Sinodul BOR între ciocan şi nicovală

De Savatie Baştovoi

Aşa-numitul „caz Corneanu” vine parcă să închidă, ca în jocul copilăresc de-a „fazanu”-ul, un şir de bîiguieli, alcătuite numai din consoane, ale vocilor oficializate ale BOR. Tot amînînd să sancţioneze cazurile particulare de misiune anti-ortodoxă ale unor preoţi şi pretinşi „teologi”, Sinodul BOR s-a pomenit dintr-odată silit de adunarea credincioşilor să caterisească un mitropolit. Toată lumea aşteaptă cu sufletul la gură să vadă ce se va întîmpla azi la şedinţa Sinodului. Şi-ntr-adevăr, ce se va întîmpla?

Personal, am o strîngere de inimă nu atît pentru mitropolitul Nicolae, care declară cu seninătate în ieşirile sale publice că nu regretă nimic, ci pentru episcopii din Sinod care au a-l judeca. Părerea mea este că judecata se dă nu asupra mitropolitului Nicolae, ci asupra Sinodului BOR. Cred că Sinodul nu este pregătit să caterisească un mitropolit, aşa cum o cere majoritatea ortodoxă. Sinodul şi-ar dori, desigur, să-l ierte pe mitropolit, problema este că nu are pentru ce-l ierta, de vreme ce acesta se declară nevinovat. Aşadar, Sinodul e prins între ciocan şi nicovală: e mult prea mult să caterisească un mitropolit vechi de zile, dar să-l ierte nu poate, pentru că acela refuză pocăinţa.

De aceea cred că judecata se va produce acum nu asupra mitropolitului vinovat, ci asupra Sinodului drept-credincios. Iar cel care va judeca, după închiderea sesiunii sinodale, va fi poporul credincios.

Anunțuri

39 Responses to Sinodul BOR între ciocan şi nicovală

  1. […] Savatie Baştovoi – Sinodul BOR între ciocan şi nicovală […]

  2. Preot Alexandru spune:

    Nu stiu cat de tare conteaza , dar pe mine nu ma intereseaza ce hotarare o sa se ia la Sinod .
    Daca suntem constienti , stim ca Biserica nu poate fi stricata de o eventuala hotarare sau judecata injusta , stim ca Biserica nu poate fi stricata de pacatele credinciosilor sau ale slujitorilor ei .
    Nu tot in Biserica s-a luat si hotararea exilarii Sfantului Ioan Gura de Aur ? A ruinat cumva Biserica o asa hotarare nedreapta ?
    Tragic e ca daca suntem slabi ajungem sa vorbim si sa gandim in genul jurnalistic ( Catastrofa ! Cod galben ! Maine ploua !!! ) sau in genul reductionist al advertisingului .
    Asa ca eu , ca slujitor al Bisericii acesteia din 1994 , afland verdictul judecatii sinodale , nu o sa am nimic , nimic , nimic de comentat .

  3. Demetrios spune:

    Si in cazul in care Sinodul nu va lua hotararea caterisirii celor doi eretici atunci noi ce sa facem? Sa urmam sfatul pr Selafiil, adica sa ramanem sub ascultarea ierarhilor actuali chiar daca ei nu respecta canoanele bisericesti, sau sa ne razvratim, cautand sa trecem sub ascultarea altei Biserici Ortodoxe, cum ar fi cea Greaca, Rusa etc?

  4. […] Cititi si parerea parintelui Savatie Bastovoi, dinainte de decizia de astazi, dar extrem de valabila […]

  5. Cristina spune:

    S-a întâmplat ceea ce era de aşteptat. Corneanu şi Sofronie au fost iertaţi. Mă întreb însă de ce mila şi iubirea sinodului BOR nu se îndreaptă şi asupra fratelui şi surorilor de la Tanacu, care zac în închisoare. Fără ca ei să fie eretici, li s-a întors spatele. Oare „păcatul” lor, acela de a sluji Molitfele, este mai grav decât erezia?

  6. geomarz spune:

    Ca mirean, eu văd lucrurile aşa:
    Efortul şi tenacitatea Bisericii Catolice de a subjuga Biserica Orodoxă pare să dea roade. Varianta Greco-Catolică inventată de Imperiul Habzburgic şi, pe drept interzisă după Război (din cauza activităţilor sale informative şi anitstatale) este evident supusă Romei şi face politica Romei.
    Biserica Ortodoxă a rămas singura apărătoare a românilor şi românismului. Ea trebuie sprijinită şi apărată de toţi românii prin toate mijloacele.
    Dacă gesturile cu pricina contravin în totalitate funcţiilor pe care domniile lor le ocupă, aceştia trebuie supuşi rigorile legiuirilor şi rânduielilor Ortodoxiei.
    Aceasta este datoria BOR faţă de POPORUL ROMÂN.

  7. savatie spune:

    Este de apreciat hotărîrea Sinodului, pentru că este una care a depăşit aşteptările şi, omeneşte vorbind, limitele „politice” ale ierarhilor români. Cînd am zis că Sinodul BOR se află între ciocan şi nicovală, subînţelegeam, pe de o parte, presiunea firească şi necesară a majorităţii ortodoxe, care a cerut caterisirea, iar pe de alta nicovala culiselor „europene” pe care se bate sărmana Ortodoxie, pînă se va subţia ca foaia, iar cineva ar dori-o şi ruptă. Aşadar, Sinodul era pus nu doar să condamne doi ierahi, ci doi, mai exact unul, sau „doi în unul”, „eroi” ai vremii noi. Caterisindu-i pe aceştia, BOR ar fi intrat în război direct cu UE, acum, cînd presa vuieşte că pastorii Unguri atrag în judecată Statul Român pe motivul că discriminează celelalte confesiuni şi religii, oferind privilegii Bisericii Ortodoxe. Oricum, prin condamnarea publică a gestului celor doi ierarhi şi condamnarea comuniunii euharistice cu catolicii, BOR a dat dovadă de curaj şi hotărîre. Mi se pare că a avut loc o şedinţă de Sinod împlinită. Părerea mea, ca om, este că dacă ar fi fost mai mult de atît, nu ar fi fost neapărat un bine pentru Ortodoxia românească. Însă timpul va arăta dacă am sau nu dreptate.

  8. Andi spune:

    😦
    Pai si cum ramane cu judecata “poporului credincios” din ultima fraza a articolului, parinte drag?

  9. Andi spune:

    Ca sa va dat DEJA seama ca nu aveti dreptate, parinte (inainte chiar de a vorbi cu parintele Justin, care era extrem de indurerat de acest sinod „implinit”, cum il numiti), cititi si discursul patriarhului din deschiderea de astazi, pentru a intelege mai bine spiritul in care s-au luat deciziile de astazi si a nu ne lasa amagiti si noi de parsivenia fara egal a acestor amri manipulatori cu mitre:

    http://www.basilica.ro/ro/stiri/cuvantul_preafericitului_parinte_patriarh_daniel_al_romaniei_la_deschiderea_lucrarilor_sedintei_sf_sinod_8_iulie_2008.html

  10. savatie spune:

    Fratele meu, judecata poporului credincios am presupus-o ca şi dezaprobare a Sinodului, nu ca judecată cu putere de decizie. O adunare care şi-ar „răsturna” Sinodul în sensul acesta omenesc, mă tem că nu prea mai are viitor. Mă sprijin şi eu pe nişte realităţi de culise atunci cînd fac o afirmaţie şi susţin că Sinodul a făcut mai mult decît îi era îngăduit să facă. Din aceasta nu trebuie să se înţeleagă că eu contrazic demersurile ortodocşilor români sau, Doamne fereşte, prevederile canonice pentru astfel de cazuri, ci doar spun că BOR nu poate mai mult, acum. Nu poţi, într-o zi, să rupi funiile ţesute de mai bine de un secol în jurul Ortodoxiei româneşti.
    PS: Oare chiar aţi fi putut fi atît de naivi încît să credeţi că mitropolitul Nicolae ar putea fi caterisit? Oricum, este bine că s-a cerut asta, pentru a sublinia gravitatea faptului.

  11. Anca Stati spune:

    De unde pana unde „O adunare care şi-ar “răsturna” Sinodul în sensul acesta omenesc, mă tem că nu prea mai are viitor.” Oare am pierdut cu totul credinta in Dumnezeu si ne punem nadejdea in politici si strategii? De ce sa complicam lucrurile cand totul poate fi simplu si adevarat? Ce importanta au culisele? Au importanta doar cand crezi ca lucrurile sunt numai in mainile oamenilor. „Sinodul a făcut mai mult decît îi era îngăduit să facă” . Asta inseamna ca deja nu mai avem sinod, suntem ai nimanui. Oare nu avem toata istoria Bisericii drept model? Nu stim ca un singur om a putut sa duca mai departe Adevarul, cu ajutorul lui Dumnezeu? BOR „nu poate mai mult acum” ca asociatie omeneasca. Pentru ca nu isi mai pune nadejdea in Dumnezeu! Iata ce cadere din credinta! Oare nu poate Dumnezeu sa salveze Biserica? Poate si o va face! Dar nu pentru strategiile ierarhilor apostati care nici nu au avut in cap cat ii creditati ca au.
    „Oare chiar aţi fi putut fi atît de naivi încît să credeţi că mitropolitul Nicolae ar putea fi caterisit? Oricum, este bine că s-a cerut asta, pentru a sublinia gravitatea faptului.” Adica cum? Sa ne revenim la realitate? Sa acceptam ca azi doar un naiv mai nadajduieste ca Adevarul Bisericii mai este actual?
    Parca nu va mai recunosc, parinte Savatie!

  12. sorin spune:

    Intrebarea este: aceste „funii” sunt pe cale de a se frange (oricat de lent) sau de a se intari si mai mult ca sa sugrume ortodoxia?

  13. Preot Alexandru spune:

    Cata vreme stim ca Biserica noastra e de la Mantuitorul Hristos , stim si ca aceasta nu poate fi subtiata sau distrusa . Daca nu au reusit asta comunistii cu pusca , cetatenii republicii revolutionare franceze cu ghilotina ori evreii ( vai , ce banal sunt ) cu paralele , categoric nu poate fi diminuata sfintenia Bisericii de cine stie ce greseala . Infiintarea greco-catolicismului si trecerea la acesta a unor slujitori ai Bisericii au distrus cumva ortodoxia din Ardeal ?

  14. savatie spune:

    Da, Sorine, mi se pare că prin atitudinea pe care a avut-o Sinodul s-au mai rupt nişte funii.

    În primul rînd: pentru că s-a făcut o mărturisire de credinţă şi de comuniune, prin oprirea credincioşilor de a se împărtăşi la catolici. Aceasta contrazice animite hîrtii de la tot felul de întruniri antiortodoxe, pe care BOR le-a semnat de-a lungul timpului.

    În al doilea rînd: Sinodul a răspuns provocării credincioşilor. Practic, Sinodul a fost impus să ia o atitudine. Politica Securităţii (pe linia KGB-ului) sufocă orice reacţie a maselor, brutal, sau prin amînare. Sincer să fiu, mă aşteptam, în acest caz, la o amînare a procesului pentru sesiunea din toamnă, sub diferse pretexte. Totuşi nu a fost aşa. Sinodul s-a mobilizat şi a făcut, repet, mai mult decît ar fi putut cineva să spere într-o vreme ca aceasta.

    În al treilea rînd: Credincioşii ortodocşi s-au unit şi au demonstrat că sînt o forţă care nu mai poate fi dusă cu bombonica.

    Mi se pare bine, pentru început.

  15. sceptik spune:

    Jalnic si trist…

    Fara cuvinte…

  16. Larisa spune:

    Parinte, impartasesc opinia dvs. Ma uitam si pe site-urile ortodoxe, pe razboi in principal. Sute de comentarii, multe sabii scoase din teaca, multi ortodcsi care apara cel putin prin cuvant dogma, dreapta credinta.

    La subiectele umanitare de pe acelasi site nimeni insa. Nici un comentariu, nici o incurajare, nici o actiune prin care sa facem cu totii ceva! Liniste.
    http://www.razbointrucuvant.ro/Fratii-mai-mici-ai-lui-Hristos/

    Cred ca uneori facem ce e mai usor de facut!

  17. Preot Alexandru spune:

    „În al treilea rînd: Credincioşii ortodocşi s-au unit şi au demonstrat că sînt o forţă care … ”
    Despre ce e vorba aici ? Oare asta sa fi motivat discursul Patriarhului ?

  18. teodora spune:

    Ce putem oare sa spunem noi cei care nu intelegem ortodoxia decat cu ratiunea??
    Masura Sf.Siluan e asa de frumos spusa de Sf.Nicolae Velimirovici.
    Mantuitorul ne zice ca prin rabdarea noastra ne vom mantui sufletele…
    Unde ne este rabdarea??Bineteles ca citind comunicatul Patriarhiei,am scos niste oftaturi si vaiete sub forma de compatimire a romanului ortodox,insa paremi-se ca parintele Savatie si-a exprimat parerea raspunzand lui Sorin,cu ceva ce-mi aminteste de rabdarea in asteptare a Cuv.Paisie Aghioritul…
    Daca am avea credinta bobului de mustar…
    Cred ca trebuia sa fim mai revoltati ptr ce s-a intamplat cu par Daniel si maicile .Daca chiar vrem sa luam atitudine,inca nu e timpul pierdut si hai sa ne dam pct de intalnire sa facem macar ceva in sensul asta…Si apoi poate,ne va invrednici si pe noi Domnul sa marturisim ortodoxia
    Iertati,sa nu va smintiti de ce am scris,nu sunt foarte realista cateodata,deci daca considerati ca sunt depasita de evenimente spuneti-mi,ca poate trebuie sa iau aminte..
    Sfantul Siluan sa mijloceasca ptr noi ca sa cunoastem pe Domnul prin Duhul Sfant

  19. […] şi, omeneşte vorbind, limitele “politice” ale ierarhilor români. Cînd am zis că Sinodul BOR se află între ciocan şi nicovală, subînţelegeam, pe de o parte, presiunea firească şi necesară a majorităţii ortodoxe, care a […]

  20. Iuliana spune:

    De acord, Părinte: slavă Domnului că Sinodul a reușit să tragă în sfârșit linia și să zică: până aici se poate, de-aici incoace nu se mai poate. Era mare nevoie de un cuvănt ca acesta, nu doar pentru ierarhii în cauză, dar și pentru mireni.
    Stiu și eu câțiva care s-ar împărtăși la catolici fără să stea prea mult pe gânduri – și pe cineva care a și făcut-o, din păcate…

    Iertați dacă suna a ‘iscodire’, dar în ce sens credeți că n-ar fi fost de folos pentru Biserică dacă se făcea mai mult de atât?

  21. Pr. IM spune:

    Draga frate intru Hristos, Ier. Savatie
    Ma doare sufletul pt. IPS Bartolomeu. Chiar sa fii lasat singur in marturisire??? El sa fie singurul care sa nu inteleaga complexitatea politica? Singura solutie inteleapta?

    Cand am sa ma uit la ierarhul meu pe care IPS Bartolomeu l-a sustinut, am sa vad doar barba vopsita (la propriu) si nimic mai mult!

    Un singur ierarh!!!! Asta e foarte trist!

  22. apasifoc spune:

    Si mai apoi cu „redefinirea dogmelor” cum mai ramane?
    Va fi cate putin, cam cat se va putea la momentul dat?

  23. […] Sinodul BOR între ciocan şi nicovală De Savatie Baştovoi [image]Aşa-numitul „caz Corneanu” vine parcă să închidă, ca în jocul copilăresc de-a […] […]

  24. […] culte, sub amenintarea caterisirii, respectiv a afurisaniei. Castigul nu ar parea mic, daca privim, precum parintele Savatie, partea plina a paharului, raportandu-ne la inexistenta pana acum a unei atitudini oficiale a BOR […]

  25. calinic spune:

    Mi se pare ca acest hotarare de sinod are doar o valoare simbolica si istorica, asa cum are si hotararea din perioada interbelica de condamnare a masoneriei. Ea a fost data, toata lumea stie de ea, dar nimeni nu o pune in aplicare.

    La fel si cu aceasta hotarare. O lege nu are nici o valoare daca nu exista instanta care sa o puna in aplicare. Pe de alta parte un precedent de condamnare intr-un caz flagrant ca acesta, ar fi facut cat toate hotararile si comunicatele la un loc.

  26. Carmen spune:

    Si daca ii caterisea, tot se linisteau apele…ca doar noi romanii uitam repde, europenii la fel.Pai cum era daca aveau voie femeile in manastirile din Athos.Dar grecii au iesit in strada chiar daca poate multi ar fi vrut ca biserica greaca sa piarda acel loc Sfant.Ei nu au facut compromisuri, si uite ca -sua loinistit apele.
    La noi se mentine starea asta confuzionala de ceva timp, ecumenismul e in floare…nu se ajungea la situatia asta daca se rsepectau canoanele si nu politica , buzunarul , titlul.

    Ei in locul nostru nu ar fi cedat nimic.Noi gasim intotdeauna pretexte , mai putin motive ca sa ne pastram verticalitatea.Psihologic vorbind ei chiar nu erau in masura sa ia decizia corecta , erau prea angrenati in jocul lumii acesteia.Rezultatele se vad.Daca erau cum trebuie sa fie un ierarh erau toti uniti, luau decizia buna…si stateau impreuna impotriva vestului, care n-are decat sa accepte situatia in frunte cu Tokes.Dar s-ar fi dovedit niste ierarhi care nu fac compromisuri de dragul unor jocuri de culise,praf aruncat in ochii nsotri doar doar ne speriem si sa cedam.Nu-i nimic mai bine ierarhii nostru sa faca sindicat ,sa participe la alegeri,titlurile,averile,sa fie frati cu alti ” crestini” mai putin frati cu cei din propriul rit…astea sunt mai importante.

    Dar cine sunt eu sa judec toate astea, Biserica nu va mai fi biserica, preotul preot,slujbele slujbe …pana nu va disparea si ultimul picior de ecumenist din tara.Pana nu ne vom intoarce toti la ceea ce cu adevarat e credinta ortodoxa.

    Iertati si sper ca m-am facut inteleasa!

  27. georgiana spune:

    Larisa,
    Situatia este destul de grava si ne priveste pe toti la modul cel mai direct si personal, chiar de n-am fi teologi sau clerici. Acum suntem debusolati si incercam sa ne impreuna-dumirim pe cale (expresia Maicii Siluana). De aceea avem nevoie un timp de meditatie precum si de aceste schimburi de reactii si opinii, unele mai taioase, altele mai temperate, caci mi se pare important sa stim cum vad lucrurile ceilalti frati ai nostri de un gand si de o credinta cu noi…
    Imagineaza-ti ca ne aflam ca dupa un priveghi si o inmormantare si cautam sa ne intarim, sa ne incurajam unii pe altii… Aceast spirit de solidaritate si de comuniune este foarte firesc, desigur ca viata merge inainte si nadajduim ca lucrurile se vor aseza cumva din mila lui Dumnezeu, pentru moment trecem printr-un proces de constientizare a starii de fapt si de remobilizare dupa unda de soc. Multi dintre noi nu putem accepta aceasta pace inselatoare, si nici aceasta bombonica aratoasa dar cu gust de import (ecumenista).

  28. Ionut spune:

    Draga parinte Savatie, inteleg si situatia, practic, de neiesit in care se gaseste Biserica, stransa de itele celor ce vor, ca sa il citez pe p. Proclu, sa „o robeasca”.
    Si putem avea si o privire omeneasca asupra mizelor aflate in disputa in Sinod. Mai mult de atat nu se putea, spuneti dvs., sau chiar s-a obtinut ce nu se spera.
    Exista insa, tocmai in politica, daca tot devenim si noi „politici” in judecatile de valoare, niste teorii care se numesc „teorii ale negocierii”. Acolo se pot face analize ale negocierilor si se pot face diagnostice asupra comportamentului celor implicati precum si asupra rezulatului negocierilor.
    Numai acolo unde nu se merge pana la capat nu se obtine rezultatul dorit. Compromisul este o cedare de ambele parti, insa uneori acest compromis este mai avantajos pentru unii decat pentru altii. Din punctul meu de vedere, compromisul este avantajos pentru ecumenisti, sigur, pentru cei „profesionisti”, nu pentru cei radicali, ca Nicolae, Sofronie sau Badilita. Dar daca luam in considerare contextul, precum si declaratia lui PF Daniel privind „redefinirea dogmelor”, ma tem ca si din punct de vedere „politic” nu prea putem sa ne laudam cu ceva biruinte. Ci cu o infrangere mai mica. Sau o amanare.
    Intrebarea care ne ramane si care ne cam chinuie este de ce ierarhii cunoscuti pentru apropierea de IPS Bartolomeu nu au mers si ei, ca si acesta, pana la capat? Pentru evitarea schismei? Dar, evitand schisma, evitam si alunecarea spre apostazie? Pentru cine era mai important sa isi pastreze oamenii in biserica si sa continuie opera de „robire”? Oare ar fi fost pentru acesti „ei” avantajos sa se pomeneasca cu o scindare si, astfel, cu o vadire a lor? Se pare, deci, ca tot ce am obtinut este o amanare…de scurta durata.

  29. vlad spune:

    Am citit si eu cuvantul PF Patriarh Daniel. Daca ieri eram indurerat de decizia Sinodului, acum incep sa inteleg mai multe si chiar afirm ca, din pozitia in care se afla de Intaistatator, PF Daniel a avut o atitudine inteleapta. Noi putem fi virulenti in afirmatii si atitudine, dar Preafericirea Sa nu-si poate permite acest lux; tocmai pentru ca e raspunzator de situatia viitoare a intregii Biserici Ortodoxe Romane. Are datoria de a o pastra integra si la lumina, nu ocultata si marginalizata de mii de forte exterioare care i-ar sari la beregata cu orice prilej, cat de mic. Din aceasta perspectiva, PF Parinte este, in opinia mea, un om intelept si ma rog ca Domnul sa-l tina in putere. Pot doar sa-mi imaginez in ce stare constanta de presiune traieste, avand o asemenea responabilitate: pe de o parte de a pastra pacea, buna-intelegere si comuniunea in randul credinciosilor si, pe de alta parte, de a da marturisire dreapta de credinta. Nimeni intreg la cap nu poate zice ca nu a facut-o. Hotararea Sinodului este o marturisire de dreapta credinta prin accentuarea clara, fara echivoc a datoriei ortodocsilor in Biserica. Mai departe, faptul ca pedeapsa PUTEA fi mai aspra… mila Domnului. Fiti convinsi ca PF Parinte isi asuma si eventuala judecare a sa de catre Hristos pentru aceasta decizie. Sa nu uitam, insa: Domnul cerceteaza inima omului. Daca a gasit in inima PF Parinte duh drept de pace si de dreapta slujire, stie El cum sa rasplateasca. Sa nu ne erijam noi in judecatori, ba dimpotriva sa strangem randurile in jurul Preafericirii Sale si sa incercam macar pentru o clipa sa nu-l mai ocaram (sau osandim) cu judecatile noastre „preadrepte”.
    Inca ceva: sa nu uitam ca Biserica Ortodoxa e cea mai limpede expresie a neamului, fie ca se afla aici, sau in Rusia, sau in Grecia, etc. Din acest motiv, oriunde s-ar afla ea (Biserica Ortodoxa), este in mare pericol. Priviti doar la celelalte neamuri ortodoxe. Lupii stau sa le sfasie. Sa incetam a le da apa la moara si a le juca jocul precum niste papusi tampe trase de sfori

  30. vlad spune:

    totusi, inca ceva:
    nu cred ca Hristos se simte intr-atat de violentat de gestul unui arhiereu, incat sa fie acum mahnit ca Sinodul nu l-a dat jos de pe scaun. Iertat sa-mi fie, dar pur si simplu nu pot crede ca Domnul sta acum cu inima mahnita. Cu atat mai mult cu cat a vazut o reafirmare a credintei ortodoxe in fata intregii lumii, prin toate parghiile media: ziar, tv, radio, net. Din moment ce INCA nu ne rusinam sa spunem raspicat intregii lumii (catolice, protestante etc) ce credem noi ortodocsii, Domnul fie cu noi si sa speram in mila Lui pentre eventualele „mal-praxis-uri”; mai ales daca izvorasc dintr-o buna intentie. El e cercetatorul drept al inimilor nostre, si nu altii

  31. vlad spune:

    incheierea Cuvantului PF Daniel condenseaza ce spuneam mai sus despre dubla datorie a sa – de a tine trupul lui Hristos nedezbinat, credinciosii in comuniune si de a da slava si marturie de dreapta credinta:
    Rugam pe Atotmilostivul Dumnezeu sa ne ajute ca in duh de RESPONSABILITATE PARINTEASCA si de comuniune frateasca sa lucram si noi in aceste zile SPRE SLAVA PREASFINTEI TREIMI SI BINELE BISERICII

  32. Mina-Cornelie spune:

    Sinodul a făcut ce a putut? Greu este de măsurat în condiţiile în care omul ca şi chip al lui Dumnezeu trebuie să aleagă hotărât între Hristos şi Veliar!

    http://www.razbointrucuvant.ro/2008/07/09/compromis/#comment-7121

    Iertate să-mi fie gândurile!
    În duhul bucuriei că Hristos a înviat,
    Mina-Cornelie.

  33. Au judecat corect. Le-a dat Dumnezeu minte pe ultima sută de metri. Singurul penibil a fost Anania.

  34. geomarz spune:

    Preot Alexandru
    „Infiintarea greco-catolicismului si trecerea la acesta a unor slujitori ai Bisericii au distrus cumva ortodoxia din Ardeal ?”

    Nu in totalitate, dar au subminat-o serios.

  35. staretu_stefan spune:

    CE curaj sa numesti penibil un ierarh! Nici nu-ti dai seama ca vorbesti ca un demonizat! Asta va poate pielea celor cu compromisul! Caracterul tau denota clar si pe cel al celor ce sunt impreuna cu tine in cuget!

  36. […] articolul de ieri spuneam că Sinodul BOR, pus să judece „cazul Corneanu”, s-a aflat între ciocan şi nicovală. Oricum ar fi judecat Sinodul, ar fi ieşit prost. Dacă îi caterisea pe cei doi ierarhi vinovaţi, […]

  37. florin spune:

    CE FACETI ACUM CU INALTUL TEODOSIE? O SA MAI CREADA OAMENII IN SLUJITORII BISERICII CAND EPISCOPII IAU SPAGA SI NU AU NICI FAMILIE NICI GREUTATI TOTUL LE ESTE PUS PE TAVA SI SUNT TRATATI CA NISTE REGI.

  38. […] culte, sub amenintarea caterisirii, respectiv a afurisaniei. Castigul nu ar parea mic, daca privim, precum parintele Savatie, partea plina a paharului, raportandu-ne la inexistenta pana acum a unei atitudini oficiale a BOR […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: