: Duminica pot sa merg la Liturghie cu inima impacata, daca la aceasta liturghie este pomenit IPS Nicolae?

  19. VASILICA spune:

    Cred ca cei doi ierarhi au actionat asa stiind sigur ca nu li se va intampla nimic.Stiau ca vor fi protejati de SF.Sinod care actioneaza cum zice puterea politica(conform indicatiilor UE).Am aflat ca vor sa faca o religie europeana asa ca nu va mirati de ceea ce s-a intamplat ieri. (adica globalizare peste tot inclusiv in religie).

  20. Dan spune:

    Eu cred ca finalul a fost unul bun. De data aceasta, Sinodul a luat o decizie foarte buna, in ce priveste ortodoxia!

  21. marian spune:

    Ce sa inteleg prin „nu este îngăduit niciunui cleric ortodox să concelebreze Sfintele Taine şi Ierurgii cu slujitori ai altor culte” ?, adica la ce slujbe se refera…?

  22. heraaskuortodox spune:

    Fratii ortodocsi uita ca traiesc in lume. Se poarta ca si cum ar trai in Imparatie si “ceva” ataca aceasta stare. Parintele, desi mai ieri avea o alta nuanta in glas, incearca sa fie ascultator caci de data asta chiar exista motive. Sfantul Sinod s-a miscat “politic” si cumva duhovnicesc dar primeaza politicul – daca am studia istoria Bisericii, sincer si cinsit, in lume am gasi mii de situatii cand hotararile au fost luate cu “pogoramant” daca nu sfant macar spre asemanarea cu idealul.
    Un singur lucru vreau sa atentionez. Daca un episcop declanseaza un eveniment, de acest fel cum s-a intamplat, EL NU MAI POATE CONDUCE DREPT SI LUCID SI CU DISCERNAMANT. De ce? Pai daca a avut dileme si pareri el le-a avut ca om – orice om este slab – nu ca episcop al Bisericii Sobornicesti. Un episcop credincios Crezului, ca episcop, nu poate lua hotarari ce pot pune in pericol unitatea comunitatii euharistice sau hotarari delicate, decat dupa INTREBARE IN SOBOR. De asta canonul cere caterisirea… Caci episcopul este OM si ceea ce a facut nu poate ramane fara urmari in viata lui – sigur samanta faptei lucreaza caci e normal sa lucreze doar nu esti robot.
    Apoi, dansul se zice ca s-a pocait. NU TE POTI POCAI CA EPISCOP CI CA OM caci episcopatul este o slujire nu o calitate supra-umana ce defineste umanul.
    TREBUIE CA TOATA BISERICA EPISCOPULUI SA SE POCAIASCA CACI ESTE TURMA LUI, CRESCUTA DE EL SI FORMATA DE EL. Daca capul Bisericii lui este tulbure, neclar, dilematic inseamna ca toata comunitatea lui este tulbure, neclara, dilematica.
    Pe scurt, acestia nu trebuie sa mai SLUJEASCA (in viata noastra bisericeasca nu prea se intelege aceasta demnitate de slujire). Caci SLUJESC TULBURE. Formeaza tulbure, indruma tulbure. Toata Biserica lor episcopala trebuie sa se pocaiasca astfel vom stii ca lucrurile stau bine.
    Iar politic asta este, traim in lume si deocamdata sufletul nostru, al meu si al tau, este de salvat. Nu masa de ortodocsi ci persoanele credincioasa. Cat vom gandi sociologic vom ramane la nivelul de intelegere marxist al comunitatii.
    Slava.

  23. Preot Alexandru spune:

    @vasilica : ” am aflat ca vor sa faca o religie europeana …”
    De unde ai aflat frate ? De unde stiti asa sigur ca la Bruxelles se doreste asta ?
    Nu tre sa se doreasca nimic , religia europeana exista , si stim toti ca n vechime Europa era numita ” Crestinatatea ” .
    Daca vorbim de crearea unei confesiuni unice , asta e alta treaba ! Numai ca , excluzand chiar ortodoxia , e greu de crezut ca , vreodata , catolicii or sa se uneasca cu protestantii si neoprotestantii , sau anglicanii cu catolicii ( asta exceptand oarece exaltati ecumenici minoritari de pe la ei ).
    Si daca ne pierdem mantuirea ( Doamne fereste ! ) , ne o pierdem din cauza noastra , nu din cauza cuiva de prin organismele europene .
    Peste toate astea , stim ca FIIND DE LA HRISTOS , BISERICA NOASTRA NU ARE CUM SA FIE STRICATA .
    Deci …

  24. Vania spune:

    Duminică voi sluji în pielea goală, ca să recreez starea paradisiacă. Ulterior, voi spune că regret fapta, dar, neexistând precedent, nu mi-am dat seama că greşesc. Voi primi un rahat de mustrare…

  25. vladici spune:

    Sarut mana, Parinte Savatie!

    Cu bucurie citesc cartile Sfintiei Voastre de ani de zile. Am descoperit de 2-3 zile si acest blog pe care, mai ales in aceasta perioada legata de sedintele Sf Sinod, il vizitez spre a capata o imagine mai de ansamblu unde ne situam, popor si preoti deopotriva dar si pentru cate un sfat duhovnicesc cu care ne bucurati de atatea ori.

    Acest articol, insa ma pune putin pe ganduri. Inteleg pe deoparte atitudinea calugareasca si atentia de a nu va pune in pozitie de neascultator fata de Hristos prin contestarea hotararilor sinodale, inteleg si invitatia la pace si rugaciune fireasca oricarui crestin, cu atat mai mult unui ieromonah. Totusi, asta contrazice -cel putin in viziunea mea- atitudinea ferma a Sfintiei Voastre de pana acum, din articolele trecute.

    Spuneati mai sus chiar ca „Regulamentele interne ale Bisericii funcţionează în limita Constituţiei şi “drepturilor omului””. Cum pot eu sa admit asa ceva (daca sa ne uitam doar la reglementarile legale privind avortul, dar mai sunt alte o mie crime legale), cand stiu foarte clar ca situatia e de fapt invers, adica Constitutia si legile trebuie in mod obligatoriu sa nu incalce in nici un fel canoanele Bisericii si nu oricare asa-zisa biserica ci Biserica Ortodoxa Apostolica si Soborniceasca cum o marturisim in crezul ortodox. Nu contest faptul ca se intampla situatia relatata de Sfintia Voastra, dar asta nu inseamna ca sunt de acord cu ea.

    Apoi, poate sa spuna parintele Patriarh multe, dar cu fiecare actiune publica imi aduce aminte de cazul Tanacu si spalarea imaginii Bisericii prin caterisirea de urgenta a parintelui Corogeanu, de cazul Iustin Parvu, de cazul Pr Antim de la Sihastria si de inca cateva pe care le stiu personal si despre care nu vreau sa vorbesc acum, celelalte fiind deja de notorietate. Pot accepta predica de la Sf Liturghie a Patriarhului cu bucurie, pt ca atunci stiu ca nu poate spune orice ii trece prin cap ci doar ce ii da voie Hristos Domnul, fiind cuvant de la Hristos pentru cei ce se roaga.
    Totusi sa vii cu bodyguarzi la jumatatea Sfintei Liturghii e putin cam ciudat atat pentru un Patriarh (mai ales cand nu e vorba de o deplasare interurbana). La fel si pentru episcopii pe care soferul-bodyguard ii urmeaza pana si in Sf Altar! Apai, cum sa iau in serios o hotarare cum e cea care il priveste pe IPS Corneanu (care este un inselat, desigur, deci de plans nu de impuscat) cand vad un Patriarh ce se teme mai mult de oameni decat de Dumnezeu? Sau daca e sa spun altfel, are mai multa incredere in bodyguarzi decat in Dumnezeu la chiar Sf Liturghie! Si nu ma refer la jandarmii veniti la diferite sarbatori ca sa mentina ordinea ca e lume multa si agitata, nici la SPP (ce nevoie are un Patriarh de SPP?!?) prezent in deplasari, ci la cateii ce se ocupa personal de Patriarh, ca are si asa ceva!!! Daca ii vedeam doar o data as fi ignorat acest fapt, dar de cate ori am participat la slujbe la care era si Patriarhul, erau si cateii in Biserica, facand chiar dezordine uneori.
    Sa mai vorbesc de aceasta furibunda campanie de popularitate la care l-a invins pe Basescu insusi?
    Si asemenea Patriarhului sunt multi episcopi, din pacate. Se bazeaza toti pe faptul ca nu vom vorbi de cele ce le vedem sau ca luand binecuvantarea de la Hristos nealterata prin mana lor, le vom inghiti si aceste obiceiuri din ce in ce mai urate.

    Sa ma iertati daca para ca indraznesc sa va judec; mai curand va cer un sfat despre cum sa intelegem niste lucruri, chiar daca tonul meu este putin prea bucurestean.
    Sper sa nu va suparati,
    Sarut mana!

  26. sceptik spune:

    PARINTE, TE-AU FORMATAT ASTIA SI PE MATALE?

    I O N U T, SUBSCRIU. ANDREI, LA FEL.

    VAI DE NOI…

  27. Preot Alexandru spune:

    Mai , da degraba varsatori de sange mai sunteti ! Cu cata patima sariti unu la altu ! Sunt numa latraturi , sau e gata careva sa faca varsare de sange ?

    🙂 Imi cer iertare pt ce am zis mai sus , da situatia e hazlie si comentariul rautacios parca e cerut de context . Putina moderatie , va rog , fratilor ! Pai nu suntem toti de aceiasi parte ? Chiar credeti ca vreunul de aici premediteaza ceva impotriva Bisericii ?

  28. sceptik spune:

    Suntem de aceiasi parte Parinte Alexandru, dar daca nu e unitate degeaba. Sunt zeci de bloguri ortodoxe si cu date foarte folositoare, dar cand vine vorba sa discutam… Asta pentru ca nu avem duhovnici de prima mana, care sa ne tina uniti. Sau avem, dar nu stim sa facem ascultare de ei. Apropos, Parinte Savatie, mai mergeti prin Petru Voda?

  29. vladp9 spune:

    sceptik…
    nu stiu cu privire la ce mai esti sceptik, din moment ce vrei sa treci drept credincios. daca aveai un blog de filozofie, intelegeam perfect, dar asa… chiar nu stiu care e duplicitarul. si numai dupa nerusinarea, cu care te exprimi fata de un Parinte precum Parintele Savatie, este de ajuns pentru a lamuri pe oricine cam ce fel de ierarhie a valorilor exista in constiinta matale. Parintele, asupra caruia te grabesti sa sari din turnul tau de fildes, a fost de multe ori singura voce care a indraznit sa se ridice si sa se faca auzita in contra unor tendinte din cadrul ierarhiei bisericii.
    poate daca vei trage doua guri bune de aer si-ti vei da filmul mental inapoi, vei descoperi cine e Parintele Savatie; spun asta pentru ca nu vrea sa ma gandesc ca nu i-ai citit scrierile si luarile de pozitie. ar fi o adevarata ticalosie sa sariu asupra unui om despre care nu stii nimic. pun totul pe seama scurtei tale memorii. ai citit, dar ai uitat cine este Parintele. ni se intampla tutoror. ar fi pacat sa cazi in capcana intelectualista a lui Badilita (chiar mi-au placut unele din luarile de pozitie ale tale pe blog, sincer), care a uitat totalmente ce inseamna ascultarea si smerenia in Ortodoxie; doar asa imi explic aceasta cadere a sa in mirajul intelectualist-speculant-sofistic al catolicismului. Ma si intreb cu ce a ramas acest om din Pateric, de a carui reeditare s-a ocupat exemplar in urma cu ceva ani.
    numai bine Sceptik si calm, ca putem discuta mult mai cu folos daca o facem cuviincios

  30. sceptik spune:

    Pai uite de ce se teme Parintele Savatie de UE, sa nu taie Europenii sau Guvernul finantarea si sa ramana ierarhii fara b(o)lide!

    http://ioskap.blogspot.com/2008/07/sfantul-salon-auto-ii-editie.html

  31. Preot Alexandru spune:

    Frate , „uniti” nu stiu eu sa insemne „toti la fel” . Are logica , in anumite masuri , si diversitatea de idei , si diversitatea de abordare .
    ” Imparatia mea nu e din lumea aceasta „; asadar greu de vazut bannere cu reclame si trimiteri la mari duhovnici . Sunt si mari duhovnici , e si ascultare . Da avem noi reflexe autiste ramase din vremea comunistilor . Asadar , probleme de comunicare si de comportament . In rest ” tot normal ” – vorba rusului .

  32. Preot Alexandru spune:

    @ vladp9

    ” Parintele … a fost de multe ori singura voce care a indraznit sa se ridice impotriva unor tendinte …”
    Oare numai parintele Savatie sa se fi ridicat ? Face cat o para chioara viata preotilor nedreptatiti pt ca s au ridicat de multe ori impotriva nedreptatilor si tendintelor de indepartare de duhul Bisericii ? Se baga cineva pt un preot ce ar putea fi dat afara din slujire pt ca se ridica impotriva EREZIILOR ?
    Doar vorbe … Da vorbe rele care jignesc . Asta e !

  33. sceptik spune:

    Vlad, impartaseam aceeasi impresie despre Pr Savatie, de care zici tu acuma. Asta pana sa vad recentele scrieri. Nerusinare? Nu vad de unde. Asa ma exprim eu, mai caustic, dar nu inseamna nerusinare. Si sunt calm, sa stii.

  34. apostolu spune:

    Separarea puterilor in stat (considerand si Biserica o putere) nu este decat forma evoluata a „pane e circus”, adica praf in ochii vulgului.
    Biserica Rusa nu are alta politica decat Kremlinul sau FSB-ul (KGB -ul) si Biserica Romana are aceiasi politica cu Palatul Victoria si Serviciile romane de informatii, adica Securitatea.

    Impacarea sau dezbinarea dintre ele se hotaraste la nivelul lui „Basescu” si „Putin” si nu in „Dealurile Mitropoliilor” sau de catre Patriarhul de la Constantinopol.
    Priviti putin lucrurile din perspecftiva istorica si nu din cea a senzationaluluii momentului.
    Si luati lucrurile incepand din sec. 1-2.
    Cate biserici crestine au infiintat Apostolii urmare a bunei intelegeri dintre ei ?:)))
    Cate mai functioneaza ?
    Si cate 3.000 de „culte” crestine exista in lume ?

  35. petru spune:

    Parinte,

    Apreciez pozitia dumneavoastra echilibrata.

    Chiar daca am sperat ca cei doi vor fi caterisiti, consider ca Sfantul Sinod a luat o decizie inteleapta. Eu unul stiu ca sunt pacatos si ca am incalcat canoane, dar ma astept ca biserica sa fie milostiva cu mine, asa ca nu am dreptul sa pretind ca biserica sa fie altfel fata de cei aflati in situatii asemanatoare.

    Daca, in plus:
    1/ IPS Nicolae se va retrage, intr-un interval rezonabil, la o manastire,
    2/ PS Sofronie va da semne vizibile de indreptare,
    cred ca multi dintre cei care astazi critica decizia Sfantului Sinod isi vor nuanta pozitia.

    Insa am ramas dezamagit de discursul PF Daniel, care este un discurs in primul rand politic.
    In afara de afirmatiile mult comentate pe alte site-uri, este vizibil ca:
    1/ PF nu putea sa ignore pozitia Muntelui Atos, dar asta numai pentru ca Muntele Atos are un cuvant greu de spus in intreaga ortodoxie.
    2/ A ignorat memoriul laicilor si al manastirilor noastre, pentru ca vocea lor nu are aceeasi greutate ca a calugarilor de la Atos. Mare pacat, pentru ca semnatarii memoriului sunt printre cei mai atasati de ortodoxie dintre romani.
    3/ A criticat destul de direct luarile de pozitie pro-caterisire, dar nu am sesizat sa fi dezavuat in nici un fel luarile de pozitie in favoarea IPS Corneanu ale unora care nu aveau de ce sa se amestece in problemele BOR.
    4/ Nu in ultimul rand: discursul, desi fusese tinut la deschiderea lucrarilor Sfantului Sinod, a fost dat publicitatii abia dupa luarea deciziei in privinta caterisirii.

    Poate exista ratiuni pe care eu nu le pot intelege, dar cred ca prea multa diplomatie de acest fel va avea pe termen lung efecte negative asupra credinciosilor si deci a bisericii.

    Doamne ajuta !

  36. heraaskuortodox spune:

    Marea tulburare a „ortodocsilor de serviciu” vine din neintelegerea demnitatii de slujire. Ei gandesc sociologic si total marxist si vad in conducerea BOR un varf al unei ierarhii INTREPUSE intre ei si REALIZAREA lor duhovniceasca. Intre EI, ei ca secta ca target al Sfintei Treimi.
    Fratilor, slujirea este are caracteristici proprii fiecarei stari din ierarhia crestina. Episcopii nu au cea mai GREA SLUJIRE si cea mai mare responsabilitate – se vadeste din aceasta intelegere o viziune marxista a responsabilitatii ” statului” ce asigura asistenta trairii. In Biserica FIECARE este vinovat de ne-implinirea vocatiei sale. Eu nu inteleg cum poti judeca un om in pozitia lui de pe pozitia ta. Cand vei ajunge ierarh vei avea slujire de ierarh si vei raspunde ca ierarh. Cand vei fi preot vei sluji ca preot si vei raspunde ca preot. Iar ca botezat crestin trebuie sa slujesti ca fiu al Tatalui, ca preot al lui Dumnezeu si PE TINE trebuie sa te aduci jertfa nu pe altii. De tine si de cei legati de tine vei raspunde nu de comunitatea credinciosilor din Episcopia Ramnicului. De ei raspunde Episcopul ca pastor.
    A te arunca atat de departe este semnul sigur al unui dispret fata de cel aproape tie. Si cel mai aproape departe este celalalt. Iar daca tu nu esti jertfa vie ai tot timpul sa te ocupi de altii… ca si mine acum.
    NU MAI JUDECATI cu mintile slabite de plictiseala si dornice de revolutii…

  37. raluca spune:

    pt petru, care a scris: „Eu unul stiu ca sunt pacatos si ca am incalcat canoane, dar ma astept ca biserica sa fie milostiva cu mine, asa ca nu am dreptul sa pretind ca biserica sa fie altfel fata de cei aflati in situatii asemanatoare.” Nu mi se pare ca situatiile ar fi asemanatoare, cum le numesti. In timp ce tu iti recunosti greselile, mie nu mi s-a parut ca impricinatii dau vreun semn in sensul asta…

    pt pr. Savatie: Va apreciez mult pentru luarile de pozitie din trecut, dar nu reusesc sa-mi explic nota de optimism din acest articol. Pare un discurs de purtator de cuvant, care incearca sa-si convinga audienta de aspectele pozitive ale unei infrangeri zdrobitoare. Probabil ca Sfintia voastra, cunoscand mai indeaproape realitatile si oamenii din interiorul ierarhiei bisericesti, ati avut asteptari sumbre din partea lor. Numai asa imi explic faptul ca puteti aprecia „actele extraordinare” facute de Sinodul BOR zilele trecute. Dati exemplu polemicile din istoria Bisericii, care s-au intins si pe parcursul a sute de ani, dar daca raul ar fi fost taiat de la inceput din radacina, cred ca nu am mai fi vorbit astazi despre multe erezii care au inselat pe multi.

  38. ilie spune:

    Dupa cuma scris si par. Savatie, decizia sinodului e maximum de hotarare de care e capabil el acum. Mie doar de doua lucruri imi pare putin rau:
    – ca IPS Bartolomeu a fost singur; e trist ca nu mai e nici un ierarh asa hotarat in sinod
    – ca cei 2 apiscopi nu au fost pusi sa dea o declaratie (scris si semnata! :)) ca au gresit si le pare rau. Chiar daca nu credeau ce declarau, macar sa declare, sa nu poata avea scuza…
    Dar nehotararea e specifica noua romanilor, de ce ar fi ierarhii nostri altfel? Mergeti in orice biserica si veti gasi aproape numai fricosi si nehotarati; in conditii normale; sunt sigur ca la greu ar fi mai multi curajosi. Cei mai curajosi romani au fost omorati de comunisti (legionarii de exp), noi suntem urmasii celor mai fricosi…

  39. Gelu spune:

    Sunt dezamagit de prestatia ierarhilor nostri care, in frica de a nu-si pierde scaunele, nu au vrut sa creeze un precedent. Criza din Biserica este reala, dar ea e o criza de comunicare intre ierarhi si restul lumii( preoti si credinciosi). Pe cei dintai nu-i intereseaza decat masinile scumpe si mancarurile bune. Greul il duc preotii si credinciosii. Pacat. Nu cred ca ceea ce au hotarat este demn de urmasii apostolilor. Imi aminteste de sinodul unionist de la Ferara -Florenta, cand un singur episcop a votat impotriva unirii cu Roma( Marcu Eugenicul) si a devenit sfant. Prin el drepta credinta a mers inainte. Avea dreptate parintele Arsenie Boca atunci cand zicea ca Biserica va cadea prin ierarhii ei, care vor ajunge cozile de topor ale Europei. Prea multa slugarnicie si putina verticalitate. In anumite timpuri ale istoriei nu ierarhii au fost aceia care au salvat dreapta credinta.Da-ne Doamne oameni providentiali care sa duca curat credinta ortodoxa inainte.

  40. traian spune:

    Cand e vorba de marturisirea credintei nu mai tii seama de oprobiu,acel oprobiu fiind indreptat impotriva credintei tale trebuie sa i te impotrivesti.Daca cineva,marturisind pentru Hristos se teme de oprobiu cu cat mai mult se va teme sa muceniceasca pentru Hristos.Felul in care au fost rezolvate cazurile celor doi ierarhi dovedeste relativismul dogmatic si canonic la care s-a ajuns.Credinta Ortodoxa a ajuns sa fie minimalizata in insasi esenta ei .In rest ,cel mai condamnabil fariseism , fariseism prin care Hristos este inca odata rastignit .

  41. teodora spune:


    cine vrea , sa asculte bine ce zice parintele Adrain Fageteanu!!

  42. ioan spune:

    fratilor ce sunteti asa porniti pe scandal?Asa ne invata poruncile Bisericesti?

  43. taake1977 spune:

    Hm..
    Dragilor, din partea mea, sinodul poate caterisi toti episcopii BOR-ului si la urma si pe el insusi! Probabil ca este singurul mod in care aceasta biserica poate sa dispara. Si, impreuna cu ea, si toti sustinatorii ei…inca destul de (prea) multi.
    Rusine ca intr-o asemenea comunitate cuvantul nu a reusit inca sa se incarneze si in fapta si, mai ales, sa descopere ca perioada istorica in care traim nu se mai numeste ev mediu (nu dezvolt).
    Iar daca e sa povestim de fariseism, cand se vorbeste despre acceptarea de ajutoare „de la protestanti” si de „la catolici”, nimeni (ortodocsii) nu le refuza. Iar Daniel e primul (ca si la slujbele cu mai-marii PSD-ului, la Iasi). Cand se vorbeste despre crearea unei noi biblioteci, daca ar fi sa ne oprim la „celebrele” editii de texte / traduceri patristice si biblice pur-ortodoxe, probabil ca acea biblioteca ar contine un raft (optimist vorbind) din care jumatate ar fi plin cu carti cu injuraturi la adresa occidentului si a non-ortodocsilor.
    P.S. 1. Ma uit la icoana rusului de mai sus si imi vin in minte vremuri (nu-de-mult) trecute…
    P.S. 2. „mirajul intelectualist-speculant-sofistic al catolicismului” 🙂 Ma intreb daca cineva a citit (intr-o editie ortodoxa, evident) ceva de Maxim Planudes?
    P.S. 3. Dar cand multe (mai) lipsesc, nu (mai) ramane ortodocsilor decat „ascultarea si smerenia”… Dureros. Si rusinos.

  44. costi spune:

    Dupa parea mea cred ca Mitropolitul Nicolae Corneanu si Episcopul Drincec sunt cazuti din har. Deoarece , ceea ce au facut ei este apostazie si cadere in erezie. Din cate stiu in Dreptul Canonic al Pr. I.N. Floca spune ca DUHUL SFANT , nu pleaca de la cleric (diacon, preot, episcop) doar decat in cazul caderii in erezie. Asadar, tainele si ierurgiile savarsite de ei mai au vreo valbilitate, adica mai lucreaza DUHUL SFANT, prin Taina Preotiei?
    Sau preotii din eparhiile lor mai pot sa-i pomeneasca la sfintele slujbe?

  45. ciorba traian spune:

    Cei care vorbesc despre partea condamnabila a acelui „ev mediu „( vanatoarea de eretici , vrajitoare ……. )sa cerceteze mai atent si va observa ca acea parte intunecata a respectivului”ev” nu apartine Ortodoxiei .Dar si actualul „ev” in multe privinte se aseamana cu acel „ev mediu” , insa partii condamnabile a actualului ” ev ” nu-i apartin cei care pastreaza nepatata Ortodoxia. Cat despre ajutoarele catolice si protestante , trebuie amintit ca acestea nu pot sa compenseze jaful facut asupra acestui popor , mai ales in Ardeal , jaf practicat pe durata a sute de ani .Putem vorbi si de un jaf actual la care sunt complici si administratorii acestei tari. Daca i-am iertat pentru jaf , aceasta nu inseamna ca atacurile impotriva Ortodoxiei trebuie sa ramana fara raspuns din partea noastra . Nu trebuie sa-i lasam sa ne fure si CREDINTA ORTODOXA,deoarece ea este comoara cea mai de pret a acestui neam.

  46. ciorba traian spune:

    pt.Costi Citeste ce au facut cei care i-au urmat Sfantului Marcu al Efesului , dupa sinodul de Florenta ;avem in istoria Biserici exemple pentru situatii de criza in care au fost implicati Sfinii,iar exemplul lor trebuie sa-l urmam. –

  47. adelaida ioachim spune:

    Fratilor, e bine ca sunteti doritori de adevar cu totii, dar ca sa-l urmati pe Hristos trebuie mai intii sa-i urmati pe cei pe care El i-a dat drept capi ai Bisericii. Daca Soborul a decis cevanu mai e de disputat, altfel se pierde orice urma de unitate in Biserica si fiecare il urmeza pe Hristos cum il taie capul, ca protestantii.
    Cit pentru cei care se intreaba cum sa mearga ei la liturghie daca acolo implicit se roaga pt Preasfintitul Nicolae. Fratilor, dar oare voi nu ati vrea sa se roage cineva pentru voi daca ati fi in greseala? Ce dragoste mai mare este decit sa te rogi pentru fratele tau? Si apoi la aceeasi liturghie nu va rugati si pentru conducatorii politici, citi dintre ei sunt mai breji decit Preasfintitul?
    Mult drag parinte si Hristos sa te lumineze ca sa ai vorba buna care aduce dragostea si unitatea intre cei care Il iubesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: